Vraag

• rsca777
  • Registratie: Februari 2015
  • Niet online
Mijn vraag
Welke Gamma-setting gebruiken jullie op jullie tv-toestel?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zelf vind ik het beeld van m'n Samsung J6200 redelijk donker.
Gamma op +1 maakte het beeld net dat tikkeltje helderder om alles beter tot z'n recht te laten komen. +2 of +3 was m.i. overdreven. Op het internet zijn de meningen verdeeld, daarom graag jullie inzichten en ervaringen.

Beste antwoord (via rsca777 op 26-08-2016 12:52)

• fpjschreuder
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:04
Gamma (of tegenwoordig officieel EOTF of electronic transfer function) heeft gelukkig een paar specificaties om het wat duidelijker te maken. 2.0 in een verlichte ruimte, 2.2 in een verduisterde ruimte en 2.4 in een bioscoop/echt donkere ruimte.

Dat helpt jou echter niet, aangezien Samsung het alleen +1 / -1 noemt.

Goed: ik zou aanraden om te kijken of je 2 settings kan maken (en of je zelf zin hebt daartussen te switchen). Eentje die je instelt voor overdag (oftewel +/- 2.0) en eentje die je instelt voor 's avonds (oftewel 2.2-2.4).

Als je bovenstaand wil instellen, moet je de twee settings waar je aan denkt instellen op het moment dat er de juiste hoeveelheid licht-inval is in de ruimte (nacht-setting instellen 's avonds en dag-setting overdag).
Als je er juist tussen-in wilt gaan zitten omdat je geen zin hebt om te switchen (heb ik zelf bij m'n TV ook een beetje), kun je beter juist een beetje ertussenin gaan zitten.

Wat ik dan meestal aanraadt is óf een testdisk als bv. de Disney WOW disc te kopen, óf bv. House of Cards opzetten en een scène pakken met zowel donker als licht erin (zitten een paar héél goeie demo-scènes in).
Zet die op pause, en ga spelen met de Gamma-instellingen. Pak er dan eentje waarmee je nog goed in die scène de zwartdetails kan zien zonder dat die onderdrukt worden.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• fpjschreuder
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:04
Gamma (of tegenwoordig officieel EOTF of electronic transfer function) heeft gelukkig een paar specificaties om het wat duidelijker te maken. 2.0 in een verlichte ruimte, 2.2 in een verduisterde ruimte en 2.4 in een bioscoop/echt donkere ruimte.

Dat helpt jou echter niet, aangezien Samsung het alleen +1 / -1 noemt.

Goed: ik zou aanraden om te kijken of je 2 settings kan maken (en of je zelf zin hebt daartussen te switchen). Eentje die je instelt voor overdag (oftewel +/- 2.0) en eentje die je instelt voor 's avonds (oftewel 2.2-2.4).

Als je bovenstaand wil instellen, moet je de twee settings waar je aan denkt instellen op het moment dat er de juiste hoeveelheid licht-inval is in de ruimte (nacht-setting instellen 's avonds en dag-setting overdag).
Als je er juist tussen-in wilt gaan zitten omdat je geen zin hebt om te switchen (heb ik zelf bij m'n TV ook een beetje), kun je beter juist een beetje ertussenin gaan zitten.

Wat ik dan meestal aanraadt is óf een testdisk als bv. de Disney WOW disc te kopen, óf bv. House of Cards opzetten en een scène pakken met zowel donker als licht erin (zitten een paar héél goeie demo-scènes in).
Zet die op pause, en ga spelen met de Gamma-instellingen. Pak er dan eentje waarmee je nog goed in die scène de zwartdetails kan zien zonder dat die onderdrukt worden.

• rsca777
  • Niet online
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Hier kan ik mee verder.

• rsca777
  • Niet online
Dit heb ik gevonden op AV-Forums (reactie van iemand), misschien wel interessant:

as mark has said its impossible to tell without a meter, I would leave on 0.
my 59" d550 plasma on firmware 1024 gamma set on 0 is 2.2,
my brothers 59" d550 plasma on firmware 1026 needs to be on +2 to get a gamma of 2.2, so theres lots to factor into it.
so say
0 is 2.2
1 might be 2.1(lighter shadow detail)
2 might be 2.0l(lighter again)
3 might be 1.9
-1 might be 2.3(darker shadow detail)
-2 might be 2.4(darker again) recomended for a completely dark room.
-3 might be 2.5