Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:25

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Beste lezers,

Op dit moment heb ik ouderschapsverlof, dit heb ik nu al een jaar of 3. Ik werk met ouderschapsverlof 36 uur en ben eens in de 2 weken een dag vrij. De bedoeling is dat ik ouderschapsverlof blijf houden tot de kinderen volgend jaar naar de basisschool gaan (juni 2017).

Het volgende speelt op dit moment, ons huis staat in de verkoop. We zullen dus (als alles goed gaat) binnenkort een ander huis moeten gaan kopen. Tevens een andere hypotheek.

De hypotheekverstrekker rekent uiteraard met het salaris dat ik heb, inclusief ouderschapsverlof dus. Ik wil graag richting de max gaan lenen / ruimte hebben om zonder problemen het gewenste huis kunnen kopen. Met mijn salaris zonder ouderschapsverlof is het geen probleem om het gewenste bedrag te lenen.

Waarom wil ik richting de max lenen?
(niet dat het relevant is, maar omdat men er toch anders maar over doorgaat).
- Netto maandlasten blijven gelijk / onder de huidige maandlasten
- Salaris zal alleen maar doorgroeien in de (nabije) toekomst
- Stap die we willen maken qua huizen kost gewoon richting mijn max

Ok, ik hoop dat dat allemaal duidelijk is.
Nu gaat het er dus om dat ik mijn ouderschapsverlof tijdelijk moet stopzetten, werkgeversverklaring moet krijgen en een paar salarisstroken kan overhandigen met mijn salaris.
Allemaal geen probleem, ik werk 10 jaar voor mijn werkgever, en ik kan in de tussentijd gewoon even wat vrij nemen om op de kinderen te passen / een constructie verzinnen.

Punt is alleen het volgende:
Ouderschapsverlof stopzetten of onderbreken
U kunt uw werkgever verzoeken om uw ouderschapsverlof stop te zetten of te onderbreken als:

u zwangerschaps-, bevallings- of adoptieverlof wilt opnemen. Uw werkgever heeft 4 weken de tijd om te reageren, maar hij mag uw verzoek niet weigeren;
er sprake is van onvoorziene omstandigheden (iedere andere omstandigheid dan zwangerschaps- en bevallingsverlof). Uw werkgever moet binnen 4 weken reageren. Hij mag uw verzoek alleen weigeren als stoppen van uw verlof het bedrijf ernstig in de problemen brengt.
Verval overblijvend ouderschapsverlof
Het ouderschapsverlof dat u overhoudt na stopzetting of onderbreking vervalt in de volgende situatie:

u heeft uw ouderschapsverlof al voor 1 januari 2015 met uw werkgever afgesproken, én
u stopt of onderbreekt het verlof door onvoorziene omstandigheden (iedere andere omstandigheid dan zwangerschaps- en bevallingsverlof), maar u blijft voor dezelfde werkgever werken.

Eventuele delen van het verlof waarover u na 2014 afspraken heeft gemaakt met uw werkgever, vervallen niet.
Bron: https://www.rijksoverheid...derschapsverlof-aanvragen

Beetje jammer dus.
Maar nogmaals, mijn werkgever is echt de beroerdste niet en mij is gevraagd om zelf even te kijken naar een oplossing:
- Waarbij ik wel mijn normale salaris krijg.
- Waarbij ik wel ééns in de 2 weken een dagje vrij ben.
- Waarbij ik mijn teveel gekregen salaris gewoon laat verrekenen als de administratieve rompslomp klaar is.

Als ik nu doorgeef aan mijn werkgever dat ik mijn ouderschapsverlof wil stopzetten. En als ik in januari het weer wil hebben voor een half jaar. En als mijn werkgever dat prima vindt. Is er dan een probleem met iemand anders in deze wereld? Zijn we strafbaar bezig?

Voordat dit een bashtopic wordt omdat het eventueel moreel niet verantwoord zou zijn om een hypotheekverstrekker dermate bij "de neus te nemen" (als dat uberhaupt al het geval is). Het valt voor mij in dezelfde categorie als de mogelijkheid tot rood staan even stopzetten en je creditcard even stopzetten. Ik vraag dan ook om mogelijke oplossingen.

