Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerklus zorgt voor problemen met wifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mredant
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-11 10:06
Ons bekabeld netwerk blijft werken terwijl de wifi (vanop dezelfde Telenet router) af en toe (om de 10a 20 min.) wegvalt.

De technieker van Telenet spreekt over een 'netwerk-lus' in onze configuratie.
Maar wat is een netwerklus?
Ik vind niets op het net en onze technieker had ook niet direct een uitleg.
Kan maar moeilijk geloven dat dit dan als enige resultaat geeft dat de wifi en niet het volledige netwerk plat gaat.

Ondertussen is de router van Telenet vervangen door een nieuw exemplaar (witte versie-doc3 denk ik) en blijft het probleem bestaan.
Momenteel zijn we aan het testen met een aantal toestellen rechtstreeks op de router van Telenet zodat onze switch (unmanaged 24p switch) er vantussen is.

Dacht alvast eens te vragen wat jullie hiervan denken, of iemand al gelijkaardige problemen gehad heeft en in welke richting ik dan moet gaan zoeken.

Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 82% gewijzigd door mredant op 24-08-2016 20:57 ]

Alle reacties

• SlowDown
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-11 16:47
erg karig met gegevens 8)7
Je zal toch iets meer moeite moeten steken in deze openingspost.

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:25
Hier kunnen we niks mee. Je stelt niet eens een vraag dus wat moeten wij antwoorden.

• mredant
Sorry, had maar een korte tekst getypt om te zien of m'n logingegevens klopten(die in hetzelfde venster in een keer meegestuurd werden) .. ondertussen aangevuld. Met dank

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:32
Heb een keer een wifi extender met de UTP kabel in m'n switch van het bedrade netwerk gestoken. Niet gerealiseerd hebbende dat ik zo een lus maakte van Switch -> Wifi -> extender -> Switch. Dat was niet best voor de stabiliteit van het netwerk en het hele zooitje ging regelmatig plat en ik had veel packetloss. Extender kan van wifi weer een bedrade aansluiting maken, maar die kun je in een computer steken, niet in de switch :+

Mocht je een extender gebruiken dan zou je zomaar per abuis dezelfde fout gemaakt hebben. Schets je situatie eens en alle aangesloten apparaten?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• mredant
Netwerk:
Internet > router Telenet> digicorder+digibox+switch (24p)> camcorder,domotica-ipmodule, server, vaste pc, 3xbose versterker, printer, tv

(Camcorder en domotica via portforward bereikbaar van buitenaf)

Via wifi:
Tablet, 3xgsm, laptop

Geen powerlines, extenders, accespoints of andere routers aangesloten

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:33
Als je een device hebt met zowel een wifi mogelijkheid als een vast aansluiting kun je ook een loop krijgen.
Laptops hebben die mogelijkheid meestal.
Als het goed is zal de laptop er echter zelf voor zorgen dat niet beiden in gebruik zijn.

Controleer dus alles wat twee mogelijkheden tot een netwerkverbinding heeft.
Als je twee poorten van een switch via een kabel verbind krijg je dit probleem ook.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Verwijderd

Een router weet niet dat een laptop met LAN én met WiFi verbonden is. Voor de router zijn dat twee verschillende apparaten.

Dus geen netwerkloop.

En hoe de PC het uitzoekt hoe hij naar "buiten" gaat, of hij dat nou via LAN of via WiFi doet, moet hij zelf weten.

Ook hier: geen netwerkloop.

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-10 21:14
Begin eerst met een kaal netwerk met gewoon 1 pc en laptop op wifi.
En ga dan andere netwerk spul aansluiten.

PSN: plexforce (ps4)

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 18:50
Ben(V) schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 08:10:
Als je een device hebt met zowel een wifi mogelijkheid als een vast aansluiting kun je ook een loop krijgen.
Laptops hebben die mogelijkheid meestal.
Als het goed is zal de laptop er echter zelf voor zorgen dat niet beiden in gebruik zijn.

Controleer dus alles wat twee mogelijkheden tot een netwerkverbinding heeft.
Als je twee poorten van een switch via een kabel verbind krijg je dit probleem ook.
Dan zou whatever OS je gebruikt dus de WiFi en de Ethernetverbinding uit zichzelf moeten bridgen (want anders geen lus). Ik zou me zo snel geen enkele consumenten-device uit de afgelopen vijftien jaar bedenken die dat doet zonder dat je het daar zelf (stevig, doelbewust - dit is niet iets wat je per ongeluk doet :+ ) toe hebt geconfigureerd...
Wat er nog het dichtst in de buurt komt is Windows' 'verbinding delen' (of iets dergelijks) maar dat is ten eerste een behoorlijke 'legacy' feature waar je nog aanzienlijk actiever naar op zoek moet dan toen dat in, ik meen, ME of 2000 oid daadwerkelijk een dingetje kon zijn (als een router een beetje een duur grapje was/het inbelmodem toch écht aan één PC hing), en ten tweede zouden er dan eerder clients foutmeldingen/connection loss gaan uitbraken door een tweede DHCP server die conflicteert met die in de router, dan dat je één of andere maffe loop krijgt

Trouwens,zelfs die PC gaat toch echt de router als gateway pakken dus dat levert hoogstens een extra hop op. Mocht je twee antieke windows-PC's hebben die elkaar als gateway gaan pakken, dán heb je inderdaad een lusje.

...Maar in de opstelling zoals geschetst is er stomweg he-le-maal niets wat een lusje kan gaan bouwen.
óf de monteur zat niet helemaal bij het juiste eind, óf er zit toch iets meer op je netwerk dan je denkt :+

Mogen we overigens aannemen dat de enige WiFi AP wordt aangeboden door de telenet router? (en dus niet op identieke SSID ook nog door een digibox/corder? - dat is dan echt het enige wat nog zou kunnen)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25
Hoe betrouwbaar precies is die diagnose van "netwerk lus?"
Er zijn 100 andere redenen waarom wifi iedere x minuten uitvalt en ik ben bang dat je door een onjuiste diagnose nu op het verkeerse aan het focussen bent...

CISSP! Drop your encryption keys!

• mredant
iceheart schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 22:39:
[...]

...
Mogen we overigens aannemen dat de enige WiFi AP wordt aangeboden door de telenet router? (en dus niet op identieke SSID ook nog door een digibox/corder? - dat is dan echt het enige wat nog zou kunnen)
Klopt,
ondertussen alles uitgetrokken en eén voor eén terug ingestoken.

Printer was verbonden met wifi en bedraad,
voorlopig wel nog onduidelijk of dit het probleem veroorzaakte.

side-info die ik me al heel lang afvraag:
Is het mogelijk dat eén van de netwerkaansluitingen in huis (die niet actief gebruikt wordt, maar wel bekabeld werd op de switch) ergens twee draadjes kortgesloten liggen of fiche de fiche verkeerd (vb: twee of meerdere draden omgedraaid) voor problemen zorgt?
Of heeft het netwerk daar geen last van?

Bedankt voor jullie reply's!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 18:50
Dan zou de individuele verbinding (in sommige gevallen) niet werken maar hoe dat je hele netwerk zou beïnvloeden zou ik niet weten.

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-11 09:36

Kabouterplop01

chown -R me base:all

als er zo'n kabeltje ligt met kortgesloten aders kan dat je netwerk heel nadelig beinvloeden; er staat immers spanning op ene r loopt stroom. Allones kun je dan krijgen...oftewel broadcast.
Pagina: 1