1440p of 144hz

Pagina: 1
Acties:
  • 515 views

• Spaceee
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 01-03-2018
Hey tweakers,

Heb net een nieuwe computer gekocht en door de beestachtige GTX 1070 is mijn geld op. Toch wil ik van mijn kerstbonus een nieuwe monitor kopen die 1070-waardig is. Ik gebruik hem vooral voor gamen (FPS). Ik heb alleen geen geld voor eentje met 1440p én 144 hz.

Wat raden jullie aan: gaan voor een 1080p met 144hz of 1440p met 60hz?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Lijkt mij nogal een persoonlijk iets. Zelf zou ik voor 1440p gaan, maar dat zegt niets over wat voor jou het beste is.

• GOTD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-12-2025
144Hz gaat geen enorm verschil maken voor de gemiddelde gamer. Een professional zal het verschil merken maar de gemiddelde gamer merkt hier niets van. Ik zou voor 1440p IPS gaan.

• alaineman
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-12-2025
Ik merkte het verschil tussen 60hz en 144hz al op het bureaublad. Je merkt het verschil bij alles wat je doet. Ik heb ook een 4k 60hz scherm, maar games speel ik liever op 144hz 1080p.

• PilatuS
  • Niet online
GOTD schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 18:32:
144Hz gaat geen enorm verschil maken voor de gemiddelde gamer. Een professional zal het verschil merken maar de gemiddelde gamer merkt hier niets van. Ik zou voor 1440p IPS gaan.
Dat ben ik, en ik denk ook heel veel andere mensen, niet met je eens. Het verschil is duidelijk te zien en het speelt gewoon fijner. Of je er beter door gaat spelen is een ander verhaal, maar het speelt zeker fijner en je hoeft geen prof te zijn om het te merken.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 22-08-2016 19:05 ]

Verwijderd

Welke games speel je dan? Want als je toch bij elke games alles op ultra wil zitten met 16x AA blijf je vaak toch onder de 100frames. Maar als je zelf al games op high of very high laat staan zodat je over de 100 frames haalt dan zou ik wel een 144hz scherm nemen want daar word je wel veel beter van en dat is zeker geen overbodige luxe.

Maar licht dus een beetje aan de game. Als je van blurry troep houdt zoals Far Cry 4 ofzo dan zou ik voor 1440p gaan. Maar als je Battlefield 1 een toffe game vindt zou ik voor 144hz gaan.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09-2025
PilatuS schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 19:04:
[...]

Dat ben ik, en ik denk ook heel veel andere mensen, niet met je eens. Het verschil is duidelijk te zien en het speelt gewoon fijner. Of je er beter door gaat spelen is een ander verhaal, maar het speelt zeker fijner en je hoeft geen prof te zijn om het te merken.
Hier sluit ik mij bij aan, en het valt mij op dat het vaak uitspraken zijn van mensen die nog nooit op zo'n scherm hebben gespeeld.

• Gundogan
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:28

Gundogan

Rip and tear, until it is done

Als je voornamelijk multiplayer FPS gaat spelen dan zou ik frames over resolutie kiezen. 144Hz speelt naar mijn mening gewoon fijner dan 60Hz.

Singleplayer FPS kan wel 60Hz (vaak schroef je de settings wel hoog genoeg op dat 144fps vaak niet meer gehaald wordt, zelfs op 1080p) en dan is misschien de extra scherpte van 1440p wel fijner.

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB

Verwijderd

Het verschil is echt bizar. Ik probeerde van een 1080p 23" 120hz TN scherm naar een 27" 1440p 60hz IPS scherm te gaan...ja...dat was niks.

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01-2025
Ik heb zelf de pricewatch: Asus MG279Q Zwart .
Die is van allebei de markten thuis, maar ik zou zelf persoonlijk 1440p (mits je een goede grafische kaart hebt, maar dat zit bij jou wel goed :) ) boven 144hz verkiezen. 144hz is leuk en zeker fijn, maar 1440p geeft zoveel meer werkruimte en ziet er grafisch ook geweldig uit op 27 inch. Neem wel sowieso een IPS scherm, TN is niet meer van deze tijd.

Je moet voor jezelf wel even uitmaken wat je wil. Bijvoorbeeld een 23 inch scherm of 27+ inch? 1440p heeft namelijk echt meerwaarde bij grotere schermen.
En wat ga je doen? Welke games speel je? Gebruik je je pc ook voor andere dingen?

[ Voor 6% gewijzigd door Assix op 22-08-2016 20:14 ]

Verwijderd

Tijdens een Windows 10 update had Windows mijn resolutie en hertz gereset naar 1080 @60hz maar ik dacht eerst dat mijn pc stuk was. Het duurde een tijdje na wat virusscans etc. dat ik doorhad dat mijn hertz weer op 60 stonden dus het verschil is wel degelijk merkbaar.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-01 20:39

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Assix schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 20:12:
Ik heb zelf de pricewatch: Asus MG279Q Zwart .
Die is van allebei de markten thuis, maar ik zou zelf persoonlijk 1440p (mits je een goede grafische kaart hebt, maar dat zit bij jou wel goed :) ) boven 144hz verkiezen. 144hz is leuk en zeker fijn, maar 1440p geeft zoveel meer werkruimte en ziet er grafisch ook geweldig uit op 27 inch. Neem wel sowieso een IPS scherm, TN is niet meer van deze tijd.

Je moet voor jezelf wel even uitmaken wat je wil. Bijvoorbeeld een 23 inch scherm of 27+ inch? 1440p heeft namelijk echt meerwaarde bij grotere schermen.
En wat ga je doen? Welke games speel je? Gebruik je je pc ook voor andere dingen?
Exact dat!.

Als ik echt een keuze zou maken zou ik ook voor 1440p kiezen op IPS. Zoals vandaag al eerder gemeld is b.v. pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart een leuk (veel goedkoper) alternatief.

• PilatuS
  • Niet online
Tortelli schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 21:37:
[...]

Exact dat!.

Als ik echt een keuze zou maken zou ik ook voor 1440p kiezen op IPS. Zoals vandaag al eerder gemeld is b.v. pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart een leuk (veel goedkoper) alternatief.
Als het qua kosten mogelijk is zou ik voor een 27 inch gaan. 27 inch en 1440p is precies goed als je het mij vraagt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Spaceee schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 18:23:
Hey tweakers,

Heb net een nieuwe computer gekocht en door de beestachtige GTX 1070 is mijn geld op. Toch wil ik van mijn kerstbonus een nieuwe monitor kopen die 1070-waardig is. Ik gebruik hem vooral voor gamen (FPS). Ik heb alleen geen geld voor eentje met 1440p én 144 hz.

Wat raden jullie aan: gaan voor een 1080p met 144hz of 1440p met 60hz?
Wat ik aanraad?

1) Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move PMG -> CAA

2) CAA beleid

Ook in de aankoopadviesfora geldt dat we eigen inzet verwachten en een uitgebreidere topicstart dan dit:
Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Voor sommige componenten kun je in dit forum al beginnen met lezen van het *Algemeen Advies*. Doe dit dan ook voordat je hier post!
Post je zelf bedachte onderdelen met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten.
Bij dezen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.