Nieuwe connecties werken niet, bestaande connecties wel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyd
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 27-12-2024
Mijn vraag
Sinds een paar dagen doet mijn internet het niet met nieuwe connecties, terwijl bestaande connecties blijven werken. Met mijn internet bedoel ik bedraad internet met een UTP-kabel, direct op het modem van Ziggo (daarvoor UPC).

Bestaande connecties zijn: `ping [host] -t` en in een game.

Nieuwe connecties zijn: `ping [host]` (zelfde host als hierboven) en een nieuw venster/tab in een browser (verschillende browsers).

Het probleem treed niet op bij een andere laptop, dus het lijkt ofwel in deze desktop te zitten, ofwel in de combinatie van het modem en deze desktop.

Het probleem treed circa 15 minuten na het opnieuw opstarten van het modem op, daarvoor doen nieuwe connecties het nog wel. Daarom dacht ik dat het wellicht iets te maken had met dat er *iets* niet goed geflusht wordt, maar ik heb daar niet genoeg kennis van om te zeggen wat en hoe precies.

'Problemen oplossen' van Windows zegt dat het aan het modem ligt, maar zoals gezegd heeft opnieuw opstarten geen nut behalve dat het voor 15 minuten weer werkt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik zit bij Ziggo en heb zelf een Acer Veriton X6630G desktop met Windows 7 Professional 64 bit. Browsers die ik getest heb zijn Firefox en Chrome. Modem is van Ziggo (daarvoor UPC).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het volgende heeft allemaal niet gewerkt:
  • Drivers geupdate
  • Drivers opnieuw geïnstalleerd
  • Computer meerdere keren opnieuw opgestart
  • Modem opnieuw opgestart
  • Modem naar fabrieksinstellingen
  • Andere DNS server (door Ziggo)
  • Andere kabel
  • Andere poort op modem
Dit gebeurd er als ik een nieuwe ping opstart wanneer hij het niet doet:
ping google.nl
Ping-aanvraag kan host google.nl niet vinden.
Controleer de naam en probeer het opnieuw.
Eventueel zou ik kunnen updaten naar Windows 10 om te kijken of daar het probleem nog steeds optreedt, maar dat heeft niet mijn voorkeur. Ik zou het ook vrij apart vinden mocht dat de oplossing zijn, maar zoals gezegd heb ik hier niet zoveel kennis van.

Een andere optie is een netwerk adapter kopen zodat ik kan kijken of wireless wel werkt, maar dat is een beetje zonde mocht dat het probleem niet oplossen.

Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Voor mij is het al heel waardevolle informatie als vast staat dat het aan de desktop ligt ofwel aan het modem icm de desktop.

[ Voor 4% gewijzigd door fyd op 24-08-2016 21:11 ]

Beste antwoord (via fyd op 28-08-2016 18:06)

• DipStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:54

DipStick

HHmmm, nice ;)

Die EDIT3 kan ik bevestigen, ook in standby blijft de horizonbox DHCP uitdelen.

Ik heb bij het opzetten van de horizonbox in de configuratie ook aangegeven dat het apparaat deel uitmaakt van mijn thuisnetwerk.

Misschien helpt dit : https://www.ziggo.nl/klan...rbinden-met-thuisnetwerk/

Ik geloof niet in bijgeloof, dat brengt ongeluk
Vroeger was ik een twijfelaar. Ik ben daar nu niet meer zo zeker van.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:35
Je DNS-servers. Doe eens
ipconfig /all
op zowel een moment als het wel werkt & als het niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:19
Kijk eens in je pc naar de default gateway en het DNS adres (moeten beiden het ip adres an je router zijn)

Kijk eens of je PC op dhcp staat.
Controleer of je in je netwerk niet een device heb dat op een vast ip adres staat dat valt binnen de dhcp range die je router uitgeeft.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• fyd
Ben(V) schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 08:14:
Kijk eens in je pc naar de default gateway en het DNS adres (moeten beiden het ip adres an je router zijn)

