NAS met of zonder HDMI

Pagina: 1
Acties:
  • 5.363 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotharan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-05 18:09
Voor opslag gebruik ik nu een oude PC, maar die maakt veel herrie en is waarschijnlijk niet energiezuinig.
Daarom wil ik de PC gaan vervangen voor een NAS, maar daarmee ben ik niet zo bekend.

Ik wil een niet al te dure NAS en het liefst één waar 4 harddisks in kunnen.
Daarbij weet ik niet of het handig is om een NAS met of zonder HDMI te kopen. Ik zou hem bij de TV kunnen zetten of in de meterkast, maar wat is het meest praktische met een NAS?

Van Asustor heb ik de AS1004T gezien, die volgens reviews wel goed is, maar die heeft geen HDMI. Zou dat iets kunnen zijn?

Hoor graag jullie advies of artikelen, waarop je moet letten enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-05 12:43

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Wil je een NAS met 4 HDD's naast je TV hebben staan?. Ik kan me voorstellen dat voor een select aantal mensen een NAS met HDMI misschien handig is, vooral de kleinere 1 of 2 bay modellen, maar de grotere modellen zou ik ergens in een donker hoekje drukken waar je ze niet hoor en er geen last van hebt.

Voor TV gewoon een mediaplayer.

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je je huidige pc in de meterkast plaatst maakt de herrie ook niet meer uit. Daarnaast is het hoogstwaarschijnlijk goedkoper qua harde euro's om je huidige pc aan te houden (rekening houdend met de aanschafkosten) én ook zal het beter zijn voor het milieu (qua ingebedde energie en gebruikte grondstoffen in de nieuwe hardware). Voor 1 a 2 tientjes heb je hdmi in je huidige pc mocht je dat nog niet hebben.

Bedenk eerst eens wat je écht wilt?

[ Voor 4% gewijzigd door Aikon op 24-08-2016 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-05 11:52
Een NAS met een HDMI bij je televisie is mijn inziens alleen handig als er bestanden op staan waar je TV wat mee kan of je moet uitwijken naar speciale versies zoals de play-reeks van Synology. Die kan nl zelf een groot deel van bijv mediabestanden omzetten zodat je TV er wat mee kan.

Vraag is een beetje wat je er precies mee wilt. Wat voor bestanden? Gebruik je hem voor media bestanden (films en series bedoel ik). Wil je de boel in RAID zetten. Als je weinig eisen stelt kan je zelfs eens kijken naar een tweedehands NAS hier op tweakers.

Ik heb thuis 2 NASsen staan in mijn kantoor. Een 210+ (oudje) waar ik een backup laat draaien voor mijn zakelijke bestanden en foto's. De andere (215+) download, streamt, slaat op, etc. Om de bestanden te kunnen zien op mijn TV gebruik ik een mediaspeler (beneden een PC die ik daarvoor heb omgebouwd) en op de slaapkamer een raspberry.

Nogmaals, het hangt er ook een beetje vanaf wat je er mee wilt doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:13
Miss_80 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 09:58:
Een NAS met een HDMI bij je televisie is mijn inziens alleen handig als er bestanden op staan waar je TV wat mee kan of je moet uitwijken naar speciale versies zoals de play-reeks van Synology. Die kan nl zelf een groot deel van bijv mediabestanden omzetten zodat je TV er wat mee kan.
Juist een NAS met een HDMI uitgang kan met iedere tv overweg...er wordt alleen een videosignaal over HDMI verzonden. Het handige van een NAS met HDMI is dat de mediaplayer ingebouwd is (Qnap en Australië gebruiken Kodi geloof ik), speelt vrijwel alles af.
Wat jij beschrijft is als je de tv de bestanden laat afspelen over een data-stream.

