Set-up: Thuisnetwerk met mogelijkheid tot sharen en streamen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-06 19:15
Set-up: Thuisnetwerk met mogelijkheid tot sharen en streamen

Hi,

Ik heb jullie hulp nodig bij het opzetten van een netwerk in huis waarbij het mogelijk is om:
A) Normaal te internetten / downloaden etc.
B) Vanaf een iPad / Tablet / Telefoon toegang te hebben tot de gegevens op het netwerk
C) Via een pc / laptop toegang te hebben tot de gegevens van het netwerk en er zelf ook bestanden op te plaatsen
D) Via IPad / Telefoon / Smart TV foto's / filmpjes en Blu-Ray Films kunnen streamen vanaf het netwerk
E) Vanaf alle devices printen / scannen etc (Ik heb een Brother printer met Wifi functionaliteit)

Nu heb ik zelf echt helemaal geen kaas gegeten van het aanleggen van zoiets, dus vandaar dat ik de experts er bij roep!

Wat heb ik op dit moment: Dat is eigenlijk niet zo belangrijk (denk ik) want ik wil het goed doen. Dat betekent dat ik rustig de boel er uit gooi en vernieuw. Maar voor wie nieuwsgierig is: Ziggo internet, een TP Link WDR1043 router en een bekabeld netwerk naar de pc boven.

Hoe leg ik een dergelijk netwerk aan zodat dit allemaal werkt? Kan één van jullie mij helpen?

Heb ik daar bijvoorbeeld een NAS voor nodig? Of een Plex mediaserver? Ik heb er inmiddels wat over gelezen, maar word er nog niet echt veel wijzer van.

Alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-07 10:47
A) -
B, C, D) NAS met bestanden en een media server (zoals plex) wil je er vanaf buitenaf ook bij: L2TP/IPSec of OpenVPN.
E) Werkt dit niet standaard al? Gewoon inhetzelfde netwerk zitten als de printer. Geen extra routers gebruiken dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 759877

Zorg vooral eerst dat je overal in huis degelijk dekking van internet hebt. Afhankelijk van de gebruikte materialen/grootte van je huis, meerdere access point met zelfde SSID's en zelfde WPA-2 passphrase en goede channel-keuze voor elk access point bij de 2.4 GHz band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver87
Dank, is het streamen van een blu-ray film geen probleem via een NAS? En hoe sluit ik dan de NAS het beste aan op de tv? Ik vind de WiFi van de Samsung tv's nl nog niet echt top (gewoon slecht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 681773

Blu-ray's hebben meestal een video bitrate van tussen de 15-30 Mbps.
Het ligt dus echt aan de snelheid van je internetverbinding of dit mogelijk is.
Bij Plex kun je de streaming bitrate kiezen, je kunt dus ook de bitrate iets lager zetten als je een langzamere verbinding hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BluRay kan bitrates tot 60Mbps hebben - ik heb hier een mooie van The Fifth Element liggen die 59Mbps haalt. Ik gebruik het voor praktijktests van netwerkbandbreedte en -stabiliteit :)

Deze functionele eis bepaald bovenal de technische eisen voor WiFi:
- alles wat 5GHz kan moet op 5GHz (liefst WiFi-ac, maar dat is ondergeschikt aan 5GHz an sich)
- meerdere AP's in huis, zeker een per verdieping.
- zorg dat de de AP's DFS ondersteunen. Dat maakt het mogelijk alle 19 kanalen (van 20MHz - en dus alle 4 kanalen van 80MHz) te gebruiken waardoor je niet met jezelf zit te interfereren.
- sliut alles wat bedraad aangesloten kan worden bedraad aan. Bijvoorbeeld die TV.

Verder mbt rest van je eisen: zolang je hele netwerk op layer 3 één netwerk is (dus geen router-achter-router dubbele NAT) en alles bedraad 1Gbps doet, gaat het prima lukken.

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 23-08-2016 11:52 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Robbartelds schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:28:
Dank, is het streamen van een blu-ray film geen probleem via een NAS? En hoe sluit ik dan de NAS het beste aan op de tv? Ik vind de WiFi van de Samsung tv's nl nog niet echt top (gewoon slecht).
Ligt het probleem bij de samsung tv of bij de dekking van je wifi in die plaats? Voor je smartphone bestaan er verschillende apps waarmee je sterkte van je wifi kan 'meten' (lees een idee hebben ervan). Welke tv heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver87
Anoniem: 759877 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 11:58:
[...]

