2e router met DD-WRT als accespoint in zelfde netwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-04 08:18
Mijn configuratie ziet er als volgt uit:

KPN Glasvezel via Experiabox V9 met daar achter een 1Ghz Swith die diverse apparaten koppelt waaronder mijn NAS server. Nu hangt er buiten een Ip-cam maar de afstand tot de Experiabox is te groot en valt de verbinding soms weg.

In huis heb ik nog een 2e router staan als accespoint met DD-WRT op een andere IP-range voor verbinding als ik buiten zit emt iPad's etc. Geen probleem zou je zeggen en koppel de cam gewoon aan die 2e router.

Probleem is:
Dat de 2e router een andere IP-range heeft en de cam niet communiceert met de NAS.
Experiabox is 192.168.2.* en de DD-WRT staat op 192.168.1.*

Hulpvraag:
kan iemand mij uitleggen hoe ik mijn 2e router als accespoint kan instellen in dezelfde range als de Experiabox zonder dat ik IP-conflicten krijg?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
DHCP uitschakelen en de WAN poort van de router niet gebruiken maar gewoon een LAN poort gebruiken als uplink van je netwerk.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
Heb het als volgt gedaan:

- in de oude range de DHCP uitgezet en bewaard
- in DD-WRT het netwerk aangegeven dat niet versie 192.168.1.1 moet volgen, maar 192.168.2.1.

Op dat moment geeft de verbinding aan dat deze "beperkt" is en ik kom niet in mijn DD-WRT.

Als 2 maal een total reset gedaan en steeds kom ik op hetzelfde uit.
Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 759877

Doe een volledige reset van je 2e router,
- zet dhcp uit
- geef zelfde ssid en wpa-2 pass als 1e router
- geef statisch ip aan je 2e router die NIET in je dhcp range van je eerste router ligt (dus 192.168.1.x) waarbij x niet in je dhcp range mag liggen van je experiabox (of laat 2e router een dynamisch ip krijgen indien mogelijk)
- sluit je 2e router aan op je switch en gebruik de WAN poort NIET op je 2e router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:03

lier

MikroTik nerd

En als je met de uitgebreide reactie van MeHiSt er niet uit komt kan je altijd dit topic bekijken:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 15:08
Ik heb ook bedraad een 2e router met DD-WRT staan, die mijn wifi versterkt.
Truuk is om DCHP relay in te stellen op IP adres van de primaire router (daardoor gaat je DD-WRT router DHCP requests netjes doorgeven), anders krijg je allerhande connectieproblemen.
Verder zoals MeHiSt ^ zegt (ik heb de DCHP range beperkt tot 150-200, en gebruik dan getallen onder 150 voor vaste IP adressen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
Super dat jullie mij willen helpen.

Snap het nog niet helemaal dus eerst nog wat vraagjes.

1- Ik zet de DHCP in de 2e router uit >> Dat is duidelijk

2 - Ik noem de SSID hetzelfde als die van mijn 1e router >> snap ik niet waarom want het is toch een andere verbinding?

3 - geef statisch ip aan je 2e router die NIET in je dhcp range van je eerste router ligt (dus 192.168.1.x) waarbij x niet in je dhcp range mag liggen van je experiabox (of laat 2e router een dynamisch ip krijgen indien mogelijk)

Daar moet ik wat support in krijgen:

In de experiabox staat nu dat de DHCP start tussen de 192.168.2.1 en 192.168.2.252. De gateway zit op 192,168.2.254.

Volgens mij blijft dan alleen 192.168.2.253 over.

Als ik nu de DHCP van de experiabox beperk tussen de 1 en 150 en dan voor de 2e router een vast IP op 160 zet, is dat juist of mag ik de DHCP wel aan laten staan en beperken tussen de 151 en 252?

- sluit je 2e router aan op je switch en gebruik de WAN poort NIET op je 2e router helder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

2 - Is lekker handig, dan gaan je apparaten automatisch de beste verbinding nemen zonder hun connectie te verliezen. Als ze moeten wisselen van SSID kan je video/download wel eens stilvallen.
Als ik nu de DHCP van de experiabox beperk tussen de 1 en 150 en dan voor de 2e router een vast IP op 160 zet, is dat juist
Perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
Tja we denken hetzelfde om de 2e router een vast IP te geven, maar als ik DHCP uit zet, kan ik nergens een VAST IP adres kwijt in DD-WRT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-03 13:43

amx

In DD-WRT kun je de WAN poort prima gebruiken. Als je WAN connection type op disabled zet, verschijnt er een optie: use wan port as switch.

