Beste lezers,
Op dit moment heb ik ouderschapsverlof, dit heb ik nu al een jaar of 3. Ik werk met ouderschapsverlof 36 uur en ben eens in de 2 weken een dag vrij. De bedoeling is dat ik ouderschapsverlof blijf houden tot de kinderen volgend jaar naar de basisschool gaan (juni 2017).
Het volgende speelt op dit moment, ons huis staat in de verkoop. We zullen dus (als alles goed gaat) binnenkort een ander huis moeten gaan kopen. Tevens een andere hypotheek.
De hypotheekverstrekker rekent uiteraard met het salaris dat ik heb, inclusief ouderschapsverlof dus. Ik wil graag richting de max gaan lenen / ruimte hebben om zonder problemen het gewenste huis kunnen kopen. Met mijn salaris zonder ouderschapsverlof is het geen probleem om het gewenste bedrag te lenen.
Waarom wil ik richting de max lenen?
(niet dat het relevant is, maar omdat men er toch anders maar over doorgaat).
- Netto maandlasten blijven gelijk / onder de huidige maandlasten
- Salaris zal alleen maar doorgroeien in de (nabije) toekomst
- Stap die we willen maken qua huizen kost gewoon richting mijn max
Ok, ik hoop dat dat allemaal duidelijk is.
Nu gaat het er dus om dat ik mijn ouderschapsverlof tijdelijk moet stopzetten, werkgeversverklaring moet krijgen en een paar salarisstroken kan overhandigen met mijn salaris.
Allemaal geen probleem, ik werk 10 jaar voor mijn werkgever, en ik kan in de tussentijd gewoon even wat vrij nemen om op de kinderen te passen / een constructie verzinnen.
Punt is alleen het volgende:
Beetje jammer dus.
Maar nogmaals, mijn werkgever is echt de beroerdste niet en mij is gevraagd om zelf even te kijken naar een oplossing:
- Waarbij ik wel mijn normale salaris krijg.
- Waarbij ik wel ééns in de 2 weken een dagje vrij ben.
- Waarbij ik mijn teveel gekregen salaris gewoon laat verrekenen als de administratieve rompslomp klaar is.
Als ik nu doorgeef aan mijn werkgever dat ik mijn ouderschapsverlof wil stopzetten. En als ik in januari het weer wil hebben voor een half jaar. En als mijn werkgever dat prima vindt. Is er dan een probleem met iemand anders in deze wereld? Zijn we strafbaar bezig?
Voordat dit een bashtopic wordt omdat het eventueel moreel niet verantwoord zou zijn om een hypotheekverstrekker dermate bij "de neus te nemen" (als dat uberhaupt al het geval is). Het valt voor mij in dezelfde categorie als de mogelijkheid tot rood staan even stopzetten en je creditcard even stopzetten. Ik vraag dan ook om mogelijke oplossingen.
De bedoeling is dat ik vanaf juni 2017 gewoon weer 40 uur ga werken dus.
Op dit moment heb ik ouderschapsverlof, dit heb ik nu al een jaar of 3. Ik werk met ouderschapsverlof 36 uur en ben eens in de 2 weken een dag vrij. De bedoeling is dat ik ouderschapsverlof blijf houden tot de kinderen volgend jaar naar de basisschool gaan (juni 2017).
Het volgende speelt op dit moment, ons huis staat in de verkoop. We zullen dus (als alles goed gaat) binnenkort een ander huis moeten gaan kopen. Tevens een andere hypotheek.
De hypotheekverstrekker rekent uiteraard met het salaris dat ik heb, inclusief ouderschapsverlof dus. Ik wil graag richting de max gaan lenen / ruimte hebben om zonder problemen het gewenste huis kunnen kopen. Met mijn salaris zonder ouderschapsverlof is het geen probleem om het gewenste bedrag te lenen.
Waarom wil ik richting de max lenen?
(niet dat het relevant is, maar omdat men er toch anders maar over doorgaat).
- Netto maandlasten blijven gelijk / onder de huidige maandlasten
- Salaris zal alleen maar doorgroeien in de (nabije) toekomst
- Stap die we willen maken qua huizen kost gewoon richting mijn max
Ok, ik hoop dat dat allemaal duidelijk is.
Nu gaat het er dus om dat ik mijn ouderschapsverlof tijdelijk moet stopzetten, werkgeversverklaring moet krijgen en een paar salarisstroken kan overhandigen met mijn salaris.
Allemaal geen probleem, ik werk 10 jaar voor mijn werkgever, en ik kan in de tussentijd gewoon even wat vrij nemen om op de kinderen te passen / een constructie verzinnen.
Punt is alleen het volgende:
Bron: https://www.rijksoverheid...derschapsverlof-aanvragenOuderschapsverlof stopzetten of onderbreken
U kunt uw werkgever verzoeken om uw ouderschapsverlof stop te zetten of te onderbreken als:
u zwangerschaps-, bevallings- of adoptieverlof wilt opnemen. Uw werkgever heeft 4 weken de tijd om te reageren, maar hij mag uw verzoek niet weigeren;
er sprake is van onvoorziene omstandigheden (iedere andere omstandigheid dan zwangerschaps- en bevallingsverlof). Uw werkgever moet binnen 4 weken reageren. Hij mag uw verzoek alleen weigeren als stoppen van uw verlof het bedrijf ernstig in de problemen brengt.
Verval overblijvend ouderschapsverlof
Het ouderschapsverlof dat u overhoudt na stopzetting of onderbreking vervalt in de volgende situatie:
u heeft uw ouderschapsverlof al voor 1 januari 2015 met uw werkgever afgesproken, én
u stopt of onderbreekt het verlof door onvoorziene omstandigheden (iedere andere omstandigheid dan zwangerschaps- en bevallingsverlof), maar u blijft voor dezelfde werkgever werken.
Eventuele delen van het verlof waarover u na 2014 afspraken heeft gemaakt met uw werkgever, vervallen niet.
Beetje jammer dus.
Maar nogmaals, mijn werkgever is echt de beroerdste niet en mij is gevraagd om zelf even te kijken naar een oplossing:
- Waarbij ik wel mijn normale salaris krijg.
- Waarbij ik wel ééns in de 2 weken een dagje vrij ben.
- Waarbij ik mijn teveel gekregen salaris gewoon laat verrekenen als de administratieve rompslomp klaar is.
Als ik nu doorgeef aan mijn werkgever dat ik mijn ouderschapsverlof wil stopzetten. En als ik in januari het weer wil hebben voor een half jaar. En als mijn werkgever dat prima vindt. Is er dan een probleem met iemand anders in deze wereld? Zijn we strafbaar bezig?
Voordat dit een bashtopic wordt omdat het eventueel moreel niet verantwoord zou zijn om een hypotheekverstrekker dermate bij "de neus te nemen" (als dat uberhaupt al het geval is). Het valt voor mij in dezelfde categorie als de mogelijkheid tot rood staan even stopzetten en je creditcard even stopzetten. Ik vraag dan ook om mogelijke oplossingen.
De bedoeling is dat ik vanaf juni 2017 gewoon weer 40 uur ga werken dus.
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels