Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XL 2010] Grafiek maken met verschillende titels uit kolom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:29

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een excel sheet waarin ik meetwaarden heb opgeslagen op verschillende data. Dit ziet er ongeveer zo uit:

Datum Variant Temp waarde1 waarde2
29-6-2016 1 25,4 64 64
29-6-2016 2 25,5 74 75
29-6-2016 3 25,3 74
27-7-2016 1 25,2 73
27-7-2016 2 25,5 73
27-7-2016 3 25,3 69
27-7-2016 4 25,4 65
1-8-2016 1 25,4 62
1-8-2016 2 25,0 72
1-8-2016 3 25,5 87
1-8-2016 4 25,3 89 87
3-8-2016 5 25,4 94 91
3-8-2016 5 25,0 73 73
3-8-2016 5 25,5 91 90
4-8-2016 6 25,3 87 85
5-8-2016 1 25,2 88 89
5-8-2016 2 25,3 91 89
5-8-2016 3 25,2 75 71
5-8-2016 4 25,2 71 70
5-8-2016 5 25,4 74 75
5-8-2016 6 25,6 74 72

Zoals je ziet heb ik niet op alle datums elke variant gemeten (of slechts één keer), en zijn er in de loop der tijd meer varianten bij gekomen.

Ik wil nu graag een grafiek, waarbij ik een reeks heb per variant. Ik wil hierbij de datum op de x-as, en het gemiddelde van de meetwaarden op de y-as. Er volgen nog meer metingen van deze reeksen, dus het liefst wil ik ze ook flexibel kunnen selecteren.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel 2010 Nederlands, maar ik verwacht dat dit in andere excel versies vergelijkbaar werkt. Hardware lijkt me geen belemmering in mijn geval

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb zitten klooien met een draaitabel, maar waar ik de verschillende rijen/kolommen ook neer zet, ik krijg er geen logische combinaties van x- en y-waarden uit.

Ik verwacht dat het werkt als ik nu een stapel nieuwe tabellen maak voor elke variant, die ik vul met "vertikaal.zoeken". Op die manier kan ik per variant een tabel maken met datum - meetwaarden. Ik zou die dan alleen handmatig in een grafiek moeten toevoegen, en als er gegevens bijkomen klopt mijn grafiek niet meer.

Weet iemand een handige manier waarop ik dit voor elkaar kan krijgen?

Beste antwoord (via gwystyl op 24-08-2016 10:02)

• Atanamir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-11 07:44
Of direct pivotchart op je data, "Variant" in je filter veld, "Waarde1" en "Waarde2" als values, en "Datum" als categorie. Dan alleen even bij de value field settings count veranderen in average en klaar is kees. Daarna kun je gemakkelijk het filter aanpassen om van verschillende varianten de tabel te zien.

Succes!

[ Voor 25% gewijzigd door Atanamir op 23-08-2016 13:15 ]

Alle reacties

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:08

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Dit is prima mogelijk, maar niet met slechts een paar klikken. Je zult inderdaad even een draaitabel moeten maken waarbij in de kolommen de varianten en data staan, en de waarden als gemiddelden worden berekend.

Van die tabel kun je een grafiek maken met meerdere gegevenssets. Per variant maak je dan een gegevensset.

Op die manier moet het lukken. Maar goed, nogmaals, je zult wel een beetje wat moeten weten van grafieken en draaitabellen, dat ga ik hier niet allemaal precies voorkauwen.

Acties:
  • Beste antwoord

• Atanamir
Of direct pivotchart op je data, "Variant" in je filter veld, "Waarde1" en "Waarde2" als values, en "Datum" als categorie. Dan alleen even bij de value field settings count veranderen in average en klaar is kees. Daarna kun je gemakkelijk het filter aanpassen om van verschillende varianten de tabel te zien.

Succes!

