Levensduur apparaten - wat is leidend?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:59

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Mijn vraag
Mijn zus heeft een ereader gekocht, een Kobo (Aura?). Het scherm ervan is defect geraakt na 2,5 maand na de garantieperiode van 2 jaar. Ik ben naar de winkel gegaan voor haar (zij heeft al helemaal geen verstand van consumentenrecht) en bij de winkel gaven ze eerst aan dat ik hem kon omruilen voor een nieuwe, mits compleet met accessoires. Die heb ik gehaald, toen kon het niet want > 2 jaar oud. Ik gaf toen aan dat de consumentenbodn er 3 jaar voor heeft staan. Krijg ik later via mail van de Mediamarkt terug dat de uneto vni 2 jaar zegt.

Wat is nu leidend in de bepaling van de levensduur?

Uneto VNI:
https://www.uneto-vni.nl/...nen-afschrijvingsmethoden

Computer (pc, notebooks, tablets, gameconsoles)
Aankoopprijs
In jaren
In maanden
€ 0 - 299 > 2 jaar
€ 299 en meer > 3 jaar

Consumentenbond:
https://www.consumentenbo...digitale-producten/#item0
Levensduurlijst

E-reader 3 jaar

De Kobo was 170 euro, redelijk duur. Maar ja, heeft de uneto nou gelijk of de consumentenbond? Ik heb al bij Kobo een reactie opgevraagd maar die reageren dus gewoon niet :( (3 dagen terug gedaan)

Overigens schijnt het probleem vaker voor te komen als je een beetje zoekt op internet en de ereader heeft altijd in een hoesje gezeten, onbeschadigd etc.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Beste antwoord (via Nox op 26-08-2016 13:22)

Anoniem: 27535

De prijsstaffel voor electronica van Uneto is sowieso niet houdbaar. De wet is duidelijk over 'de aard van het product'. Een topmodel e-reader komt niet aan de instapprijs van een budgetcomputer. Een rechter veegt daar geheid de vloer mee aan.

Ik zou zelfs willen stellen dat Uneto zich met deze richtlijn zeer kwetsbaar maakt voor het volledig van tafel geveegd worden van hun richtlijn waarmee winkels zich er niet meer op kunnen beroepen - als iemand ooit een precedent gaat zetten...

Volgens mij is een eReader van deze prijs zeker geen instapmodel, en mag er dus meer kwaliteit verwacht worden, wat zich ook zou moeten uiten in de levensduur. Ik zou dan ook zeggen dat hier toch nog wel enige aansprakelijkheid van toepassing is.

Let er ook op dat de consumentenbond heeft gekeken naar hoe lang mensen zaken daadwerkelijk gebruiken. Dat is iets anders dan hoe lang het mee zou moeten gaan. Zie de grafiek waarin slechts zo'n 40% aangeeft dat het gebruik gestopt is wegens defect. Ook geven ze aan dat met het volwassener worden van deze destijds nieuwe technieken, meer mensen over oudere versies beschikken.
Daarmee zou de 3 jaar die ze schetsen bij de consumentenbond al een ondergrens moeten zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 24-08-2016 17:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Beide hebben gelijk, alleen de ene is wat strenger dan de ander in het advies.

Uiteindelijk is het aan de rechter die bepaalt en welk advies deze opvolgt. Vaak is dit die van de ombudsman, maar bij technisch meer comlexe zaken weer de Uneto.

Lees even deze pdf door:

http://www.consumentenbon...20_enquete_levensduur.pdf

Als je echter echt wilt weten wat leidend is, dan zul je het burgerlijk wetboek even moeten pakken en daar lees je vrij vertaald dat een consument rechtbheeft op een deugdelijk product. Een product moet voldoen aan de verwachtingen die de consument ervan mag hebben. Voldoet een product niet aan wat een consument redelijkerwijs mag verwachten op basis van de koopovereenkomst? Dan kan er sprake zijn van ‘non conformiteit’.

Er staat in de Nederlandse wet dus geen termijn (wel in de Europese).

http://www.ejure.nl/2013/01/consumentenkoop-i/

[ Voor 41% gewijzigd door Breezers op 24-08-2016 15:44 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:50
Uneto is natuurlijk een branche organisatie, dus die zullen mogelijk vrij laag inzetten en soms ook de meest rare redenen gebruiken om levensduur te bepalen (heb eens een PDF van ze doorgelezen waarin ze aangaven dat de levensduur van een product mede bepaald wordt door hoe het product er qua design uitziet), maar ook bijv. prijsstaffels gebruiken om levensduur te duiden, net of een product van €199 altijd een jaar minder levensduur zou hebben dan een product van bijv. €209.

De consumentenbond is natuurlijk een organisatie voor consumenten, dus die zal mogelijk vrij hoog inzetten, mogelijk zal de waarheid er tussenin zitten, maar in dit voorbeeld zou ik meer neigen naar de 3 jaar van de consumentenbond.