De bedoeling is dat ik vanaf juni 2017 gewoon weer 40 uur ga werken dus.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Beste antwoord (via St@m op 24-08-2016 08:59)

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:52

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

St@m schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:04:

Als ik nu doorgeef aan mijn werkgever dat ik mijn ouderschapsverlof wil stopzetten. En als ik in januari het weer wil hebben voor een half jaar. En als mijn werkgever dat prima vindt. Is er dan een probleem met iemand anders in deze wereld? Zijn we strafbaar bezig?
ianal, maar volgens mij is dat verlof gewoon een bepaald 'recht' op tijdelijke, onbetaalde werktijdverkorting.
Voordeel ervan is dat een werkgever dat niet zomaar -mag- weigeren.

het enige gevolg zal zijn dat vanaf het moment dat jij het ouderschapsverlof tijdelijk stopzet je al je 'rechten' erop opgeeft en het de vrije beslissing is van je werkgever of deze vervolgens je weer in staat wil stellen later extra onbetaald verlof op te nemen; of andersom, je ook weer fulltime in dienst wil nemen als je nu een tijd instemt korter te werken.

het kan je evt in theorie in een conflictsituatie brengen, waarin je dan een erg slechte positie hebt en geen 'rechten' op een bepaalde verlofsvorm kunt claimen;
maar llegaal is het geenszins, uiteidnelijk is het gewoon een afspraak die je met je werkgever treft om meer of wat minder te werken en waar je werkgever het recht heeft toestemming voor te geven (of die toestemming te weigeren, wat het voornaamste verschil is met ouderschapsverlof dqt dee werkgever enkel met begroding mag weigeren)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-05 23:50
Weet je zeker dat de hypotheek op je 36 uur wordt gebaseerd en niet op je fulltime salaris?
Ouderschapsverlof is namelijk ook maar tijdelijk (iets van 1000 uur?), en je contract is een fulltime contract ga ik even vanuit.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
martinusz schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:08:
Weet je zeker dat de hypotheek op je 36 uur wordt gebaseerd en niet op je fulltime salaris?
Ouderschapsverlof is namelijk ook maar tijdelijk (iets van 1000 uur?), en je contract is een fulltime contract ga ik even vanuit.
Ja, ik heb dit nagevraagd bij ING (waar ik nu mijn hypotheek heb). Mijn contract is inderdaad gewoon een fulltime contract.
Zekerder dan dit weet ik het verder ook niet :P Dus als mijn zorg helemaal nergens op gebaseerd is vind ik het helemaal mooi, want dan hoeven we helemaal niets te regelen voor die paar maanden.

Hetzelfde staat ook hier: http://www.hypotheekcalcu...of-en-maximale-hypotheek/ dus ik ga er gewoon vanuit dat de bank inderdaad rekent met het huidige salaris en niet met het salaris wat je sowieso een paar maanden later weer hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door St@m op 23-08-2016 16:11 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
St@m schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:10:
[...]

Ja, ik heb dit nagevraagd bij ING (waar ik nu mijn hypotheek heb). Mijn contract is inderdaad gewoon een fulltime contract.
Zekerder dan dit weet ik het verder ook niet :P Dus als mijn zorg helemaal nergens op gebaseerd is vind ik het helemaal mooi, want dan hoeven we helemaal niets te regelen voor die paar maanden.

Hetzelfde staat ook hier: http://www.hypotheekcalcu...of-en-maximale-hypotheek/ dus ik ga er gewoon vanuit dat de bank inderdaad rekent met het huidige salaris en niet met het salaris wat je sowieso een paar maanden later weer hebt.
Zou wel idioot zijn, want regel je hypotheek voordat je verlof opneemt is er niks aan de hand, doe je dat erna ook niet. Betekent dus dat je tijdens het opnemen van het verlof niet dezelfde hypotheek zou kunnen afsluiten :?

Meestal vragen ze loonstrookje en bankafschrift toch? wellicht kan je werkgever 2 maanden fulltime uitbetalen, of dat legaal is geen idee :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
martinusz schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:13:
[...]

