Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy4D
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-08 21:07
Goedemiddag hardware-kenners,

Inmiddels al een jaar of twee geleden heb ik mijn eigen desktop gebouwd. In grote lijnen is de hardware hetzelfde gebleven, heb alleen een tijd geleden een nieuwe videokaart gekocht.

Nu ervaar ik al enkele weken willekeurige freezes en crashes van mijn systeem. Ik ben er nog niet helemaal uit of het probleem softwarematig is of dat er toch hardware niet lekker mee werkt. NB: ik heb niet het idee dat het de nieuwe videokaart is, ook voor aanschaf hiervan had ik al eens last van bluescreens/freezes. Tijdens mijn zoektocht ontdekte ik iets vreemds aan de temperatuur van mijn moederbord. Zie onderstaande afbeeldingen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZZo9Dsx.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6ARdgJc.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/20wg5SB.png

De temperatuur van twee 'metertjes' blijft redelijk stabiel, dit is overigens idle state. Er is echter één metertje die tussen de 70 en 110 (soms uitschieters naar 120) graden aangeeft. In tegenstelling tot de andere twee metertjes, schiet deze constant naar verschillende temperaturen en is hij niet stabiel.

Weet iemand of dit een foutje in het metertje kan zijn, of dat ergens op het moederbord echt de temperatuur veel te hoog is? Ik heb geen idee hoe ik dit zou kunnen testen of oplossen. En daarnaast: zou dit de oorzaak van de freezes kunnen zijn? (Ik ben me ervan bewust dat er talloze andere oorzaken zijn voor de freezes).

Mochten jullie info missen, laat het me weten. Alvast bedankt tweakers!

Groeten,
Roy

Beste antwoord (via Roy4D op 31-08-2016 11:55)

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:39

Mavamaarten

Omdat het kan!

Roy4D schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 17:52:
Nieuwe ontdekking: bij het uitvoeren van de CPU stresstest DAALT de temperatuur van 'temp2' uit mijn afbeeldingen, wat dus wellicht de NB is. Iemand enig idee waarom deze dan plots daalt? Hij daalt dan overigens naar ongeveer 68-70 graden.
Volgens mij reden te meer om ervan uit te gaan dat het gaat om een uitleesfout. Daarbij, 125°C hou je niet 5 seconden op je vinger zonder brandwonden op te lopen. Koelpasta vervangen kan echter alleen maar helpen, dus dat is wel iets wat je kan doen.

Android developer & dürüm-liefhebber

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Dit moet een foutje zijn in het metertje. Boven het kookpunt zou je mobo het allang al begeven moeten hebben, dus geloof nooit die temps.

Random Freezes kunnen verschillende oorzaken zijn. Dit kan ook je GPU zijn of je CPU die te heet wordt. Wat zijn je temps daar van?

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy4D
Hi,

Dank voor je reactie. Deze temp leek me inderdaad veel te hoog om nog werkbaar te zijn voor het mobo. Ik kan er dus vanuit gaan dat dit echt een foutje in het metertje is? De temperatuur van de GPU en CPU zijn normaal.

CPU: 40-51 graden
GPU: 36-37 graden

Beide idle op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Roy4D schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:55:
Hi,

Dank voor je reactie. Deze temp leek me inderdaad veel te hoog om nog werkbaar te zijn voor het mobo. Ik kan er dus vanuit gaan dat dit echt een foutje in het metertje is? De temperatuur van de GPU en CPU zijn normaal.

CPU: 40-51 graden
GPU: 36-37 graden

Beide idle op dit moment.
CPU 40-51 graden idle? Gooi eens een stress benchje eens er tegen aan met je temp progje op de achtergrond. Draai het 5 min en kijk naar je temps.

Wat is het voor CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy4D
Het is een Core i7 950. Heb net de eerste de beste stress test erop gegooid die ik tegenkwam (HeavyLoad) en deze 7 minuten laten draaien. De temperatuur van de CPU wordt dan 77, max was 82. Is dat vreemd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Roy4D schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 17:13:
Het is een Core i7 950. Heb net de eerste de beste stress test erop gegooid die ik tegenkwam (HeavyLoad) en deze 7 minuten laten draaien. De temperatuur van de CPU wordt dan 77, max was 82. Is dat vreemd?
Beetje hete kant, maar je zit nog in de safe zone. 90-100 graden is Thermal lockdown bij Intel. Dus krijg je vanzelf een shutdown.

