Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Flash en Silverlight "vergeten" te bufferen

Pagina: 1
Acties:

• GlobalHawk
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-09 17:28
Beste Tweakers,

Ik heb al lange tijd een probleem op mijn PC met het afspelen van (streaming) video's met zowel Flash als Silverlight. De problemen doen zich o.a. voor op uitzending gemist (npo.nl, Flash) en Horizon Go van Ziggo (Silverlight).

Het afspelen van video's gaat soms even goed, maar vaak stopt de video ineens, buffert dan even en gaat weer door met afspelen. Vaak gaat dit ook gepaard met een teruggang naar de allerlaagste resolutie (die de minste bandbreedte gebruikt). Soms gebeurt het zelfs dat de video stopt met afspelen, blijft bufferen en helemaal niet meer doorgaat met afspelen. Het even terugkijken van bijv. Nieuwsuur zit er hierdoor vaak niet in, doordat er om de haverklap gebufferd wordt en de video soms helemaal stopt met verder afspelen.

Bij het bekijken van de "Network" grafiek in Process Explorer (procexp.exe van Sysinternals) lijkt het er sterk op dat Flash en Silverlight soms (op willekeurige momenten) even "vergeten" te bufferen, waar ze normaal gesproken constant zouden moeten blijven bufferen. Doordat ze op een gegeven moment "vergeten" te bufferen, loopt de resolutie soms sterk terug en stopt de video vervolgens na iets van 10 sec. Wat logisch is, als er niets meer gedownload wordt. Vervolgens "schrikt" Flash of Silverlight en gaat dan ineens heel veel bufferen, waarna de video dan meestal verder afspeelt (maar soms ook helemaal niet, dan wordt er niets meer gedownload/gebufferd).

De problemen lijken overigens het grootst te zijn bij Flash, daar hapert de video vaker en zorgt het er echt voor dat het soms ondoenlijk is om iets te kijken op bijv. npo.nl

Het afspelen van HTML5 video's op bijv. Youtube verloopt overigens zonder problemen. Aan de internetsnelheid kan het ook niet liggen, die is tegen de 90 Mbit/s volgens speedtest.net.

Ik heb zowel Flash (versie 22.0.0.209) als Silverlight (versie 5.1.50428.0) verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar dit heeft niet geholpen. De problemen zijn er nog steeds.

De problemen doen zich voor in Firefox (versie 47.0.1), Chrome (versie 52.0.2743.116 m) en Internet Explorer (versie 11.0.9600.18426). Veranderen van browser voor het afspelen van Flash en Silverlight video's lijkt dus geen verschil te maken.

Verder ervaar ik soortgelijke problemen ook op meerdere Android apparaten die verbonden zijn met het wifi-netwerk (PC is via LAN-kabel verbonden), in ieder geval met de NPO app. Soms stopt de video ineens en deze blijft dan bufferen. Mogelijk hebben al deze problemen één gemeenschappelijke oorzaak. Wellicht is het probleem gerelateerd aan de provider (Ziggo) en/of de router/modem.

Overigens ervaar ik nog een apart probleem bij Flash in Firefox, als ik met mijn cursor even over het video gedeelte beweeg. De cursor gaat dan hevig flikkeren en het CPU verbruik gaat dan met 10-20% omhoog. Ook loopt de video dan even helemaal vast.
Inmiddels ben ik erachter gekomen dat dit een specifiek Firefox/Flash probleem is, dat te maken heeft met de hoge polling rate van mijn gaming muis (Logitech G5). Deze polling rate heb ik vervolgens tijdelijk even lager gezet, waarmee dit specifieke probleem verdween. De buffer problemen met Flash en Silverlight zoals hierboven omschreven verdwenen hiermee echter helaas niet.

Eventueel kan ik printscreens van de Process Explorer grafieken hier posten, om het nog meer inzichtelijk te maken.

Specs van de PC zijn:

Windows 7 Professional 64-bit
i5 2500K
4 GB RAM
ASUS P8P67 LE
AMD Radeon HD 6850 1 GB

Zou het misschien met de provider (Ziggo) of de router/modem (poorten o.i.d.) te maken kunnen hebben? Conflicterende (verborgen, niet goed gedeinstalleerde) versies van Flash en/of Silverlight? Een probleem met de firewall misschien?

Ik heb een licht vermoeden dat het op één of andere manier met de provider en/of de router/modem/poorten te maken heeft, mede doordat het probleem zich in verschillende browsers en zich ook op Android apparaten voordoet. Echter, ik zou even niet weten hoe ik daar achter ga komen.

Weet iemand wat dit kan zijn, hoe ik daar achter zou kunnen komen en wat er aan te doen is?

[ Voor 22% gewijzigd door GlobalHawk op 25-08-2016 00:32 ]