Zou wel idioot zijn, want regel je hypotheek voordat je verlof opneemt is er niks aan de hand, doe je dat erna ook niet. Betekent dus dat je tijdens het opnemen van het verlof niet dezelfde hypotheek zou kunnen afsluiten :?
Ja, dat klopt. Zelfde met een doorlopend krediet of een creditcard. Heb je die, dan kun je zo X bedrag minder lenen op je hypotheek. Zet je het even stop en vraag je het later weer aan is er niemand die er een probleem van maakt.
Meestal vragen ze loonstrookje en bankafschrift toch? wellicht kan je werkgever 2 maanden fulltime uitbetalen, of dat legaal is geen idee :o
Mijn directrice wil niets illegaals doen, en ik wil ook niet dat mijn directrice iets illegaals doet om mij te helpen. Maarja.. ik zou niet weten bij wie ik terecht moet met dit soort vragen :P Behalve hier dan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 16:52

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

ianal, maar volgens mij is dat verlof gewoon een bepaald 'recht' op tijdelijke, onbetaalde werktijdverkorting.
Voordeel ervan is dat een werkgever dat niet zomaar -mag- weigeren.

het enige gevolg zal zijn dat vanaf het moment dat jij het ouderschapsverlof tijdelijk stopzet je al je 'rechten' erop opgeeft en het de vrije beslissing is van je werkgever of deze vervolgens je weer in staat wil stellen later extra onbetaald verlof op te nemen; of andersom, je ook weer fulltime in dienst wil nemen als je nu een tijd instemt korter te werken.

het kan je evt in theorie in een conflictsituatie brengen, waarin je dan een erg slechte positie hebt en geen 'rechten' op een bepaalde verlofsvorm kunt claimen;
maar llegaal is het geenszins, uiteidnelijk is het gewoon een afspraak die je met je werkgever treft om meer of wat minder te werken en waar je werkgever het recht heeft toestemming voor te geven (of die toestemming te weigeren, wat het voornaamste verschil is met ouderschapsverlof dqt dee werkgever enkel met begroding mag weigeren)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Dus dan is de vraag is je werkgever bereidt om je "ouderschapsverlof" te hervatten na een kleine periode?
Financieel hou je tegenwoordig toch geen geld over aan ouderschapsverlof toch? (belastingteruggave is er toch af?)

Dan kun je volgens mij inderdaad gewoon beter met je werkgever een plan opstellen om x maanden even fulltime te werken en daarna weer 36 uur op te nemen zodra de hypotheek rond is en je de restant uren opneemt.

Of ga gewoon 40 uur weer werken en spreek een thuiswerkdag af? (indien mogelijk met beroep?)

[ Voor 9% gewijzigd door Martinusz op 23-08-2016 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
RM-rf schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:20:
[...]

Duidelijk. Zoiets hadden mijn werkgever en ik ook al bedacht, maar we zaten teveel in het ouderschapsverlof hoekje te denken. Ik moet gewoon nu mijn ouderschapsverlof gaan stopzetten. Een werkgeversverklaring opvragen, een loonstrook ontvangen met mijn "normale" salaris. Eventueel even een paar keer vrij nemen om e.e.a. op de korte termijn op te lossen. En daarna een contractuele afspraak maken met mijn werkgever dat ik 8 uur in de 2 weken onbetaald verlof opneem.
martinusz schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:24:
Dus dan is de vraag is je werkgever bereidt om je "ouderschapsverlof" te hervatten na een kleine periode?
Financieel hou je tegenwoordig toch geen geld over aan ouderschapsverlof toch? (belastingteruggave is er toch af?)
Klopt, als alles is geregeld moet ik gewoon weer een dag in de twee weken vrij. En de belastingteruggave is er sinds 2014 vanaf, dus het levert me niets / nada op. Behalve quality time met de kinderen.
Dan kun je volgens mij inderdaad gewoon beter met je werkgever een plan opstellen om x maanden even fulltime te werken en daarna weer 36 uur op te nemen zodra de hypotheek rond is en je de restant uren opneemt.
:) denk inderdaad dat dat de beste oplossing is.
martinusz schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:24:

