Vraag

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-01 19:56
Eind vorig jaar heb ik de volgende onderdelen besteld:

Intel i5 6600K
MSI Z170 Gaming M5
Samsung 950pro 256GB M.2
2x8GB crucial Ballistics Sports LT 2400mhz

Door tijdsgebrek en geen noodzaak van een werkend systeem ben ik pas afgelopen week begonnen met de assemblage.In eerste instantie bleef het moederbord in een loop hangen met error 55. Dit duidt op een geheugenprobleem dus heb ik de shop van het moederbord gevraagd het bios naar de laatste revisie te updaten.

Vandaag heb ik het bord teruggekregen met de laatste biosversie 1.1A (biosdatum 22/07/2016) maar werkt alles nog verre van behoren. Met 2 geheugenmodules weigert het bord te booten en beland ik in dezelfde "error 55-loop". Met 1 van de modules kom ik gelukkig wel in het bios, met alleen het andere niet(ook error 55).

Met of zonder de M.2 SSD maakt weinig verschil in de errors die het bord geeft.

Wat mij in het bios opvalt is dat het Dram voltage op 0.350 en de 0.425 fluctueerd in auto-modus. Het betreft DDR4 modules die volgens spec op 1.2V dienen te draaien. Enable ik het XMP profiel van het gebeugen of zet ik het Dram-voltage handmatig op 1.200V blijft het bord dram aangeven van 0.350-0.425V

zie foto's van het lage Dram voltage.

Bios
foto 1foto 2

Aangezien het bord al retour geweest is naar de webshop voor de bios-update lijkt het me sterk dat het bord defect is.Ook neem ik aan dat de cpu goed is - de kans dat deze defect is nihil.

Nu kan het zijn dat de voeding defect is, het RAM of toch het moederbord/cpu. De gebruikte voeding is een EVGA Supernova G2 1000W (ca 2.5j oud).

Ik heb helaas geen reserve-voeding/ram om te testen maar wil toch graag even weten of dat dit Dram voltage niet al het probleem is.

Graag zie ik tips en tricks tegemoet.

[ Voor 12% gewijzigd door dvl-2 op 25-08-2016 09:53 ]

Alle reacties

Verwijderd

Heb je de socket gecontroleerd op verbogen pinnen?

• dvl-2
Meedere keren voordat het bord terug ging voor de bios-update en tijdens afhalen en monteren nogmaals.

Verwijderd

Welk geheugen gebruik je? Graag zoals vermeld in de pricewatch. Wil best meedenken maar ga niet lopen zoeken. Kan die foto's ook niet zien.

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-01 13:05
Lijken meer mensen problemen met deze combinatie te hebben, terug naar een oudere bios versie?

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=262337.0

• dvl-2
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 22:47:
Welk geheugen gebruik je? Graag zoals vermeld in de pricewatch. Wil best meedenken maar ga niet lopen zoeken. Kan die foto's ook niet zien.
Het is dit geheugen:
pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB
Superkanjo schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 08:41:
Lijken meer mensen problemen met deze combinatie te hebben, terug naar een oudere bios versie?

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=262337.0
Deze had ik zelf (uiteraard) ook al gevonden maar ook bios 1.3 werkt niet.

Ik heb inmiddels het geheugen getest op een ander moederbord (een Gigabyte bord) en daar werkt het geheugen ook niet terwijl mijn bord wel werkt met het geheugen (Corsair) wat normaal op dat Gigabyte-bord geprikt zit. Wat mij wel ook opviel is dat het Corsair geheugen ook op 0.400V dram staat volgens het bios.

Tijd voor een RMA dus van het geheugen :(

Foto's zal ik even naar kijken - Update: zou nu moeten werken.

Verwijderd

Het is helaas niet de eerste keer dat Crucial het met deze serie laat afweten, ook het aantal foute modules in de DDR3 serie is legio.
Tijd voor een RMA dus van het geheugen :(
Succes!
Foto's zal ik even naar kijken - Update: zou nu moeten werken.
Yep, nu zie ik ze. :)

• dvl-2
Dankjewel

Neemt niet weg dat ik het vreemd blijf vinden dat het bios aangeeft dat het Dram voltage zo laag is - ook bij het corsair geheugen.

Verwijderd

dvl-2 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 10:21:
Neemt niet weg dat ik het vreemd blijf vinden dat het bios aangeeft dat het Dram voltage zo laag is - ook bij het corsair geheugen.
Dat zou zomaar een foutje in de uefi van MSI kunnen zijn, als je de nieuwe kit hebt controleer het dan nog even met cpu-z.

• dvl-2
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 10:28:
[...]

Dat zou zomaar een foutje in de uefi van MSI kunnen zijn, als je de nieuwe kit hebt controleer het dan nog even met cpu-z.
Heb met het geleende geheugen windows geinstalleerd en in cpuz en in de MSI utility staat idd een dram voltage van 1.21V dus helemaal prima.

Alleen nog even wachten totdat ik mn eigen set weer terug heb.
Pagina: 1