Phanteks P400s

Pagina: 1
Acties:

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Ik zoek een case voor mijn systeempje, eventueel zijn de Evolv of de P400s van Phanteks wel wat. Mijn systeempje is een matx 1150 moederbord, mugen1 cpu koeler met 2 fans erop (16cm), 2 hd's, 1 ssd, 1 voeding, 960mini gpu (past altijd).

https://tweakers.net/pricewatch/compare/420582;542291/

Beide cases zijn ongeveer even groot, hebben wel dezelfde "designswoong" als je begrijpt wat ik bedoel, waarbij de Evolv aan de buitenkant iets kwalitatievere materialen en design heeft toegepast. Maar de P400s heeft weer meer opties zoals geluiddempend foam op alle panelen, een knoppie om de fanspeeds te regelenen en zelfs een atx mobo past er ook nog in (upgradwise een pluspunt bij gelijkblijvend volume).

Het enige waar ik over twijfel bij de P400s zijn de zeer kleine airintakes. Twee van die dunne airfilters met de mogelijkheid om er 3!!!x120mm pushfans + 3 pullfans erachter te zetten, voelt mij in eerste instantie niet lekker in de nieren, dat moet toch gaan suizen denk ik dan. Reviews op het internet wijzen uit dat de p400s ongeveer hetzelfde doet als de concurrentie. Maar ik ga ervan uit dat die niet meten onder vollast met de kast vol met fans, maar alleen met de (2) fans die je erbij krijgt en laten dan de koffie lekker pruttelen.

http://www.bit-tech.net/h...ks-eclipse-p400s-review/1
http://www.kitguru.net/co...ipse-p400-chassis-review/

- Wat denken jullie? Is het gebrek aan meer airintake oppervlak een probleem?
- Kan ik eventueel ook intakefans boveninplaatsen, waar veel meer filteroppervlak zit? Lijkt me niet de standaard manier of hoe de designer het voor ogen had.
- Welke kleur is het tofste? Wit, grijs of zwart? (deze vraag geldt voor beide cases)

Die Phanteks P400s is denk de mooiste case tot 75 euro, als 16cm cpu koeler de norm is. Waarbij het casevolume nog binnen de perken wordt gehouden en op iedere intake een filtertje zit. Maargoed, als de air-intake van de case "ruk" is, dan bezit een case geen functionaliteit en is het designaspect en de lage prijs waardeloos. Indien jullie allemaal vinden dat die p400s ruk is dan moet ik misschien toch die dure Evolv overwegen, vandaar deze post (want ik twijfel nog).

[ Voor 3% gewijzigd door govie op 22-08-2016 20:44 ]

Verwijderd

Lijkt mij dat je systeem genoeg heeft aan één intake- en één outtakefan. Het maximum verbruik van het systeem is ongeveer 200w. Meer casefans is overbodig.

De kleur is persoonlijk dus mag je zelf uitzoeken.

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Zelf heb ik de Phanteks P400 (De S was op het moment van aanschaf niet leverbaar in zwart). De intake aan de voorkant is inderdaad vrij klein, daarom heb ik aan de voorkant "static pressure" als intakefans gebruikt en reguliere airflow fans als outtake en voor op mijn mugen 4.
Mijn systeem blijft koel genoeg (vergelijkbaar met mijn oude cooler master CM690 II) en lekker stil.

Dus als antwoord op je vragen;
- Nee, ondanks de kleine ruimte kun je met static pressure fans genoeg lucht binnen in de P400S krijgen.
- Natuurlijk kan dit, maar warme lucht stijgt op dus niet heel handig.
- Eigen voorkeur, ik heb voor zwart gekozen omdat mijn randapparatuur zwart is.

Mocht je nog wat meer uitleg over de static pressure en airflow fans willen, ik heb dit filmpje van JayzTwoCents destijds bekeken.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Zoals hierboven al duidelijk wordt eigenlijk: Geen zorgen mbt de koeling, al helemaal niet met een 960.

Heb zelf nog geen P400S gereviewd, maar ben hem een paar keer tegen gekomen, alle kleuren zijn m.i. gewoon prima, kies welke je leuk vindt. Voordeel van grijs is wel weer dat het wat ongebruikelijker is, ik hou daar wel van, maar smaak eh.

Evolv is wat luxer in de uitstraling, absoluut, maar daar betaal je ook voor. Voor het bedrag is de P400S volgens mij echt een pittige 'to beat'.

• govie
Bedankt allemaal voor jullie meningen en posts tot zover.
xPhantom schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 21:02:
Zelf heb ik de Phanteks P400 (De S was op het moment van aanschaf niet leverbaar in zwart). De intake aan de voorkant is inderdaad vrij klein, daarom heb ik aan de voorkant "static pressure" als intakefans gebruikt en reguliere airflow fans als outtake en voor op mijn mugen 4.
Mijn systeem blijft koel genoeg (vergelijkbaar met mijn oude cooler master CM690 II) en lekker stil.