Of ga gewoon 40 uur weer werken en spreek een thuiswerkdag af? (indien mogelijk met beroep?)
Thuiswerken en op de kinderen passen gaat niet samen ;) Dat ga ik ook echt niet doen (wel een paar keer geprobeerd, maar dat kan ik echt niet verkopen :D ). En thuiswerken doe ik al genoeg :)

[ Voor 7% gewijzigd door St@m op 23-08-2016 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Beste lezers,

Op dit moment heb ik ouderschapsverlof, dit heb ik nu al een jaar of 3. Ik werk met ouderschapsverlof 36 uur en ben eens in de 2 weken een dag vrij. De bedoeling is dat ik ouderschapsverlof blijf houden tot de kinderen volgend jaar naar de basisschool gaan (juni 2017).

Het volgende speelt op dit moment, ons huis staat in de verkoop. We zullen dus (als alles goed gaat) binnenkort een ander huis moeten gaan kopen. Tevens een andere hypotheek.

De hypotheekverstrekker rekent uiteraard met het salaris dat ik heb, inclusief ouderschapsverlof dus. Ik wil graag richting de max gaan lenen / ruimte hebben om zonder problemen het gewenste huis kunnen kopen. Met mijn salaris zonder ouderschapsverlof is het geen probleem om het gewenste bedrag te lenen.
Volgens de Rijksoverheid:
Met ouderschapsverlof werkt u tijdelijk minder om meer tijd te besteden aan een kind tot 8 jaar. U heeft recht op 26 keer uw aantal werkuren per week. De afspraken in uw arbeidsovereenkomst over bijvoorbeeld werkzaamheden en aantal werkuren veranderen niet. Het verlof is onbetaald maar sommige werkgevers betalen het loon (gedeeltelijk) door. Na de bevalling van uw partner krijgt u naast kraamverlof ook 3 dagen ouderschapsverlof.

Weet je zeker dat je hypotheekverstekker rekent / gaat rekenen met het salaris behorende bij 36 uur? Of ga jij er van uit, dat ze hiermee rekenen?

En wat zegt de hypotheekverstrekker als ze zegt dat je nu tijdelijk ouderschapsverlof hebt? Je hebt immers de zekerheid dat je aan het einde van je ouderschapsverlof weer terug gaat naar het aantal uren dat je oorspronkelijk had.
Desnoods eens bij een willekeurig andere hypotheekverstrekker naar binnen lopen en daar de vraag stellen...
Waarom wil ik richting de max lenen?
(niet dat het relevant is, maar omdat men er toch anders maar over doorgaat).
- Netto maandlasten blijven gelijk / onder de huidige maandlasten
Dat je nu dezelfde / lagere maandlasten krijgt door de lagere rentestand is natuurlijk fijn, maar zet je de rente dan ook voor 30 jaar vast? Anders loopt de bank/hypotheekverstrekker alsnog het risico dat je na je rentevaste periode (als de rente mogelijk is gestegen) niet meer betaalbaar is. De normen worden niet voor niks iedere keer weer strenger gemaakt...
Daarnaast is een doorgroei nooit een zekerheid... Wat als jullie beide nog jaren op hetzelfde salaris blijven, is het dan nog steeds zo leuk om een maximale hypotheek te hebben?

En heel eerlijk, wat scheelt het aan maximale hypotheek als je 4 uur p/w minder werkt?
Als ik bij een van de bekende hypotheekverstrekkers een proefberekening maak op basis van een bruto maandsalaris van 4k bij full time dienst verband dan kan je max. € 235.754 lenen. Bij een maandsalaris van 3,6k (90% van de 4k), dan kan je nog altijd bijna € 225,000 lenen. Scheelt dus "maar" € 10.000
Beetje goed onderhandelen op je nieuwe woning en je hebt het er ook uit >:)

Nogmaals, ik zou gewoon eens bij (desnoods een andere) hypotheekverstrekker langs gaan en de vraag stellen of het impact heeft. Zeker omdat je al weet wanneer je ouderschapsverlof gaat stoppen... Hierdoor is het ook niet meer een vraag of je in de toekomst weer xx uren gaat werken / verdienen, maar is het gewoon een zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 26-04 16:12
St@m schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:18:
Mijn directrice wil niets illegaals doen
Niks illegaals aan. M'n werkgever heeft voor mij hetzelfde gedaan met als verschil dat ik echt 36 uur werk. Gewoon een maand lang wat loon van de ene naar de andere maand geharkt.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
BastaRhymez schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:46:
[...]

