Anoniem: 808333 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 23:15:
Mag de verhuurder mijn borg inhouden omdat er paar grijzige verfveegjes op de beige deur zitten? Ze beweert dat dat een beschadiging is. Ook zou mijn huis naar huisdier ruiken, terwijl alleen de verhuurders dit ruiken. Dit zou ook mijn borg aanspreken. Hoe kan ik het best bezwaar maken tegen de borginhouding aangezien er een rapport ondertekent moet worden?
Alvast bedankt!
ik ga even reageren op de beginpost, zonder al andere reacties gelezen te hebben, dus met het risico om iemand te herhalen...
je kan het, met relatief grote kans op winst, in proces trekken, de vraag is: 'wil je dit?' ten eerste kan zoiets lang aanslepen, is het nefast voor de relatie verhuurder/huurder en zijn er uiteraard bijkomende kosten aan verbonden die -afhankelijk van de uitspraak- op één van beide partijen zullen verhaald worden. (en dan nog het risico dat je zaak verworpen wordt)
over de verfstreepjes zal ik me niet uitspreken wegens geen ervaring mee, maar over huisdieren (of geur ervan) wel... het is te zeggen: ervaring volgens het Belgisch wetboek, ik vermoed dat je in NL woont dus daar kan de wet anders zijn...
wat geldt bij ons: pandverhuurders, huisbazen mogen in hun borgvoorwaarden, huurvoorwaarden, noem het wat je wil, bepaalde zaken opstellen... zo is het hun recht om 'het niet hebben van huisdieren' als een voorwaarde te stellen mààr dit kunnen ze niet bij wet afdwingen. Het is nl. ieders vrije keuze om al-dan-niet huisdieren te houden in zijn of haar woning, of die woning nu gekocht, of gehuurd is, doet er niet toe ieder onderdaan (BE) heeft het recht om voor zichzelf te beslissen wel of niet een huisdier te houden.
Een huisbaas kan je dan omwille van een ander excuus niet aanvaarden als (nieuwe) huurder, of je omwille van een ander (wettelijk) excuus, -zoals het ontegensprekelijke bewijs dat je beschadigingen hebt aangebracht, en ik denk niet dat verfstreepjes onder de noemer "beschadigingen" vallen maar ik kan me vergissen.
In ieder geval is "een huisdiergeur" géén wettelijke reden om je borg in te houden, zelfs het houden van huisdieren niet, al liepen er 5 grote honden in je gehuurde woning, zolang die geen beschadigingen aanbrengen of de hele nacht door blaffen, kan de verhuurder je borg daarvoor niet inhouden. (in België in ieder geval)
[
Voor 9% gewijzigd door
PinusRigida op 24-08-2016 14:46
]