Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pin000
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-06 14:07
De sub van mijn HKTS 11, 5.1 surround set van Harman Kardon heeft het begeven, na wat rond zoeken erachter gekomen dat ik niet alleen met dit probleem zit en de vrouw thuis dus kunnen overtuigen dat we een nieuwe nodig hebben.

Veel rond zitten zoeken in de hoop nog een geluidsexpert te worden voor ik tot aankoop overga ( toch nog best veel werk ... )

Nu vond ik mijn sub helemaal fantastisch, merk ik op fora dat het nog wel mee valt met de kwaliteit en dat dit nog wel voor verbetering vatbaar is.

De set word het meest gebruikt voor films, met die criteria ben ik uitgekomen op de klipsch r115sw. Maaaaaarrrr ik ben hardrock/metal liefhebber en ben ik bang dat 15" te groot is om deze muziek soort bij te kunnen houden. Nu is in feite mijn vraag dus dit, zal deze sub minstens net zo goed presteren in deze genre muziek als mijn hkts sub?

Andere optie die ik gevonden heb is de Svsound PB-1000. In de regio helmond heb ik nog geen winkel kunnen vinden waar ik de subs zelf kan bewonderen dus hoop ik dat hier iemand me kan gerust stellen over mijn aankoop. Mocht het nog iets uitmaken de ruimte waarin het staat is met open keuken erbij zo'n 10x6 meter.

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:15
Ik heb de svs pb1000 sinds twee maanden en die bevalt mij zeer goed. Deze sub gaat echt en kan met films echt een goede punch geven. De kamer is 60m2, maar de keuken wordt neem ik aan geen luisterruimte voor films:) Mijn kamer (ex open keuken) is denk ik 25-30m2 en daarvoor voldoet de pb1000 prima.

Hiervoor had ik een klipsch subwoofer die uit een 5.1 set met satelietspeakers kwam. Ik denk vergelijkbaar met n HK sub. Het verschil met de pb1000 is enorm. Geen bonkerige overaanwezige sub meer. Strak laag en alleen punch geven wanneer t echt moet.

De pb1000 heeft slechts een 10" woofer, dus de verplaatsing van luchtdruk zul je nooit zo voelen als bij een sub met een 15" woofer. Qua lage tonen haalt de pb1000 op papier 19hz wat door reviewers ook in die buurt wordt gemeten met een behoorlijke output. Ik ben er iig erg blij mee:)

De klipsch sub die jij aanhaalt is volgens mij qua grootte echt enorm. Ik denk dat als je de pb1000 voor het eerst in huis ziet en vergelijkt met je HK sub dat de grootte je mogelijk al niet meevalt.

Qua muziek is de pb1000 vele malen muzikaler dan mn vorige sub. Voor jou is dat zeker een vooruitgang met jouw oude HK sub. Echter, jij luistert metal/hardrock en dat is wel een genre wat de pb1000 minder ligt doordat het een gepoorte sub is. Veel tracks zullen door de drummer voorzien worden van double bass. Ik heb hier minder ervaring mee, maar vanuit reviews heb ik gelezen dat de pb1000 bij dergelijke tracks niet lekker mee kan komen met de zeer snele double bass van de drummer. Een gesealde sub is daarvoor beter. Aan de andere kant kijk je graag een film, waarvoor een gepoorte sub weer beter is. Wellicht goed om te gaan luisteren bij een hifizaak. Dan kun je luisteren of de pb1000 voldoet qua muziek en film of dat je bijvoorbeeld liever naar een sb1000/2000 luistert in de combi film en muziek.

[ Voor 27% gewijzigd door Hulleman op 23-08-2016 23:51 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pin000
De grote ervan ben ik me bewust en de ruimte ervoor heb ik. Vind persoonlijk de Klipsch mooier ogen dan de svs (op foto's, heb hem persoonlijk niet gezien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Heb mn bericht geedit inzake je muziekvraag

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pin000
De SB1000 heb ik mezelf inderdaad ook over ingelezen, maar verwacht dat deze inderdaad te weinig kan leveren voor films, en de 2000 is dan weer buiten budget. Maar wat ik dan in feite wil weten of deze sub het slechter zal doen dan de sub die ik had. Ik ga ervan uit dat mijn harman sub het ook niet perfect zal hebben weer gegeven maar daar heb ik me nooit aan gestoord.

