Aanschaf nieuwe printer

Pagina: 1
Acties:

• RobbinNL046
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 02-12-2025
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?
Ik ben op zoek naar een printer waarmee ik kan printen, scannen als kopieën kan maken. Het is een printer die ik thuis zal gaan gebruiken. Het hoeft geen professionele printer zijn. Wel moet de printer in kleur kunnen printen. Ik geef er niet veel om als de printer wat meer tijd nodig heeft om te printen. Printsnelheid is dus niet zo van belang. Hoewel mijn voorkeur uit gaat naar een zo compact mogelijke printer is het geen probleem als deze straks groter blijkt te zijn. Hier vind ik wel een geschikte plaats voor. A4-formaat zal voornamelijk (denk altijd) gebruikt gaan worden.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn. Niet meer dan 100 euro, het liefst richting de 50.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
Ik sta open voor alles!

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Zoals gezegd zal de printer thuis gebruikt gaan worden. Hij zal worden verbonden (via kabel) met mijn vaste pc. Als de mogelijkheid er is om (met mijn budget) via Wifi te verbinden dan is dat een dikke plus. Aangezien andere pc's/laptops in huis niet steeds aan de printer gekoppeld hoeven te worden via een kabel.

Zelf heb ik in de Pricewatch al eens bekeken wat ik voor mijn prijs met bijbehorende eisen kan verwachten.
https://tweakers.net/cate...VEgLGmvNajEW0XrX-TlSdS_kD

Ik heb echter geen flauw idee of er nog andere zaken zijn waar ik op moet letten of die ik over het hoofd heb gezien die belangrijk zijn bij het kiezen van een geschikte printer. Graag hoor ik jullie mening hier over!!

Mocht er nog iets onduidelijk zijn dan hoor ik dat graag!

Met vriendelijke groet,

Robbin

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Let ook op de prijs van de cartrdiges en losse zijn altijd beter.

39

• RobbinNL046
Dat van die cartridges is wel een goede tip ja, daar had ik nog niet aan gedacht. Wat bedoel je precies met losse?

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-02 20:33
Het gaat er uiteindelijk om of je foto's wilt kunnen printen. Dan ontkom je niet aan een inktjet. Zijn foto's niet nodig maar wel documenten in kleur dan kun je een goedkope laserprinter overwegen. Je bent dan initieel wat meer kwijt, maar je bespaart op printkosten (alhoewel er tegenwoordig ook inktjets zijn met lage printkosten per pagina) en je bespaart jezelf de ergenis van uitgedroogde koppen als je heel weinig print.

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

RobbinNL046 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 18:42:
Dat van die cartridges is wel een goede tip ja, daar had ik nog niet aan gedacht. Wat bedoel je precies met losse?
Dat je per kleur losse cartridges hebt. Bij goedkope printers wilt het vaker voorkomen dat de kleuren bij elkaar in 1 cartridge zit. Is één kleur op, moet je de rest ook weggooien en ze zijn vaak erg duur. Cartridges waarbij alles apart zit is daarom veel efficienter en beter voor je gebruik.

39

• RobbinNL046
@PhilipsFan: Het zal voornamelijk gaan om documenten. Een enkele keer foto's maar voor die ene keer dat zoiets nodig is, laat ik ze wel afdrukken ergens. Het kan inderdaad ook zo zijn dat ik een tijd niet hoef te printen. Op uitgedroogde koppen sta ik dan niet te wachten..

Kun je me misschien een aantal voorbeelden geven / aangeven of de printers die ik voorstelde daarvoor in aanmerking komen? Dit zijn volgens mij wel alleen maar van die inktjet printers.

@Fietsbel: Bedankt, ik begrijp nu wat je bedoeld. Bedankt voor de aanvulling.

Als ik het goed begrijp, adviseren jullie me dus om wat meer geld in de printer zelf te steken zodat ik op langere termijn minder kosten heb aan het kopen van de cartridges? Heb ik dat geld van die printer dan snel er uit of moet ik daar heel vaak voor printen?

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Uitdrogen is geen issue, dit is alleen een probleem wanneer de printer op een zeer warme plek staat zoals naast een kachel of in de zon. Maar ook wanneer de printer compleet uitgezet wordt ipv op standby.

