Printen op gedeelde Windows printer via Parallels

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-06 16:48
Ik heb een vraagje:

Heb hier op kantoor een printer staan (multi van Panasonic) welke enkel voor Windows drivers heeft.
Het is via Mac OS dus niet mogelijk om gebruik te maken van alle functies van de printer.
Ik kan wel zwart/wit afdrukken, maar verder is niets mogelijk.

Nu heb ik Windows 10 draaien via Parallels, en daar kan ik WEL van alle functionaliteiten gebruik maken.

Maar ... in hoeverre zou het nu mogelijk zijn om de Windows printer onder Mac OS te gebruiken?
Ik heb al eens geprobeerd om tijdens installeren van de printer te zoeken in Windows werkgroep printers. op zich wordt hij dan gevonden, maar dan moet ik weer drivers selecteren. Gebruik ik algemeen een PCL of Postcript profiel, dan installeert hij maar biljet hij bij afdrukken hangen op "stel uit voor identiteitscontrole".

De combinatie gebruikersnaam/wachtwoord welke ik mee kan geven in de pop-up (mijn windows account) accepteert hij niet, en onder Windows heb ik de printer gedeeld met alle rechten voor "iedereen".

Heeft iemand een idee wat ik kan doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanswfje
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-10-2022
Kan je anders geen Google Cloud printer maken? Even vanaf je print server naar Chrome (dit kan je ook vanaf een werkstation doen maar het is een vereiste dat de PC/Server waarvan af je dit doet altijd aan staat, anders werkt het niet).

google.com/cloudprint

Dan aan de linker kant kiezen voor 'een klassieke printer toevoegen' en de stappen volgen.

Als je deze dan deelt met de MAC users kunnen ze via deze URL gewoon printjes uploaden naar de machine die er dan gewoon netjes uit komen rollen. Wellicht een betere oplossing dan wat je probeert in te stellen? Bedenkt daarnaast dat afdrukken via MAC alleen kan met Postscript drivers. Niet PCL (5 en 6).

Edit: dat laatste bedoel ik dus als in, een printer installeren in MacOS kan enkel en alleen met een Postscript driver. Die is niet beschikbaar voor jou model printer zie ik. http://panasonic.net/pcc/.../dp-c405/ps/download.html

[ Voor 15% gewijzigd door hanswfje op 23-08-2016 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:45
smoken schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:54:
Ik heb een vraagje:

Heb hier op kantoor een printer staan (multi van Panasonic) welke enkel voor Windows drivers heeft.
Het is via Mac OS dus niet mogelijk om gebruik te maken van alle functies van de printer.
Ik kan wel zwart/wit afdrukken, maar verder is niets mogelijk.

Nu heb ik Windows 10 draaien via Parallels, en daar kan ik WEL van alle functionaliteiten gebruik maken.

Maar ... in hoeverre zou het nu mogelijk zijn om de Windows printer onder Mac OS te gebruiken?
Ik heb al eens geprobeerd om tijdens installeren van de printer te zoeken in Windows werkgroep printers. op zich wordt hij dan gevonden, maar dan moet ik weer drivers selecteren. Gebruik ik algemeen een PCL of Postcript profiel, dan installeert hij maar biljet hij bij afdrukken hangen op "stel uit voor identiteitscontrole".

De combinatie gebruikersnaam/wachtwoord welke ik mee kan geven in de pop-up (mijn windows account) accepteert hij niet, en onder Windows heb ik de printer gedeeld met alle rechten voor "iedereen".

Heeft iemand een idee wat ik kan doen?
Misschien is het handig om het typenummer van je printer te geven, dan kunnen we er wat meer mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
oohh schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:40:
[...]

Misschien is het handig om het typenummer van je printer te geven, dan kunnen we er wat meer mee ;)
Oh, dat kan natuurlijk ook .... ;-)

Het is een Panasonic DP-C265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:45
smoken schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:15:
[...]

Oh, dat kan natuurlijk ook .... ;-)

Het is een Panasonic DP-C265
Dat is al beter :)

Dat je alleen zwart/wit kunt printen komt waarschijnlijk doordat je nu gebruik maakt van de generieke PCL driver.

Volgens mij zijn dit de drivers voor je printer. Volg ook even de handleiding die daar staat :)

[ Voor 8% gewijzigd door oohh op 23-08-2016 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
oohh schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:32:
[...]

Dat is al beter :)

Dat je alleen zwart/wit kunt printen komt waarschijnlijk doordat je nu gebruik maakt van de generieke PCL driver.