Ligt het probleem bij de samsung tv of bij de dekking van je wifi in die plaats? Voor je smartphone bestaan er verschillende apps waarmee je sterkte van je wifi kan 'meten' (lees een idee hebben ervan). Welke tv heb je?
Hi,

Volgens mij ligt het meer aan de tv dan aan de wifi dekking.. Als ik mijn telefoon er neer leg en zet Speedtest.net aan dan krijg ik ongeveer 25mbit. Dat moet lijkt me genoeg zijn om een normale uitzending gemist terug te kijken, maar dat trekt de tv niet (Samsung UE40F6640SS). Het is net of de wifi antenne van de tv veel minder sterk is dan die van de telefoon... Als ik het via een powerline adapter aansluit is de verbinding namelijk ineens prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

volgens de pricewatch en de handleiding heeft dit model geen ingebouwde wifi-antenne... Heb je er iets bijgekocht om wifi te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Robbartelds schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 08:16:
[...]

Hi,

Volgens mij ligt het meer aan de tv dan aan de wifi dekking.. Als ik mijn telefoon er neer leg en zet Speedtest.net aan dan krijg ik ongeveer 25mbit. Dat moet lijkt me genoeg zijn om een normale uitzending gemist terug te kijken, maar dat trekt de tv niet (Samsung UE40F6640SS). Het is net of de wifi antenne van de tv veel minder sterk is dan die van de telefoon... Als ik het via een powerline adapter aansluit is de verbinding namelijk ineens prima.
Vaste apparaten verdienen vaste verbindingen. Nog los van de brakke implementaties op die apparaten zelf zorgt dat ervoor dat alle verkeer voor die vaste apparaten niet de WiFi airtime vervuilen.

Bedenk dat WiFi een shared medium is en dus alle bandbreedte dat opgaat aan bijv streaming ten koste gaat van wat je met je eigen laptop/telefoon ter beschikking hebt :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zo krijg langzamerhand het gevoel dat er behoefte is aan een how-to voor het aanleggen van een thuisnetwerk. Maar goed TS zoals hierboven al gezegd vaste apparaten een kabel geven en voor streamen en andere diensten bedenk dat die apparaten dus ook aan moeten staan.
Je kan prima streamen vanaf een PC (als je die toch altijd aan hebt staan) de nas wordt vaak gekozen omdat dze energie zuinig is en altijd aan kan staan. Verder verdiep je erin lees over alle voor en nadelen en wat mag en niet mag CQ wat de risico's zijn. Want bij films streamen krijg ik vaak het idee dat deze minder legaal zijn verkregen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver87
Frogmen schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:02:
Zo krijg langzamerhand het gevoel dat er behoefte is aan een how-to voor het aanleggen van een thuisnetwerk. Maar goed TS zoals hierboven al gezegd vaste apparaten een kabel geven en voor streamen en andere diensten bedenk dat die apparaten dus ook aan moeten staan.
http://www.samsung.com/nl...ons/led-tv/UE40F6640SSXXN

De tv heeft wel wifi, al vind ik het vreemd dat het inderdaad op sommige plekken staat dat er geen wifi aanwezig is.

Maar je hebt gelijk Frogmen, ik ben vooral op zoek naar hoe kan ik deze bestanden delen, makkelijk toegankelijk vanaf de verschillende devices en dus ook bestanden streamen. Dat de apparaten aan moeten staan is logisch. Betekent dat dan:

TV - bekabeld naar router
Pc - bekabeld naar router
Laptop wifi naar router
Telefoons / tabs wifi naar router?

Ik heb nu de TP link router met een kabel aangesloten op de Ziggo modem en naar boven gebracht. Daarnaast heeft de pc een rechtstreekse kabel naar de Ziggo modem. Dat bijt gok ik?

Oftewel het zou dan zo moeten:
PC kabel naar de TP-Link router laten gaan
TV naar de TP-Link router
Laptop via wifi naar router
Mobile devices via wifi naar router

Hoe heb ik dan een plek waar ik de gegevens kan aanroepen? Heb ik daar een NAS voor nodig? De PC staat niet altijd aan. Kan wel natuurlijk, maar dat heeft niet mijn voorkeur.

Groet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nee dat hoeft helemaal niet te bijten alleen moet je die TP link niet als router gebruiken maar als AP. Hier is een prachtige post met uitleg voor. Probleem is nu dat je eigenlijk twee rescheiden netwerken hebt en je wilt er maar een.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver87
Frogmen schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:04:
Nee dat hoeft helemaal niet te bijten alleen moet je die TP link niet als router gebruiken maar als AP. Hier is een prachtige post met uitleg voor. Probleem is nu dat je eigenlijk twee rescheiden netwerken hebt en je wilt er maar een.
Oh ja das waar ook! Thanks!

Heeft een NAS dan nog voordelen tov het delen van een map oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-07 10:47
Robbartelds schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 23:01:
[...]

Oh ja das waar ook! Thanks!

Heeft een NAS dan nog voordelen tov het delen van een map oid?
Lager energieverbruik waarschijnlijk. En afhankelijk van het type/OS kan je hem ook voor allerlei andere dingen gebruiken.
Pagina: 1