Dus als antwoord op je vragen;
- Nee, ondanks de kleine ruimte kun je met static pressure fans genoeg lucht binnen in de P400S krijgen.
- Natuurlijk kan dit, maar warme lucht stijgt op dus niet heel handig.
- Eigen voorkeur, ik heb voor zwart gekozen omdat mijn randapparatuur zwart is.

Mocht je nog wat meer uitleg over de static pressure en airflow fans willen, ik heb dit filmpje van JayzTwoCents destijds bekeken.
Draait die wel eens op vollast en hoor je het systeem dan goed dan goed? Misschien kan je ook de luchtstroming door het frontje horen? Interessante zaken om te weten!:)

Thx!
Foritain schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 21:24:
Zoals hierboven al duidelijk wordt eigenlijk: Geen zorgen mbt de koeling, al helemaal niet met een 960.

Heb zelf nog geen P400S gereviewd, maar ben hem een paar keer tegen gekomen, alle kleuren zijn m.i. gewoon prima, kies welke je leuk vindt. Voordeel van grijs is wel weer dat het wat ongebruikelijker is, ik hou daar wel van, maar smaak eh.

Evolv is wat luxer in de uitstraling, absoluut, maar daar betaal je ook voor. Voor het bedrag is de P400S volgens mij echt een pittige 'to beat'.
Er komt eventueel later nog wel wat groters in indien nodig. Eventueel 700 Watt systeem bij 4690k+980ti en als een amd gpu dan is het zelfs nog iets meer. Het ligt er maar net aan of ik iets niet meer kan door verouderde hardware, of dat alles gewoon doorpruttelt.
Maar ik ben het zeerzeker eens dat deze case (op de air intake na) eventueel net zo goed beoordeeld zou kunnen worden als die fractal case die ooit een 9 kreeg (als de prijs mag worden meegerekend in het eindoordeel). Hij heeft een hoop toeters en bellen voor weinig geld, een mooie tegenhanger dan die nxzt cases die tegenwoordig zo populair zijn. Die grijze P400s met een raampie denk ik dat het wordt, en dan ga ik er maar vanuit dat dat raampje niet al teveel negatieve invloed heeft op de geluidsproductie.

[ Voor 36% gewijzigd door govie op 22-08-2016 21:57 ]

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

4690+980Ti is alsnog meer een 300W systeem dan een 700W systeem ;) Hooguit één ventilatortje erbij en je komt al op hetzelfde resultaat uit. Ik weet dat koeling -de- focus is van veel reviews en veel systeem bouwers, maar met de meeste moderne hardware is het zo'n mega non-issue geworden. Handje vol behuizingen nog maar die echt niet voldoen voor iets 'zwaarders'.

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
govie schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 21:31:
[...]

Draait die wel eens op vollast en hoor je het systeem dan goed dan goed? Misschien kan je ook de luchtstroming door het frontje horen? Interessante zaken om te weten!:)

Thx!
Ik heb mijn fans met een 3 pin connector aangesloten, ze draaien dus constant op maximaal vermogen. Ja, ik hoor ze, maar dat ligt aan de fans. Als ik de voorkant eraf haal zijn ze iets stiller, maar absoluut niet storend.

Zelf draai ik het systeem uit mijn signature;
i5 6600K @ 4.4GHz
GTX 1060

• govie
xPhantom schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 22:03:
[...]

Ik heb mijn fans met een 3 pin connector aangesloten, ze draaien dus constant op maximaal vermogen. Ja, ik hoor ze, maar dat ligt aan de fans. Als ik de voorkant eraf haal zijn ze iets stiller, maar absoluut niet storend.

Zelf draai ik het systeem uit mijn signature;
i5 6600K @ 4.4GHz
GTX 1060
Bedankt voor de kennisdeling, wordt gewaardeerd!

Edit: Ik heb toch twijfels en dan doe ik nog even een paar nachtjes erover slapen. Ik vind hoge rpm zo dicht bij mijn kop wel een aandachtspunt (case staat naast de monitor). Eventueel is de Phanteks Enthoo Pro M Arcilic Window van 84 euro ook nog een optie als ik 115 euro teveel vind voor die Evolv. Die heeft meer intake of in ieder geval net zo veel als de Evolv matx. Maar in ieder geval heb ik nu een goed beeld over de trade-offs/mogelijkheden van deze mooie P400s case, thx!

