Oude build upgraden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ariandra
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-02 12:49
De PC van mijn vriend is op dit moment een beetje verouderd, en graag zouden we wat tips willen hoe en of het mogelijk is enkele componenten te upgraden zodat ie weer een tijdje mee kan.

Ik had al eerder een topic gestart met de vraag of de CPU te vervangen valt, destijds was het geld er niet echt voor. Nu hebben we wat meer aan de kant gezet, dus hopelijk is er wat aan te doen!

Budget: 500€

Huidige specs zijn als volgt:
Case: CoolerMaster N300
Moederbord: Asro Z97M Anniversary Z97 RG SM
PSU: Corsair VS 550 550W ATX23
CPU: Intel Pentium G3240 3100 1150
RAM: D3 8GB 1866-10 Fury Black K2 KHX
GPU: MSI 3GB D5 X R9 280 Gaming R

Ik dacht er zelf aan eventueel een nieuw moederbord en CPU aan te schaffen, de rest zou nog voldoende moeten zijn. Er wordt voornamelijk WoW, Overwatch en nog wat gedateerdere spellen op gespeeld. Voorkeur gaat er naar uit ook nieuwe spellen erop te kunnen spelen. Hierbij ben ik me er bewust van dat er eventueel ook een nieuwe GPU aan te pas moet komen.

Alle reacties

Verwijderd

Een ander cpu op het moederbord moet voldoende zijn. Aangezien je een Z97 chipset hebt kan je denken aan een I5-4670K/4690K of een i7-4770K/4790K. Kijk eens in V&A od er iets tussen staat https://tweakers.net/cate...YWFkZAUaBwSWVBajFIKBHIBwA
Goede cpu koeler pricewatch: Scythe Fuma erop waarmee een overklok geen probleem is en je hebt veel betere prestaties en nog ruim binnen budget ook.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:43
Zoals hier boven. Een i5 +- 200 euro. Nieuwe koeler 50 euro. Eventueel een rx 480/gtx-1060.

En hoe oud is de voeding? die is zover ik weet niet van geweldige kwaliteit.

• Ariandra
In het vorige topic werd het door iemand afgeraden, zonder opgaaf van reden.

Ik vind tweedehandse prijzen voor de I5/I7's wel vrij hoog? Als ik terugkijk heb ik voor mijn nieuwe 6600K ook maar 240 betaald :P

De voeding is overigens nog geen 2 jaar oud. Nog geen problemen gehad, waarom zou het een slechte voeding zijn?

Verwijderd

Ariandra schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 18:04:
In het vorige topic werd het door iemand afgeraden, zonder opgaaf van reden.

Ik vind tweedehandse prijzen voor de I5/I7's wel vrij hoog? Als ik terugkijk heb ik voor mijn nieuwe 6600K ook maar 240 betaald :P
Het prestatie verschil tussen 4e gen en 6e gen is erg klein. Zonde om daar een nieuw mobo en ram voor te kopen. Met een snellere cpu kan je weer jaren vooruit.
De voeding is overigens nog geen 2 jaar oud. Nog geen problemen gehad, waarom zou het een slechte voeding zijn?
De componenten waaruit de voeding is samengesteld zijn van matige kwaliteit. Daarnaast heeft de voeding geen gescheiden spanningsregeling en daarmee ook geen ondersteuning voor C6/C7. Voeding advies en informatie topic - Deel 33 De spanning is dan ook minder stabiel.
De voeding kan je blijven gebruiken maar adviseer te vervangen als deze 6 jaar oud is.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:43
De voorraad van i5's/i7's beginnen op te raken dus worden de prijzen hoger. dus ook de prijs van 2de hands. Ik heb een i5 4690k nieuw in doos met 3 jaar garantie kunnen kopen voor 180 euro. Toen skylake net uit was.
Maar scheelt je wel een nieuwe mobo kopen. En verschil merk je bijna niet.

• steff85
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-11-2025
Ik begrijp niet waarom een instap i5 niet wordt aangeraden. Die doen niet onder voor i5 instappers van 6e generatie terwijl we deze bij de BBG telkens terugzien.

