Workstation moederbord voor E7-4890 v2

Pagina: 1
Acties:

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:22
Beste tweakers,

Wellicht hebben jullie al iets meegekregen van de populariteit van 'oude' xeon's die tegenwoordig voor een appel en een ei te koop zijn. Zelf al een tijdje aan het oriënteren op een set (moederbord met socket 2011 voor een acceptabele prijs vinden is een zoektocht) maar als je dat lukt, heb je al snel een 8core met 16 treads voor 125 euro. (een xeon E5-2680 bijvoorbeeld). Voor gaming 'goed genoeg' maar voor werk gerelateerde zaken erg snel.

Daarbij vinden we het gewoon leuk te pielen met wat 'exotischer' hardware dan een I5 of een I7. We blijven tweakers he?

Een vriend van me (aangestoken door mij) heeft in een enthousiaste bui een leuke Xeon E7-4890 v2 gescoord die hij wil gebruiken voor zijn nieuwe workstation. (ding is werkelijk waar een beest)
Nou is mijn eigen zoektocht meer prijs gedreven, zijn zoektocht daarentegen is -zo blijkt nu wel- fors moeilijker sinds hij een compatibel moederbord moet zien te vinden dat aan zijn eisen voldoet;
  • Betaalbaar zijn, (300 - 400 euro), maar mag tweedehands zijn
  • ATX formaat
Wie heeft ervaring met deze processor in een workstation board of wie kan ons vertellen waar we moeten zoeken?

We hebben samen al best wat tijd besteed aan deze zoektocht, maar vinden tot nog toe alleen grote server moederborden.

Bij voorbaat dank voor jullie tijd en gedachten!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het zijn natuurlijk quad socket cpu's voor quad socket mobo's, dus de vraag is of er uberhaupt een dual socket of single socket mobo is die hem officieel ondersteund.

Maar het lijkt gewoon een normale 2011-1 socket cpu qua voet, dus het kan zo maar zijn dat er een aantal x79 / c60x moederborden zijn die hem toch accepteren en draaien..

Een snelle google laat zien dat wel meer mensen dit vragen, zonder antwoord overigens :) Een avontuurlijke aankoop iig. :p

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 23-08-2016 12:40 ]

specs

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:22
Dank voor je reply Maratropa,

Dat is ons vermoeden en hoop ook. Maar zeker weten is natuurlijk beter.
Het zou toch wel vet zijn als we er eentje vinden die goed praat met de E7 :)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:42

nelizmastr

Goed wies kapot

maratropa schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 12:34:
Het zijn natuurlijk quad socket cpu's voor quad socket mobo's, dus de vraag is of er uberhaupt een dual socket of single socket mobo is die hem officieel ondersteund.

Maar het lijkt gewoon een normale 2011-1 socket cpu qua voet, dus het kan zo maar zijn dat er een aantal x79 / c60x moederborden zijn die hem toch accepteren en draaien..

Een snelle google laat zien dat wel meer mensen dit vragen, zonder antwoord overigens :) Een avontuurlijke aankoop iig. :p
De Xeon E7 is een raar beest. De C602 en X79 chipset ondersteunen alleen Core i7 en E5 Xeons. Heb de nodige CPU support lijstjes doorgekeken van standaard borden tot echte workstation borden. Omdat het inderdaad quad socket processors zijn zal er een dergelijk moederbord en chipset bij moeten. ATX is out of the question. XL-ATX/EATX misschien.

Je zal een moederbord met de C602J (de J is belangrijk hier) moeten vinden.

Edit:

Op ATX formaat lijken ze überhaupt niet te bestaan. SuperMicro maakt wel borden met de chipset ervoor, maar die ondersteunen max tot 8 of 12 cores en dan alleen de E5. De E7 lijkt alleen te passen op quad socket opstellingen en die zijn allemaal proprietary, dus niet-standaard.

[ Voor 11% gewijzigd door nelizmastr op 23-08-2016 12:50 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:22

br00ky

Moderator Harde Waren

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:21
Als ik het goed heb is het een Ivy Bridge–EX. Dit zou betekenen dat je moet zoeken naar een 2011-1 (nieuwe versie van de LGA 1567) socket moederbord. Wat in het kort betekend, een 4 CPU board.

Het enige wat ik mij voor zou kunnen stellen is dat met een nasty hack in de bios de CPU ook te gebruiken zou zijn in een ander 2011 pins socket. Maar dat moet dan wel echt een nasty hack zijn. En dan is het om te beginnen nog maar de vraag of het fysiek mogelijk is. Volgens Intel is het namelijk echt een ander socket als dat wat de E5 versies gebruiken.
Pagina: 1