Kijk eens of je PC op dhcp staat.
Controleer of je in je netwerk niet een device heb dat op een vast ip adres staat dat valt binnen de dhcp range die je router uitgeeft.
Default gateaway is adres van mijn router, net zoals DHCP-server, maar DNS-servers niet (zie onderaan). DHCP staat ingeschakeld voor de ethernet adapter, maar niet voor de tunnel adapters (van ik denk Ziggo, maar het staat in de router wel aan). Dat laatste lijkt mij niet het geval te kunnen zijn - er zijn geen nieuwe devices toegevoegd, niks is veranderd aan de oude en op dit moment heb ik alle devices uitgeschakeld en hetzelfde probleem is aanwezig.
Thralas schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 07:56:
Je DNS-servers. Doe eens
ipconfig /all
op zowel een moment als het wel werkt & als het niet werkt.
De verschillen zijn:
Bij Windows IP-configuratie staat er geen DNS-achtervoegselzoeklijst, itt toen hij wel werkte.
De DNS-servers van de ethernet-adapter zijn gewijzigd van 8.8.8.8 & 8.8.4.4 naar 192.168.192.1 - dat is niet het adres van mijn router (dat is 192.168.0.1).

EDIT: ik heb de DNS-servers nu (tijdelijk) vast ingesteld op 8.8.8.8 en 8.8.4.4 en dan doet hij het wel, ook nadat hij het al niet meer deed, zonder verder iets te veranderen.

[ Voor 6% gewijzigd door fyd op 25-08-2016 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Blijkbaar werkt de dhcp server niet goed of pikt je pc het niet goed op en krijg je pc de verkeerde informatie waardoor het dns verkeerd staat.
Je pc stuurt regelmatig een dhcp request naar je dhcp server (je router) de interval waarin hij dat doet is de helft van de leasetijd die ingesteld staat op je router.

Ik vermoed dat de dhcp renew request vanaf je pc niet goed aankomt en dan krijg je rare dingen.

Kijk eens in je router wat de leasetijd is, als die op bijvoorbeeld een half uur staat zal je pc na een kwartier een dhcp renew aanvragen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dat is precies de reden waarom je bij troubleshooten zowel op naam pingt als op ip-adres, om dns problemen uit te sluiten of vast te stellen ;)

• fyd
Ben(V) schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 10:51:
Blijkbaar werkt de dhcp server niet goed of pikt je pc het niet goed op en krijg je pc de verkeerde informatie waardoor het dns verkeerd staat.
Je pc stuurt regelmatig een dhcp request naar je dhcp server (je router) de interval waarin hij dat doet is de helft van de leasetijd die ingesteld staat op je router.

Ik vermoed dat de dhcp renew request vanaf je pc niet goed aankomt en dan krijg je rare dingen.

Kijk eens in je router wat de leasetijd is, als die op bijvoorbeeld een half uur staat zal je pc na een kwartier een dhcp renew aanvragen.
Die staat op 86400 seconde, oftewel 1 dag.

Kan dit probleem liggen aan mijn desktop of ligt het aan de router?

• Ben(V)
Dat is lastig vast te stellen daarvoor zou je met bijvoorbeeld wireshark op het netwerk moeten kijken.

Wat je wel kunt doen is handmatig het process laten uitvoeren.

Daarvoor ga je naar je commandline op je windows pc.
Je doet eerst een ipconfig /all (of ipconfig /all > ipconfig.txt als je het in een bestand wilt bewaren)

Daarna doe je ipconfig /release en kijkt weermet ipconfig /all
En tenslotte een ipconfig /renew en kijkt weer.

Misschien zie je dan verschillen optreden.

• fyd
Zowel bij vooraf wel en geen werkende nieuwe connecties, heb ik achteraf geen werkende nieuwe connecties.

Zowel bij vooraf wel en niet, krijg ik bij /release deze melding:
Windows IP-configuratie

Er heeft zich een fout voorgedaan bij het vrijgeven van deze interface: Loopback
Pseudo-Interface 1 (Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.
)
Bij vooraf niet, stond dit vóór /release bij de tweede tunnel-adapter:
Tunnel-adapter voor isatap.net:

Mediumstatus. . . . . . . . . . . : medium ontkoppeld
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: net
Beschrijving. . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter #3
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : nee
Autom. configuratie ingeschakeld : ja
Dit veranderde achteraf in:

Link-local IPv6-adres . . . . . . : fe80::5efe:192.168.0.10%12(voorkeur)
Standaardgateway. . . . . . . . . :
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.192.1
NetBIOS via TCPIP . . . . . . . . : uitgeschakeld
Bij vooraf wel werkende nieuwe connecties, veranderde de DNS-achtervoegselzoeklijst van 'arnhem.chello.nl' in 'net', en de tweede tunnel-adapter van Teredo Tunneling Pseudo-Interface in Microsoft ISATAP Adapter #3.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Als je nu gewoon de complete output had gepost, dan hadden we misschien iets kunnen zeggen over de oorzaak; bijvoorbeeld dat je overduidelijk een tweede dhcp-server in je netwerk hebt o.i.d.
Nu moeten we weer de glazen bol erbij pakken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• fyd
Brahiewahiewa schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 12:28:
[...]