Het is vooral de GPU die bepalend is voor eindplaatje.
Heb de indruk dat er gewoon 'iets nieuws' moet staan, upgrade honger.
De videokaart is ook prima, tenzij vriend zich na i5 upgrade ergert aan speelbaarheid

In dat geval zou ik eerder de case upgraden. Deze facelift kan tov N300 ook de upgrade honger voorlopig stillen.

• Ariandra
In hoeverre is het upgrade honger dan? Ik bedoel, Doom gaat hierop niet lukken, en The Witcher 3 zal ook wel niet speelbaar te noemen zijn?
Qua case, als het niet nodig is voor de koeling, blijft die gewoon staan. Hij geeft niks om het uiterlijk.

Ik zit er zelf niet op, dus ik kan het niet beoordelen, maar de wens is er wel om ook huidige games op te kunnen spelen, en dan natuurlijk met een acceptabele framerate zonder alles low/uit te moeten zetten.

• steff85
Ik vind het opvallend hoe je het als oude build omschreef in de titel, terwijl Haswell pas afgelopen zomer werd afgelost door Skylake. De processor valt nog een mooie prestatiestap mee te maken, gewoon i5 is prima.
De videokaart is niet zo'n probleem voor moderne titels. High settings moet lukken op full HD.

Natuurlijk is de videokaart ook te upgraden. Ik zou het gewoon eerst aanzien na een cpu upgrade.

PS: Behalve hardware kan het ook sschelen hoeveel andere dingen op achtergrond actief zijn. Momenteel dualcore (2 threads), dus als andere processen hier ook nog iets vanaf snoepen... :-)

[ Voor 18% gewijzigd door steff85 op 23-08-2016 18:48 ]

• Ariandra
Hij heeft een 24" scherm staan plus een klein vierkant LCD scherm. Hierbij is het te merken als je probeert een YT filmpje te kijken terwijl WoW draait.

Ik ben zelf van een oude amd build (phenom 965) naar skylake gegaan. Dus ik moest alles aanschaffen. Het verschil qua performance was dan ook zeer duidelijk.

Met 500€ leek het mij inderdaad de beste optie om de cpu te vervangen en zonodig later een gpu.

Helaas zijn de genoemde processoren slecht verkrijgbaar en wat aan de hoge kant, maar ik zal v&a in de gaten houden.

• steff85
Eventueel kun je naar 16GB Ram kijken, al kun je daarvoor zelf kijken hoeveel ingame in gebruik is of het zin heeft. Het is vanaf 8GB erg betaalbaar, maar gaat erom dat het zin zal hebben.

Geen idee wat jouw videokaart is (ook AMD?) want dan zou je eventueel games uit kunnen proberen met de r9 280 in jouw pc. Tevens heb je dan mooi vergelijkingsmateriaal om te zien hoe groot (of klein) het verschil met Haswell i5 later zal zijn.

• Ariandra
Ik heb zelf een 970, dus dat is een beetje omslachtig testen denk ik zo.
Ik hoop dat een andere cpu al wat verbetering gaat brengen. Heb jij nog een specifieke die je zou aanraden?

• steff85
Ik zou het inderdaad achterwege laten tussen AMD en Nvidia te wisselen voor een testje.
Ik heb geen specifieke in gedachten, gewoon wat beschikbaar is.

Voor een eenvoudig overzicht, bekijk deze reeks en met name wat de 1e turbo multiplier is (in stappen van 100MHz erbij voor de 4 core belasting).
Wikipedia: List of Intel Core i5 microprocessors

Denk dat ik alleen de laagste S-varianten (low power) en T-variant (ultra low power) liever zou mijden. Is zou zelfs dit nog een behoorlijke upgrade zijn vanaf een Pentium G3220. ;)

De k-varianten zijn de snelste maar zoals je zei, die zijn met 200 euro aardig aan de prijs.
Ik denk dat je een eenvoudige Haswell quadcore moet kunnen vinden voor de helft.

• Ferluci92
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-02 08:46
Zoals anderen ook al aangaven, een CPU upgrade is zeker gewenst. De G3220 is een redelijke budget CPU, maar in de games die jij opnoemde; Doom, The Witcher is hij helaas niet capabel genoeg.

Zet er een nieuwe CPU in en hij draait alle games weer als een zonnetje. Nu zou je er ook aan kunnen denken om er een nieuwe videokaart in kunnen zetten zoals een AMD 480 om je net even die boost te geven in performance.
Pagina: 1