Mint installatie foutmeldingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:44

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
Ik probeer Mint te installeren op mijn vrij nieuwe Dell Lattitude E5570 laptop. Echter: ik krijg als foutmelding:
xhci_hcd 0000:00:0014.0: command completion event does not match command
usb 1-2: hub failed to enable device, error -62
usb 2-3: device not accepting address 2, error -62

(initramfs) Unable to find a medium containing a live file system.

Vindt hij mijn hdd controller niet, of is er iets mis met de bootable usbstick die ik met Rufus aangemaakt heb?
Alvast dank voor de hulp.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-09 11:31

Demo

Probleemschietende Tovenaar

xhci is de USB3.0 driver, gebruik je een USB3.0-stick om te installeren? Je zou het eens via USB2 kunnen proberen (of een USB2 verlengkabel tussen de laptop en de stick hangen), ik heb zoiets gehad met een zelf geïnstalleerde live-stick, die werkte niet op USB3.0 totdat ik xhci had toegevoegd aan de initramfs.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mint 18 neem ik even aan. Is er een reden waarom je de stick met Rufus hebt gemaakt? Heb je gecontroleerd of de Mint installer hiermee te maken is? Want er zijn genoeg Linux distri die ondertussen niet met zulke tools werken (unetbootin bijvoorbeeld maakt een foutieve stick).

Commandline FTW | Tweakt met mate

• ongekend41
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-09 22:48

ongekend41

Division Brabant

Merkte idd dat met unetbootin aangemaakte sticks niet werkte.Waarom eigenlijk? Universal USB Installer werkt (onder Windows) iig prima.

nope

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ongekend41 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 02:25:
Merkte idd dat met unetbootin aangemaakte sticks niet werkte.Waarom eigenlijk? Universal USB Installer werkt (onder Windows) iig prima.
Omdat Unetbootin de ISO uitpakt en zo het verborgen deel niet meeneemt. En laat dat deel nou net belangrijk zijn voor het opstarten. ;) Daarom is het beter om gewoon met 'dd' de ISO naar je stick te zetten, onder Windows gebruik je een vergelijkbare tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
Rufus heb ik inderdaad gekozen vanwege (vermeende) problemen met andere programma's. In ieder geval: ik heb nu een bootende usb stick. Echter: de partitietabel blijkt een bende te zijn (mijn mening):

/dev/sda
vrije ruimte 1MB
/dev/sda1 ntfs 471MB, 365MB in gebruik
/dev/sda2 efi 103MB, 33MB in gebruik
/dev/sda3 16MB onbekend
/dev/sda4 ntfs 499514MB, 80039 MB in gebruik
vrije ruimte 0MB (bovenin staat 7,7 KB)

Wat is dit allemaal?
Zou het kunnen dat sda1 een windows 10 installatiebestanden partitie is die verborgen is tijdens normaal Windows 10 gebruik? En dat daarom er een Windows boot partitie is (sda2)?

Zijn er partities die ik veilig kan verwijderen?
Excuses voor de vragen, maar het is nogal lang geleden dat ik met bootmanagers en partitietabellen gewerkt heb (ik meen voor het laatst met MS Dos 6.x en NT 3.51).

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Videopac schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 22:00:
Rufus heb ik inderdaad gekozen vanwege (vermeende) problemen met andere programma's. In ieder geval: ik heb nu een bootende usb stick. Echter: de partitietabel blijkt een bende te zijn (mijn mening):

/dev/sda
vrije ruimte 1MB
/dev/sda3 16MB onbekend

Wat is dit allemaal?
Zou het kunnen dat sda1 een windows 10 installatiebestanden partitie is die verborgen is tijdens normaal Windows 10 gebruik? En dat daarom er een Windows boot partitie is (sda2)?

Excuses voor de vragen, maar het is nogal lang geleden dat ik met bootmanagers en partitietabellen gewerkt heb (ik meen voor het laatst met MS Dos 6.x en NT 3.51).
Dat is zoals windows tegenwoordig z'n schijven partitioneert
Wat versta je onder "veilig verwijderen"? Als je ook nog windows wilt kunnen booten moet je ze allemaal laten staan. In het andere geval kun je ze veilig verwijderen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Videopac schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 22:00:

/dev/sda
vrije ruimte 1MB
/dev/sda3 16MB onbekend

Wat is dit allemaal?

sda1: windows recovery partitie, kleine omgeving waar je in komt als er wat aan de hand is (herstelconsole zeg maar).
sda2: ESP, boot partitie waar de EFI loaders op staan. Zonder kan je niet via UEFI opstarten van een harde schijf, immers is er geen bootloader om aan te roepen.
sda3: geen flauw idee, is 't niet gewoon lege ruimte
sda4: ziet eruit als een een Windows installatie.

De vrije ruimte van 1 MB vooraan is gebruikelijk. Die ruimte wordt voor verschillende doeleinden gebruikt volgens de GPT specificatie. Protected/Hybrid MBR staat hier bijvoorbeeld ook in, als die aangemaakt wordt.

Wat wil je nu verder doen? Helemaal geen Windows meer of dual boot? Voor 't eerste kan je gewoon alles verwijderen en de Mint installatie de partities laten maken. Voor het tweede moet je bij sda4 dus verkleinen om ruimte te maken voor een nieuwe partitie waar Mint in kan.

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op woensdag 07 september 2016 @ 00:39:
[...]
Dat is zoals windows tegenwoordig z'n schijven partitioneert
Wat versta je onder "veilig verwijderen"? Als je ook nog windows wilt kunnen booten moet je ze allemaal laten staan. In het andere geval kun je ze veilig verwijderen
Hero of Time schreef op woensdag 07 september 2016 @ 13:18:
[...]

sda1: windows recovery partitie, kleine omgeving waar je in komt als er wat aan de hand is (herstelconsole zeg maar).
sda2: ESP, boot partitie waar de EFI loaders op staan. Zonder kan je niet via UEFI opstarten van een harde schijf, immers is er geen bootloader om aan te roepen.
sda3: geen flauw idee, is 't niet gewoon lege ruimte
sda4: ziet eruit als een een Windows installatie.

De vrije ruimte van 1 MB vooraan is gebruikelijk. Die ruimte wordt voor verschillende doeleinden gebruikt volgens de GPT specificatie. Protected/Hybrid MBR staat hier bijvoorbeeld ook in, als die aangemaakt wordt.

Wat wil je nu verder doen? Helemaal geen Windows meer of dual boot? Voor 't eerste kan je gewoon alles verwijderen en de Mint installatie de partities laten maken. Voor het tweede moet je bij sda4 dus verkleinen om ruimte te maken voor een nieuwe partitie waar Mint in kan.
Dank voor de toelichting: dat hele (U)EFI gebeuren is nieuw voor mij. Ik zie de toegevoegde waarde nog niet zo, maar dat zal de ouderdom wel zijn.

Ik heb Mint naast W10 geïnstalleerd en dat ging probleemloos en erg snel (10 minuten?). Eerste indruk is zeer positief! Ik heb trouwens geen swap partitie aangemaakt. Is dat nodig/handig? (ik heb 16 GB RAM).

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met zoveel geheugen is 't niet echt nodig, maar in sommige gevallen wel handig om te hebben. Mijn PC heeft ook 16 GB, maar geen swap, net als m'n HTPC met nu 8 GB RAM. Eigen keus, als het geheugen volloopt om wat voor reden dan ook kan er een probleem ontstaan en crasht het systeem wellicht.

Pagina: 1