Als je nu gewoon de complete output had gepost, dan hadden we misschien iets kunnen zeggen over de oorzaak; bijvoorbeeld dat je overduidelijk een tweede dhcp-server in je netwerk hebt o.i.d.
Nu moeten we weer de glazen bol erbij pakken
Windows IP-configuratie

Hostnaam . . . . . . . . . . . . : PC
Primair DNS-achtervoegsel . . . . :
Knooppunttype . . . . . . . . . . : hybride
IP-routering ingeschakeld . . . . : nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . : arnhem.chello.nl

Ethernet-adapter voor LAN-verbinding:

Beschrijving. . . . . . . . . . . : Intel(R) Ethernet Connection I217-LM
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 30-0E-D5-13-3F-9E
DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : ja
Link-local IPv6-adres . . . . . . : fe80::3410:5527:c7a5:6fce%14(voorkeur)
IPv4-adres. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.10(voorkeur)
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease verkregen . . . . . . . . . : donderdag 25 augustus 2016 12:24:55
Lease verlopen. . . . . . . . . . : vrijdag 26 augustus 2016 12:25:54
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.0.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 187698901
DHCPv6-client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1A-4A-25-86-30-0E-D5-13-3F-9E

DNS-servers . . . . . . . . . . . : 8.8.8.8
8.8.4.4
NetBIOS via TCPIP . . . . . . . . : ingeschakeld

Tunnel-adapter voor isatap.arnhem.chello.nl:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving. . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter

Tunnel-adapter voor Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving. . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Op zich is hier niets verkeerd te zien.
Maakt eens een lijst van alle ip-adressen in je netwerk.
Een dubbel ip-adres kan ook dit soort verschijnselen opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DipStick

DipStick

HHmmm, nice ;)

Heb je toevallig ook je Horizonbox aan het netwerk gekoppeld ?

Zomaar even een gokje in het midden vanwege het 192.168.192.1 adres wat je aangeeft ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Ja twee routers geven ook dit effect en een horizonbox kan ook als router geschakeld staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

DipStick schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 13:21:

Zomaar even een gokje in het midden vanwege het 192.168.192.1 adres wat je aangeeft ?
Zoals je kunt zien
fyd schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 12:26:

Link-local IPv6-adres . . . . . . : fe80::5efe:192.168.0.10%12(voorkeur)
Standaardgateway. . . . . . . . . :
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.192.1
NetBIOS via TCPIP . . . . . . . . : uitgeschakeld
komt het dns-adres van de isatap adapter
isatap is ipv6 over ipv4, terwijl je in oud-UPC gebied zit, dus je eigenlijk DS-lite zou moeten hebben, wat ipv4 over ipv6 is

@TS:
fyd schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 09:43:
[...]voor de tunnel adapters (van ik denk Ziggo,...
Heb je ooit zelf zitten rommelen met die tunnel adapters?
je kunt alle "pseudo"-adapters met één registry key uitzetten

[ Voor 12% gewijzigd door Brahiewahiewa op 25-08-2016 14:45 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DipStick

DipStick

HHmmm, nice ;)

Het viel mij op dat 'het wel werkte' nadat hij statische de google DNS servers ingesteld had, en op automatisch niet zoals ik uit dit stukje opmaakte :
De DNS-servers van de ethernet-adapter zijn gewijzigd van 8.8.8.8 & 8.8.4.4 naar 192.168.192.1 - dat is niet het adres van mijn router (dat is 192.168.0.1).
Dat deed mij juist denken dat niet alleen de isatap adapter het kreeg, maar ook z'n ethernet adapter, wat mij weer doet vermoeden dat de Horizonbox roet in het eten aan het gooien is.