[ Voor 40% gewijzigd door pin000 op 23-08-2016 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Kan ik me voorstellen. Ik weet zeker dat een pb1000 je niet zal teleurstellen! De klipsch 115 ken ik zelf niet. Qua prijs ligt ie in lijn met de pb1000, maar gezien de omvang van de woofer moet daar nog meer (lucht)druk uitkomen dan de pb1000. Voor films wellicht top, maar ik heb die sub nooit gehoord, laat staan naast een pb1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 18:01
De svs subs zul je helaas alleen vinden bij Hificorner. Deze zit in Amersfoort en Groningen. Zou wel even bellen als je beide wil beluisteren. De SB1000 hebben ze meestal wel staan maar de PB1000 wil nog wel eens lastig wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
hardrock/metal is voor een sub niet zo spannend hoor, zal niet veel laag onder de 30hz inzitten.
als je nou trance en dance ofzo luistert gaat veel dieper.
jou ruimte is wel groot een 15 inch lijkt me wel lekker voor betere drukopbouw.
zowieso zal je vorige sub snel vergeten zijn als je een van de opgenoemde subs wegzet.
Je speakers zijn vermoed ik te klein om tot 80hz te kunnen weergeven, maar toch moet je de sub niet boven de 100hz laten spelen dan begin je te horen waar ie staat klinkt voor geen meter.

YouTube: Bassotronics - 20Hz Violation

luister dit maar eens op je nieuwe sub lol :)

[ Voor 13% gewijzigd door Goofy1978 op 24-08-2016 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
Die kende ik nog niet... Nu wel, en de buren ook! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadvies dus een verhuizing naar CEA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pin000
Als ik dit zo lees hoef ik mij dus geen zorgen te maken over slechtere prestaties dan de sub die ik heb bij snelle drums? En dan heb ik het over de 15" klipsch welke ik het meest interessant vind.

[ Voor 23% gewijzigd door pin000 op 24-08-2016 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pin000
Ik lees en hoor overal dat mijn speakertjes te klein zijn om fatsoendelijk geluid (muziek/laag) te produceren, en dat zo een nieuwe sub overkil en niet echt matcht met mijn set. Nu heb ik de vrouw zo ver kunnen krijgen om zuil speakers te overwegen. Nu is mijn vraag dus of bijvoorbeeld een jamo s628 home cinema set een goede upgrade zou zijn van wat ik nu heb. En of die zuil speakers met 10" woofers erin enigzins in de buurt komen van mijn oude hkts sub, let wel deze stond altijd op halve volume ong dus lang niet vol open. Of is dat echt van een andere orde een actieve sub ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkroes
De speakers zullen al een hele vooruitgang zijn. Het bereik is veel groter dan je oude set en dit maakt voor het voor muziek in ieder geval veel beter.
Maar.... een subwoofer vervangen nee.
De front speakers gaan volgens opgave tot 37Hz. Een goede subwoofer zakt nog even verder door en gaat naar de 19-20Hz.
Voor muziek zullen de speakers al een veel beter beeld geven en is misschien een subwoofer overbodig. Maar met films ga je hem missen.
Just my 2 cents..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pin000
Ik krijg nergens specifiek het bereik van die oude set gevonden althans niet heel duidelijk maar ik geloof dat er staat geschreven tot 35 Hz? Kan die sub dan echt zo "slecht" zijn geweest en dat deze zuilen dus wel in de buurt komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
Slecht is een groot woord. Een subwoofer is specifiek gemaakt om het lage bereik goed weg te zetten. Dit geeft een heel ander soort laag dan dat een 'gewone' speaker dit zal doen. geluid is altijd zo lekker goed te omschrijven :*) De subwoofer van je oude set zal dus meer druk leveren dan dat de jamo's dit waarschijnlijk gaan doen.