Kan heel goed zijn dat je metertje stuk is. 125 graden is gewoon overkill. Kijk eens wat ik vond over je mobo. https://nl.hardware.info/...xtreme-nb-overhit.271951/

Vooral dat laatste stukje over de heatsink op je NB en koelpasta misschien uitgewerkt. Vernieuwen zou een optie kunnen zijn van de koelpasta.

[ Voor 10% gewijzigd door Xtr3me4me op 24-08-2016 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het is dan natuurlijk de vraag wie temperatuur2 is. Als dat de northbridge is, is daar wellicht het fannetje van kapot of losgeschoten, dus even kast open en controleren (pas op, metaal van 70 graden daar brand je je vingers al aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy4D
Xtr3me4me schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 17:18:
[...]
Kan heel goed zijn dat je metertje stuk is. 125 graden is gewoon overkill. Kijk eens wat ik vond over je mobo. https://nl.hardware.info/...xtreme-nb-overhit.271951/

Vooral dat laatste stukje over de heatsink op je NB en koelpasta misschien uitgewerkt. Vernieuwen zou een optie kunnen zijn van de koelpasta.
Thanks! Ik heb de kast eens open gehaald en bij voorzichtig aanraken van de NB merk ik dat ik deze eigenlijk niet langer dan 5 sec kan aanraken, zo warm is het. Begin er daardoor ook aan te twijfelen of het wel/geen foutje is van de temperatuurmeter.. Maar zoals ik uit jouw woorden en de gelinkte website opmaak kan ik de NB dus los halen en de koelpasta eventueel vernieuwen? Heb dat nog nooit gedaan/gezien namelijk. Het klinkt niet al te ingewikkeld. Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy4D
Nieuwe ontdekking: bij het uitvoeren van de CPU stresstest DAALT de temperatuur van 'temp2' uit mijn afbeeldingen, wat dus wellicht de NB is. Iemand enig idee waarom deze dan plots daalt? Hij daalt dan overigens naar ongeveer 68-70 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Doe je kast open en plaats eens een grote (huis- tuin en keuken) ventilator voor de zijkant. Hou daarbij temperatuur #2 in de gaten. Als je dan wel normale temperaturen ziet, wordt het tijd om je NB koeling te herzien.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:39

Mavamaarten

Omdat het kan!

Roy4D schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 17:52:
Volgens mij reden te meer om ervan uit te gaan dat het gaat om een uitleesfout. Daarbij, 125°C hou je niet 5 seconden op je vinger zonder brandwonden op te lopen. Koelpasta vervangen kan echter alleen maar helpen, dus dat is wel iets wat je kan doen.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Xtr3me4me schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:49:
Dit moet een foutje zijn in het metertje. Boven het kookpunt zou je mobo het allang al begeven moeten hebben, dus geloof nooit die temps.
Een meetfout kan het idd zijn, maar hardware kan echt wel wat hebben hoor, genoeg chips die een thermal spec hebben van boven de 100 C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy4D
Nog ter aanvulling: wanneer ik de stresstest start, is de verandering in temperatuur heel plotseling. Geen gelijkmatige daling naar 68, maar zo: 110 graden --> start test --> BAM, 68 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Vanop mijn telefoon kan ik niet uitgebreid reageren, maar je hoge temperatuur is waarschijnlijk in Fahrenheit. Reken maar eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy4D
Ik zal binnenkort eens kijken of ik nog standaard koelpasta in huis heb en dit onder de NB gooien. Zoals genoemd heb ik daar verder geen ervaring mee. Zijn er nog bijzonderheden waar ik rekening mee moet houden, of is het principe gelijk aan koelpasta onder je CPU smeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

YellowOnline schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 17:56:
Vanop mijn telefoon kan ik niet uitgebreid reageren, maar je hoge temperatuur is waarschijnlijk in Fahrenheit. Reken maar eens uit.
Lijkt me sterk, bij de screenshots staat toch echt 101,5 C.

