Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 808071

Topicstarter
Hallo,

Ik ben op zoek naar een oplossing om alle audio-gerelateerde aspecten in mijn nieuw huis te combineren in één centraal toestel/systeem. Alle audiokabels zijn in de muur verwerkt als volgt:

Ruimtes:
(1) Keuken+eetplaats: audio-kabels in de 4 hoeken van een rechthoekige ruimte
(2) Zitplaats: audiokabels in de 4 hoeken van een rechthoekige ruimte (Home-cinema)
(3) Buiten-terras A: 2 audiokabels uit de muur
(4) Buiten-terras B: 2 audiokabels uit de muur

In ruimte (2) komen ALLE audio-kabels samen uit in/onder TV-meubel.
Hier wil ik graag één Receiver, waarop alle input van audio kan worden aangesloten (TV, iPhone, iPad, NAS, Laptop, ...) en van waaruit audio van verschillende bronnen naar verschillende zones kan worden gestuurd.

==> ZONE 1 = (2) zitplaats met 4 speakers als home cinema OF gewoon een muziekje in de zetel
==> ZONE 2 = (1) OF (1)+(3) OF (1)+(4) OF (1)+(3)+(4)
(Is het mogelijk om bepaalde speakers in zone 2 aan- en uit te schakelen? Ik wil namelijk geen muziek voor de buren spelen, als het buiten regent en ik alleen binnen in de keuken muziek wil :p --> Vandaar de "OF")

Ik heb een Sony STR-DN1040 receiver en de Boston Acoustics set A2310 HTS.
Kan ik hier alles op centraliseren? Of verkoop ik de receiver beter om te vervangen door een betere?
De Boston Acoustics kan ik sowieso gebruiken in (2) denk ik (?) en voor (3) en (4) dacht ik aan een set Bose-speakers, maar het moeilijke is om alles te koppelen in één apparaat en alles aan te kunnen sturen via bvb iPad...

(Ik heb ook een basisvoorziening domotica van IP Building besteld, moest dat helpen)

Bedankt alvast voor hulp! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 08:07

cky

Eigenlijk heb je een receiver nodig met 13.1 voorversterkte kanalen en 4 zones wil je dit voor elkaar krijgen.
Namelijk 5.1 opstelling + 4 kanaals stereo + 2 stereo + 2 stereo

De top receiver lopen op dit moment tot 11.2. Dan zit je echt aan de top receiver zoals de Onkyo TX-RZ3100 of Pioneer sc-lx89.

Misschien dat er andere receivers zijn die dit kunnen maar ik denk dat je het idee van 1 apparaat moet laten varen. Ik denk dat je altijd een externe amp moet hebben om aan jou aantal versterkte kanalen te komen. En dan komt er nog het vraagstuk of er tegelijkertijd een verschillende bron uitgestuurd kan worden per zone. Daarvoor zul je in de handleidingen moeten duiken want daar heb ik te weinig ervaring mee.

Op het plaatsje zie je een scenario, dit is van de Pioneer. Ik denk dat de Onkyo nog meer mogelijkheden heeft.

http://www.pioneer-audiov...C8475_SC-LX89-LX79_nl.pdf
Pagina 23

Misschien dat er professionele oplossingen voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:07
Is het ook niet zo dat de topreceivers wel 11.2 ondersteunen, maar feitelijk 9 versterkte kanalen bieden? Of zit ik dan helemaal mis?

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 08:07

cky

Ik dacht alleen de Onkyo 3030 en de Anthem 1120 (pracht apparaat die Anthem _/-\o_ )
Sommige hebben wel 11 speaker terminals maar hebben dan inderdaad maar 9 amps waardoor je weer een aparte twee channel amp moet aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:50
Ik ben niet zo thuis in multi-room oplossingen, maar ik vraag me altijd af of het wel zo praktisch is om alle speakers op 1 apparaat aan te sluiten. Hoe ga je het volume aanpassen of skippen als je buiten zit bijvoorbeeld?

Ik geloof dat dergelijke 11.2 of 13.2 receivers echt bedoeld zijn om 11.2 of 13.2 speakers in 1 ruimte aan te kunnen sturen. Denk aan Atmos en dts-x. Soms kun je een tweetal (of meer?) speakerterminals een andere functie toekennen. Zo heb ik bij mijn Denon receiver bijvoorbeeld de keuze tussen surround-back, zone 2 en bi-amp. Allen op dezelfde 2 terminals.

Wat meer info

Het lijkt mij praktischer om, of met 2, 3 of 4 stand-alone systemen te werken, welke op het netwerk zijn aangesloten (i.v.m. muziek streaming). Of 2, 3 of 4 versterkers te hebben, waarvan er 2 of 3 zijn aangesloten op de zone's van de primaire versterker in de woonkamer. Op de tweede manier kun je volgens mij over alle speakers dezelfde muziek laten spelen, indien gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ken er zelf helemaal niet zoveel van, dus eerst en vooral al bedankt voor jullie input!

Wellicht laat ik het idee van 1 apparaat dan inderdaad best varen.

Om de bediening van alles bij elkaar toch zo eenvoudig mogelijk te houden, zou het dan een goeie oplossing zijn om:

1. Mijn huidige installatie (Sony receiver + BA-set) te installeren in de zithoek (2).
2. Voor de overige 3(?) zones een Sonos systeem aan te schaffen?

Probleem bij 2. is wel dat ik op de plaatsen waar ik de speakers wil, geen voeding of UTP voor PoE(?) heb voorzien, enkel audio-kabels. Als ik die dus wil gebruiken voor een Sonos-systeem, kom ik bij de CONNECT:AMP en daar kan ik ook maar 2 - 4 speakers op aansluiten...

Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamuraiP1zzaCat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-04 20:21
Wat dacht je van gewoon een draagbare speaker en die mee naar buiten nemen? Bose Soundlink ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zoals eerder aangegeven, heb ik domotica van IP Building voorzien in onze woning.
Als ik hun audio-optie zou aanschaffen, kan ik:
- Via één multimedia server 4 zones aansturen (audio van verschillende bronnen)
- Zone (1), (3) en (4) apart of samen gebruiken
- Mijn huidige installatie behouden voor de home cinema set-up (2)
- Deze laatste zone (2) via AUX-CINCH koppelen aan de multimedia server om deze ook als audio zone te gebruiken

KOST: 2k EUR (excl. speakers)

Aangezien hiermee alles kan aangestuurd worden via één centrale app, lijkt dit voor mij de beste oplossing te zijn.

Bedankt voor jullie reacties!
Pagina: 1