Ik ga deze PC bouwen, processorkoeler ja of nee?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost Bolten
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23-09-2021
Mijn vraag
Ik ga deze PC bouwen, is een processorkoeler aanbevolen of is dat niet nodig? Ook wil ik graag weten of deze PC goed zal werken, want ik ben bang dat moederbord en CPU/GPU elkaar gaan tegenwerken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Case - Corsair Carbide Series SPEC-01
GPU - SAPPHIRE Radeon RX 470 100407-4GOCL 4GB 256-Bit
CPU - Intel Core i5-6400 6 MB Skylake Quad-Core 2.7 GHz
Power supply - EVGA 500 B1 100-B1-0500-KR 80+ BRONZE 500W
RAM - G.SKILL Aegis 8GB 288-Pin DDR4 SDRAM DDR4 2400
Harde schijf - Seagate Desktop HDD ST1000DM003 1TB 64MB Cache
Moederbord - GIGABYTE GA-H110M-A (rev. 1.0) LGA 1151 Intel H110 HDMI SATA 6Gb/s

In lijstjes die andere mensen op het internet maken zie ik vaak geen processorkoeler, maar mijn broer (die een game PC heeft) raad het wel aan. Ik weet het niet meer. Ook zie ik veel mensen praten over componenten die tegen elkaar inwerken, ga ik daar last van hebben? :?

Alvast bedankt, :*)

Joost

Beste antwoord (via Joost Bolten op 27-08-2016 19:14)

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03:56
Ik zou eerst gewoon de standaard koeler monteren. Kan je altijd nog kijken of het teveel herrie maakt. Je RAM geheugen staat nu geclocked op 2400 mhz, maar je moederbord en processor ondersteunen niet meer dan 2133 mhz.

Je hebt overigens gekozen voor een Micro ATX moederbord, dat kan wel in die kast, maar dat is toch zonde van de ruimte, gezien er ook een volledig ATX bord in de Corsair Carbide past.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-09 07:23

Erw

Je vraagt je af of je de gewone intel cooler kan gebruiken inplaats van een andere aanbieder?

Kan, maar ik zou een andere koeler monteren, zijn stiller en koelen vaak beter...

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Ik zou het niet doen, en eerst afwachten of je er zelf last van hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Tdp van de 6400 is uit mijn hoofd 65w. Standaard Intel koeler moet dit prima kunnen koelen onder respectabele geluidsniveaus. Vooral gezien de gekozen case uit zichzelf ook al een prima airflow heeft. Koeler en stiller kan inderdaad prima middels een aftermarket model maar noodzakelijk zou ik dit zeker niet willen noemen.

Wat bedoel je trouwens met "componenten die tegen elkaar inwerken"?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:37
Bedenk ook dat de CPU prima 80 graden mag worden.. Er is absoluut niks mis met hogere temperaturen. Maar neem 80 wel als de max.. Pas je fan profiel hier op aan en een stock koeler kan prima stil zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verbeteren van de voeding, ander geheugen en toevoegen van een ssd hebben meer prioriteit dan een aftermarkt cpu koeler..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

Danny Phantom schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 23:18:
Ik zou het niet doen, en eerst afwachten of je er zelf last van hebt
Wat zou er niet gedaan moeten worden, voordat je ergens last van moet hebben?
Natuurlijk moet er altijd een cooler op de cpu (tenzij waterkoeling (ook een cooler)).
Maar dat snap je waarschijnlijk zelf ook wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-09 10:45
Zoals ACB2401 aan geeft, voeding, ram en ssd zijn veel belangrijker dan vervangen van de stock intel koeler.

voeding
goedkoop,net zo snel ramiets duurder, mooier, net zo snel ram

voor ssd: dezeof deze

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03:56
Ik zou eerst gewoon de standaard koeler monteren. Kan je altijd nog kijken of het teveel herrie maakt. Je RAM geheugen staat nu geclocked op 2400 mhz, maar je moederbord en processor ondersteunen niet meer dan 2133 mhz.

Je hebt overigens gekozen voor een Micro ATX moederbord, dat kan wel in die kast, maar dat is toch zonde van de ruimte, gezien er ook een volledig ATX bord in de Corsair Carbide past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
MarElo schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 01:13:
[...]

Wat zou er niet gedaan moeten worden, voordat je ergens last van moet hebben?
Natuurlijk moet er altijd een cooler op de cpu (tenzij waterkoeling (ook een cooler)).
Maar dat snap je waarschijnlijk zelf ook wel ;)
Jij snapt hopelijk ook zelf wel dat ik aangeef te wachten met het kopen van een andere proccessor koeler.
Nergens voor nodig deze on-reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost Bolten
Hey allemaal, bedankt voor de reacties. Is een SSD heel erg aangeraden, want het is meteen een stuk duurder of je levert in op ruimte (750 GB) als je het op 50-70 euro wilt houden, wat is dan belangrijker: de snelheid van een SSD of de ruimte op een HDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:15

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je hebt natuurlijk altijd een processorkoeler nodig, de stockkoeler die bij je CPU zit is ook een koeler ;)

Waarom denk je dat je GPU en CPU "elkaar gaan tegenwerken"?

Ja, een SSD is heel erg aan te raden. Ik zou anno 2016 geen PC meer bouwen (of willen gebruiken ;)) zonder SSD. Als je de ruimte nodig hebt, zou ik er een HDD bij nemen. SSD-ruimte is natuurlijk veel te duur voor mass storage, daarvoor gebruik je een HDD. Op je SSD zet je dan alleen dingen die baat hebben bij de snelheid, dus je OS en programma's e.d.

[ Voor 38% gewijzigd door Compizfox op 27-08-2016 19:37 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyver3636
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:02
Cooler Master GM G450M deze voeding word veel aan bevolen, een andere koeler scheelt een paar db, ik weet niet wat je uit wilt geven maar een i3 procesor met een ssd heb je meer plezier aan dat is geen belemmering qua prestatie met je 470 en weer wat stiller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joost Bolten schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 19:26:
Hey allemaal, bedankt voor de reacties. Is een SSD heel erg aangeraden, want het is meteen een stuk duurder of je levert in op ruimte (750 GB) als je het op 50-70 euro wilt houden, wat is dan belangrijker: de snelheid van een SSD of de ruimte op een HDD?
Zonder dat we een budget weten valt er niets specifieks te adviseren. Het is duidelijk dat je een betere prijs/kwaliteit kunt krijgen als je de prioriteiten iets anders legt maar hoe precies valt zonder budget niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost Bolten
Budget is 500-600 euro zonder randapparatuur
Pagina: 1