100 Fahrenheit is zo'n 38 graden (niet heel spannend dus) en 68 C zit al op iets van 155 F, en dat is z'n idle temp.

Ik verwacht eerder dat het een koelingsprobleem is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:08

Nemesizz

Untouchable

Roy4D schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 17:55:
Nog ter aanvulling: wanneer ik de stresstest start, is de verandering in temperatuur heel plotseling. Geen gelijkmatige daling naar 68, maar zo: 110 graden --> start test --> BAM, 68 graden.
Geeft wel aan dat het geen goede sensor uitlezing is. Kan ook heel goed een 'spooksensor' zijn, eentje die niet is aangesloten (maar bijvoorbeeld bij een andere variant van dat moederbord wel gebruikt word).
Zelf heb ik ook wel een stuk of wat van die nutteloze sensors ertussen zitten, blijven vaak vast op een bepaalde waarde (bij verschillende moederborden van verschillende leeftijden van verschillende merken).

Niet te druk om maken dus.

Bovendien, als een onderdeel goed heet word, kun je dat vaak wel ruiken in je PC, zo'n typische 'warmte geur' (geen brandgeur, maar gewoon hitte).

Die crashes en BSODS worden waarschijnlijk door iets anders veroorzaakt, kan vanalles zijn, defect geheugen, foute instelling, enz enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

TERW_DAN schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 18:28:
[...]

Lijkt me sterk, bij de screenshots staat toch echt 101,5 C.

100 Fahrenheit is zo'n 38 graden (niet heel spannend dus) en 68 C zit al op iets van 155 F, en dat is z'n idle temp.

Ik verwacht eerder dat het een koelingsprobleem is.
Nee, 38°C is niet spannend. In tegendeel zelfs: het zou een perfect normale waarde zijn. Dat was eigenlijk mijn punt, ongeacht de eenheid die er bij staat.

Als het echt 100+°C is moet de TS dat toch kunnen bevestigen, zelfs zonder speciale thermometer. De koelvinnen daarboven moeten nog altijd als een kookplaat aanvoelen.

Edit: Nou, intussen is al gebleken dat het de northbridge is blijkbaar. Telefoon is niet handig voor fora :/

[ Voor 7% gewijzigd door YellowOnline op 24-08-2016 21:43 ]

• Roy4D
Nemesizz schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 19:09:
[...]
Die crashes en BSODS worden waarschijnlijk door iets anders veroorzaakt, kan vanalles zijn, defect geheugen, foute instelling, enz enz.
Mijn vermoeden gaat ook al enige tijd uit naar een klein defect in het geheugen. Ik kan me enkele bluescreens herinneren die hiernaar hintten. Ik wil sowieso binnenkort wat uitbreiden, dus wellicht vervang ik dan meteen de hele rij geheugenbankjes :).

Heb helaas geen koelpasta in huis, dus zal deze eerst moeten halen / bestellen. Daarnaast zal deze pasta dan ook meteen op de CPU gaan, want mijn koelblok is zo gigantisch dat ik niet bij de NB kan zonder deze eraf te halen.

Ik heb vandaag wel de binnenkant van de kast eens goed schoongemaakt en de aloude "sloop alles er eens uit en klik het weer goed vast"-methode gebruikt. Dit bracht overigens geen verandering in de temp van dat ene vervelende metertje ;).

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Heb je nu al eens geprobeerd met een grote ventilator voor je kast? Dan weten we in elk geval zeker dat een echte component betreft (en geen fantoomsensor).

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Roy4D schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 12:50:
[...]

Mijn vermoeden gaat ook al enige tijd uit naar een klein defect in het geheugen. Ik kan me enkele bluescreens herinneren die hiernaar hintten. Ik wil sowieso binnenkort wat uitbreiden, dus wellicht vervang ik dan meteen de hele rij geheugenbankjes :).

Heb helaas geen koelpasta in huis, dus zal deze eerst moeten halen / bestellen. Daarnaast zal deze pasta dan ook meteen op de CPU gaan, want mijn koelblok is zo gigantisch dat ik niet bij de NB kan zonder deze eraf te halen.