Al met al zal dit wel een gevalletje worden van gelijk hebben is anders dan gelijk krijgen krijg ik zo het idee als de Media Markt voet bij stuk zal houden, als je een RBV hebt misschien daar even contact mee opnemen mocht Media Markt voet bij stuk houden, die zullen er vast geen zaak van maken, maar als ze vinden dat jij gelijk hebt mogelijk wel afkopen.

[ Voor 20% gewijzigd door Dennism op 24-08-2016 15:48 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

De prijsstaffel voor electronica van Uneto is sowieso niet houdbaar. De wet is duidelijk over 'de aard van het product'. Een topmodel e-reader komt niet aan de instapprijs van een budgetcomputer. Een rechter veegt daar geheid de vloer mee aan.

Ik zou zelfs willen stellen dat Uneto zich met deze richtlijn zeer kwetsbaar maakt voor het volledig van tafel geveegd worden van hun richtlijn waarmee winkels zich er niet meer op kunnen beroepen - als iemand ooit een precedent gaat zetten...

Volgens mij is een eReader van deze prijs zeker geen instapmodel, en mag er dus meer kwaliteit verwacht worden, wat zich ook zou moeten uiten in de levensduur. Ik zou dan ook zeggen dat hier toch nog wel enige aansprakelijkheid van toepassing is.

Let er ook op dat de consumentenbond heeft gekeken naar hoe lang mensen zaken daadwerkelijk gebruiken. Dat is iets anders dan hoe lang het mee zou moeten gaan. Zie de grafiek waarin slechts zo'n 40% aangeeft dat het gebruik gestopt is wegens defect. Ook geven ze aan dat met het volwassener worden van deze destijds nieuwe technieken, meer mensen over oudere versies beschikken.
Daarmee zou de 3 jaar die ze schetsen bij de consumentenbond al een ondergrens moeten zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 24-08-2016 17:09 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Ik heb inmiddels antwoord gehad van Uneto over hun lijst. Ik zet even in bold hetgeen het meest opvallend is:
Bedankt voor uw emailbericht. De meeste producten functioneren zonder enig probleem totdat zij worden vervangen en afgedankt. In de incidentele situatie dat het product een gebrek vertoont, weten consument en winkelier vrijwel altijd een passende oplossing te bereiken. In een beperkt aantal gevallen van een gebrekkig product ontstaat echter soms discussie. De wettelijke bepalingen over consumentenkoop munten uit in algemene termen. Dat maakt het voor consument en winkelier soms lastig hoe dat dan in een specifieke situatie concreet vorm moet krijgen. Consument en winkelier hebben belang bij vlot realiseren van een oplossing in plaats van vertraging opleverend gehakketak.

UNETO-VNI heeft daarom de tabel met gebruiksduurverwachtingen opgesteld. Bij de te verwachten gebruiksduur gaat het niet om technische levensduur, maar spelen ook factoren als nieuwe functionaliteit, lager energieverbruik etc een rol. De te verwachten gebruiksduur ligt daarom lager dan de technische levensduur.

Bij het opstellen van de tabel blijft het een lastige opgave om de balans te vinden tussen genuanceerd en compact. Hoe meer artikelgroepen, hoe meer segmenten binnen een artikelgroep, hoe meer parameters voor gebruiksduur, des te omvangrijker wordt de tabel. En er blijft hoe dan ook altijd wel discussie mogelijk over de afbakening van artikelgroepen, segmenten daarbinnen etc.

De tabel is zeker geen wet van Meden en Perzen. De tabel is bedoeld als een hulpmiddel voor de praktijk en heeft geen dwingend karakter. Winkelier en consument kunnen andere referentiepunten gebruiken, zoals bijvoorbeeld mededelingen van de fabrikant of rapporten van Consumentenbond. Wij hebben Consumentenbond ook wel eens gepolst over de mogelijkheid om samen een lijstje of tabel te maken. Dat leverde toen te weinig basis op voor verdere gezamenlijke actie.

UNETO-VNI evalueert periodiek de ervaringen met de tabel plus de ontwikkelingen rond elektrische producten en past dan waar nodig de tabel aan. Uw oproep om nog eens te kijken naar de indeling/samenstelling van de artikelgroepen nemen wij daarbij mee.
toon volledige bericht
Ofwel: hun tabel heeft het niet over de levensduur. Dus dan rijst de vraag: waar is deze tabel dan nuttig voor, want de wet heeft geen boodschap aan gebruiksduur. Mijn antwoord dan ook:
Bedankt voor het (hoewel enigszins late) antwoord. Echter, deze uiteenzetting benadrukt het probleem meer dan dat het het oplost.

De essentie van wat je schrijft bevestigt namelijk dat jullie kijken naar gebruiksduur; dus niet enkel technisch, maar na hoeveel tijd kopen mensen iets nieuws. Dat betekent geenszins dat dat een indicatie is voor de te verwachten levensduur – en dat is de duur die relevant is voor hoe lang het redelijk is de verkoper aan te spreken op conformiteit volgens Nederlandse implementatie van wetgeving.