Op dezelfde pagina krijg je dan een optie om de router een ip adres te geven (en subnet mask en gateway en dns server)

DHCP moet wel ingesteld staan als server, maar moet daaronder uitgeschakeld zijn

Zo heb ik het ingesteld staan op mijn oude TP-Link wr1043nd en werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
Ik heb toch gedaan wat jullie aangaven, maar de verbinding wil niet werken en mij iPad locked de verbinding niet. deze is nog niet eens versleuteld.

Nog mijn stappen

Experiabox aangepast:
Afbeeldingslocatie: http://www.brandsenonline.nl/images/ddwrt/experia01.jpg

DD-WRT aangepast zoals ik het van jullie heb begrepen:
Afbeeldingslocatie: http://www.brandsenonline.nl/images/ddwrt/ddwrt01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

casperb71 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:06:
Ik heb toch gedaan wat jullie aangaven, maar de verbinding wil niet werken en mij iPad locked de verbinding niet. deze is nog niet eens versleuteld.

Nog mijn stappen

Experiabox aangepast:
[afbeelding]

[afbeelding]
Probeer eens een ander SSID + wachtwoord in de DD-WRT. Of je hetzelfde SSID of een andere gebruikt kun je eigenlijk zelf weten. Als je hetzelfde SSID gebruikt, zou het apparaat (je iPad) in theorie met het sterkste accespoint verbinding moeten maken, maar dat gaat eigenlijk zelden goed (het apparaat blijft verbinding houden met het zwakke AP tot de verbinding echt helemaal buiten bereik is en gaat dan eens opnieuw zoeken). Als je verschillende SSID's gebruikt kun je zelf kiezen waar je verbinding mee maakt.

Volgende wat je kunt proberen: probeer eens een statisch IP in te stellen op de iPad. Buiten de DHCP range, en met de gateway en DNS op het IP van de experiabox. Dan kun je zien of het probleem in de DHCP zit.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 23-08-2016 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

casperb71 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:06:

Nog mijn stappen

Experiabox aangepast:
[afbeelding]

[afbeelding]
De Experia box instellingen zijn correct. Daar mag je vanaf blijven.

De DDwrt volledig verkeerd :D

Onder WAN instellingen
- Type WAN = Uitgeschakeld
Dan zou normaal dat eerste blokje volledig moeten verdwijven, heeft geen belang.

Onder LAN
Router ip : 192.168.2.200 (of ander gewenst ip voor de 2e router/switch)
Netmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.2.254
DNS: 192.168.2.254

De rest afblijven.
Dan label van 1 van de LAN poorten naar 1 van de LAN poorten van de Xperia box en boem. :9~

Marstek 5.12kw v148, CT003 v107, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-04 18:32
Aanpassen op de ddwrt router:

Lan IP maak je .253 van
Gateway .254
Dns .254

Bij wan: op disabled zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
Dan zouden zo de instellingen moeten staan?

Afbeeldingslocatie: http://www.brandsenonline.nl/images/ddwrt/ddwrt02.jpg

Werkt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:10

MsG

Forumzwerver

Wat werkt er niet?

Zet DNS eens op 8.8.8.8 in DD-WRT? Werkt het dan wel?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
Wat hij niet doet, is de verbinding "vrij" geven. Zowel op mijn laptop als iPad blijft het sterretje draaien en krijg ik geen vinkje.
Ik zie nu zelfs op mijn iPad dat hij het volgende IP-adres heeft gekregen: 169.254.87.32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

In welke poort heb je de kabel van de router naar de access point gestopt?

In de WAN-poort? Dan moet je die "WAN poort aan Switch toewijzen"-vink wel aanvinken.

offtopic:
Wat zijn die Nederlandse vertalingen trouwens om te janken zeg

EDIT: Reboot je het Access Point wel na dit soort ingrijpende instellingsveranderingen?

[ Voor 16% gewijzigd door MsG op 23-08-2016 17:09 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
Grrr ik denk dat ik beter kan gaan boetseren want wordt er een beetje moedeloos van.

Router weer helemaal gereset en adressen ingegeven zoals we hadden besproken.

Daarbij nu ook de "WAN poort aan Switch toewijzen" -vink wel aangevinkt.

Router via de admin gereboot en ......

Wifi zegt dat hij "beperkt" werkt en kan niet meer inloggen op mijn DD-WRT (IP 192.168.2.200)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

casperb71 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:50:
Wat hij niet doet, is de verbinding "vrij" geven. Zowel op mijn laptop als iPad blijft het sterretje draaien en krijg ik geen vinkje.
Ik zie nu zelfs op mijn iPad dat hij het volgende IP-adres heeft gekregen: 169.254.87.32
DHCP werkt niet. Begin eens met 2 verschillende SSID's instellen, zodat je tenminste nog altijd met je Experiabox kunt verbinden (daar werkt DHCP wel), en probeer dan eens tijdelijk een statisch IP op je Ipad zodat je dan weer op het netwerk kunt. Dan zou je ook weer bij de DD-WRT moeten kunnen komen. Zoals ik hierboven zei dus. Verder even een PC gebruiken, met een ethernetkabel, zodat eerst de factor 'WIFI' even niet meespeelt.

