[Excel] waarden optellen lege cellen uitsluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!

Op dit moment ben ik bezig met het creeëren van een Excelbestand dat ik op werk kan gebruiken.
Wat moet er nu gebeuren?

Aan het einde van de dag moet de werkvoorraad worden ingevuld in aantallen. De cel ernaast berekend met behulp van de norm hoeveel uur hier nog voor staat. De werkvoorraad is onderverdeeld in teams en in werkstromen.
Al deze informatie moet worden opgeteld en worden benoemd in 1 cel "Totale voorraad".
In de cel die berekend hoeveel uur er nog staat (met de norm), heb ik de functie al vermeld dat als de cel ernaast leeg is, er ook geen informatie in de cel staat. Deze is dus ook leeg.

Nu heb ik het volgende probleem

De cel waarbij alle voorraad opgeteld dient te worden geeft de melding #Waarde! als ik gebruik maak van

=SOM(C4:C6+C9:C12+C15:C18+C21+C22+J10:J15)

Ik heb ook als de ALS functie geprobeerd.

De functie AANTALARG bleek ook niet de uitkomst te zijn.

Ook heb ik via een tip van dit forum de volgende formule geprobeerd

=ALS(ISLEEG(C4:C6)=0;SOM(C4:C6);"")

(Deze had ik ingekort om te testen). Maar helaas ook zonder resultaat.
Bij de laatste formule krijg ik geen informatie, ook al staat er wel al data in de geselecteerde cellen.

Ik moet dus eigenlijk een formule hebben die de data uit de cellen met elkaar optelt maar de lege cellen weglaat.

Hopelijk heb ik het zo een beetje duidelijk uitgelegd.

Alvast bedankt voor de hulp!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Je plusjes moeten er niet staan. Je kan de volgende formule gebruiken:
=SOM(C4:C6;C9:C12;C15:C18;C21;C22;J10:J15)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:34
En toch snap ik het niet helemaal. Lege cellen (lees: waarde 0) worden toch sowieso niet opgeteld?
Maak je het jezelf dus niet te moeilijk?

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Dat klopt, die worden niet opgeteld. Het punt is dat in de formule een + stond die er niet hoorde. Hierdoor kreeg snowyziggy een foutmelding '#Waarde!' Hij is er vanuit gegaan dat het kwam omdat er lege cellen waren.

De formule moet het volgende zijn:
=SOM(C4:C6;C9:C12;C15:C18;C21;C22;J10:J15)

of:
=SOM(C4:C6)+SOM(C9:C12)+SOM(C15:C18)+C21+C22+SOM(J10:J15)

Een combinatie van die twee gaat niet werken en daarbij is de eerste formule logischer om te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik hou van jullie!
Het werkt inderdaad. De plusjes waren dus het probleem? Dan heb ik dat weer geleerd!
(Ik was hier al 3 dagen mee bezig)

Nogmaals hartelijk bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marpa
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-07-2023
als je een getal in een veld wist met de spatiebar ipv met de 'Delete'knop, dat staat er een spatie in dat veld, die je niet ziet, en eveneens een '#Waarde!' geeft
Pagina: 1