Ergo, jullie tabel kan volgens je eigen redeneren niet gebruikt worden om te bepalen of er nog een aansprakelijkheid is – en dat is naar is gebleken wél waar jullie leden het voor gebruiken. Indien jullie als referentie willen dienen, moet daar wel duidelijkheid over bestaan. Echter roept dat ook de vraag op waar deze lijst dan eigenlijk voor dient. Wie heeft er baat bij te weten hoe lang mensen iets gemiddeld gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-05 21:11
Misschien een late reactie....

Een betere richtlijn is de afschrijfduur van de Belastingdienst te nemen. Die is voor eReaders 3 jaar.
De afschrijf periode van de belastingdienst is 'dan wel' korter dan de 'consumentenlevensduur'.

Maar de periode dat de belastingdienst neemt dat deze voor zakelijk gebruik benut wordt.
3 jaar is dus een veilige minimum periode.

Voor consumenten is een 5-10 jaar gebruiksduur (met de recente ontwikkelingen in het achterhoofd) en verdedigbare gebruiksduur.

Daar zal een verkoper dus sterk in zijn schoenen moeten staan. Laat hem motiveren waarom de levensduur van de eReader afwijkt zoals door de belastingdienst bepaald zakelijke gebruiksduur van 3 jaar, welke korter is dan de consumenten gebruiksduur..

[ Voor 19% gewijzigd door kwakzalver op 12-09-2016 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:59

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Anoniem: 27535 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 10:47:
Ik heb inmiddels antwoord gehad van Uneto over hun lijst. Ik zet even in bold hetgeen het meest opvallend is:

[...]

Ofwel: hun tabel heeft het niet over de levensduur. Dus dan rijst de vraag: waar is deze tabel dan nuttig voor, want de wet heeft geen boodschap aan gebruiksduur. Mijn antwoord dan ook:

[...]
Thanks, kan je die evt doorsturen zodat ik hem als email heb en kan uitprinten?
kwakzalver schreef op maandag 12 september 2016 @ 22:13:
Misschien een late reactie....

Een betere richtlijn is de afschrijfduur van de Belastingdienst te nemen. Die is voor eReaders 3 jaar.
De afschrijf periode van de belastingdienst is 'dan wel' korter dan de 'consumentenlevensduur'.

Maar de periode dat de belastingdienst neemt dat deze voor zakelijk gebruik benut wordt.
3 jaar is dus een veilige minimum periode.

Voor consumenten is een 5-10 jaar gebruiksduur (met de recente ontwikkelingen in het achterhoofd) en verdedigbare gebruiksduur.

Daar zal een verkoper dus sterk in zijn schoenen moeten staan. Laat hem motiveren waarom de levensduur van de eReader afwijkt zoals door de belastingdienst bepaald zakelijke gebruiksduur van 3 jaar, welke korter is dan de consumenten gebruiksduur..
Goed punt, heb je toevallig nog een linkje ergens van de site?

Samen met hetgeen wat hierboven staat moet het wel een sterk argument zijn en zal 'ja maar wij houden vast aan lijstje' niet echt meer opgaan :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn post is een integrale kopie van de mail. Als je hem vanaf hier print met een link naar dit topic, dan hebben ze niet alleen die stelling, maar ook de achtergrond die er naar leidde. Kunnen ze ook eventueel de discussie hier aan gaan :)

Ik heb overigens ook reactie gestuurd dat ze mijn punt bevestigen en de vraag waar dat lijstje voor dient - want bruikbaar voor garantie is het niet, dus wat hebben hun leden er aan?

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 13-09-2016 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-05 21:11
NoxiuZ schreef op maandag 12 september 2016 @ 23:42:
[...]

Thanks, kan je die evt doorsturen zodat ik hem als email heb en kan uitprinten?

[...]

Goed punt, heb je toevallig nog een linkje ergens van de site?

Samen met hetgeen wat hierboven staat moet het wel een sterk argument zijn en zal 'ja maar wij houden vast aan lijstje' niet echt meer opgaan :)
De afschrijvingsduur voor de 'technische levensduur' is 5 jaar. 20% per jaar.
Voor het geval van computers mag men de 'economische' gebruiksduur nemen van 3 jaar.
In principe is dat de technische levensduur van het bedrijfsmiddel, dus de periode totdat het helemaal versleten is. Maar u mag uitgaan van de economische levensduur als die korter is dan de technische levensduur. De economische levensduur van een bedrijfsmiddel is verstreken als het geen economisch nut meer heeft voor uw onderneming, ook al is het technisch nog in goede staat.
( * versleten en dus 'niet stuk'! )

Op de site van de belastingdienst is natuurlijks weer niks te vinden. Maar in het kort: Elektronica (PC, tablet,smartphone) mag je in 3 jaar voor de economische levensduur afschrijven (elk jaar 30% met een restwaarde van 10%)

Vraag de verkoper op schrift te stellen wat de technische en economische levensduur van hun tablet is. Elk bedrijf heeft wel een fiscalist in dienst/ingehuurd.
Pagina: 1