Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trompetoet
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-09 10:59
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk een snel systeem hebben dat weer 5 jaar mee kan. Meerdere programmas tegelijk op 2 27inch schermen, waaronder wellicht ook rekenprogrammas en grafische programmas, maar niet zo vaak. Recente games wil ik kunnen spelen, maar niet per se op hoogste settings. Het lijkt me gaaf om klaar voor VR te zijn als dat ooit iets wordt.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zit te denken aan 700 - 1000 euro. En het liefst zo kostenefficient als mogelijk. Afhankelijk van de uiteindelijke performance mag het hoger of lager zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
boxen, scherm, muis, toetsenbord. Heb dus alleen de kast met inhoud nodig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb er niet heel veel verstand van (daarom ben ik hier :) ), maar hier komen een paar dingen waarvan ik denk, dát moet ik hebben.
-SSD minimaal 250GB, evt. meer en dan géén HDD. super veel opslag hoeft niet per se. Liever 500-750 GB SSD dan 3 TB HDD...
-8GB DDR4 RAM (of is DDR3 ook goed? geen idee of dat een merkbaar verschil is)
-Intel i5 (verder geen verstand van, dus meer kan ik niet zeggen....)
-2 schermen aansluiten
-USB3 aansluitingen
-Videokaart waar ik weer even mee vooruit kan.

Als ik deze criteria invul op de website krijg o.a. 2 Acer Aspires en een Medion. Ze zien er voor mij exact hetzelfde uit, behalve dat ze een Intel HD Graphics, GeForce GTX 745, of GeForce GTX 960 videokaart hebben (van goedkoop naar duur). Zie hieronder. Verder zie ik ook van die MSI Nightblade systemen staan, maar die hebben dan weer geen SSD...
Ik zoek DENK IK dus een soortgelijk systeem, maar dan eventueel met meer SSD, en zonder HDD, en de videokaart die bij mij past. Het mag van mij allemaal los, maar een kant en klaar systeem waar ik bijv. alleen nog een SSD of videokaart in moet schuiven is ook prima.
pricewatch: Acer Aspire TC-780 I6712 NL
pricewatch: Acer Aspire TC-780 I7710 NL
pricewatch: Medion Akoya PC P5328 I

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
In principe sta ik open voor alle merken, maar voor mij is een intel i5 goed, zeggen ze :)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil en zuinig zijn altijd goed. Formaat en looks zijn niet belangrijk.

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?
Hulp bij het maken van een systeem wat aan mijn eisen voldoet, of wellicht het uitzoeken van een bestaand systeem.

[ Voor 13% gewijzigd door trompetoet op 24-08-2016 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan heb je met het volgende lijstje een systeem dat grafisch veel sneller is, kwalitatief beter en een 750gb ssd heeft voor een lagere prijs. Eventueel zou je het systeem door de winkel in elkaar kunnen laten zetten.
Ipv de RX 470 zou je ook een RX 480 of GTX 1060 kunnen nemen en dan nog blijf je binnen budget.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 182,50€ 182,50
1MSI B150M BAZOOKA€ 69,95€ 69,95
1XFX AMD Radeon RX 470 4GB Single Fan Triple X€ 206,50€ 206,50
1Fractal Design Core 1500€ 54,90€ 54,90
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 32,95€ 32,95
1Corsair Value Select CMV8GX4M1A2133C15€ 29,95€ 29,95
1Corsair CX450M€ 52,-€ 52,-
1Crucial MX300 2,5" 750GB€ 185,89€ 185,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 814,64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trompetoet
Bedankt! De prijs staat me wel aan.

Iemand commentaar op het systeem? Heeft dit bepaalde voordelen/nadelen ten opzichte van de systemene die ik in de eerste post benoemde met evt. een extra videokaart of SSD?

Is het trouwens mogelijk om te kijken waar je de bovenstaande onderdelen het goedkoopst samen of evt. en een paar bestellingen te kopen?

[ Voor 24% gewijzigd door trompetoet op 29-08-2016 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:45

br00ky

Moderator Harde Waren
Prima systeem en veel meer value for money, al moet je de boel natuurlijk wel zelf in elkaar zetten (of laten doen).