[ Voor 38% gewijzigd door govie op 22-08-2016 22:13 ]

• govie
Ik heb er veel over nagedacht, vandaar een langere post met onderbouwde conclusie, voor als iemand anders in de toekomst ook twijfelt om de p400 of de p400s aan te schaffen en gaat zoeken via de zoekfunctie

Onwetend hypocriet was ik in de voorgaande posts wel een beetje, aangezien de NXZT s340 en de Evlov mATX beide hetzelfde airflow concept hanteren. Blijkbaar is het vernauwen van de air-intake de standaard geworden bij dit concept in de range onder 45 liter, waarvan akte. 8)
Als dit concept op 100% draait dan lijkt me de kans op het verhelpen van geluid, warmte of flow irritaties wel moeilijker of ondoenlijk door de beperkingen die dit soort cases vaak fysiek hebben. Grotere cases van boven de 50L hebben dit verschijnsel van het vernauwen van de airintake niet, maar ik prefereer geen joekel van een case naast mijn monitor.

Maar nu las ik in een artikel van toms hardware dat de bovenste 2 outtake casefans ook een magnetisch filter hebben. Tomshardware suggereert dat deze outtakeplekken ondanks dat het niet conventioneel is, eventueel ook gebruikt kunnen worden als air intake. Dat zou dan inhouden dat de p400s juist heeft ingespeeld op die paar individuen die van stilte houden, ondanks dat de airflow in de case dan theoritisch eventueel iets minder perfect is (maar wel weer een veelvoud flow biedt t.o.v. van de originele flowdesign en daardoor stiller & koeler blijft in vollast).

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/G/C/557868/gallery/Eclipse_P400_Exploded_view_satin_black_2k_w_600.jpg

Door de mogelijkheid die de p400s case bieden om aan het ventilatieconcept flink te kunnen knutselen, hebben ze eigenlijk een grote meerwaarde gecreerd binnen dit genre van cases (zelfs de duurdere varianten zoals de Phanteks Evolv mATX).
Ik heb dus de conclusie getrokken dat binnen dit airflowconcept met vernauwingen in de intake, de p400s eigenlijk de enige case is die je de mogelijkheid biedt om warmte en geluids conflicten naar smaak op te lossen. De P400 zonder S heeft geen geluidsisolatie, geen fancontroller maar ook geen filter voor de bovenkant, welke wel weer apart te bestellen is (maar niet voorkomt in de pricewatch).

Voor mijn geval
Ik heb op mijn moederbord ook 3 pwm casefan connectors zitten die de 2 temperatuurszones regelen. Tezamen met die fancontroller heb ik voldoende mogelijkheden om fans apart aan te sturen. Indien er warmte/geluid/flow irritaties optreden, dan kan ik frontfan via de meegeleverde fancontroller op een onhoorbare stand aansturen. Bovenin pas ik "hwi ultra stille pwm" casefans in het topcompartiment toe, M12-PS PWM 120mm, de pure wings 2 pwm of gelijkwaardig en regel de topfan(s) en outakefan aan de achterkant via de automatische PWM regeling op het moederbord. Indien ik vervangende outtake fan nodig heb, dan neem ik waarschijnlijk de "hwi efficiente pwm" Enermax Cluster Advance (PWM versie staat niet in de pricewatch maar wel op hwi), waarvan de fanblades 20% meer flow genereren. Op de mugen1 plak ik 1 of 2 Enermax Twister Pressure (goud award).
Die test voor casefans van hwi is wel een beetje arbitrair aangezien airflow fans een andere toepassing hebben dan static pressure fans. De test methodologie die hwi hier heeft gehanteerd lijkt static pressure fans een voordeel te geven in de test. Als je casefans zoekt die vrij kunnen aanzuigen en uitblazen, dan doe je er verstandig aan om niet blindelings de conclusie van hwi over te nemen en zelf door de prijsvergelijkers en technische data heen te spitten.

Edit 06-09-2016:

Wat hierboven staat klopt niet helemaal, de p400 is mijn inziens gemaakt met het oog op 4pin casefans en de p400s meer geschikt voor 3pin casefans. De p400s wordt geleverd met een fancontroller aangesloten op dat knoppie aan de bovenkant (de p400 heeft zo'n knoppie niet). Als je pwm fans erin zet, dan heb je eigenlijk niet zo heel veel aan dat knoppie en die fancontroller, aangezien het moederbord de fans dan zal aansturen. Een knopje in het zicht en een 3pin-fanhubcontroller die je niet gebruikt is natuurlijk een beetje jammer.
De keuze tussen de p400 en de p400s zou daarom mijn inziens beter gebaseerd kunnen worden op welk type casefans men prefereert of al in bezit heeft: 3pin casefans = p400s en als men pwm casefans prefereert dan is de p400 eventueel de beste koop uit deze serie.

[ Voor 40% gewijzigd door govie op 06-09-2016 16:59 ]

Pagina: 1