Voor OP: NAS met HDMI lijkt geinig, maar als er toch al een bekabelde aansluiting bij je tv is zou ik persoonlijk een mediaspeler neerzetten. Het maakt toch herrie, en als je 'm met afstandsbediening wil gebruiken moet die nog in het zicht ook. Afhankelijk van het merk is de mediaspeler functie ook minder goed uitgewerkt, een mediaspeler is dan intuïtiever (en kan je naar smaak uitkiezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Volgens mij is dat niet correct wat je zegt. Niet elke TV kan overweg met elke file en dan heb je OF een NAS (play versies van Synology) nodig die het bestand kan omzetten OF een mediaplayer. Los van een HDMI.
Maar he, ik gebruik altijd mediaplayers hiervoor zodat mijn TV niet smart hoeft te gaan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:40
Miss_80 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:03:
Volgens mij is dat niet correct wat je zegt. Niet elke TV kan overweg met elke file en dan heb je OF een NAS (play versies van Synology) nodig die het bestand kan omzetten OF een mediaplayer. Los van een HDMI.
Maar he, ik gebruik altijd mediaplayers hiervoor zodat mijn TV niet smart hoeft te gaan doen
uh nee, want hdmi geeft beeldsignaal door en juist geen file. Dus elke tv met hdmi ingang en de juiste resolutie kan het beeld weergeven. De NAS is dan de mediaspeler in dit geval.
Ik heb er zelf geen ervaring mee en weet niet of dergelijke NAS-en alle mediafiles goed kunnen weergeven. Dat zou je moeten checken bij de specifieke NAS die je aanschaft.

Zelf heb ik ook gekozen voor een NAS in de meterkast en een mediaspeler bij de TV. Samsung Smart TV's kunnen zelf ook via DS Video in combinatie met een Synology NAS de video's afspelen, daar heb je geen mediaspeler voor nodig. Maar dan heb je dus wel een Samsung smart tv voor nodig icm Synology NAS.
Dus mocht je de 1e hebben, dan zou een Synology een goede oplossing zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Arjant2 op 24-08-2016 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Als de NAS idd als mediaplayer kan werken (wat hoogstwaarschijnlijk met de QNAPs en de Synologies het geval zal zijn ) dan kom je een heel eind. Heeft Pepper nog wel een punt met de afstandbediening :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Puur data overgooien via HDMI gaat je niet lukken* dus die HDMI connector zal gewoon zijn om beeld te geven op je TV

*In theorie kun je ethernet over HDMI doen, maar dit heb ik nog nooit daadwerkelijk geimplementeerd gezien op een manier dat je hiermee zou kunnen werken

• Twanne
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-05-2024
Ik heb zelf een Synology 415Play (dus 4 bays NAS) staan naast de tv. Ik heb hem gewoon aan het netwerk hangen en stream via de Chromecast naar de TV. (Plex server draait op mijn laptop).
Qua geluid in de woonkamer, moet je je geen zorgen maken. Zelfs met veel stof in de ventilatoren (tja een woonkamer en 2 katten ;) ) hoor je hem nauwelijks of niet.

Wat HDMI betreft, geen ervaring mee.
Eerlijk gezegd heeft netwerk stream mijn voorkeur, dan kunnen meteen je wireless devices ook mee genieten. De meeste NASsen van Synology hebben DLNA servers ter beschikking, dus je kan dan makkelijk naar de meeste 'Smart' TV's streamen. Indien je geen smart tv hebt -> Chromecast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolucious
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:45
Ik heb zelf een qnap ts 251 met hdmi. Heb op de qnap ook kodi staan en werkt wel erg fijn. Nadeel van hdmi is dat je het niet kan bedienen met je afstand bediening, je moet je telefoon gebruiken of een aparte afstand bediening die met de nas overweg kan kopen (ik heb de kodi App + qremote van qnap). Voordeel is wel dat het er onwijs gelikt uitziet en meer opties bijzitten.
Voor mijn tv op de slaapkamer gebruiken we gewoon de dlna, dat werkt ook erg goed, alleen heb je iets minder opties (kodi laat mij automatisch subtitles downloaden als die er niet bijzitten en synct alles met trakt) en ziet het er niet zo mooi uit (plex werkt bij mij voor geen meter).
Qua geluid merk ik er niks van (staat ook een aquarium en dat maakt meer geluid) als je de ruimte ervoor hebt dat je het een beetje mooi kan wegwerken zal ik het wel doen, als het veel extra kost zal ik het laten. Hou ook rekening mee dat als er straks 4k content komt je hdmi poort dit zeer waarschijnlijk niet ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-05 18:39

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Zet gewoon een separate mediaspeler neer en een separate NAS. Scheelt een hoop gedonder en geeft een hoop gemak terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000

mvds

Totally awesome!

