Externe harde schijf in het netwerk zetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 808119

Topicstarter
Ik heb een externe harde schijf welke ik middels USB op mijn laptop aansluit. Nu wil ik deze harde schijf in m'n netwerk thuis zetten. Heb een ziggo modem waarbij dit niet gaat en ben dus op zoek naar alternatieven.

Nu kom ik 2 dingen tegen. Dat is een router achter de Ziggo-modem plaatsen en hieraan de harde schijf koppelen. Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een router? Internet/wifi is op dit moment sterk genoeg dus een versterking van het signaal is niet perse nodig.

Een andere optie is een NAS. Nu ben ik echt een leek in dit soort dingen. Kan ik hierop mijn externe harde schijf aansluiten? Waar moet ik op letten bij de aankoop van een NAS. Kan ik met een NAS ook streamen naar een homecinemaset?

En wat is de beste optie?

Kortom een aantal vragen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen/adviseren

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Wat voor Ziggo modem heb je dan ? Ik dacht dat bij de recentere modellen USB wel ondersteund werd ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 808119

Topicstarter
De evw3200 van Ubee.. Is al een jaar of 4 oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Je kunt eens kijken naar een Netwerk USB HUB ? De overdrachtsnelheid zal niet geweldig zijn, maar is wel een goedkope oplossing. Vaak heb je deze ook nog met een print server optie om van USB printers een netwerk printer te maken.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Grote kans dat Ziggo de usb poorten heeft uitgeschakeld...

Goedkope oplossing: RaspberryPI met samba/DLNA software. (niet heel moelijk, maar toch wel wat werk)

duurder maar wel acceptabel voor beginners/leken: Synology NAS, out-of-the-box al goed ingesteld. goede documentatie. en dan de externe HDD als Offline backup gebruiken.
Zelfs de budget modellen zijn prima voor low streaming (zaken als full hd/blueray gaat natuurlijk niet vloeiend lukken met een budget ding)

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak, vragen over netwerken horen in... Netwerken

Move OH -> NT

Inhoudelijk:
Een router kopen om een schijf in je netwerk te zetten is alsof je een nieuwe fiets koopt om een bel aan je stuur te bevestigen 8)7

Er is niets mis met je huidige router, het heeft alleen geen NAS-functionaliteit IMHO goede zaak, schoenmaker hou je bij je leest enzo. Wat je nodig hebt is een NAS. Dat is niets meer of minder dan een klein, zuinig computertje die als enige taak heeft om de inhoud van z'n schijven op het netwerk te delen.
Dat kun je kant-en-klaar kopen of je kunt zelf hobbyen (bijv met de genoemde Raspberry Pi) en goedkoper uit zijn. Als ik jouw posts hier lees denk ik dat je beter af bent met een kant-en-klare ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:43

Nox

Noxiuz

dion_b schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 22:47:
Overige Hardware is geen dumpbak, vragen over netwerken horen in... Netwerken

Move OH -> NT

Inhoudelijk:
Een router kopen om een schijf in je netwerk te zetten is alsof je een nieuwe fiets koopt om een bel aan je stuur te bevestigen 8)7

Er is niets mis met je huidige router, het heeft alleen geen NAS-functionaliteit IMHO goede zaak, schoenmaker hou je bij je leest enzo. Wat je nodig hebt is een NAS. Dat is niets meer of minder dan een klein, zuinig computertje die als enige taak heeft om de inhoud van z'n schijven op het netwerk te delen.
Dat kun je kant-en-klaar kopen of je kunt zelf hobbyen (bijv met de genoemde Raspberry Pi) en goedkoper uit zijn. Als ik jouw posts hier lees denk ik dat je beter af bent met een kant-en-klare ;)
Of gewoon een goedkope manier om iets te fixen waar je anders 100+ euro voor betaald...

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1