[ Voor 0% gewijzigd door DipStick op 25-08-2016 14:49 . Reden: beetje grammaticale correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyd
DipStick schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 13:21:

Ik heb wel ergens vorig weekend geprobeerd om hem aan het netwerk te koppelen, maar uiteindelijk toch mee gestopt omdat ik er geen zin meer in had. Ik ga eens proberen hem eruit te halen (liefst alleen van het netwerk) en kijken wat er dan gebeurd. In de router staat hij echter niet, dus hij heeft in ieder geval momenteel (en dat is elke keer als ik in de router kijk) geen actieve verbinding.
Ben(V) schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 13:16:
Op zich is hier niets verkeerd te zien.
Maakt eens een lijst van alle ip-adressen in je netwerk.
Een dubbel ip-adres kan ook dit soort verschijnselen opleveren.
Op dit moment zijn alleen mijn desktop en telefoon verbonden, en dan treed het probleem nog steeds op.
Brahiewahiewa schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 14:39:
[...]

Zoals je kunt zien

[...]
komt het dns-adres van de isatap adapter
isatap is ipv6 over ipv4, terwijl je in oud-UPC gebied zit, dus je eigenlijk DS-lite zou moeten hebben, wat ipv4 over ipv6 is

@TS:
[...]

Heb je ooit zelf zitten rommelen met die tunnel adapters?
je kunt alle "pseudo"-adapters met één registry key uitzetten
Niet dat ik weet. Ik rommel verder niet zoveel met dit soort dingen. Ik heb ook geen idee wat ze doen. Daarvoor is mijn kennis van netwerken e.d. bij lange na niet groot genoeg.
DipStick schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 14:49:
Het viel mij op dat 'het wel werkte' nadat hij statische de google DNS servers ingesteld had, en op automatisch niet zoals ik uit dit stukje opmaakte :

[...]

Dat deed mij juist denken dat niet alleen de isatap adapter het kreeg, maar ook z'n ethernet adapter, wat mij weer doet vermoeden dat de Horizonbox roet in het eten aan het gooien is.
Inderdaad, het werkt wel bij statische DNS servers. En daar doet het het nu al dagen mee, maar dat is geen permanente oplossing. En ik merkte dat toen ik hem vandaag opnieuw opstartte, hij juist weer moeilijk begon te doen, zelfs na het dynamisch te maken. Dit kan natuurlijk ook een eenmalig probleem zijn, dus ik weet niet of het verder iets zegt.

---

EDIT: ik heb de Horizonbox naar fabrieksinstellingen gezet, hem dáárna uitgezet op stand-by gezet, vervolgens de statische DNS veranderd in dynamisch op mijn desktop, dáárna de verbinding uit en aangezet, om vervolgens de router 30 seconde uit te zetten. Nu, ruim een kwartier later, doet hij het weer niet. Oftewel: dit heeft niet geholpen. Voor de zekerheid had ik ook mijn telefoon uitgezet, dus er zit geen enkel ander apparaat op het netwerk (wat de router bevestigt).

---

EDIT2: hetzelfde riedeltje als hierboven gedaan, maar nu de Horizonbox helemaal uitgezet. En jawel: nu doet hij het wel, met dynamische DNS.

---

EDIT3: wederom getest en nu weer de Horizonbox op stand-by gehad, en dan doet hij het na een kwartier niet meer. Conclusie: hij doet het alleen als de Horizonbox helemaal uitstaat. Vanmiddag zal ik dat nog een keer testen om 100% zeker te zijn.

[ Voor 77% gewijzigd door fyd op 28-08-2016 13:05 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DipStick

DipStick

HHmmm, nice ;)

Ik heb bij het opzetten van de horizonbox in de configuratie ook aangegeven dat het apparaat deel uitmaakt van mijn thuisnetwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Die horizon functioneert standaard als router en dan heb je twee router die elkaar in de weg gaan zitten.
Zet de router functionaliteit uit en maak hem enkel deel van je netwerk, hij functioneert dan als accesspoint meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyd
DipStick schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 14:09:

Dat heeft inderdaad geholpen, tot nu toe doet hij het al uren goed.

Dan was het uiteindelijk probleem dat ik dacht dat ik hem nog niet in het thuisnetwerk had, dat heb geprobeerd in te stellen, maar uiteindelijk daar toch geen zin in had en op zo'n moment gestopt dat hij niet meer in het thuisnetwerk zat, waardoor het allemaal mis liep.
Pagina: 1