Q schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 09:21:
Zet gewoon een separate mediaspeler neer en een separate NAS. Scheelt een hoop gedonder en geeft een hoop gemak terug.
Ik ben het hiermee eens :) Zeker als je een 4 bay NAS wilt is dat al een aardige investering. Neem een goedkope (instap) serie NAS (Ik ben groot fan van Synology vanwege het gebruiksgemak en de grote community) en neem een mediaspeler voor bij de TV. Recente TVs hebben ook de mogelijkheid om de Synology video app op de TV te installeren. Echter ben ik daar niet zo kapot van aangezien ik die niet lekker vind werken. (en je hebt dan weer een snellere NAS nodig om die snel zijn werk te laten doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
mvds schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 09:26:
[...]

Recente TVs hebben ook de mogelijkheid om de Synology video app op de TV te installeren. Echter ben ik daar niet zo kapot van aangezien ik die niet lekker vind werken. (en je hebt dan weer een snellere NAS nodig om die snel zijn werk te laten doen)
Zit dat niet alleen op Samsung TV's? (al zal denk ik elke Android TV het ook afkunnen spelen, aangezien er een Android app is).
Overigens is dat laatste niet perse waar wat je zegt.
Mijn Samsung TV kan alle bestanden afspelen, dus er wordt niets getranscode door de NAS. Elke Synology NAS kan dus de bestanden serveren. Afhankelijk dus van wat je TV aan bestandsformaten ondersteunt.
DS video app op de tv werkt bij mij prima, net als overigens op telefoon en op tablet.

Zelf gebruik ik in huiskamer een mediaspeler (waar ook mijn surround systeem aan hangt) als tussenstation en op slaapkamer gewoon via de DSvideo app.

[ Voor 8% gewijzigd door Arjant2 op 26-08-2016 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:54
Ik zie nergens terugkomen waarom je een 4-bay NAS wil.
Als je die perse bij je TV wil zetten zou een 2-bay NAS (in RAID 1) toch genoeg zijn?
Backups moet je toch maken op een offline medium.

Of heb he zo'n grote opslagbehoefte (> 20 TB)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zie überhaupt niks terugkomen van de TS... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Dat is normaal, mensen dumpen zo vaak een vraag om dan nooit meer te reageren, vaak vergeten ze het zelf en hebben ze al lang al weer iets anders in hun hoofd gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:13
Q schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 15:53:
Dat is normaal, mensen dumpen zo vaak een vraag om dan nooit meer te reageren, vaak vergeten ze het zelf en hebben ze al lang al weer iets anders in hun hoofd gehaald.
Ach, de volgende met deze vraag zoekt (hopelijk) en vindt dit topic dan hopelijk nuttig :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Bezoekers die zoeken goeie grap ;) _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Q op 26-08-2016 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotharan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-05 18:09
:o Ben ook druk aan het rondkijken en de antwoorden hier helpen zeker.

Het gaat mij om opslag van foto's, video's en allerlei documenten.
Vanuit Windows moet ik er eenvoudig bij kunnen om bijvoorbeeld foto's of documenten aan te kunnen passen.

Een goede opmerking vind ik in ieder geval, dat een NAS met HDMI minder makkelijk te bedienen is, dan een mediaspeler. Dus mijn voorkeur gaat dan denk toch eerder uit naar een gewone nas en een losse mediaspeler.

Hij hoeft dan ook niet naast de TV en kan dan prima in de meterkast.

[ Voor 11% gewijzigd door Gotharan op 26-08-2016 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuilnisauto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-04 01:09
Pepper92 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 16:14:
[...]

Ach, de volgende met deze vraag zoekt (hopelijk) en vindt dit topic dan hopelijk nuttig :*)
Klopt, zoals ik....twee jaar later :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:01

br00ky

Moderator Harde Waren
Laat een reactie in een oud topic maar gewoon achterwege. Het gegeven advies inmiddels immers grotendeels achterhaald. Terug in de sloot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.