Als je onder de tabel op "importeer producten" klikt, wordt die toegevoegd aan je profiel en kan je met 1 druk op de knop de bestelkosten laten berekenen. De pricewatch zoekt dan automatisch de goedkoopste combinatie winkels uit, inclusief verzendkosten.

(Normaal is het trouwens ook genoeg om op "bekijk collectie" te klikken, maar ACB heeft blijkbaar geen openbare wenslijsten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trompetoet
Het is gelukt! Althans, het bekijken van de prijs bij één verkoper.

Niet alle verkopers hebben alle onderdelen, en het liefst laat ik het meteen in elkaar zetten, dus ik heb voor een paar onderdelen vergelijkbare vervangingen nodig.
Wat zijn precies de dingen waar ik rekening mee moet houden bij het bestellen van losse onderdelen zodat ze compatibel zijn met elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
trompetoet schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:05:
Het is gelukt! Althans, het bekijken van de prijs bij één verkoper.

Niet alle verkopers hebben alle onderdelen, en het liefst laat ik het meteen in elkaar zetten, dus ik heb voor een paar onderdelen vergelijkbare vervangingen nodig.
Raar,
Ik heb even die lijst geïmporteerd van ACB,
bestelkosten berekenen bij 1 winkel,
en daaruit kwamen 3 aanbieders die het hadden: sicomputers, Afuture en Azerty (toevallig de 3 grote jongens in computerland).

Het typen van dit bericht koste me 4 keer zoveel tijd als bovenstaande op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trompetoet
@Reepje: Ja dat klopt, maar ik wil hem lokaal kopen en in elkaar laten zetten, en niet per se bij een grote online-winkel. Als ik alles bij één winkel koop (zoals de producten nu zijn) is het best veel duurder dan wat hier in dat lijstje staat. Dus wellicht hebben die winkels een alternatief wat bij hun goedkoper is.
Bij die winkels staat ook producten die een levertijd hebben van meer dan 12 dagen of die als pre-order staan aangegeven, dus dat klopt of past niet helemaal.
De videokaart bijvoorbeeld staat daar als pre-order. En de kast duurt me veel te lang om te bestellen. Dan heb ik liever een andere die meteen leverbaar is. Maar waar moet ik op letten?

Daar komt nog bij dat ik nog aan het zoeken en afwegen ben van een paar andere onderdelen, bijvoorbeeld een iets betere i5 processor, wel of niet een extra hard drive, andere kast, andere videokaart.

Als ik op 'importeer producten' klik, komt er trouwens een andere lijst producten dan wat er in de post staat.

[ Voor 21% gewijzigd door trompetoet op 29-08-2016 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
trompetoet schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:38:

Als ik op 'importeer producten' klik, komt er trouwens een andere lijst producten dan wat er in de post staat.
Inderdaad, was ik dus toch even te snel. 8)

Maar goed, om een lokale computerboer te hebben, kan natuurlijk ook zijn voordelen hebben.

Ik zou dan toch proberen de betreffende onderdelen in een pricewatch lijstje te zetten en hier te laten controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trompetoet
Heb het lijstje aan de locale PC winkel voorgelegd, en wacht op antwoord. Ondertussen heb ik nog wel wat vraagjes voor jullie :)

In hoeverre levert het een voordeel op om één of enkele van de volgende dingen te upgraden naar een duurder model:
i5 van 6400 naar 6500 of 6600k
RAM van 8GB naar 12/16GB
Videokaart van RX 470 naar RX 480 / GTX 1060

En ik zag ergens een post van iemand die 2 SSDs wilde, 1x 250 GB voor software, 1x 500 GB voor opslag. Heeft het een voordeel om 2 losse SSDs te hebben, of er gewoon 1 van 750 GB te gebruiken? Los van de prijs bedoel ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Dat zijn allemaal persoonlijke keuzes afgestemd op aan de ene kant de eisen die je stelt en aan de andere kant de software die je draait. En dit weer in combinatie met je budget.