Ik heb vandaag wel de binnenkant van de kast eens goed schoongemaakt en de aloude "sloop alles er eens uit en klik het weer goed vast"-methode gebruikt. Dit bracht overigens geen verandering in de temp van dat ene vervelende metertje ;).
Ik ga all-inn op je NB die over verhit raakt. Ik kan niets anders bedenken op basis van jou ingegeven input dat dit het moet zijn.
Ook al wordt er gezegd van dat 100C kan een moederbord makkelijk aan, maar kan mij niet wijs maken dat dit gezond is. Ik heb mijn temp eens bekeken van me moederbord en die gaf bij mij op alle 3 de statussen:

29 graden
31 graden
27 graden

Wat ik je aanraad is nieuwe koelpasta, maar zodra je de koelblok weer erop hebt zitten, kijk even in de webshops voor een kleine ventilator die je op dat koelblokje kan monteren. Extra airflow is nooit slecht :)

[ Voor 7% gewijzigd door Xtr3me4me op 25-08-2016 13:41 ]

• Roy4D
Xtr3me4me schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 13:37:
[...]

Ik ga all-inn op je NB die over verhit raakt. Ik kan niets anders bedenken op basis van jou ingegeven input dat dit het moet zijn.
Ook al wordt er gezegd van dat 100C kan een moederbord makkelijk aan, maar kan mij niet wijs maken dat dit gezond is. Ik heb mijn temp eens bekeken van me moederbord en die gaf bij mij op alle 3 de statussen:

29 graden
31 graden
27 graden

Wat ik je aanraad is nieuwe koelpasta, maar zodra je de koelblok weer erop hebt zitten, kijk even in de webshops voor een kleine ventilator die je op dat koelblokje kan monteren. Extra airflow is nooit slecht :)
Ik bestel ergens deze week de koelpasta en zal dan hier laten weten of dit verbetering brengt. En dank voor de tip aangaande de ventilator!

Ik was net overigens even aan het gamen, terwijl ik Open Hardware Monitor op de achtergrond had draaien. Ik schrok nogal van de max. gemeten CPU temperaturen (4 metertjes): 92, 95, 100, 97. Deze zijn nu overigens weer gedaald naar zo'n 40-50 graden.

We hadden gisteren al even de stresstest gedaan op de CPU, maar blijkbaar gaf deze niet voldoende belasting om een goed resultaat te geven. Een uurtje gamen wel :( . Des te meer reden om ook de CPU pasta te checken, want dit lijkt me niet normaal.

Ik update hier wanneer ik bovenstaande heb uitgevoerd :). Iedereen bedankt zover!

• Reepje
  • Niet online
Xtr3me4me schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 13:37:
[...]

Dat moederbord heeft heatpipes plus een ventilator.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Reepje schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 14:24:
[...]

Dat moederbord heeft heatpipes plus een ventilator.
Ja ik heb de afbeelding ervan niet bekeken.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Roy4D schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 14:23:
[...]

Ik bestel ergens deze week de koelpasta en zal dan hier laten weten of dit verbetering brengt. En dank voor de tip aangaande de ventilator!

Ik was net overigens even aan het gamen, terwijl ik Open Hardware Monitor op de achtergrond had draaien. Ik schrok nogal van de max. gemeten CPU temperaturen (4 metertjes): 92, 95, 100, 97. Deze zijn nu overigens weer gedaald naar zo'n 40-50 graden.

We hadden gisteren al even de stresstest gedaan op de CPU, maar blijkbaar gaf deze niet voldoende belasting om een goed resultaat te geven. Een uurtje gamen wel :( . Des te meer reden om ook de CPU pasta te checken, want dit lijkt me niet normaal.

Ik update hier wanneer ik bovenstaande heb uitgevoerd :). Iedereen bedankt zover!
Als dat zo is dan heb je daar je nr.1 hoofdzaak. 90graden gaat ie Throttlen en 100graden is system shutdown.
Ik zou asap koelpasta halen inderdaad.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:34

Umbrah

The Incredible MapMan

Heatpipes zijn ook niet zaligmakend. Mogelijk zijn dit VRM's... een van de meest vergeten onderdelen bij het koelen. En het circuit is doorgaans hetgene wat het meeste slijtage vertoont door de jaren heen. Draai je waterkoeling of iets in die lijn?