Volgens mij zijn dit de drivers voor je printer. Volg ook even de handleiding die daar staat :)
Ten eerste: dank jullie voor de moeite!
Aangezien ik hier al (veel) langer mee bezig ben ,.... was ik vergeten dat ik deze stappen al een (paar) keer doorlopen had. Helaas zonder succes. Er komen wel pagina's uit de printer, alleen zijn ze leeg of met 1 regel tekst (terwijl ik een afbeelding afdruk).

Dit komt blijkbaar omdat er in de printer geen Apple Postscript module zit .. of zoiets.

Vandaar ook de vraag of ik op de een of andere manier mijn windows 10 installatie (Parallels) kan gebruiken als een soort print-server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
hanswfje schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:35:
Kan je anders geen Google Cloud printer maken? Even vanaf je print server naar Chrome (dit kan je ook vanaf een werkstation doen maar het is een vereiste dat de PC/Server waarvan af je dit doet altijd aan staat, anders werkt het niet).

google.com/cloudprint

Dan aan de linker kant kiezen voor 'een klassieke printer toevoegen' en de stappen volgen.

Als je deze dan deelt met de MAC users kunnen ze via deze URL gewoon printjes uploaden naar de machine die er dan gewoon netjes uit komen rollen. Wellicht een betere oplossing dan wat je probeert in te stellen? Bedenkt daarnaast dat afdrukken via MAC alleen kan met Postscript drivers. Niet PCL (5 en 6).

Edit: dat laatste bedoel ik dus als in, een printer installeren in MacOS kan enkel en alleen met een Postscript driver. Die is niet beschikbaar voor jou model printer zie ik. http://panasonic.net/pcc/.../dp-c405/ps/download.html
Sorry, jouw antwoord had ik niet gezien.
Ik heb hier op kantoor helaas geen PC die de gehele dag aan staat, dus ik ben bang dat dit geen optie is ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanswfje
smoken schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:59:
[...]

Dit komt blijkbaar omdat er in de printer geen Apple Postscript module zit .. of zoiets.
Zonder de PostScript Module word het erg lastig om de printer te installeren...

PostScript is vaak een extra optie bij de zakelijke printers en MFPs. Vaak in de vorm van een uitbreidingskaartje bijgeprikt in de machine. Soms zie ik ook wel eens dat je Postscript kan activeren dmv een code ofzo (aantal Xerox MFPs hebben dat bijvoorbeeld).

En laten de drivers voor MAC OS nou altijd enkel en alleen PostScript zijn.

Edit:
Ondersteund de printer anders geen Airprint?

https://support.apple.com/nl-nl/HT201311

Dom advies. In diezelfde link staan ook de types die worden ondersteund en daar val de DP-C265 weer niet onder.

[ Voor 14% gewijzigd door hanswfje op 24-08-2016 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
hanswfje schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:29:
[...]

Zonder de PostScript Module word het erg lastig om de printer te installeren...

PostScript is vaak een extra optie bij de zakelijke printers en MFPs. Vaak in de vorm van een uitbreidingskaartje bijgeprikt in de machine. Soms zie ik ook wel eens dat je Postscript kan activeren dmv een code ofzo (aantal Xerox MFPs hebben dat bijvoorbeeld).

En laten de drivers voor MAC OS nou altijd enkel en alleen PostScript zijn.

Edit:
Ondersteund de printer anders geen Airprint?

https://support.apple.com/nl-nl/HT201311

Dom advies. In diezelfde link staan ook de types die worden ondersteund en daar val de DP-C265 weer niet onder.
Tx voor je reactie!
Helaas is het in dit geval geen code, maar een module die ingebouwd moet worden.
Aanschaf iets van € 350,- en dan nog kosten voor installatie. Totaal rond de € 500,- :-(

Dan maar steeds Parallels opstarten en vanuit Windows printen ... het werkt, maar niet echt praktisch ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanswfje
Ja en dan kan je beter die €500 besteden aan een leuke nieuwe MFP die gelijk PostScript en Airprint ondersteund...

Bijvoorbeeld een
https://tweakers.net/pric...p-pagewide-pro-477dw.html

Vergis je niet. Al hoewel een Inkjet printer, zijn deze razend snel!

• smoken
hanswfje schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 17:02:
Ja en dan kan je beter die €500 besteden aan een leuke nieuwe MFP die gelijk PostScript en Airprint ondersteund...

Bijvoorbeeld een
https://tweakers.net/pric...p-pagewide-pro-477dw.html

Vergis je niet. Al hoewel een Inkjet printer, zijn deze razend snel!
Dank je voor de tip!
Ik geef het op qua mogelijkheden binnen de huidige config en zal eens een nieuwe printer voorstellen!
Pagina: 1