Mocht alles dan nog niet werken, dan zou je kunnen proberen om de DHCP van de DD-WRT te gebruiken, en die van de experiabox uit te schakelen. Of je koopt gewoon een accesspoint voor dit soort dingen, 2 DHCP servers binnen 1 netwerk is altijd gezeik.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 23-08-2016 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
Anoniem: 147126 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 17:45:
[...]Of je koopt gewoon een accesspoint voor dit soort dingen, 2 DHCP servers binnen 1 netwerk is altijd gezeik.
Heb het helaas op moeten geven en heb de router weer gewoon als extra accespoint in de andere IP range staan. Werkt weer goed.

Kun je mij wat tips geven over wat ik dan moet aanschaffen. zo niet ga ik gewoon een kabel graven....

Thanks for the support

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garp
KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99

Kost 49 euro, is een echt koopje. Kabel in de gele netwerkpoort steken en hij gedraagt zich als een Access Point.

https://m.apparatuurvoort...wifi-versterker-dualband/

[ Voor 25% gewijzigd door garp op 23-08-2016 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

casperb71 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:36:
Dan zouden zo de instellingen moeten staan?

[afbeelding]

Werkt niet
Zo is het nochtans bijna goed!
Verander juist nog het volgende:
Lokaal ip-adres: 192.168.2.160
Subnetmask: 255.255.255.0
default gateway: 192.168.2.1
lokale dns: 192.168.2.1

De andere instellingen zijn correct in die screenshot

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 759877 op 24-08-2016 00:11 . Reden: Foutje - zie comment van MsG ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w.l
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-04 11:07

w.l

Je moet ook de "Operating Mode" aanpassen onder "Advanced Routing". Dit moet op "Router" staan.

http://www.dd-wrt.com/help/english/HRouting.asp
Operating Mode
Choose the correct working mode. Keep the default setting, Gateway, if the router is hosting your network's connection to the Internet. Select router if the router exists on a network with other routers. In Gateway mode the router performs NAT, while in other modes it doesn't.
Ik zou ook de WAN-poort niet gebruiken aangezien die naar mijn ervaring niet altijd werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Anoniem: 759877 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 21:13:
[...]

Zo is het nochtans bijna goed!
Verander juist nog het volgende:
Lokaal ip-adres: 192.168.1.160
Subnetmask: 255.255.255.0
default gateway: 192.168.1.1
lokale dns: 192.168.1.1

De andere instellingen zijn correct in die screenshot
Hoe kom jij bij de 192.168.1.X reeks? De screenshots van de router van de topicstarter wel bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hier heb ik mn lan als volgt: Router 192.168.10.1 / DHCP range van 192.168.10.11 tot 192.168.10.254
Accesspoint1: Asus Merlin 192.168.10.2
Accesspoint2: DD-WRT 192.168.10.3

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/Ebgatdn.png

Dat heb ik op mn DD-WRT accesspoint als lan config.. en dat werkt feilloos..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
Maar: hier is niet daar, sprak een wijs man eens....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

casperb71 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 19:34:
[...]

Heb het helaas op moeten geven en heb de router weer gewoon als extra accespoint in de andere IP range staan. Werkt weer goed.

Kun je mij wat tips geven over wat ik dan moet aanschaffen. zo niet ga ik gewoon een kabel graven....

Thanks for the support
Je zou iets als een Netgear AC750 kunnen kopen. Dat is eigenlijk een Wifi range-extender maar die kan ook zo als extra accesspoint gebruikt worden (tijdens de setup vraagt hij hoe je hem wilt gebruiken, als extender of accesspoint).