Zo is de i5-6400 zwakker dan de 6500 en is de 6600k weer sterker.
Zelfde voor de grafische kaarten.
Wat betreft RAM, ik ken mensen die gemiddeld 2 tot 4 GB gebruiken, voor hun is zelfs 4GB RAM voldoende. Ik ken ook mensen die constant tegen de 20 GB zitten, en voor die lui is 16 GB al te weinig.

SSD HDD zelfde verhaal. Sommige mensen voelen zich lekkerder bij 5 SSD's (een voor os een voor data, een voor backup, een voor programmas en 1 voor scratch) andere is het worst en zetten er 1 SSD in.

Laat je niet in de luren leggen met de voeding. Veel aanstaande computerbezitters hebben geen flauw vermoeden dat dit een belangrijk onderdeel is, maar waar wel veel exemplaren met mindere dan wel slechte kwaliteit in omloop zijn. Ook jij rept met geen woord over de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trompetoet
Wat betreft voeding: Ik heb er ook geen verstand van. De voeding in de tabel, is dat een goede voor dit systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
trompetoet schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 11:01:
Wat betreft voeding: Ik heb er ook geen verstand van. De voeding in de tabel, is dat een goede voor dit systeem?
Ja dat is een goede voeding.
Je kan er wel vanuit gaan dat ACB2401 een goed advies geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trompetoet
Oke, dat is fijn. Ik ben nieuw hier, dus ken de reputatie van de leden nog niet ;)

De bottleneck, om het zo maar te zeggen, bij dit lijstje zijn op de eerste plaats de behuizing, en op de tweede plaats de SSD. De behuizing is moeilijk leverbaar, of helemaal niet leverbaar bij veel winkels, en maar een paar winkels leveren de 750 GB SSD. De SSD laat ik even voor wat het is, want Afuture levert hem wél, net als alle andere onderdelen behalve de behuizing.

Wat betreft de behuizing: de Fractal Design Core 1500 is bij Afuture niet leverbaar. Ik heb (zoals gezegd) geen verstand van computers bouwen (al hoop ik dat dit binnenkort gaat veranderen :) ), dus daarom vraag ik alweer om advies. Ik zou dus zou ik graag een andere willen bestellen die zij wél kunnen leveren, maar weet niet welke merken goed zijn, welke behuizingen genoeg koelen, en hoeveel en wat voor bays ik nodig heb. Ik heb geen specifieke eisen, maar het moet gewoon degelijk zijn, en ten goede komen van de prestatie van het apparaat zelf. Een mooie case met raam is heel gaaf, maar geen vereiste. Het liefst zou van jullie een paar aanraders ontvangen. bijv. 1 goede gesloten case, 1 goede gesloten case die er ook nog gaaf uitziet, en 1 goede open case die er ook gaaf uit ziet. Voorwaarden zijn dus dat alles goed erin past, en dat de case goed genoeg koelt, en het liefst niet te duur. (laten we zeggen rond de 60-70 euro, max 100 euro)

Dit is een nieuwe lijst met een nieuwe behuizing. Kan dit samen?
De videokaart kost bij Afuture een stuk meer dan in de lijst. Waarschijnlijk is er voor een vergelijkbare prijs een betere te krijgen bij Afuture. Het probleem is, als ik in die winkel zoek naar videokaarten tussen 210 en 280 euro, ik er ontzéttend veel vindt. Help? Wat is voor mij de beste (of meest kostenefficientste) videokaart die ik kan kopen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 181,80€ 181,80
1MSI B150M BAZOOKA€ 69,95€ 69,95
1XFX AMD Radeon RX 470 4GB Single Fan Triple X€ 212,50€ 212,50
1Corsair Carbide Spec-Alpha Zwart/Rood€ 68,-€ 68,-
1Corsair Value Select CMV8GX4M1A2133C15€ 29,95€ 29,95
1Corsair CX450M€ 52,-€ 52,-
1Crucial MX300 2,5" 750GB€ 190,76€ 190,76
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 804,96

[ Voor 51% gewijzigd door trompetoet op 31-08-2016 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trompetoet
Vanmiddag ga ik even langs bij de locale computerzaak, eens kijken wat hij voor mij kan beteken. Heeft er in de tussentijd nog iemand tips voor de behuizing? (zie bovenstaande post)
Pagina: 1