Laat je de printer in standby staan heb je jaren plezier van je printer. Ongeacht of het een goedkope or dure printer is.

39

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-02 22:21
Dingen die handig zijn om gelijk mee te nemen:
-wil je dubbelzijdig printen? Ben je in dat geval bereid om zelf de blaadjes om te draaien of moet de printer dit zelf doen? Dan moet hij een duplexunot hebben.
-wil je er met meerdere mensen/pc's/mobiels gebruik van maken? Kijk dan goed naar de aansluitmogelijkheden.
-het scannen, zijn dat soms losse papiertjes of scan je vaak meerdere vellen achter elkaar? Dan zou een sheetfeeder wat kunnen zijn.
En inderdaad meerdere kleurencartridges. Dit betekent dat je gewoon moet selecteren op 4 of meer cartridges.

Ik heb net een HP Officejet Pro 6830 besteld, maar ik denk dat dat wellicht wat overkill voor jou is. Die is gekocht op alle bovengenoemde opties, snelle prints en lage printkosten. pricewatch: HP Officejet Pro 6830 e-All-in-One

• RobbinNL046
White Feather schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 13:54:
Dingen die handig zijn om gelijk mee te nemen:
-wil je dubbelzijdig printen? Ben je in dat geval bereid om zelf de blaadjes om te draaien of moet de printer dit zelf doen? Dan moet hij een duplexunot hebben.
-wil je er met meerdere mensen/pc's/mobiels gebruik van maken? Kijk dan goed naar de aansluitmogelijkheden.
-het scannen, zijn dat soms losse papiertjes of scan je vaak meerdere vellen achter elkaar? Dan zou een sheetfeeder wat kunnen zijn.
En inderdaad meerdere kleurencartridges. Dit betekent dat je gewoon moet selecteren op 4 of meer cartridges.

Ik heb net een HP Officejet Pro 6830 besteld, maar ik denk dat dat wellicht wat overkill voor jou is. Die is gekocht op alle bovengenoemde opties, snelle prints en lage printkosten. pricewatch: HP Officejet Pro 6830 e-All-in-One
Bedankt voor je toevoegingen. Ik moet zeggen dat ik al die dingen in principe niet echt nodig dacht te hebben maar nu ik er over nadenk zijn ze toch wel handig om erbij te hebben. Dan mag het wel iets meer kosten. Op een paar tientjes kijk ik dan niet meer.. Ik kan alleen niet zo snel zien of die printer die je voorstelt een 'sheetfeeder' heeft..

Verder zijn de aansluitingsmogelijkheden ook voldoende als ik het even snel bekijk.

Waar kan ik zien hoeveel eventuele cartridges kosten voor deze printer?

Als laatste, iets wat me nu te binnen schiet. Ik neem aan dat er drivers voor de printer geinstalleerd moeten worden? Worden die geinstalleerd bij het koppelen van de printer aan de pc of moet ik hier een cd-rom voor hebben? Ik heb namelijk geen drive meer in mijn nieuwe pc gezet..

Ik hoor graag van je!

Ps. Ik dacht dat de cartridges van HP altijd het duurste waren of zit ik dan mis?

[ Voor 6% gewijzigd door RobbinNL046 op 25-08-2016 16:40 ]

• yes-n
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-01 11:42
Ik had dezelfde vraag als jou, en heb sinds begin deze week een Epson XP-235 Series aangeschaft om incidenteel af te kunnen drukken thuis, met vier losse cartridges (één per kleur), en ik kan nog scannen ook als ik dat zou willen. :)
Losse cartridges was echt een eis van me aangezien vanwege de redenen die hierboven al genoemd zijn.

Kost niet veel vond ik en is goed en makkelijk op te zetten middels WiFi.

De drivers zitten er bij op CD, maar ook online makkelijk te vinden. Je hebt geen USB kabel nodig om de printer te installeren, de installatie CD ging bij mij zoeken in de buurt naar een Epson device (op MAC adres, printer moet detecteerbaar zijn) en koppelde die dan aan mijn netwerk.