Wat ik eigenlijk probeer te vertellen is dat het 'probleem' met setjes als de HKTS 11 is, dat er altijd en soort 'gat' is tussen de subwoofer en de satellieten. Hier heeft de Jamo s628 geen last van omdat deze speaker het volle bereik op zich neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pin000
Oke snap wel wat je bedoelt te zeggen denk ik. Maar dan rust me nog de vraag (en geruststelling), zal deze set dan wel echt een vooruitgang zijn in geluid in het algemeen of merk ik meer van alleen een nieuwe sub (in het laag in het algemeen, begrijp nu dat ik wel waarschijnlijk minder druk zal krijgen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
Daar kan ik je helaas niet een echt antwoord op geven. Dit zal je echt persoonlijk moeten gaan beluisteren.
Het is maar net wat jij zelf goed geluid vind.

Mijn mening hierover: ik denk dat het voor muziek zeker een hele vooruitgang zal zijn, maar dat je met films op den duur toch wel weer naar een subwoofer verlangt.

Je kan bij Hificorner je bestelling 2 weken 'proberen'. je zou dus eventueel de SBS PB-1000 kunnen proberen.

[ Voor 22% gewijzigd door mkroes op 20-09-2016 09:56 . Reden: wat extra info ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:22
Die specs zijn nooit het hele verhaal. Volume zal per frequentie iets anders zijn. Bij goede speakers is dat verschil minder dan hij slechte speakers. Bij alle speakers komt er zowel in het laag als in het hoog een moment dat het volume drastisch inzakt. Om wat over frequentiebereik te kunnen zeggen, moet je weten wat de geaccepteerde volume afwijking is. Bij goede speakers wordt er meestal een eerlijke afwijking gebruikt (+/-3db of minder). Bij matige speakers een ruime (+/-15db is niet ongebruikelijk). Zo kunnen simpele melkpakjes dus toch een ruim bereik in de specs hebben staan.

Verder is het ook belangrijk te weten bij welk basisvolume er is gemeten. Dat wordt helaas nooit echt benoemd, behalve soort van bij subwoofers. Op laag volume zullen de verschillen inabsolute zin minder zijn dan op hoog volume.

Een gangbaar iets is gewicht, kastvolume en drivergrootte. hoe hoger die getallen, hoe beter de prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pin000
Ik heb op dit moment een oud actieve subwoofertje te leen. Klinkt bij muziek voor geen meter naar mijn idee maar dreunt wel bij films. Ik denk dat ik dan voor de jamo ga en deze sub onder de 50hz dan mee laat spelen voor wat extra druk opbouw bij films.
Bedankt voor de reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:22
Houd er rekening mee dat de kamerakoestiek een zeer belangrijke factor is in de subwoofer capaciteiten in de thuissituatie. De specs geven een ideaalbeeld (het maximaal haalbare) maar thuis is het anders. Als de harman kardon receiver geen kamercorrectie mogelijkheden heeft (meting met microfoontje en "Bliep" geluiden), wordt het erg moeilijk een subwoofer goed te laten integreren met de overige speakers. Een goed afgestelde subwoofer is niet lokaliseerbaar en is niet opvallend. Oftewel je hoort niet waar die staat en je mist em pas als die uit staat.

Twee subwoofers goed laten samenwerken is iets wat zelfs de gemiddelde receiver niet voor elkaar kan boksen. Er komt meer bij kijken dan aansluiten en plaatsen waar mogelijk.

Edit:
Ik zie nu dat je niet voor twee subs wilde gaan. Met "die jamo" bedoel je gewoon de genoemde Jamo speakers. Ik denk dat je een beetje in een lastige situatie zit. Je hebt niet de ideale uitgangspositie om verbetering te krijgen;

De (harman kardon?) receiver is waarschijnlijk zeer beperkt in zijn mogelijkheden, waarvan kamercorrectie de belangrijkste zal zijn. De overige speakers (center en surround) zijn nog altijd melkpakjes, tenzij je voor die 5.0 set van Jamo gaat. Het op een goede manier integreren van alle speakers en de subwoofer zal op deze manier onmogelijk zijn. Zonder afstelmogelijkheden zullen de speakers ieder hun eigen ding doen. Waarmee ik bedoel dat ze gewoon alle frequenties weergeven die ze kunnen weergeven en ook nog tegelijkertijd. Dit gaat nooit echt "mooi" klinken waarschijnlijk (iedereen stelt andere eisen).