Je zou dus niet eens een ethernetkabel naar de plek waar je hem wilt ophangen te leggen (gebruik hem als Wifi extender), maar als er al een ethernetkabel ligt is dat natuurlijk beter en kun je hem als accesspoint gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 24-08-2016 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Het zou gewoon moeten werken met de instellingen. Dus er gaat nog iets fout. Welke router heb je voorzien van DD-WRT trouwens? Wellicht kan je terugflashen naar de fabrieksstandaard en vanaf daar hem instellen als Access Point. Of eventueel DD-WRT upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MsG schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:53:
Het zou gewoon moeten werken met de instellingen. Dus er gaat nog iets fout. Welke router heb je voorzien van DD-WRT trouwens? Wellicht kan je terugflashen naar de fabrieksstandaard en vanaf daar hem instellen als Access Point. Of eventueel DD-WRT upgraden.
Tsja, het is inderdaad zonde om nieuwe hardware te moeten kopen als het theoretisch met de huidige hardware allemaal mogelijk is. Maar het lijkt er op dat de DD-WRT geeft geen DHCP requests doorgeeft. Volgens mij kloppen z'n instellingen wel dus daar ligt het niet aan. Mijn gok is dat als je een statisch IP gebruikt voor de Ipad dat het dan allemaal wel werkt, dus dat is iets dat je zou kunnen overwegen als je de Ipad niet meeneemt naar andere locaties / WIFI netwerken.
Het laatste wat hij zou kunnen proberen is, zoals ik eerder ook al zei, om de DHCP server van de DD-WRT te gebruiken, en die van de experiabox uit te schakelen. Misschien is de Experiabox wél zo slim om DHCP requests gewoon door te geven als je de interne DHCP server uitschakeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
w.l schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 21:13:
Je moet ook de "Operating Mode" aanpassen onder "Advanced Routing". Dit moet op "Router" staan.

http://www.dd-wrt.com/help/english/HRouting.asp

[...]

Ik zou ook de WAN-poort niet gebruiken aangezien die naar mijn ervaring niet altijd werkt.
En moet ik daaronder nog iets invullen van Ip-adressen etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 15:08
naftebakje schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 12:13:
Ik heb ook bedraad een 2e router met DD-WRT staan, die mijn wifi versterkt.
Truuk is om DCHP relay in te stellen op IP adres van de primaire router (daardoor gaat je DD-WRT router DHCP requests netjes doorgeven), anders krijg je allerhande connectieproblemen.
...
Zoals ik al zei: DHCP relay instellen in DD-WRT, naar .254, dan zal het werken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Die relay is daar helemaal niet voor bedoeld. Er gaat overduidelijk ergens anders iets mis. maar je kan het allicht proberen. Met DHCP-server uit werkt het bij mij altijd perfect op de tientallen routers/accesspoints die ik jaarlijks voorzie van DD-WRT en OpenWRT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
Ik wil het toch nog eens proberen en wil het graag stap voor stap doornemen.

De eerste stap is dat ik de DHCP van de Experiabox heb beperkt tussen 1 en 150

Hierna de TP-link WR1043ND met DD-WRT van 25-04-2013 als volgt ingesteld:

Afbeeldingslocatie: http://www.brandsenonline.nl/images/ddwrt/ddwrt03.jpg

Ik zie nu op de router dat de draadloze verbinding goed is en in de DD-WRT zie ik ook dat de verbinding goed is.

Wat NIET goed is dat de W-LAN staat te knipperen

Oke hoe nu verder (ps DNS op 8.8.8.8 werkte ook niet)

Ik kwam dit artikel nog tegen, maar begrijp dit niet https://forum.kpn.com/int...ter-de-experia-box-164983

[ Voor 11% gewijzigd door casperb71 op 26-08-2016 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Doe toch eens DHCP type op iets als DHCP Forwarding (weet niet hoe dat met die brakke NL-vertaling heet)

en dan doorverwijzen naar de DHCP server van de Experia (192.168.2.1)

En wat bedoel je met het knipperen? De WiFi an sich werkt wel? Of dus niet?

[ Voor 18% gewijzigd door MsG op 27-08-2016 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
Het probleem is opgelost.

Bij de KPN voor € 48,= een versterker gekocht. (Aanbieding) Simpel maar werkt super. Niet alleen het buitengebied heeft goede Wifi, maar zelfs in huis loopt het als een trein.
Je kan niet veel instellen maar voor mijn doelgroep prima.

Beetje dubbel, dat je zelf in het probleem van de slechte kPN verbinding moet investeren, maar aan de andere kant is het wel waard.

Dank voor jullie support!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jockie14
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-04 16:18
Misschien een beetje laat om dit te zeggen dan, zie net pas thread.

Ik zit toevallig ook bij KPN (Glasvezel) en heb een Linksys E2500 in een Access Point omgetoverd zonder problemen.

[Setup page]
De routertje heeft een static IP gekregen (192.168.2.253), met gateway/dns de Experia Box (192.168.2.254).
DHCP en DNSMasq uitgezet.

[Wireless]
Verder heb ik z'n functie op "AP" gezet, een eigen SSID gegeven en is de network configuratie bridged.

[Services]
Alles uit behalve Telnet. :)

[Security]
SPI Firewall kan aan(blijven). (Ookal heeft je Experia Box/KPN een eigen firewall)
Verder alles uit behalve Multicast (Anders kan je geen IPTV kijken.)

Bij mij werkt alles vlekkeloos, kan overal bij mijn Plex bestandjes en door het hele huis printen. d:)b
Pagina: 1