Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

VPN of SSL

Pagina: 1
Acties:

• steefje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:27
Ik ben me wat meer aan het verdiepen om mijn internetactiviteiten af te schermen voor de buitenwereld. Ja ik download zo heel nu en dan wel eens filmpje via nieuwsgroepen, maar mijn voornaamste reden is dat ik vind dat het niemand iets aangaat wat ik online doe.

Nu kan ik via Eweka, mijn nieuwsgroepen provider, kiezen via een SSL verbinding downloaden vanaf nieuwsgroepen. Echter heb ik ook de mogelijkheid om een VPN te gebruiken.
Als ik het goed begrijp kan ik via een SSL anoniem iets downloaden vanaf nieuwsgroepen. Een VPN kan je dan weer gebruiken om al je internetactiviteiten af te schermen. Ik zit vraag me af hoe ik dit allemaal goed configureer.

Downloaden doe ik via mijn Synology Nas en daar maak ik gebruik van de SSL verbinding van Eweka. Ik kan ook een VPN instellen op mijn Nas. De vraag is of dit dan wel nodig is.
Moet ik vervolgens voor mijn gewone internetactiviteiten een VPN opzetten op ieder device of moet je dit juist doen op de router die je hebt gekregen van je provider (mits deze het ondersteund)

PSN ID Binloading_nl

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:24

Equator

Crew Council

#whisky #barista

SSL (of TLS) doet transportbeveiliging. Oftewel, het is nog steeds te zien waar je naar toe gaat, maar de data is versleuteld. Handig om te doen als je ook moet authentiseren over deze verbinding. Je gebruikersnaam en wachtwoord gaan dan versleuteld over de lijn. Ook de verzoeken die je aan de nieuwsserver opgeeft zijn niet inzichtelijk voor je provider. Het is echter geen oplossing voor het 'anoniem browsen'.

Een VPN geeft je de mogelijkheid om verkeer door een tunnel te sturen. Ergens komt deze VPN echter weer gewoon op het Internet uit, dus je beveiligt en anonimiseerd de data vanaf de VPN client tot de VPN endpoint. Zodra je de tunnel verlaat kan men weer zien wat je doet.
Een VPN kan handig zijn als je op een verbinding zit die bijvoorbeeld bepaald verkeer knijpt of tegenhoudt, of die bepaalde websites blokkeert. Je kan dan een VPN (als dat wel wordt toegestaan) opzetten naar thuis, en dan kan je via deze VPN wel bij deze websites of wel bepaald verkeer gebruiken. Men kan niet zien wat jij in de VPN doet.
Downloaden doe ik via mijn Synology Nas en daar maak ik gebruik van de SSL verbinding van Eweka. Ik kan ook een VPN instellen op mijn Nas. De vraag is of dit dan wel nodig is.
SSL is hierin voldoende. Een VPN geeft geen extra toegevoegde waarde, tenzij je provider dit type verkeer knijpt. dan zou je via een VPN naar een endpoint (welke wel op een open verbinding zit) wel de volledige bandbreedte kunnen gebruiken.
Moet ik vervolgens voor mijn gewone internetactiviteiten een VPN opzetten op ieder device of moet je dit juist doen op de router die je hebt gekregen van je provider (mits deze het ondersteund)
Zie eerst de uitleg hierboven. Het nut is slechts klein. De tunnel verbergt alleen het verkeer voor je provider. Ergens komt je VPN weer het Internet op, en vanaf daar is alles weer zichtbaar.

Wat wil je nu precies voorkomen?

• MaartenBW
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-10 09:18
Als je je internet activiteiten wilt afschermen kan je eens kijken naar een VPN dienst zoals Private Internet Acces https://nld.privateinternetaccess.com/

Als je hier een abonnement neemt heb je de keuze om een VPN tunnel naar één van hun servers in een andere land te leggen. Hiermee scherm je je eigen IP adres af en kan je ook locatie restricties omzeilen.

• steefje
Ten eerste dank voor je uitgebreide uitleg. Erg duidelijk.