Volgens de Rijksoverheid:
Met ouderschapsverlof werkt u tijdelijk minder om meer tijd te besteden aan een kind tot 8 jaar. U heeft recht op 26 keer uw aantal werkuren per week. De afspraken in uw arbeidsovereenkomst over bijvoorbeeld werkzaamheden en aantal werkuren veranderen niet. Het verlof is onbetaald maar sommige werkgevers betalen het loon (gedeeltelijk) door. Na de bevalling van uw partner krijgt u naast kraamverlof ook 3 dagen ouderschapsverlof.

Weet je zeker dat je hypotheekverstekker rekent / gaat rekenen met het salaris behorende bij 36 uur? Of ga jij er van uit, dat ze hiermee rekenen?

En wat zegt de hypotheekverstrekker als ze zegt dat je nu tijdelijk ouderschapsverlof hebt? Je hebt immers de zekerheid dat je aan het einde van je ouderschapsverlof weer terug gaat naar het aantal uren dat je oorspronkelijk had.
Desnoods eens bij een willekeurig andere hypotheekverstrekker naar binnen lopen en daar de vraag stelt
Op deze vraag heb ik al antwoord gegeven. ING geeft aan dat het een issue is, ook de aangehaalde link geeft aan dat het om het huidige salaris gaat.

De rest van je post negeer ik aangezien het behoorlijk offtopic is en ik expliciet heb aangegeven dat dit topic hier niet over gaat 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Waarbij ik wel mijn normale salaris krijg.
- Waarbij ik mijn teveel gekregen salaris gewoon laat verrekenen als de administratieve rompslomp klaar is.
Laat ouderschapsverlof stop zetten en neem iedere twee weken een dag vrij. Na de administratieve rompslomp koop je nieuwe vrije dagen met je salaris.

Volgens mij hoeft het niet zo moeilijk te zijn.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Ik heb ook nog even gebeld met een andere hypotheekverstrekker en de issue voorgelegd. Zij gaven aan dat als er op de werkgeversverklaring staat dat het ouderschapsverlof niet langer dan een half jaar gaat duren dat er geen probleem is.
Lijkt me ook een prima optie. Ik kijk tzt wel even welke optie het beste is op het moment. Eerst maar eens het huis verkopen en wellicht hebben we de extra centen niet eens nodig bij de aankoop van een nieuw huis.

Ik ben in ieder geval wel weer gerustgesteld :P

Tnx voor alle reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Je snapt dat je nu toekomstige groei van inkomen aan het uitgeven bent? Verder dat de 'stap' die je wilt maken 'gewoon' zo duur is... Dat is natuurlijk een kul argument.

Vind het nogal een gevaarlijke manier van geld uitgeven.

Overigens rekening gehouden met een rentestijging & dat je hypotheekrenteaftrek geen 30jaar meer gaat lopen voor je nieuwe hypotheekje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
GoldenSample schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 00:09:
[...]

Je snapt dat je nu toekomstige groei van inkomen aan het uitgeven bent? Verder dat de 'stap' die je wilt maken 'gewoon' zo duur is... Dat is natuurlijk een kul argument.

Overigens rekening gehouden met een rentestijging & dat je hypotheekrenteaftrek geen 30jaar meer gaat lopen voor je nieuwe hypotheekje?
*knip* Iets respectvoller kan wel, of negeer het gewoon.

[ Voor 33% gewijzigd door Krisp op 25-08-2016 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:14
GoldenSample schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 00:09:
[...]

Trouwen, verhuizen en doodgaan is het duurste wat je kunt doen, waarbij doodgaan nog veel geld op kan leveren door uitkering van verzekeringen. Andere twee niet.

