Toon posts:

RAID 0 X99

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
hallo tweakers ik heb 3 vragen.

1. ik heb nu 2 evo 850 120gb in raid 0 dat ik wil gaan uitbreiden tot 4-6 ssd's van het zelfde type mijn vraag is tot hoeveel ssd's blijft het goed scalen ?

2. wat is de max snelheid sata/raid controller op een X99 Moederbord ?

3. bij me ssd's zitten volgens mij geen sata kabel ik heb nog wel een sata kabels van me first gen i5 sata 2. zit er verschil in een sata 2 en 3 kabel of zit dat alleen in de controller ?

huidige system specs

CPU: I7 5820k
Mobo: ASUS X99-A
SSD: EVO 850 120gb 2x(RAID 0)
GPU: GTX 960 4GB(SLI)
HDD: WD RED 1TB

Alle reacties

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:24

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

1. Ik hoop dat je van je data regelmatig een backup neemt, want 1 disk weg en je bent "alles" kwijt, tja schalen: R0 is eigenlijk hetzelfde als JBOD, je maakt van allemaal kleine schijven 1 grote schijf.
2. X99 http://www.intel.com/cont...chipsets/x99-chipset.html
3. De sata kabels zijn wel iets veranderd maar moeten normaal volle sata600 snelheid geven

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
6 EVO 850 van 120 GB kosten ongeveer 480 euro. En dat is dan 720 GB

Neem nu deze pricewatch: Samsung 850 EVO 1TB
dan heb je 180 euro bespaard en heb 30% meer opslag ook nog eens. Zonder geklooi, veel betrouwbaarder, misschien een tikkie langzamer.

Of, nog beter, neem een pricewatch: Crucial BX200 960GB, ben je voor onder de 250 euro klaar.

Wil je echt snel? Dat kan ook, ga voor een nvme SSD.

Verwijderd

Topicstarter
Reepje schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 18:56:
6 EVO 850 van 120 GB kosten ongeveer 480 euro. En dat is dan 720 GB

Neem nu deze pricewatch: Samsung 850 EVO 1TB
dan heb je 180 euro bespaard en heb 30% meer opslag ook nog eens. Zonder geklooi, veel betrouwbaarder, misschien een tikkie langzamer.

Of, nog beter, neem een pricewatch: Crucial BX200 960GB, ben je voor onder de 250 euro klaar.

Wil je echt snel? Dat kan ook, ga voor een nvme SSD.
ik had er al 2 van deze en price watch is erg leuk daar kost een evo 850 120gb 80 euro gemiddeld ik heb er maar 35pond voor betaald(nieuw in de doos) ongeveer 40 euro dus dat argument geld voor mij niet. en is TLC geheugen in die crucial niet van slechtere kwaliteit als in een evo 850 zit ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2016 19:13 ]

• Reepje
  • Niet online
TLC geheugen gaat inderdaad niet zo lang mee als MLC, maar is een no issue (100 jaar tegen 50 jaar ofzo, who cares). Anyway, de 850 EVO heeft ook TLC geheugen.

Het gaat om de betrouwbaarheid.

En een rits van 6 kleine EVO ssdjes in RAID zijn veel foutgevoeliger dan 1 grote SSD lijkt mij zo.

Verder heeft samsung misschien betere papieren, maar geen stroomverliesbescherming (voor wat het waard is)

Waar het mij meer om gaat, wil je echte snelheid ga dan niet prutsen met 6 SATA SSD in Raid, maar ga voor 1 razendsnel M2 kaartje.

Maar als je leuk wil knutselen, gewoon doen hoor, ik hou je niet tegen.

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-01 23:46
Je hebt een ASUS X99-A met een 32Gb/s ultrafast M.2 x4 slot.

Dat betekent dat je met 1 Samsung SM961 tot wel 3.200 MB/s lezen /1.800 MB/s schrijven krijgt met alle voordelen van NVMe* t.o.v. AHCI in RAID. En je houdt nog 6 SATA poorten over.

Doe jezelf een plezier ;)
* Vergeet niet de BIOS eerst even naar de laatste versie te updaten.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
FrenzyFreak schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 22:38:
Je hebt een ASUS X99-A met een 32Gb/s ultrafast M.2 x4 slot.

Dat betekent dat je met 1 Samsung SM961 tot wel 3.200 MB/s lezen /1.800 MB/s schrijven krijgt met alle voordelen van NVMe* t.o.v. AHCI in RAID. En je houdt nog 6 SATA poorten over.

Doe jezelf een plezier ;)
* Vergeet niet de BIOS eerst even naar de laatste versie te updaten.
Dit dus.

Waarom prutsen en een grote kans op dataverlies hebben als het voor een paar euro meer ook zo kan. RAID voor snelheid is tegenwoordig echt nergens meer voor nodig.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Reepje schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 19:30:
...

En een rits van 6 kleine EVO ssdjes in RAID zijn veel foutgevoeliger dan 1 grote SSD lijkt mij zo.

Verder heeft samsung misschien betere papieren, maar geen stroomverliesbescherming (voor wat het waard is)
Hier leg je inderdaad het probleem bloot. Doordat de EVO geen CAPS heeft is de kans met 6 x SSD in RAID 0 of JBOD heel erg groot dat het fout gaat. Daarnaast is er nog een heel andere issues.
  • Met hardware raid heb je geen Trim;
  • Met software raid heb je alignment problemen.
Daarnaast is het een crime om je stripe size en alignment op veelvouden van 4096 bytes te houden.