Kamercorrectie is een zeer belangrijk iets. Het stemt de speakers echt op elkaar af. De speakers zullen allemaal op een andere afstand van de luisterpositie staan, waardoor het geluid van deze speakers ook verschillend in tijd onderweg is. Het gaat om verschillen van milliseconden, maar voor het gehoor is dat zeer belangrijk. Daarnaast zullen ook de frequenties op elkaar afgestemd worden. Vooral van de subwoofer en die van de overige speakers. Als alle speakers alle frequenties proberen weer te geven, krijg je interferentie. In het slechtste geval kunnen bepaalde frequenties gewoon wegvallen. Tot slot zal nog geprobeerd worden om de akoestiek van de ruimte nog enigszins recht te trekken. Dit wordt gedaan door bepaalde frequenties te dempen en anderen te versterken.

Moraal van dit verhaal;
Als je het echt goed wilt doen, koop dan een 5.0 set, een subwoofer en een capabele receiver met kamercorrectie. Als dat financieel momenteel niet haalbaar is, dan ga je de set langzaam opbouwen;
Als film de hoofdmoot is, kies dan eerst voor een goede subwoofer.
Als muziek de hoofdmoot is, kies dan eerst voor goede zuilspeakers.
De rest komt dan later.

Zoals ik hierboven al uitlegde, is de kwaliteit van speakers niet echt te herleiden uit de specs. Vaak ontbreken er gegevens om een goede vergelijking te maken over de capaciteiten en dan komt er nog bij dat de klank van speakers zich niet in cijfers laat uitdrukken. De genoemde Jamo S628, zal bijvoorbeeld veel anders klinken dan een Dali Zensor 5 of welke andere speaker dan ook. Wat bij je past kom je alleen zelf achter door te luisteren.

Qua subwoofer kun je wel redelijk blind een aankoop doen. Deze verschillen doorgaans niet echt van klank, maar wel van capaciteit. Zoals ik al zei kun je wel stellen dat een subwoofer van het formaat wasmachine en een gewicht van een volwassen man, aanzienlijk beter zal presteren dan een schoenendoos met het gewicht van een pak melk. Ongeacht wat de specs zullen zeggen.

[ Voor 78% gewijzigd door LA-384 op 20-09-2016 20:30 ]

• pin000
Ik snap wat je bedoelt. Het wordt echt een mix van muziek en films, als ik nu voor een sub ga komt er nooit meer een zuil binnen denk ik xD dus heb nu mijn gedachten gezet op goede zuilen en dan bekijken we het vanuit daar. Het nut van een subwoofer krijg ik bij de vrouw wel uitgelegd en hoort/voelt ze zelf uiteraard ook, dus dat zal naderhand nog wel mogelijk zijn als het echt nodig is. Andersom gaat me niet lukken denk ik, dus pak ik me kans nu om goede zuilspeakers te kopen. Ik heb ergens jamo c 607 gezien voor 200 per stuk en lees dat dat echt een klasse hoger moet zijn dan de s serie klopt dit ? Ben bang dat ik ze alleen nergens kan beluisteren aangezien deze niet meer geproduceerd worden en de winkel in kwestie alleen bezorgt

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:02

FeaR

In GoT we trust

pin000 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 12:18:
...en lees dat dat echt een klasse hoger moet zijn dan de s serie klopt dit ? Ben bang dat ik ze alleen nergens kan beluisteren aangezien deze niet meer geproduceerd worden en de winkel in kwestie alleen bezorgt
De Jamo C(oncert)-serie is inderdaad een klasse hoger dan de S(tudio)-serie.

Voor 400 euro per paar zijn er ook andere opties. Zowel nieuw als tweedehands. Waar tweedehands natuurlijk veel meer waar voor je geld geeft. Teufel heeft de Ultima 40 waar velen op dit forum enthousiast over zijn. Die kan je 8 weken thuis uitproberen en als ze niet bevallen kan je ze gewoon terugsturen. Goede service en de perfecte mogelijkheid om de speakers in eigen akoestiek en met je eigen versterker te luisteren. Er is - voor andere merken - natuurlijk Wet Koop op Afstand al is misbruik daarvan maken natuurlijk niet netjes.

Verder over vermogen en dergelijke zie mijn post op HW.info, dat scheelt tikken hier :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• pin000
Na wat luisteren ben ik bij klipsch speakers terecht gekomen. Heb r-28f zuilen staan en ben er super blij mee. Bedankt voor jullie hulp :).
Pagina: 1