Koop Advies nieuwe professionele router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet_dono
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-06 20:30
Hallo,

Ik ben op zoek naar een vervanging van mijn huidige Router.
Ik gebruik al lange tijd mijn oude trouwe WNDR3700, echter kan deze mijn Gigabit verbinding niet bijhouden in router-mode, waardoor hij alleen in AP mode staat.
Op deze WNDR3700 draai ik OpenWRT, iets wat in principe ook een mogelijkheid is voor de nieuwe, echter wilde ik iets "professioneler" gaan kijken.
Mijn budget is vrij ruim, maar omdat het hier om thuisgebruik gaat vind ik 500€ echt de max!

De vraag is eigenlijk wat voor merken ik zou moeten kiezen.
Ik heb gewerkt met Sophos UTM :9~ voor mij de prettigste devices, maar deze zijn zo ontzettend duur.
Ubiquiti vind ik interessant maar heb ik nooit mee gewerkt
Mikrotik heb ik mee gewerkt en vind ik zelf wel prettig werken

Nou wat moet hij kunnen, Alles?
Alles is niet haalbaar, dat snap ik, maar ik zoek wel eena aantal specifieke dingen:
- Uitgebreide instelmogelijkheden (zoals Sophos UTM)
- VPN ondersteuning
- Ik prefereer geintegreerde Wifi, maar die moet dan wel AC zijn.
- Passieve koeling
- Minstens 4 Gigabit UTP poorten (prefereer 8)

Waar ik denk ik vooral naar op zoek ben is advies en ervaringen..
Zijn er bepaalde merken die afgeraden worden, of juist aangeraden?

De modellen waar ik zelf naar keek:
Sophos UTM SG 125W (Die zou ik graag willen maar is te duur ;) )
Netgear Nighthawk X6 R8000 (Heeft OpenWRT support)
Ubiquiti EdgeRouter ERPro-8 i.c.m. Ubiquiti UniFi AP AC PRO (is die fanless?)
MikroTik Cloud Core Router 1009-8G-1S-1S+PC i.c.m. een AC AP (maar welke AP?)

Zoals jullie zien heb ik al wat onderzocht en wat bekeken, maar weet ik gewoon niet wat "het beste" is..
En het beste is natuurlijk subjectief, daarom vraag ik dus jullie advies en ervaringen!
Is er een goude combinatie? is er een groot (kwaliteits-)verschil tussen bovengenoemden?
Of is er een die ik over het hoofd heb gezien?
Brand los!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:35
Zou je een Asus overwegen in je rijtje?

Verder bekijk ik snelheden altijd even op SmallNetBuilder.com, daar kun je niet alleen de geijkte wifi snelheden zien maar ook bijvoorbeeld de WAN <-> LAN snelheden onder bepaalde omstandigheden. Tenslotte ontdekte ik recent dat VPN servers in de routers ook niet altijd even snel zijn, mijn AC66u schijnt maximaal 20mbit te kunnen verstouwen en dat is niet per se handig als ik alles over VPN wil doen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet_dono
NiGeLaToR schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 21:13:
Zou je een Asus overwegen in je rijtje?

Verder bekijk ik snelheden altijd even op SmallNetBuilder.com, daar kun je niet alleen de geijkte wifi snelheden zien maar ook bijvoorbeeld de WAN <-> LAN snelheden onder bepaalde omstandigheden. Tenslotte ontdekte ik recent dat VPN servers in de routers ook niet altijd even snel zijn, mijn AC66u schijnt maximaal 20mbit te kunnen verstouwen en dat is niet per se handig als ik alles over VPN wil doen.
Mits de asus voldoende configuratie opties heeft (VLAN, VPN, QoS, Dynamic DNS, static routes, Wake on Lan, enz) en natuurlijk moet de asus 100% stabiel zijn.
Dat is trouwens ook een van de hoofdredenen dat ik graag een device heb dat door OpenWRT supported wordt, dit "OS" is naar mijn mening een stuk stabieler dan de standaard "rommel" die op routers staat tegenwoordig.

Smallnetbuilder.com kende ik nog niet! daar ga ik zeker verder rondneuzen! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:35
Gebruik zelf ook custom firmware op Asus:

https://wiki.openwrt.org/toh/asus/start

Merlin firmware bevalt mij goed.

Vwbt features weet ik alleen VLAN niet zeker voor elk model, maar de rest wat je noemt zit er wel op/in. Wel zelf checken of de implementatie is wat je zoekt, zowel vlans als qos wil nog wel eens een soort halve oplossing zijn.

Enfin, opties genoeg :)

[ Voor 9% gewijzigd door NiGeLaToR op 24-08-2016 23:14 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Giblet_dono schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 20:54:
Op deze WNDR3700 draai ik OpenWRT...
Heeft OpenWRT icm jouw router support voor hardware NAT? Anders kun je overwegen om naar een firmware te zoeken die dat wel heeft. Zover ik kan vinden heeft jouw router wel hardware NAT, maar kom zo gauw even niet tegen of OpenWRT voor jouw router dat ook heeft.
Je zou dan dus het een en ander kunnen besparen door een andere firmware te gaan gebruiken, wellicht kan jouw router dan wel de gigabit verbinding aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet_dono
NiGeLaToR schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 23:14:
Gebruik zelf ook custom firmware op Asus:

https://wiki.openwrt.org/toh/asus/start

Merlin firmware bevalt mij goed.

Vwbt features weet ik alleen VLAN niet zeker voor elk model, maar de rest wat je noemt zit er wel op/in. Wel zelf checken of de implementatie is wat je zoekt, zowel vlans als qos wil nog wel eens een soort halve oplossing zijn.

Enfin, opties genoeg :)
Voor zover ik zie worden de AC modellen van Asus geen van allen ondersteunt door OpenWRT
Merlin ziet er interessante uit en ga ik morgen verder bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet_dono
CH40S schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 23:17:
[...]
Heeft OpenWRT icm jouw router support voor hardware NAT? Anders kun je overwegen om naar een firmware te zoeken die dat wel heeft. Zover ik kan vinden heeft jouw router wel hardware NAT, maar kom zo gauw even niet tegen of OpenWRT voor jouw router dat ook heeft.
Je zou dan dus het een en ander kunnen besparen door een andere firmware te gaan gebruiken, wellicht kan jouw router dan wel de gigabit verbinding aan. :)
Bedankt voor de tip! Ik ga het morgen eens opzoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobTweaks
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-08 09:06

RobTweaks

Captain Hindsight

Je zou ook een PFsense appliance kunnen overwegen:
https://www.pfsense.org/

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ikzelf werk regelmatig met Fortigates, waar ik érg gecharmeerd van ben. Wellicht valt een 50E binnen jouw budget.
Pagina: 1