• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Hallo medetweakers,

Kort geleden heb ik een pricewatch: EVGA GeForce GTX 1070 ACX 3.0 aangeschaft en deze wil ik aansluiten op mijn pricewatch: LG 55EG920V Zwart. Hiervoor gebruik ik een 15 meter lange HDMI kabel welke high speed compatibel is. Om dit mogelijk te maken heb ik op mijn TV HDMI Ultra deep colour aangezet op de HDMI poort waarop de PC is verbonden.

Echter wanneer ik 3840*2160 als resolutie instel met een chroma subsampling van 4:4:4 dan flikkert het beeld, met een interval van enkele seconden, zwart. Zowel het beeld als het geluid valt weg. Om te testen of dit aan de kabel lag heb ik mijn PC verplaatst en aangesloten met een korte HDMI kabel (ongeveer 2 meter). Wanneer ik met de 2 meter kabel 3840*2160 met 4:4:4 instel krijg ik perfect beeld zonder het eerdergenoemde probleem.

Na deze korte test heb ik geconcludeerd dat het aan de lang HDMI kabel lag. Dus ik heb een nieuwe kabel bestel, Sharkoon HDMI 2.0 kabel 4K (12,5m). Echter met deze kabel krijg ik helemaal geen beeld als ik op 3840*2160 iets hogers dan 4:2:0 instel.

Heeft iemand tips/trucs waarmee ik dit wel werkend kan krijgen?

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-01 22:00

Bever!

3

Waarschijnlijk gewoon niet de juiste kwaliteit hdmi?

• DJFliX
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-01 20:32
Heb je een signaalversterker voor HDMI geprobeerd? Wellicht dat je daarmee het signaal net genoeg kunt boosten om die afstand te overbruggen.

2x 320Wp Ja-Solar / Z 10° / APS YC600Y PVOutput

• Caayn
  • Niet online
Bever! schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 19:13:
Waarschijnlijk gewoon niet de juiste kwaliteit hdmi?
Waarschijnlijk, daar lijkt het mij wel op. Ga kijken of ik de kabel retour kan sturen, gister aangeschaft bij Alternate dus zal niet al te moeilijk moeten zijn.
DJFliX schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 19:16:
Heb je een signaalversterker voor HDMI geprobeerd? Wellicht dat je daarmee het signaal net genoeg kunt boosten om die afstand te overbruggen.
Ik heb geen signaal versterker die ik kan gebruiken om te testen. Op internet lees ik ook iets over "actieve HDMI kabels" die sterk aangeraden worden voor gebruik bij lange afstanden. Iemand hier ervaring mee.

• Caayn
  • Niet online
Wat verder rond gespeurd te hebben zie ik meer referenties naar het gebruik van actieve HDMI kabels, deze zijn ook door de HDMI organisatie aangeraden voor gebruik over langere afstanden. Heeft iemand hier ervaring mee? Deze kabels zijn helaas nog al aan de prijs.

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:49

TheNephilim

Wtfuzzle

Ik zou voor je van alles gaat aanschaffen eerst eerst proberen of het wel werkt met een HDMI kabel van bijv. 3 meter. Dan weet je zeker dat het aan de afstand (of kabel) ligt.

• Caayn
  • Niet online
3840*2160@60Hz met 4:4:4 werkt zonder problemen met een HDMI kabel van 2 meter. Het is alleen wanneer ik een lange HDMI kabel gebruik dat het signaal willekeurig wegvalt of helemaal niet aankomt(getest met 3 verschillende 10m+ HDMI kabels).

• fpjschreuder
  • Laatst online: 10-09-2025
HDMI 2.0 is op het moment nog heel lastig. Er is een "Premium UHD Capable" certificate van de HDMI organisatie, maar die is nog belachelijk duur. Die Sharkoon voldoet daar ongetwijfeld niet aan (plaatje op de megekko site geeft wel "HDMI High Speed with ethernet", maar dat logo'tje over "Supports 4K on 60Hz" niet).

Sommige kabels zullen het alsnog doen, andere kabels doen het bv. tot 14 Gbps (= +/- 4K 60Hz op 4:2:0).

Actieve kabels hebben nu nog het probleem dat ze (door de actieve chips) niet alleen goed moeten zijn, maar ook überhaupt in staat tot 4K 60Hz. Dat gaat ze nu meestal nog niet lukken, dus.

Onder de streep: met een enorm dure Monster kabel gaat het waarschijnlijk lukken bij 10m+), maar goedkopere kabels zijn op het moment er nog bijna niet toe in staat.

Ik zou aanraden om te kijken of je ergens een beetje op kan inleveren - 4:2:0 uitsturen bv. Over 1-2-3 jaar koop je dan voor €35,- een écht HDMI 2.0 capabele kabel.

• Caayn
  • Niet online
Ben nu inderdaad maar voor een middenweg gegaan. Heb een actieve kabel geprobeerd maar geen succes, ik heb wel een kabel met 18Gbps op 10m gezien maar die kost gelijk €140 (Monster kabel inderdaad).

Heb de PC iets verplaats waardoor ik een kortere kabel kan gebruiken. Heb nu 4K@60Hz op 4:4:4 werkend met een korte kabel.

Niet de situatie die ik wou, maar liever dat dan €140 lichter enkel voor een kabel.

Bedankt voor de hulp allen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Caayn op 27-08-2016 17:43 ]

Verwijderd

Caayn schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:20:
3840*2160@60Hz met 4:4:4 werkt zonder problemen met een HDMI kabel van 2 meter. Het is alleen wanneer ik een lange HDMI kabel gebruik dat het signaal willekeurig wegvalt of helemaal niet aankomt(getest met 3 verschillende 10m+ HDMI kabels).
Ik kan bij deze bevestigen dat zelfs een Monster Gold kabel van 10 meter dit niet trekt (€150,-) :'(

Maximale dat ik eruit krijg is 3840*2160@30Hz, RGB, volledig

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2016 08:33 ]

Pagina: 1