Het domste wat je dus kunt doen is niet de stap maken die je wilt en dan vervolgens te snel weer willen verhuizen. Dat is namelijk heel duur.

Wat TS weloverwogen doet is wat een prima plan is, mits je je beseft wat de impact kan zijn. Ook ik heb in 2011 gekozen voor een top-hypotheek op basis van toekomstige groei, met het idee dat we dan ook even goed zitten. En inderdaad, daar waar anderen na gemiddeld 7 jaar weer verhuizen zitten wij er na 5 jaar nog bij alsof we er net wonen.

De keerzijde is dat we ons vanaf het begin hebben gerealiseerd dat dit een kans is die ook mis kan lopen als het tegen zit. Dan moet je verkopen. Voordeel voor ons: we hebben er al 5 jaar gewoond, die 5 jaar neemt niemand ons meer af. Dus - kansen grijpen, risico's nemen, maar ook consequenties dragen als het een keer niet goed uit pakt.

Oplossing om een hogere hypotheek te fingeren :+ zijn ook al gegeven, dus TS is good to go 8)
Overigens, als jullie tweeverdieners zijn, weet dan dat per 1/1 a.s. 10% van het partnerinkomen meer mee gaat tellen in de max hypotheek berekening. Laatste jaren telde het tweede salaris beperkt mee, dat zijn ze aan het veranderen. Kun je mogelijk nog meer hypotheeklast nemen O-)

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-05 07:17
De laatste alinea: ik voel een nieuwe hypotheek-bubble aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

@^ die is er al lang, vorige bubble is nooit helemaal leeg gelopen.

*knip* Maak dan een TR aan, en laat het topic niet ontsporen.

[ Voor 86% gewijzigd door Krisp op 25-08-2016 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
GoldenSample schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 08:40:
@^ die is er al lang, vorige bubble is nooit helemaal leeg gelopen. Maar mag je vast niet zeggen, ben je een azijnpisser of wijsneus oid.

[...]

Haha, succes dan! Vervelend voor je dat internet fora nu eenmaal zo werken hè? Allemaal mensen met eigen ideeën en inzichten die niet altijd zeggen: ja en amen, top plan alsjeblieft een loophole!
Ik vraag X en geef meta-informatie. Ik vraag geen feedback op de meta-informatie, dit geef ik nota-bene expliciet aan zodat er geen offtopic geneuzel is. Deze topic is een "vraag"topic. Geen discussietopic. Dat is hoe dit forum werkt. Dus het wijsneuzerige gedrag kun je prima in andere topics tentoonstellen, daar kun je prima impliceren hoe dom mensen zijn doordat ze niet precies doen wat jij zou doen. Dat is allemaal prima. Maar in deze topic dient een vraag beantwoord te worden. Tot op heden heb je nog niets relevants gezegd met betrekking tot de vraag.

[ Voor 3% gewijzigd door St@m op 24-08-2016 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:14
Lensent schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 08:40:
De laatste alinea: ik voel een nieuwe hypotheek-bubble aankomen.
Wie weet, maar mogen we alsjeblieft af en toe nog zelf keuzes maken. Enige wat ik graag zie is dat we de consequenties van onze keuzes ook zelf mogen dragen. Dat gepamper.

Voor de zekerheid hebben wij in 5 jaar tijd alvast > 20% afgelost van de totale hypotheeksom, de rest doen we de komende 10-15 jaar. Plan-do-check-act.
GoldenSample schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 08:40:
@^ die is er al lang, vorige bubble is nooit helemaal leeg gelopen.
Er is pas een bubbel als je niet in staat bent met veranderende situatie om te gaan. Wie weet krijgt TS straks een erfenis ter waarde van 3 huizen, stijgt zijn salaris met factor 2 komende paar jaar en dat soort dingen. Dat weten wij niet. Wijzen op risico's is prima, maar jouw terughoudendheid projecteren op anderen niet. Ik vind risico's nemen in veel gevallen ook onverantwoord, maar dat vonden anderen van ons ook.

