Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Igor
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-08 12:11
Beste mede-tweakers,

Sinds zondagochtend heeft mijn Windows 10 pc de nogal aparte neiging ontwikkelt om af en toe bij het opstarten tegen een 'BOOTMGR is missing Press Ctrl+Alt+Del to restart' foutmelding aan te lopen. Ik snap wat de melding inhoudt en ik krijg dit met een recovery console of soms alleen een reboot opgelost, maar ik tast een beetje in het duister met betrekking tot de oorzaak.

Zondagochtend kreeg ik de eerste keer zo'n melding. Bij het opstarten had ik gezien dat de drive in kwestie, een Samsung 830, wel gewoon gezien was op sata poort1. Via de recovery console van een Windows 10 media usb stick heb ik toen een 'bootrec /fixmbr' en 'bootrec /fixboot' gedaan nadat ik aan diskpart had gevraagd of er nog partities op de drive stonden (en die stonden er). Dat heeft geholpen. De PC heeft het daarna gewoon gedaan tot vanavond.

Maandagavond kreeg ik weer dezelfde melding, maar werd de drive ook niet meer gezien bij het booten; sata poort 1 was leeg. De media usb stick gaf nu echter aan dat er een UEFI-probleem was en dat ik daarheen moest om 'iets' op te lossen. In de UEFI settings werd de drive echter ook niet gezien, tot na een reboot. Na de reboot kon ik in de UEFI aangeven dat de 830 SSD de boot drive was en startte de machine gewoon door, dus zonder dat ik de recovery console in moest om de master boot record of boot loader te fixen.

Ik vermoedde in eerste instantie dat de drive de geest aan het geven was, want het is een oudje (bijna 4 jaar). Toen de machine het zondag weer deed heb ik wat controles uitgevoerd (backups had ik al, leve de cloud). Ik heb eerst de sata-kabel omgewisseld voor een ander exemplaar. Daarna aan de Samsung Magician gevraagd hoe de drive er voor stond, maar die roept dat de health 'good' is. De s.m.a.r.t. readout geeft ook geen problemen aan. Ik heb ook een scan gedaan op virussen/malware/spyware/crapware/ransomware etc, maar daar kwam niks uit. Ook heb ik geen update van Windows of iets anders voorbij zien komen, want ik had al eens gelezen dat Windows 10 de eigenschap heeft om hele partities en bootsectors weg te gooien. De event logs zijn helemaal leeg en een disk check door Windows 10 levert geen informatie.

Mijn vraag is dus: wie weet wat hier mis is of hoe ik hier achter kom? Is het de drive zelf, de controller of het moederbord of toch gewoon software? Plan A is gewoon de drive vervangen, maar ik wil graag even uitsluiten dat het niet iets eenvoudigs is dat zo opgelost kan worden.

Update 23-08:
Maandagavond laat na een reboot was de drive opeens weer foetsie en kwam deze na nog een paar reboots en gerommel in de UEFI weer terug. Nu staan de event log wel opeens vol met foutmeldingen, namelijk event id 153 en 129. Beide zijn geen goede indicatie voor een gezonde disk. Event 153 is een i/o retry en event 129 is een AHCI device reset. De meldingen van event id 129 vielen ook samen met een totale lock-up van Windows, waarbij de muiscursor nog beweegt, maar er verder een paar tiental seconden niks gebeurt.

SPECS:
Intel i7 3770K (@stock speeds)
MSI Z77A-G45 mobo
16 GB G.Skill RAM
Gigabyte GTX 1080 G1 Gaming
Samsung 830 SSD 128 GB (boot)
Samsung 840 EVO SSD 750 GB (data)
Tacens Radix III smart 720 PSU
Windows 10 Home

[ Voor 11% gewijzigd door Lord Igor op 23-08-2016 09:03 . Reden: Termen als 'gisteren' en 'vanavond' vervangen ]