Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHmmm
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-04-2023
Uit noodzaak is het tijd geworden voor Domotica in mijn huis, niet helemaal een straf natuurlijk.
Eerste projectje lijkt simpel, maar als leek kom ik er nog niet helemaal uit.

Probleem
Onze woonkamer is zeer schaars voorzien van lichtpunten, zo zitten we boven onze eettafel zonder lichtpunt.
Normaal sleuven frezen/bedraden/schakelaars inbouwen enz... is geen optie, te grote afstanden, te veel rotzooi en lastig weer netjes weg te werken.

Creatief bedraden is de oplossing
Na het nodige puzzelwerk kwam iemand met de suggestie om vanuit de 1e verdieping een draad te trekken, door de vloer/plafond te boren en zo een nieuw aansluitpunt te creëren op de begane grond.. klinkt goed maar....

Hoe ga ik dit schakelen?
Iedere keer naar boven lopen om het licht aan te doen is geen optie :)
Domotica is hier de oplossing... (toch?) Hier heb ik me dus eerst maar eens op gestort.

Mijn keuze is gevallen op z-wave. Veelzijdig, betrouwbaar, veilig en uitbreidbaar (zit nog vol ideeen!)
De lamp wordt voorzien van LED en ik wil deze graag dimbaar maken.
-> Fibaro dimmer 2 module lijkt me goed
LED lamp, tricky dus, vast onder de 25 Watt dus ook een...
-> Fibaro dimmer bypass nodig
Tot dusver prima... maar hier beginnen de problemen

De vraag
Hoe kan ik deze dimmer nu besturen??? Ik kan een pulsschakelaar niet direct op de dimmer aansluiten zoals ze in alle 'filmpjes' doen (bedrading is immers boven)

Voorlopig koop ik nog liever geen control center, maar wil direct associëren (moet toch kunnen?)
Domotica zou dit toch eenvoudig op moeten kunnen lossen (met klikaanenuit een eitje?).
Hoe doe ik dit met z-wave????

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het simpel moet blijven zou ik eerder naar een Philips Hue setup kijken.

Goede kwaliteit, eenvoudige app en beproefd systeem. Hue is er als armatuur en in verschillende losse lampen om te plaatsen in een standaard armatuur en kan worden bediend met afstandsbediening, wandschakelaar en app dus je kunt vele kanten op.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2016 21:52 ]

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-09 23:36
Zwave schakelaar is wat je zoekt. Deze kan je overal plaatsen en direct associëren.

https://www.robbshop.nl/controllers/wand-zenders

[ Voor 27% gewijzigd door ljsquare op 25-08-2016 01:12 ]

Laurens-Jan Merkx