*knip*

[ Voor 46% gewijzigd door Krisp op 25-08-2016 13:11 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Krisp op 25-08-2016 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021

Beetje jammer dus.
Maar nogmaals, mijn werkgever is echt de beroerdste niet en mij is gevraagd om zelf even te kijken naar een oplossing:
- Waarbij ik wel mijn normale salaris krijg.

http://bijzonderstrafrech...alsen-hypotheekaanvragen/
http://daskapital.nl/2016...e_brommen_voor_het_v.html

Nee, joh, valsheid in geschrifte en een bank oplichten vindt de bank hartstikke leuk en de kanton rechter vindt dit ook dolletjes, zolang jij en/of je werkgever maar genoeg vrije tijd heeft om ook even de gevangenisstraf uit te zitten, gaat het helemaal goed komen. (Oh, ja, die hypotheek wordt dan ook per direct terugtrokken, huis geveild meestal onder de hypothecaire waarde en de restschuld mag je ook nog even aftikken met een notitie bij alle hypothecaire verstrekkers, banken, financiële instellingen etc zodat je nooit ergens nog iets kan lenen of op krediet kan krijgen.)

Kan niet mis gaan, briljant plan ! :9

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Breezers schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 09:48:
[...]

http://bijzonderstrafrech...alsen-hypotheekaanvragen/
http://daskapital.nl/2016...e_brommen_voor_het_v.html

Nee, joh, valsheid in geschrifte en een bank oplichten vindt de bank hartstikke leuk en de kanton rechter vindt dit ook dolletjes, zolang jij en/of je werkgever maar genoeg vrije tijd heeft om ook even de gevangenisstraf uit te zitten, gaat het helemaal goed komen. (Oh, ja, die hypotheek wordt dan ook per direct terugtrokken, huis geveild meestal onder de hypothecaire waarde en de restschuld mag je ook nog even aftikken met een notitie bij alle hypothecaire verstrekkers, banken, financiële instellingen etc zodat je nooit ergens nog iets kan lenen of op krediet kan krijgen.)

Kan niet mis gaan, briljant plan ! :9
Heb je überhaupt de linkjes gelezen? Ik opper toch nergens om een werkgeversverklaring te vervalsen?

Dus inderdaad gewoon ouderschapsverlof stopzetten / op het moment van aanvragen over een half jaar laten stoppen. En vrije dagen kopen :) Daar is natuurlijk niet strafbaars aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harro1985
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-05 11:47
Ik ben momenteel ook aan het kijken wat de mogelijkheden zijn mbt maximale hypotheekbedrag en onze wensen.

Het hele kromme aan deze discussie is de manier waarop het maximale hypotheekbedrag wordt bepaald.

10% minder bruto jaarinkomen door ouderschapsverlof heeft een vergelijkbare impact op het maximale hypotheekbedrag, terwijl het netto (in mijn geval) bijna verwaarloosbaar is. Een dag minder werken, is ook een dag minder kinderopvang (in mijn geval 2 kinderen). Inkomsten en uitgaven kan ik bijna tegen elkaar wegstrepen.

In het geval van TS stopt hij mid 2017 met ouderschapsverlof (meer inkomsten) en heeft hij geen volledige opvang meer nodig voor de overige dagen (minder uitgaven). Netto houdt hij er behoorlijk wat meer aan over waar hij een deel voor woonlasten zou kunnen gebruiken.

Risico vind ik dus redelijk beperkt. Een aantal creatieve oplossingen ("grijs" gebied) zijn hierboven al aangedragen welke ik ook zou overwegen.

4760 Wp (14×340) Z 39º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

als de bank moeilijk wilt doen kunnen ze ook nog middelen over de afgelopen 3 jaar... En dat kan wel eens helemaal negatief uitpakken in dit geval.
Overigens zeker nu de huizenmarkt weer aantrekt zullen banken extra barrières opwerpen voor klanten.
De rente staat nog altijd laag, maar de prijzen vliegen omhoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Modbreak:Ik heb e.e.a. verwijderd. Denk even na of je wat post: je hoeft niet overal op in te gaan als je kritiek krijgt.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Pagina: 1