Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 537388

Topicstarter
Mijn vraag

Bestaat er een compatibele usb-modem, voor telenet.
Waarmee kan worden SMS gestuurd en worden ontvangen.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ik gebruik nu een Raspberry 2, met Gammu; Gammu-smsd.
Ik moet op regelmatige tijdstippen medicatie nemen. En met een sms weet ik dan wanneer en hoeveel.
Stel je zit in gezelschap, je krijgt je SMS voor medicatie, en klaar.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik had/heb een oude mobistar Globetrotter Internet Everywhare. Maar die werkt niet met Wiggo, of een telenet sim-kaart.
En een apart abbo nemen daarvoor... een beetje van het goede teveel. Als je al Wiggo inhuis hebt...

Alvast bedankt voor jullie positieve inbreng
...

Beste antwoord (via Anoniem: 537388 op 23-08-2016 20:42)

• DJFliX
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-03 09:06
Anoniem: 537388 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 18:51:
Omdat de SIM van Telenet (Wigo) in principe een normale sim met SMS-mogelijkheid is zou elke USB-2g/3g/4g modem die de frequentieband van het Telenet-netwerk ondersteunt gewoon moeten kunnen smssen. Weet je waarom die modem niet werkte? (b.v. simlock)

Als je 2/3/4g-modem AT-commando's ondersteunt is het heel makkelijk. Veel USB-modems tonen zich ook als een Seriele com-poort. Op die manier zou je met standaard AT-commando's (b.v. https://www.diafaan.com/s...torial/at-cmgs-text-mode/ ) aan de slag kunnen.

In sommige gevallen moet je gebruik maken van modeswitch ( https://wiki.openwrt.org/doc/recipes/3gdongle ) omdat er alleen een USB-netwerkkaart verschijnt als je je USB-modem aansluit. M.b.v. modeswitch kun je de modem automatisch in de gewenste modus (met Seriele poort voor AT-commando's dus) zetten.

Overigens kun je (als je toch bedenkt dat een 2/3/4G-modem alleen voor sms een beetje overkill is) ook via een on-line dienst SMSjes versturen. Ja, dat kost geld en ja het is miner leuk om te bouwen, maar je kunt wel razendsnel aan de slag :). Zelf heb ik messagebird en nexmo gebruikt, ben over beiden erg tevreden.

Succes met je project!

[ Voor 22% gewijzigd door DJFliX op 23-08-2016 19:28 ]

2x 320Wp Ja-Solar / Z 10° / APS YC600Y PVOutput

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik kan je helaas niet helpen met je sms vraag, maar waarom niet gewoon simpel een alarm instellen op je telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Gewoon een agendapunt maken in je agenda? Dankzij ActiveSync krijg je je notificatie op elke device.
Zo heb ik jarenlang een agendapunt "Planten water geven" gehad.

Wellicht bestaat de software van Diafaan nog? Daarmee kun je SMS versturen vanaf een (x86) device.

-edit-
Diafaan heeft tegenwoordig ook een web-based gateway: https://www.diafaan.com/

[ Voor 37% gewijzigd door Trommelrem op 23-08-2016 19:16 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DJFliX
Anoniem: 537388 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 18:51:
Omdat de SIM van Telenet (Wigo) in principe een normale sim met SMS-mogelijkheid is zou elke USB-2g/3g/4g modem die de frequentieband van het Telenet-netwerk ondersteunt gewoon moeten kunnen smssen. Weet je waarom die modem niet werkte? (b.v. simlock)

Als je 2/3/4g-modem AT-commando's ondersteunt is het heel makkelijk. Veel USB-modems tonen zich ook als een Seriele com-poort. Op die manier zou je met standaard AT-commando's (b.v. https://www.diafaan.com/s...torial/at-cmgs-text-mode/ ) aan de slag kunnen.

In sommige gevallen moet je gebruik maken van modeswitch ( https://wiki.openwrt.org/doc/recipes/3gdongle ) omdat er alleen een USB-netwerkkaart verschijnt als je je USB-modem aansluit. M.b.v. modeswitch kun je de modem automatisch in de gewenste modus (met Seriele poort voor AT-commando's dus) zetten.