Er zit ook een app bij om via je smartphone te kunnen afdrukken.

Succes met kiezen in ieder geval.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-02 22:21
RobbinNL046 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 16:28:
[...]

Bedankt voor je toevoegingen. Ik moet zeggen dat ik al die dingen in principe niet echt nodig dacht te hebben maar nu ik er over nadenk zijn ze toch wel handig om erbij te hebben. Dan mag het wel iets meer kosten. Op een paar tientjes kijk ik dan niet meer.. Ik kan alleen niet zo snel zien of die printer die je voorstelt een 'sheetfeeder' heeft..

Verder zijn de aansluitingsmogelijkheden ook voldoende als ik het even snel bekijk.

Waar kan ik zien hoeveel eventuele cartridges kosten voor deze printer?

Als laatste, iets wat me nu te binnen schiet. Ik neem aan dat er drivers voor de printer geinstalleerd moeten worden? Worden die geinstalleerd bij het koppelen van de printer aan de pc of moet ik hier een cd-rom voor hebben? Ik heb namelijk geen drive meer in mijn nieuwe pc gezet..

Ik hoor graag van je!

Ps. Ik dacht dat de cartridges van HP altijd het duurste waren of zit ik dan mis?
Yes-n heeft al wat vragen beantwoord, dus die laat ik even zitten.

De sheetfeeder is de automatische documentinvoer (dat uitstekende ding aan de bovenkant). Cartridges voor goedkope printers zijn vaak heel duur. HP was daar inderdaad bij de normale Deskjet wel berucht om.

Maar bij de Officejets is dat heel anders.

Ter vergelijking:
de hp: merkcartridge (nr 934) zwart XL 45 ml, €26 en €17,50 als merkloos. Dat is ~1,8 ml/€ voor merk en 2,6 ml/€ merkloos. Volgens hp doe je daar 1000 pagina's mee, 2,6 cent per pagina.

https://www.opus.nl/printers/hp/officejet/6830

De Epson: merkcartridge zwart XL 11,3 ml, €18,75 en € 12,50 als merkloos. Dat is ~0,6 ml/€ voor merk en 0,9 ml/€ merkloos. Volgens Epson doe je hier 470 pagina's mee, zo'n 4 cent per pagina.

https://www.opus.nl/printers/epson/expression/xp-235

De inkt voor de Epson is dus 3x zo duur als van de HP.

Het is dus wel een beetje raar dat de HP 4x zo grote cartridge heeft, maar daar maar iets meer dan 2x zo veel afdrukken mee zou kunnen doen? Dat zal dus in praktijk niet zo zijn, maar iedere fabrikant houdt eigen normen aan.

Stel nu dat de HP €60 duurder is dan de Epson, dat er 1000 pagina's kunnen worden afgedrukt met 45 ml inkt en beide printers even veel verbruiken. Na 1000 pagina's ben je met de HP door de 1e cartridge heen (€ 26,-) bij de Epson door de 4e (€75,-). Na 1000 pagina's heb je met de HP dan al € 50,- minder uitgegeven aan de inkt dan bij de Epson. Na 1200 pagina's heb je dan de meerprijs er uit. Dat is op een periode van 5 jaar (ben er wel meer van overtuigd dat de HP die makkelijker zal halen dan de Epson) dus 20 pagina's per maand. En dan heb je dus een printer die veel sneller is en veel meer mogelijkheden heeft (ook wel groter en zwaarder)

De totale printkosten zijn dus heel erg afhankelijk van het gebruik.

Vroeger had je hier een mooie site voor waarin je kon aangeven wat je allemaal wilde met de printer en wat en hoeveel je precies printte en dan rekende de site uit wat voor jou de best passende en goedkoopste printer was. Die sites zijn er helaas niet meer volgens mij.

Let er bijvoorbeeld ook op dat de Epson géén duplexunit heeft (staat fout in de specs) en 3 (kleur) of 6 (zwart-wit) afdrukken volgens de iso-norm maakt. Dat is wel een standaard en daar kun je op vergelijken. De HP doet er dan 10 in kleur en 18 in zwart-wit. De bij de Epson genoemde snelheden in de pricewatch zijn van een draft. Dat is bijna volledig afhankelijk van de snelheid van het mechaniek waarmee de printer het papier door de printer kan gooien. Dat is zelden interessant. Veel belangrijker is het hoe snel het gaat als er normale of flink gevulde pagina's moeten worden geprint.

