RX 480 kopen vanwege FreeSync?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• .Niek.
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-02 14:39
Hoi Tweakers,

Ik was er eigenlijk al uit, de 1060 leek voor mij de betere keuze.
Maar toen zag ik in de pricewatch dat ik al een freesync monitor kon halen voor 150 euro, in tegenstelling tot de fors duurdere gsync monitoren.
Is dit in jullie optiek een reden om voor de 480 te gaan? of kan ik beter kiezen voor de lichte snelheidswinst van de 1060 zonder die dure gsync monitor.
Ik hoor het graag!

Alle reacties

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-02 10:50
Snelheidsverschil is het enige om mee rekening te houden, je zal ook kunnen denken aan:

- Prijsverschil
- Warmteontwikkeling
- Energieverbruik
- Driver updates en verbeteringen
- Gsync vs Freesync
- Directx 12 ondersteuning
- Asyncronous compute v.s. Nvidia's antwoord daarop (even kwijt)

En dan hebben we het nog niet eens over verkrijgbaarheid en wel/niet reference cooler? Maakt het voor mij in elk geval niet makkelijker op. Ik discussieer graag mee hierover

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 01:34
Post hierboven geeft al heel wat zaken aan.

Wat betreft snelheidswinst denk ik zelf dat de 480 op de wat langere termijn minimaal even snel zal zijn als de 1060. Vooral omdat de kaart toch net wat beter lijkt te presteren in dx12 en nvidia geen 'echte' async compute heeft. Nadeel is wel dat het verbruik wat hoger ligt en bovendien is het op dit moment nog altijd vrij lastig om een 480 voor een redelijke prijs te vinden (afaik).

Weet verder niet precies hoe het met de reference koelers van de 480 zit, maar als die net zoveel lawaai maken als de reference koelers van de 290/390-reeks, doe je er goed aan om daar ook nog even rekening mee te houden. Gebruik zelf een 290x met reference cooler en dat kan onder het gamen vrij veel lawaai maken. Ben er zelf niet zo gevoelig voor, maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die zich aan het lawaai ergeren. Een versie met aftermarket cooler is in dat geval een beter idee (heb je ook meteen hogere clocks out of the box).

Zelf geen ervaring met free-/gsync, maar als dat voor jou een vereiste is, dan is een amd kaart in dat opzicht waarsch wel de betere keuze. Zoals je zelf al zegt zijn de prijzen voor freesync monitors gewoon een stuk lager.