Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birrkoff
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-02-2021
Mijn vraag

Ik heb het probleem dat de waterkoeler die ik heb pas gaat koelen nadat de CPU voor 2 minuten zo'n 100 graden is. volgens de software van MSI is het aantal RPM's op 0 en hoor ik een zoemend geluid (en nee niet hetzelfde geluid als wat op Youtube staat). De pomp doet overigens helemaal niks.

De koeler doet overigens wel zijn werk want als de koeling eenmaal aanstaat daalt de temperatuur naar zo 35 á 40 graden op max 2390 RPM.

ik heb een MSI Z170I Gaming Pro AC met een Intel Core i5-6600K en als koeling de Cooler Master Seidon 120V ver.2

Als ik het forum van CoolerMaster lees geven zij als oplossing aan om de pomp opnieuw op de CPU te plaatsen en andere geven aan om een y-splitter te gebruiken.

Kan iemand dit onderbouwen of het klopt? en een andere oplossing is ook welkom natuurlijk :+

[ Voor 8% gewijzigd door birrkoff op 24-08-2016 13:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-06 15:30

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

Het is belangrijk dat je pomp op je cpu fan header zit .
Het pompje draait op een vast rpm .

In je bios moet je die fancurve gewoon op 100 procent zetten .

Je radiatorfan sluit je aan op je systeem fan header .
Deze kun je naar wens een fancurve geven naar wens .

Bijvoorbeeld altijd op 50 procent en dan boven de 50 graden elke 10 graden je fan ook 10 procent hoger .
En bij 75 graden 100 procent fanspeed .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birrkoff
De stekkers zitten aangesloten zoals je zelf al aangeeft en de curve staat op 100% maar naar de optie om een fancurve instellen heb ik niet gedaan. zal zo eens bij thuiskomst kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birrkoff
van het weekend er weer eens wat tijd ingestoken maar helaas het geluid blijft terug komen. heb de pomp/koeler er afgehaald en opnieuw pasta er tussen gedaan maar zelfs dat had geen effect. toch maar MRA melden bij CoolerMaster of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je moederbord heeft slechts 1 CPUFAN header en 1 SYSFAN header, dit is verre van optimaal helaas. Ik ben daarom erg benieuwd waar je de 3-pin kabel van de Seidon hebt aangesloten en waarop je de radiator fan hebt aangesloten. Als je bijv. ook nog 1 of meerdere casefans hebt ben ik helemaal benieuwd hoe je de boel hebt aangesloten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birrkoff
radiator fan op de sys en pomp op de CPU.. Lijkt mij in orde dacht ik zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-07-2024
birrkoff schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 13:47:
radiator fan op de sys en pomp op de CPU.. Lijkt mij in orde dacht ik zo
Ook een andere fan erop aangesloten om te kijken of hij nog werkt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birrkoff
yup draait als een malle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Japiegsxr schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:20:
Het is belangrijk dat je pomp op je cpu fan header zit .
Het pompje draait op een vast rpm .
Het lijkt me juist handiger om dit anderson te doen: de pomp op een SYS header (op 100%, aangezien de pomp kennelijk op een vast rpm draait, en die pompt alleen opgewarmd water rond) en de fan (die daadwerkelijk de hitte wegblaast van de radiator) op de CPU fan header plaatst, zodat bij een hogere temperatuur meer warmte wordt weggeblazen.

De snelheid van de pomp maakt een veel minder groot verschil in koeling dan de snelheid van de fan.

[ Voor 8% gewijzigd door spone op 31-08-2016 14:15 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:47
En als je die pomp gewoon rechtstreeks op de voeding aansluit? Mooi molex-adaptortje erop, constant aan?

Hou je een sys-header over voor een case fan, hoef je je geen zorgen te maken dat de pomp misschien door mobo/bios/fan profile geplaagd gaat worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birrkoff
Ook dat niet. ga hem vandaag maar eens RMA aanmelden.
Pagina: 1