Toon posts:

2 verschillende halogeenlampen op een (duo)dimmer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik zit met een vraag betreft mijn 2 lampen in de woonkamer.
Het gaat om 2 verschillende halogeenlampen.

1 heeft een 70w halogeenlamp en zit gewoon op 230v en de andere lamp heeft 25 kleine halogeenlampjes met ieder 2 pinnetjes die op 12v draaien.

Nu schijnt met name de lamp met alle kleine lampjes veel te fel en daarom heb ik hem eigenlijk nooit aan.
De lamp met de enkele 70w halogeenlamp gaat nogal eens kapot en die lamp die erin zit kost 14 euro.
Ik wil ze beide kunnen dimmen, maar ze zitten nu samen op een serieschakelaar.

Ik heb eens rondgekeken en er zijn wel schakelaars met dubbele dimmers, maar ik weet niet zeker of dit wel de goede zijn en of het wel mogelijk is om beide lampen te kunnen dimmen.

https://www.bol.com/nl/p/...l-creme/9200000010589685/

Hopelijk is er iemand die een tip heeft wat de beste oplossing is en of het uberhaupt wel mogelijk is :)

Alvast bedankt!

Groeten,
Rogier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-09 22:48
Voor 12V lampen te dimmen, dient er in ieder geval gebruik te worden gemaakt van een Tronic dimmer, zonder een tronic dimmer zou de trafo gaan zoemen, of de dimmer.
Met de dimmer die je hebt geplaatst gaat dat niet lukken aangezien het een inductieve dimmer is (een dimmer met een spoel erin).
Naast dat het niet gaat lukken met de geplaatste dimmer, zeg ik uit ervaring erbij dat deze dimmers het vaak begeven.

Wat ik aanraad is een Jung 1252 UDE tastdimmer aan te schaffen en het bij benodigde schakelplaat in de gewenste serie. Deze dimmer is in staat om je 12V lampen te dimmen, gloeilampen, en HV halogeenlampen. En je kan er 2 lampen op aansluiten, en afzonderlijk van elkaar dimmen zoals afgebeeld in jouw dimmer.

De aanschaf van deze dimmers is wel prijzig maar erna zul je geen spijt hebben. Wat vaak ook helpt is op het internet even goed rond zoeken, en vaak vind je voor ongeveer 160 euro een complete dimmer, met een tastplaat, de dimunit, en een afdekraam.

[ Voor 50% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 24-08-2016 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je snelle reactie en de goede tip!
Ik denk dat die tastdimmer mij iets te duur gaat worden, aangezien ik een vrij klein appartementje woon, maar onder een Tronic duodimmer kom ik dan sowieso niet onderuit en ik denk dat ik die dan maar aan ga schaffen.

Waarschijnlijk de volgende

https://www.klusspullen.n...LbW1vPX2s4CFWUz0wodR1IA6A

+ toebehoren uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-09 01:44
Het vermogen van die dimmer is slechts 150W per kanaal en dat is onvoldoende voor 25 MR11 spots. Check hoeveel watt deze zijn dan x 25. Vermogen van geschikte dimmer moet hoger zijn.

Verder is dit een dimmer die met faseaansnijding werkt en dus zonder meer geschikt voor gloei- en hallogeenlampen, ook samen met die ringkerntrafo.

EDIT: Lees net dat je nooit over het type trafo sprak, dus nog een toevoeging.
- Die eerste dimmer is niet geschikt voor elektronische HF-transformatoren, wel voor ringkern
- Die tweede dimmer heeft slechts een vermogen van 100W per kanaal is enkel geschikt voor elektronische HF-transformatoren, niet voor ringkerntrafo's

[ Voor 32% gewijzigd door Merion op 24-08-2016 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik ben een beetje een leek op dit gebied :/

Het zijn 5w lampjes heb ik even gechecked en bovenaan de lamp zit een rond ding die vrij zwaar is, dus ik denk dat het dan een ringkerntrafo is, dus dan heb ik waarschijnlijk de verkeerde gekozen in mijn vorige bericht.
Ik heb overigens nog niets besteld oid

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2016 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-09 01:44
Dat is inderdaad een ringkerntrafo. 125W totaal, dimmer 1 is in dat geval geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok duidelijk, bedankt voor de reacties :)
Pagina: 1