• Reepje
  • Niet online
Xtr3me4me schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 14:38:
[...]

Als dat zo is dan heb je daar je nr.1 hoofdzaak. 90graden gaat ie Throttlen en 100graden is system shutdown.
Ik zou asap koelpasta halen inderdaad.
Waar haal je toch al die wijsheid vandaan? Ik wil daar wel eens een bron van zien. Maar doe geen moeite, die is er niet.
100 graden is overigens het kookpunt van water bij een druk van 1 bar. Heeft verder weinig met computer techniek te maken.

De maximale temperatuur van deze cpu is 67,9 Celcius. (Tcase Case Temperature is the maximum temperature allowed at the processor Integrated Heat Spreader (IHS)). Daarboven gaat die zichzelf terugschroeven en zou de temp ook moeten dalen.

In dit scenario, als we het dan plots over de cpu hebben, zal je inderdaad wel de koeler opnieuw moeten plaatsen, met nieuwe koelpasta.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Reepje schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 16:08:
[...]

Waar haal je toch al die wijsheid vandaan? Ik wil daar wel eens een bron van zien. Maar doe geen moeite, die is er niet.
100 graden is overigens het kookpunt van water bij een druk van 1 bar. Heeft verder weinig met computer techniek te maken.

De maximale temperatuur van deze cpu is overigens 67,9 Celcius. (Tcase Case Temperature is the maximum temperature allowed at the processor Integrated Heat Spreader (IHS)). Daarboven gaat die zichzelf terugschroeven en zou de temp ook moeten dalen.

In dit scenario, als we het dan plots over de cpu hebben, zal je inderdaad wel de koeler opnieuw moeten plaatsen, met nieuwe koelpasta.
Sorry, gelijk heb je. Maar dat is alleen als je het op auto. hebt staan, dan alleen throttled die. Als je in de bios de settings op OC'd hebt staan, zal throttlen niet gebeuren omdat hij het overruled en loopt de temp gewoon door tot automatische shutdown.

Dat is bij mij in ieder geval wel zo, ik kan de temps tot aan 75 graden lopen maar throttlen doet ie echt niet.
Nu heb ik de 6e gen en hij een ouder model, maar naar mijn weten ook met mijn oude 2500k versie deed throttlen noppes bij overclock en liep ie rustig op tot 81 graden (Was ook meer omdat de boel toen erg stoffig was van binnen) en bleef rete stabiel

[ Voor 15% gewijzigd door Xtr3me4me op 25-08-2016 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy4D
Kleine update:

Sinds ik de onderdelen uit de kast heb gehaald en opnieuw heb bevestigd (waar mogelijk), heb ik geen freezes of crashes meer gehad. Ook de temperatuur van de CPU blijft redelijk normaal, al is het alsnog ietsje aan de hoge kant. Hiervoor zal ik binnenkort sowieso koelpasta aanschaffen en deze vernieuwen.

Na het een tijdje aangekeken te hebben, ben ik er van overtuigd dat de temp van het moederbord een uitleesfout is. Zoals eerder in dit topic genoemd, schiet de temperatuur soms plotseling weer naar normale waarden, in plaats van 120. Ik blijf dit in de gaten houden, maar voor nu laat ik het voor wat het is.

Iedereen bedankt voor alle behulpzame reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Roy4D schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 11:52:
Kleine update:

Sinds ik de onderdelen uit de kast heb gehaald en opnieuw heb bevestigd (waar mogelijk), heb ik geen freezes of crashes meer gehad. Ook de temperatuur van de CPU blijft redelijk normaal, al is het alsnog ietsje aan de hoge kant. Hiervoor zal ik binnenkort sowieso koelpasta aanschaffen en deze vernieuwen.

Na het een tijdje aangekeken te hebben, ben ik er van overtuigd dat de temp van het moederbord een uitleesfout is. Zoals eerder in dit topic genoemd, schiet de temperatuur soms plotseling weer naar normale waarden, in plaats van 120. Ik blijf dit in de gaten houden, maar voor nu laat ik het voor wat het is.

Iedereen bedankt voor alle behulpzame reacties!
Helemaal top! blij dat het alsnog goed is gekomen :)

Pagina: 1