Overigens kun je (als je toch bedenkt dat een 2/3/4G-modem alleen voor sms een beetje overkill is) ook via een on-line dienst SMSjes versturen. Ja, dat kost geld en ja het is miner leuk om te bouwen, maar je kunt wel razendsnel aan de slag :). Zelf heb ik messagebird en nexmo gebruikt, ben over beiden erg tevreden.

Succes met je project!

[ Voor 22% gewijzigd door DJFliX op 23-08-2016 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Als je Diafaan gebruikt zonder de AT commando's, maar via CSD, dan kun je ook zelf de afzender kiezen van de SMS. Bij bellen kan dat alleen met KPN lijnen, maar met SMS kan dat dus met Diafaan vanaf elke lijn, dus ook buitenlandse lijnen. Is leuk, om je vrienden te bellen met telefoonnummers van heel andere vrienden als afzender :)

De enige manier voor de ontvanger om te controleren of een SMS wel legitiem is, is om de SMSC te vergelijken met de data in het porteringsregister. M.a.w. in heel veel gevallen is het niet te controleren :)

[ Voor 13% gewijzigd door Trommelrem op 23-08-2016 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 537388

Topicstarter
DJFliX schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 19:28:
[...]

Succes met je project!
toon volledige bericht
Bedankt voor je uitvoerig antwoord.
De usb stick (option globetrotter hspda 3g) wordt met een Telenet kaart gewoon niet herkend.
De vendor en product wel, maar daar blijft het bij...

Zelfs in de winkel waren ze er stomverbaasd over.
Ik werk met raspberry hiervoor. Klein en handig. en zelf vind ik een sms beter dan een alarm of agenda item.

Via google, kan ik elke dag een mail krijgen... Maar tussen alle ander geroezemoes is dit met moeite hoorbaar.

Als alternatief, zo dacht ik, koop ik me een huawei 5330s-2. Maar die werkt geheel webbased. Dus niet programmeerbaar... Die zal volgend jaar in de vakantie zijn dienst bewijzen. Als de roamingskosten gelijk lopen in EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJFliX
Anoniem: 537388 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 20:50:
[...]

Bedankt voor je uitvoerig antwoord.
De usb stick (option globetrotter hspda 3g) wordt met een Telenet kaart gewoon niet herkend.
De vendor en product wel, maar daar blijft het bij...

Zelfs in de winkel waren ze er stomverbaasd over.
Hmm... Klinkt vreemd. En met een andere SIM werkt het dus wel? Heb ooit een GTM378 gehad, kan me herinneren dat e.e.a. niet altijd even goed werkte (vooral het switchen tussen verschillende modi was een ramp, vooral omdat de software van de kaart zelf ook de hele tijd van mode switchte).
Anoniem: 537388 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 20:50:
[...]
Ik werk met raspberry hiervoor. Klein en handig. en zelf vind ik een sms beter dan een alarm of agenda item.

Via google, kan ik elke dag een mail krijgen... Maar tussen alle ander geroezemoes is dit met moeite hoorbaar.

Als alternatief, zo dacht ik, koop ik me een huawei 5330s-2. Maar die werkt geheel webbased. Dus niet programmeerbaar... Die zal volgend jaar in de vakantie zijn dienst bewijzen. Als de roamingskosten gelijk lopen in EU.
Zonder hiermee garantie te geven dat de 5330s-2 werkt (kan zo snel even geen succesverhalen vinden) weet ik dat heel veel Huawei modems op deze manier wel te gebruiken zijn (zie ook: http://www.draisberghof.d.../viewtopic.php?f=3&t=2330 ). Maar omdat mensen de laatste jaren doodgegooid zijn met USB 3G-modems lijkt het me dat je die dingen zo op V&A/marktplaats (of het belgische equivalent) kunt vinden voor een prikkie? Of misschien een leuk doel voor een oude Android-smartphone? Er zijn apps die op een ingepland moment een SMSje versturen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:57
Wat dacht je anders met een Telegram Bot iets automatisch laten sturen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-06 14:47
Lijkt me echt iets voor een sms portal met api.
Pagina: 1