Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimBastiaans
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 28-05-2024
Ik heb een I7 4790 in m'n build zitten.
Als ik gewoon dan ook speel op computer is de tempratuur van mij processor rond de 40-50 graden.
Zodra ik een stress test laat draaien springt het naar 90 tot 100 graden Celcius. Er zit een stock koeler op en meerder fans draaien in de kast.

Wat kan ik doen om het onder een stresstest toch koel te houden?

Bij voorbaat dank.

Beste antwoord (via TimBastiaans op 24-08-2016 13:14)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
GromuhlDjun schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:53:
In mijn ervaring met luchtkoelers is dat je voor een paar graden koeler een flinke meerprijs betaalt. Een CM Hyper 212 zit op de "sweet spot" van zo rond de €30. Voor een flinke noctua NH-D15 betaal je meer dan 2x zoveel, ook al is deze bij lange na niet 2x zo goed.

Aangezien je geen overclock processor hebt, denk ik dat een 212 EVO een prima keuze is.
De meerwaarde van een Noctua D15 is dan ook dat hij hetzelfde koelpotentieel kan halen op een veel lager geluidsniveau dankzij het veel grotere koelblok en ook een kwalitatief betere fan. Dit geeft ook een veel beter koelpotentieel wanneer je gaat overclocken. Je moet dus ook niet voor 2x het geld 2x de performance verwachten, daar zit namelijk niet àlle meerwaarde :)

Een i7 4790 is nou eenmaal een Haswell heethoofdje en prime95 levert een onrealistisch hoge load. Waarschijnlijk heb je ook nog eens de recentste versie gedownload die, naar mijn mening, een gevaarlijk hoge load op de CPU zet. Ik zou dan ook altijd testen met bijv. Prime95 versie 27.7.

Verder ben ik het wel met bovenstaande tweaker eens dat een 212 EVO meer dan voldoende is voor een niet overclockbare i7. Deze zal een stuk stiller en beter koelen dan de stock Intel variant

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je wat meer informatie geven?
Systeemspecificaties met name: welke behuizing?
Wat heb je zelf allemaal al gevonden over dit onderwerp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De stock koeler voldoet niet voor een 100% stess test. Heb dit met verschillende i7 CPU's getest. Een goede airflow door de kast helpt hierbij wel. Verder is het handig om even te kijken of het voltage van de CPU wel klopt.

Aan de andere kant is er niets aan de hand aangezien de temps met gamen wel goed zijn. Zolang je niet gaat renderen is er niets aan de hand. Als het voltage klopt kan je overwegen een andere koeler te monteren, maar echt nodig is het niet als de CPU met normaal gebruik niet te heet word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Beste oplossing is of niet stressen (heeft sowieso geen praktisch nut...) of voor de veiligheid een andere koeler. Iets simpels als een Hyper TX3 of TX4 is al ruim voldoende. Heb ik ook gedaan voor mijn i5-4460. Vooral voor de stilte weliswaar.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-09 08:53
Ik zou er een andere koeler opzetten. De stock coolers zijn waardeloos.

Daarnaast:
- Wat voor stresstest gebruik je?
- Bij welke programma's wordt de cpu slechts 40-50 graden? Het verschil tussen dat en de stresstemperatuur is wel erg hoog (bijv: ik haal rond de 55 graden tijdens wat zwaardere spellen en 65 graden in Prime95 small fft op een i7-3770K @4.2ghz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimBastiaans
Prime94 is het programma wat ik gebruikte.
Behuizing: Phanteks Eclipse P400S met 3 extra Fans
Spel: Shadow of Mordor op ultra. Paar uur draaiende cpu 50 graden.

Is het anders nuttig een waterkoeling te halen voor deze machine want wil hem liefst zo stil mogelijk houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimBastiaans
En bedankt voor alle reacties :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
TimBastiaans schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:14:
Prime94 is het programma wat ik gebruikte.
Behuizing: Phanteks Eclipse P400S met 3 extra Fans
Spel: Shadow of Mordor op ultra. Paar uur draaiende cpu 50 graden.

Is het anders nuttig een waterkoeling te halen voor deze machine want wil hem liefst zo stil mogelijk houden.
Voor stilte heb je geen waterkoeling nodig. Liever een goede luchtkoeler dan een matige waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimBastiaans
Is er eentje die je me kan aanraden die van Noctua bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOTD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-06 13:02
Voor een goed advies moeten we wel een budget hebben natuurlijk :). Onlangs heb ik de pricewatch: Arctic Freezer i32 gekocht en hier ben ik erg tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimBastiaans
Als het een koeler is die m'n processor goed koel houdt en stil is.
Maakt mij de prijs niet zo zeer uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Er is keuze genoeg.
Koelvermogen hangt natuurlijk ook af van de airflow in de kast. Als die slecht is, werkt de cpu koeler natuurlijk ook niet goed.

Verder is het niet zo spannend, deze is de best buy volgens tweakers
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GromuhlDjun
In mijn ervaring met luchtkoelers is dat je voor een paar graden koeler een flinke meerprijs betaalt. Een CM Hyper 212 zit op de "sweet spot" van zo rond de €30. Voor een flinke noctua NH-D15 betaal je meer dan 2x zoveel, ook al is deze bij lange na niet 2x zo goed.

Aangezien je geen overclock processor hebt, denk ik dat een 212 EVO een prima keuze is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
GromuhlDjun schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:53:

De meerwaarde van een Noctua D15 is dan ook dat hij hetzelfde koelpotentieel kan halen op een veel lager geluidsniveau dankzij het veel grotere koelblok en ook een kwalitatief betere fan. Dit geeft ook een veel beter koelpotentieel wanneer je gaat overclocken. Je moet dus ook niet voor 2x het geld 2x de performance verwachten, daar zit namelijk niet àlle meerwaarde :)

Een i7 4790 is nou eenmaal een Haswell heethoofdje en prime95 levert een onrealistisch hoge load. Waarschijnlijk heb je ook nog eens de recentste versie gedownload die, naar mijn mening, een gevaarlijk hoge load op de CPU zet. Ik zou dan ook altijd testen met bijv. Prime95 versie 27.7.

Verder ben ik het wel met bovenstaande tweaker eens dat een 212 EVO meer dan voldoende is voor een niet overclockbare i7. Deze zal een stuk stiller en beter koelen dan de stock Intel variant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Eens met de 212. Qua prijs/prestatie een prima keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GromuhlDjun
stin00 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:00:
[...]
Begrijp me niet verkeerd; ik ben het daar helemaal mee eens.
Geluid is een zeer belangrijke factor voor mijzelf, maar bij stock clocks is een 212 niet (veel) luider dan een ND15. Vandaar mijn redenatie :)
Pagina: 1