[ Voor 25% gewijzigd door Atanamir op 23-08-2016 13:15 ]

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Atanamir schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:12:

Succes!
Dit gaat bijna goed, maar dan heb ik niet alle gegevens in beeld.
Als ik "variant" bij 'rapportvelden' neerzet, "datum" bij categorie en gemiddelde van waarde1 en waarde2 (hier heb ik een extra kolom voor gemaakt) bij -waarden, krijg ik inderdaad een lijntje waarin ik het verloop in de tijd kan laten zien. Als ik meerdere varianten selecteer, gaat hij daar echter het gemiddelde van laten zien. Ik wil ze juist naast elkaar laten zien (of over elkaar heen, net hoe ze lopen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TMEzxCurXwvUAcJxwgxU4GST/full.png

Als ik "variant" bij Legendawaarden neerzet, krijg ik wel verschillende lijnen te zien. Eerst telde hij alle waarden bij elkaar op, maar dat bleek aan het grafiektype te liggen. Als ik kies voor grafiektype 'lijn', krijg ik wel alle punten te zien, maar is het verloop in de tijd niet zo mooi omdat elke datum als volgend punt wordt gezien, en niet relatief ten opzichte van de vorige datum. Bij een draaitabel kan je helaas niet kiezen voor grafiektype "spreiding".
Daarnaast wordt bij lege cellen de waarde 0 genomen. Als ik één variant kies, of meerdere varianten die op elke datum een waarde hebben, ziet het er al beter uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ha3v8ENJuit0GVF1QMfaYXMY/full.png

Uiteindelijk wil ik naar zoiets toe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/viRDN3sQ38yqc6hoDG4HkuKL/full.png

Maar dan met doorlopende lijnen

[ Voor 6% gewijzigd door gwystyl op 23-08-2016 15:48 ]

• Atanamir
Wat je nog zou kunnen proberen is:

1) In de pivot table die automatisch bij de tabel wordt gemaakt even naar opties gaan en dan "for empty cells show" het vinkje uitzetten. Hierdoor komt er een error in de tabel ipv een 0 waarde, maar daardoor loopt de lijn in de grafiek wel door geloof ik.

2) Voor het correct weergeven van de datum-waardes denk ik dat je dataset wellicht ook wat lege datum velden moet bevatten zodat de x-as logisch doorloopt. Met wat trial en error kun je even kijken of wellicht 1 datum per week voldoende is bijvoorbeeld. Daarnaast kun je in field settings van datum dan nog even aanvinken 'show items with no data' zodat deze dan ook wel zichtbaar zijn.

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Bij optie 1) lopen de lijnen inderdaad door _/-\o_ . Tabel ziet er nu niet uit, maar die is wel goed uitleesbaar...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/70B299Gb29px4VEEwiIOyZnb/full.png

Optie 2) heeft geen zichtbaar effect, maar het lijkt alsof de draaitabel/grafiek niet meer bijgewerkt wordt als die eenmaal gemaakt is. Oh ik zie een knop "vernieuwen".... daarop drukken werkt de gegevens wel bij maar de tabel wordt er niet mooier op. In principe meet ik één keer in de week, dus misschien ga ik de meetwaarden die ik nu heb wel aanpassen en in het vervolg stappen van een week nemen.

Ik heb dit nu provisorisch opgelost door naast de draaitabel een extra tabel te maken met een verwijzing naar de draaitabel. Hierin heb ik wel verwezen naar de cellen (M4: =B4), en dat naar rechts en beneden doorgekopieerd. Als je op M4 drukt op = en dan met de muis klikt op B4, krijg je "=DRAAITABEL.OPHALEN("gem";$A$3;"Datum";DATUM(2016;6;28);"variant";3)" of iets vergelijkbaars. Dat geeft rare effecten in de grafiek.
Door deze verwijzing heb ik nu een 'gewone' tabel, en kan ik dus wel kiezen voor "spreiding" als grafiektype.
Geïnspireerd door 1) ben ik ook gaan kijken naar de eigenschappen van de grafiek die ik gefrobeld had. Door met rechter muisknop op een reeks te gaan staan en te kiezen voor "gegevens selecteren" zag ik de knop "Verborgen en lege cellen". Als je daar op klikt heb je de keuze om de lijn door te laten lopen.

Mijn grafiek ziet er dus nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8QCSgs776OqIcuEuHHHok6zP/full.png

Misschien kan ik met voorwaardelijke opmaak nog de cellen met #deel/0! camoufleren?
Dit is voor mij een werkbare oplossing, dus dank voor het meedenken!

edit: Ik heb nog wat gevonden voor de #deel/0! in de draaitabel. Als je bij "Opties voor draaitabel" het vinkje neerzet bij "Voor foutwaarden weergeven", en dan het invulveld ernaast leeglaat, krijg je een mooie tabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/u4puMUIrYLgYFjfCzEsy01Uy/full.png

[ Voor 14% gewijzigd door gwystyl op 24-08-2016 09:37 ]

Pagina: 1