Wat ga je met je laptop doen?
internet, youtube, office.
Wat is je budget?
300, indien echt noodzakelijk tot 400.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
komende 3-4 jaar een paar keer per week naar school, niet door een tiener.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
- schermgrootte 14" - 15.6" - 14" is de voorkeur, maar daarin is minder keus.
- resolutie - 1366 lijkt me eerlijk gezegd al prima tot 15.6", maar full HD zeg ik ook geen nee tegen.
- schermcoating glans vs mat - bij voorkeur mat, voor die paar keer dat er buiten gewerkt wordt.
- schermpaneel TN vs IPS - liever IPS i.v.m. kijkhoeken voor die paar keer dat er iemand meekijkt.
- opslag SSD vs HDD - aangezien er niet veel opslag nodig is bij voorkeur een SSD.
- geheugen - ik denk dat 4GB prima is, zo heel veel programma's zullen er niet tegelijk draaien, 2GB klinkt als erg weinig, 8GB is onnodig (eventueel wel uitbreidbaar?).
- processor - in principe niet het allerbelangrijkste onderdeel volgens mij, bij voorkeur een i3, maar wellicht moeten we met dit budget genoegen nemen met een celeron/pentium.
- videochip - onbelangrijk aangezien de igp al youtube filmpjes draait (neem ik aan).
- DVD drive - kan handig zijn, geen eis.
- besturingssysteem - windows lijkt me meer compatible met de softwarepakketten die benodigd zijn voor school (al weet ik nog niet welke precies, wellicht alleen word), chrome ben ik niet bekend mee..
- merk - ik denk dat we niet te kritisch moeten zijn wat betreft merk/bouwkwaliteit, verwacht met dit budget sowieso niet iets dat qua prestaties meer dan 4 jaar meegaat (wat sowieso al een uitdaging is met elke laptop vanwege de accu's die dood gaan en de stof die zich ophoopt).
- cardreader hebben ze volgens mij allemaal wel.
- misschien een hdmi uitgang just in case?
Nu heb ik een "paar" modellen op het oog, allen met hun voordelen en nadelen...
pricewatch: Medion Akoya S4219W 30020607
pro: 14", scherm, goedkoop.
con: chrome?, 64gb misschien wel erg weinig?, processor niet de snelste, 2GB geheugen genoeg?
pricewatch: HP 15-ay081nd
pro: sub 300 euro, SSD
con:, 1366 resolutie, glanzend, celeron 3060.
pricewatch: HP 250 G5 X0P56ES
pro: processor fors sneller dan een celeron, scherm, 4GB, 128GB SSD.
con: 350-400 euro
pricewatch: HP 15-ay076nd
pro: i3 voor 2 tientjes meer dan de hp 250
pricewatch: Dell Vostro 15 3558-8805
pro: goedkoopste met i3
con: 1366 resolutie, geen SSD, geen hdmi, 350-400 euro
pricewatch: Asus VivoBook A540SA-DM538T
pro: scherm, mooi design, 128GB SSD
con: nog niet beschikbaar, celeron 3050, 350-400 euro
pricewatch: Lenovo G50-80 80E5034VNX
pro: processor sneller dan 3050
con: 1366 glanzend, geen SSD, 350-400 euro
Denk jullie dat een 270 euro chromebook gaat tegenvallen en is het raadzaam om daarom 350-400 euro uit te geven?
Draait een chromebook soepeler op 'trage' hardware vergeleken windows?
Zijn er eventueel nog andere interessante modellen (voornamelijk in chromebooks heb ik me niet verdiept).
internet, youtube, office.
Wat is je budget?
300, indien echt noodzakelijk tot 400.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
komende 3-4 jaar een paar keer per week naar school, niet door een tiener.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
- schermgrootte 14" - 15.6" - 14" is de voorkeur, maar daarin is minder keus.
- resolutie - 1366 lijkt me eerlijk gezegd al prima tot 15.6", maar full HD zeg ik ook geen nee tegen.
- schermcoating glans vs mat - bij voorkeur mat, voor die paar keer dat er buiten gewerkt wordt.
- schermpaneel TN vs IPS - liever IPS i.v.m. kijkhoeken voor die paar keer dat er iemand meekijkt.
- opslag SSD vs HDD - aangezien er niet veel opslag nodig is bij voorkeur een SSD.
- geheugen - ik denk dat 4GB prima is, zo heel veel programma's zullen er niet tegelijk draaien, 2GB klinkt als erg weinig, 8GB is onnodig (eventueel wel uitbreidbaar?).
- processor - in principe niet het allerbelangrijkste onderdeel volgens mij, bij voorkeur een i3, maar wellicht moeten we met dit budget genoegen nemen met een celeron/pentium.
- videochip - onbelangrijk aangezien de igp al youtube filmpjes draait (neem ik aan).
- DVD drive - kan handig zijn, geen eis.
- besturingssysteem - windows lijkt me meer compatible met de softwarepakketten die benodigd zijn voor school (al weet ik nog niet welke precies, wellicht alleen word), chrome ben ik niet bekend mee..
- merk - ik denk dat we niet te kritisch moeten zijn wat betreft merk/bouwkwaliteit, verwacht met dit budget sowieso niet iets dat qua prestaties meer dan 4 jaar meegaat (wat sowieso al een uitdaging is met elke laptop vanwege de accu's die dood gaan en de stof die zich ophoopt).
- cardreader hebben ze volgens mij allemaal wel.
- misschien een hdmi uitgang just in case?
Nu heb ik een "paar" modellen op het oog, allen met hun voordelen en nadelen...
pricewatch: Medion Akoya S4219W 30020607
pro: 14", scherm, goedkoop.
con: chrome?, 64gb misschien wel erg weinig?, processor niet de snelste, 2GB geheugen genoeg?
pricewatch: HP 15-ay081nd
pro: sub 300 euro, SSD
con:, 1366 resolutie, glanzend, celeron 3060.
pricewatch: HP 250 G5 X0P56ES
pro: processor fors sneller dan een celeron, scherm, 4GB, 128GB SSD.
pricewatch: HP 15-ay076nd
pro: i3 voor 2 tientjes meer dan de hp 250
pricewatch: Dell Vostro 15 3558-8805
pro: goedkoopste met i3
con: 1366 resolutie, geen SSD, geen hdmi, 350-400 euro
pricewatch: Asus VivoBook A540SA-DM538T
pro: scherm, mooi design, 128GB SSD
con: nog niet beschikbaar, celeron 3050, 350-400 euro
pricewatch: Lenovo G50-80 80E5034VNX
pro: processor sneller dan 3050
con: 1366 glanzend, geen SSD, 350-400 euro
Denk jullie dat een 270 euro chromebook gaat tegenvallen en is het raadzaam om daarom 350-400 euro uit te geven?
Draait een chromebook soepeler op 'trage' hardware vergeleken windows?
Zijn er eventueel nog andere interessante modellen (voornamelijk in chromebooks heb ik me niet verdiept).
[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 22-08-2016 23:04 ]