Specpagina van HP: http://support.hp.com/nl-...90307/document/c04431265/

Epson: https://neon.epson-europe...me=Expression-Home-XP-235

Succes met het kiezen! Maak ook gebruik van vergelijkingssites, Tweakers, Hardware.info, Coolblue (maar let wel goed op de juiste specs)

• RobbinNL046
@Yes-N: Bedankt voor je feedback. Ik heb naar je voorgestelde printer gekeken en het lijkt me een degelijke printer, zeker voor die prijs. De drivers zijn daarnaast ook goed te vinden op het internet, dat moet dus wel goed gaan komen!

@White Feather: Bedankt voor je uitgebreide maar duidelijk commentaar. Ik begrijp wat je bedoeld.
Mijn ouders hebben toegezegd mee te willen betalen aan een nieuwe printer aangezien onze oude het zojuist begeven heeft. Mij komt het dus niet zo heel slecht uit;)
Ik denk dat ik (we) dan voor dezelfde printer gaan als die jij hebt voorgesteld. Kan zo snel niet zien wat er aan ontbreekt en heeft bovendien nog wat extra dingen die niet echt nodig waren maar wel een fijne bijkomstigheid zijn.

Ik vraag me alleen nog af waarom je voor de ' merk' cartridges kiest en niet voor de merkloze aangezien die nog iets goedkoper zijn. Aangezien je jouw berekeningen baseert op de merkcartridges ga ik er even vanuit dat je die ook gebruikt.. Kun je me daar een antwoord op geven?

Met vriendelijke groet,

Robbin

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

RobbinNL046 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 11:52:

Ik vraag me alleen nog af waarom je voor de ' merk' cartridges kiest en niet voor de merkloze aangezien die nog iets goedkoper zijn. Aangezien je jouw berekeningen baseert op de merkcartridges ga ik er even vanuit dat je die ook gebruikt.. Kun je me daar een antwoord op geven?
Bij HP is het beste om gewoon de originele patronen te gebruiken. Het komt vaak voor dat de goedkopere huismerk patronen a) niet werken en/of b) je printkop verpesten. Toelichting: a) HP is erg fanatiek met firmware updates waardoor patronen niet willen werken, b) Bij goedkope inkt is vaak de viscositeit anders (dunner) waardoor de printkop kapot gaat. Uiteraard zijn er ook genoeg gevallen waarbij het wel goed gaat.

Mocht je geen feeder nodig hebben om je documenten te scannen is dit een goede en betaalbaar model: pricewatch: HP Officejet Pro 6230

[ Voor 15% gewijzigd door Fietsbel op 26-08-2016 12:07 ]

39

• RobbinNL046
Fietsbel schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 12:04:
[...]

Bij HP is het beste om gewoon de originele patronen te gebruiken. Het komt vaak voor dat de goedkopere huismerk patronen a) niet werken en/of b) je printkop verpesten. Toelichting: a) HP is erg fanatiek met firmware updates waardoor patronen niet willen werken, b) Bij goedkope inkt is vaak de viscositeit anders (dunner) waardoor de printkop kapot gaat. Uiteraard zijn er ook genoeg gevallen waarbij het wel goed gaat.

Mocht je geen feeder nodig hebben om je documenten te scannen is dit een goede en betaalbaar model: pricewatch: HP Officejet Pro 6230
Bedankt voor je snelle antwoord. Voor wat betreft je voorgestelde printer: Aangezien mijn ouders nu ook meebetalen en er gebruik van zullen maken, is het maken van kopieën en scannen wel een eis. Ik hou het daarom bij de HP OfficeJet Pro 6830!

Bedankt allemaal voor het meedenken!

Met vriendelijke groet,

Robbin

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Dan is de 6830 inderdaad een uitstekende keuze. Veel plezier ermee :)

39

Pagina: 1