Overigens zijn 120GB SSD's nu ook niet echt die wonders. Je kan beter een 250GB pakken omdat die intern al een soort RAID-0 is van 2 keer 120GB.

En even over de uitval kans. 2 drives is 2 keer zo veel kans op storingen, 3 drives 4 keer, 4 drives 8 keer, 5 drives 16 keer en 6 drives 32 keer zo grote kans op problemen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Los van het hele verhaal, na 2x SSD in RAID0 ga je geen zak verschil merken met nog meer in RAID0. Ik zou eerder naar RAID10 gaan om te zorgen dat je in elk geval wat redundancy hebt.

Verwijderd

Topicstarter
wat is iedereen zo negatief over raid 0. dat deed ik vroeger ook met me wd raptors schrijven dan was je een "big boy" om het zo maar ff te zeggen, eigenlijk raid ik alles gewoon sinds de jaren 90's
heb me nooit op M.2 gefocust maar Samsung SM961 ziet er leuk uit eerlijk is eerlijk maar hoeveel m.2 schrijven kan je plaatsen op een M.2 slot en kan ik die sm961 ook raid 0 draaien als ik er 2 koop? betrouwbaarheid is voor mij niet belangrijk denk de meeste die me system specs zag snapt wel dat me WD Red natuurlijk voor belangrijke stuff is.

dit doet atm 2 ssd's in raid 0, kan ze wel eventueel verkopen heb er weinig voor betaald. kan ze denk ik wel zonder verlies verkopen als ik tog voor M.2 kies.
Afbeeldingslocatie: http://oi66.tinypic.com/t84wfq.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2016 13:20 ]

• Reepje
  • Niet online
Ok wist ik veel dat je zit te kicken op cijfertjes in een groen vlak.

Maar dan nog zijn die voor een m2 SSD twee keer zo hoog (en zelfs dan merk je real-world praktisch geen snelheidsverschil tov een enkele SATA SSD ,bij bepaalde toepassingen, bij andere weer wel).

Leuke artikel waar de snelheid van een mandje SSD's word getest, waaronder drie snelle nvme kaartjes. Zeer verhelderend, alhoewel ik denk dat het wellicht niet bij jouw aankomt.
http://techreport.com/rev...formance-with-pcie-ssds/5

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Waar heb je deze snelheid voor nodig eigenlijk ?

Ik merk al geen verschil met wat ik doe tussen een eerste generatie OCZ Vertex1 60GB en mijn huidige Samsung 850 PRO 1TB. Daarom heb ik ook geen NVMe of M2 SSD gekocht. Die zijn op papier wel een stuk sneller, maar ik ga er toch niets van merken. Dat Windows dan 1 seconde sneller boot maakt mij ook niet uit.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de ruimte nodig voor me steam libary sinds ik al 2 ssd's heb is het goedkoper om raid 0 uit te breiden dan zeg maar opnieuw een grote ssd's te kopen en de prestatie winst die ik er mee boek is denk ik wel fijn voor games zoal total war rome 2 waar je vaak loadscreens hebt. een m2 ssd kopen dat kost ook direct een hoop centjes meer.
prijs technisch/performance is raid 0 het goedkoopste. sinds betrouwbaarheid geen roll speelt je steam libary haal je zo binnen via internet.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2016 17:24 ]

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Ik heb ook 2x SSD in RAID0, draait al jaren goed: inventaris: StormTrooper
Waarbij mijn profiel folder staat op: 2x HDD in RAID1, maar zoals gezegd werkt het al jaren goed.
TRIM blijft ook werken, zolang je ROM versie hoger is dan 11.5.0.1582 en IRST driver hoger is dan 11.5.2.1001
https://nl.hardware.info/...natie-met-raid-0-mogelijk

Hier een video over 4x SSD in RAID0: YouTube: 4x SSD RAID 0 Test on Intel's Z87 Platform
Na 3x begint het al minder te schalen, al zal het waarschijnlijk verschillen per controller en SSD.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Verwijderd

Topicstarter
heb me nieuwe ssd's binnen heb nu totaal 4 stuks in raid 0. alleen lijkt of die langzamer is geworden op sommige gebieden :(

2x evo 850 RAID_0
Afbeeldingslocatie: http://oi66.tinypic.com/t84wfq.jpg

4x evo 850 RAID_0
Afbeeldingslocatie: http://oi63.tinypic.com/vfw19t.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2016 08:33 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:24

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je controller(s) kunnen niet volgen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:42

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Nu heb je dus 4 SSD's in raid 0, amper hoge snelheden en een hele hoop extra onbetrouwbaarheid ingebouwd.

Ik heb een aantal maanden geleden een SanDisk Ultra II SSD 960GB gekocht bij Amazon.de voor €200 (aanbieding, je hebt hem nu voor ~€220 ofzo). Doet qua prestaties amper onder voor de 850 Evo maar kost €90-100 minder. Mijn oude games SSD (Crucial MX100 512GB) gebruikt voor een verse Windows 10 install. Grote voordeel van de grote SSD's is ook dat ze bij grote write acties bijna niet in snelheid droppen (itt tot mijn oude 840 Evo 256GB).

Heb op de Sandisc daar mijn steam & origin games en een paar virtualbox images staan. Heb je IO voor je Windows en games gescheiden en heb je daadwerkelijk een fatsoenlijke opslag hoeveelheid voor relatief weinig geld. Soms ook handig met beeld en video bewerken als temp folder.

[ Voor 4% gewijzigd door Tortelli op 28-08-2016 10:50 ]

Pagina: 1