Ik wil vooral voorkomen dat "derden" mijn internetgedrag monitoren. Ik heb niets te verbergen to be fair, maar privacy is een goed recht en ik ben van mening dat het niemand wat aangaat dat ik 's avonds op Tweakers zit of op Nu.nl om maar wat te noemen.

Uiteraard zou ik dan ook kunnen kiezen voor Incognito browsers, maar dat werkt met apps weer niet. Tevens voelt dit meer als schijnveiligheid.

PSN ID Binloading_nl

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:24

Equator

Crew Council

#whisky #barista

En wie zie je dan als 'derde' partij? De Internetprovider? Want hoe je het wend of keert, zelfs met de oplossing van MaartenBW in "VPN of SSL" kom je ergens het Internet op. De provider is dan welliswaar een andere, maar die kunnen alsnog zien wat je doet.
Het is echter niet meer te herleiden naar jouw IP adres. Daarmee is je privacy dan iets beter beschermt.

Er zijn echter ook nog meer partijen. Je komt ergens op een website aan die in handen is van een andere partij. Zij bewaren ook zaken en kunnen deze aan elkaar relateren.

Dus als het gaat om je eigen provider, of je werkgever, dan is een VPN zeker een oplossing, maar denk dan niet dat je daar alles mee hebt opgelost :)

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

steefje schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:24:
[...]

Ten eerste dank voor je uitgebreide uitleg. Erg duidelijk.

Ik wil vooral voorkomen dat "derden" mijn internetgedrag monitoren. Ik heb niets te verbergen to be fair, maar privacy is een goed recht en ik ben van mening dat het niemand wat aangaat dat ik 's avonds op Tweakers zit of op Nu.nl om maar wat te noemen.

Uiteraard zou ik dan ook kunnen kiezen voor Incognito browsers, maar dat werkt met apps weer niet. Tevens voelt dit meer als schijnveiligheid.
Incognito helpt voor geen ruk, het verkeer komt nog steeds uit jou router. Gegevens worden enkel niet lokaal opgeslagen.

In het scenario wat jij beschrijft zal je voor een VPN moeten gaan. De VPN provider die eerder is genoemd is prima. Heb ik zelf ook een account bij, en ze houden geen logs bij (zeggen ze, maar tja waar moet je het anders op baseren). Wat andere mensen zien: jij verbindt naar een VPN server. Niet wat er over deze tunnel gaat. Mensen zien ook dat er verkeer uit die server komt en ergens (Tweakers / nu.nl) naartoe gaat. Maar zie die 2 maar eens in relatie te brengen.

Dit in tegenstelling tot SSL, waarbij de IP headers unencrypted zijn (zoals eerder vermeld.) Data is encrypted, maar source IP en destination IP zijn publiekelijk zichtbaar over het internet. Mensen zien nog steeds dat jij naar Tweakers of Nu.nl toe gaat. Wat je daar echter uitspookt is een ander verhaal.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• steefje
Ik snap dat 100% anoniem een beetje utopisch is. Een VPN is dan idd de oplossing die het meest aansluit op mijn behoefte.

Dan neem ik aan dat wanneer je dit kan instellen op je router( mits deze het ondersteund) de beste manier is, anders zal je op ieder device een VPN moeten opstellen. Lijkt me ook niet erg fijn.

En als je op publieke hotspots zit, kan je altijd nog per device verbinding leggen met je VPN.

[ Voor 13% gewijzigd door steefje op 24-08-2016 11:52 ]

PSN ID Binloading_nl

• MaartenBW
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-10 09:18
Afhankelijk van de Router (Firmware) kan je deze instellen om VPN te gebruiken. Dan zijn alle apparaten in je netwerk verbonden met het internet via de VPN tunnel.

Wanneer je router dit nu niet ondersteund kan je kijken naar een custom Firmware als DD-WRT.

[ Voor 1% gewijzigd door MaartenBW op 24-08-2016 12:48 . Reden: typfouten ]

Pagina: 1