Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik heb een Club Europe opgewaardeerde retourvlucht voor £199 van Londen naar Amsterdam gekocht. Nu wil ik de vlucht naar Amsterdam niet nemen, maar de retourvlucht wel houden.

British Airways zegt alleen dat ik dan wel £220 moet bijbetalen om mijn retourvlucht te behouden. Is dat normaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Wat let je om alleen de retourvlucht te nemen en verder niks te wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ja, is helaas vrij normaal.

Het is zelfs zo dat je voor de terugvlucht gewijgerd kunt worden als je tijdens de héén vlucht niet ingechecked bent.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

MrAcid schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:18:
Wat let je om alleen de retourvlucht te nemen en verder niks te wijzigen?
De maatschappij die automatisch de retourvlucht boekt als je de eerste leg mist.
chronoz schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:15:
Ik heb een Club Europe opgewaardeerde retourvlucht voor £199 van Londen naar Amsterdam gekocht. Nu wil ik de vlucht naar Amsterdam niet nemen, maar de retourvlucht wel houden.

British Airways zegt alleen dat ik dan wel £220 moet bijbetalen om mijn retourvlucht te behouden. Is dat normaal?
Ja, dat is normaal helaas. Je boekt onder bepaalde voorwaarden, als je die voorwaarden wil aanpassen kan de prijs ook aangepast worden.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Defineer normaal, ja dit zijn standaard vliegmaatschappij praktijken.

Je kan gewoon niet opdagen bij je heenvlucht, let wel op, bel sowieso zodat ze niet automatisch je terugvlucht cancellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Rmg schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:20:

Je kan gewoon niet opdagen bij je heenvlucht, let wel op, bel sowieso zodat ze niet automatisch je terugvlucht cancellen
Ik heb net gebeld. Ik moet £220 betalen als ik mijn terugwilt wil behouden zonder mijn heenvlucht te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Beter boek je dan een retourtje Londen - Amsterdam :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
wimmel_1 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:22:
Nieuw retour kost nu £266.42 op dezelfde datums. Huidige ticket wijzigen kost £200+.

Award enkele vlucht kosten £17.50 + 4000 avios. Dus beetje vervelend. Misschien had ik maar 2 losse enkele vluchten moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als je alleen de heenreis gebruikt maakt de retourdatum niet uit ;) Kun je dus nog wat mee spelen om een geschikt tarief te vinden: https://matrix.itasoftware.com

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-09 19:18
wimmel_1 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:22:
Dan staat er in de kleine regels als je niet op de retourvlucht verschijnt alsnog xxx pond wordt afgeschreven :X

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04:30
LordSinclair schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:31:
[...]

Dan staat er in de kleine regels als je niet op de retourvlucht verschijnt alsnog xxx pond wordt afgeschreven :X
Is dat zo? Ik heb wel vaker een retourvlucht niet of maar gedeeltelijk gepakt en heb er nooit extra kosten voor gehad. Da's wel al heel wat jaartjes geleden, dus wellicht dat het nu anders is?

edit: wel uiteraard de prijs van de retourvlucht betaald, maar goed, dat was goedkoper dan een enkele reis of het was gewoon handiger om op het punt van de layover 'uit te stappen'.

[ Voor 17% gewijzigd door Snowdog op 22-08-2016 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 16:10

Garyu

WW

Een nieuwe vlucht boeken en de oude vlucht compleet annuleren. Is helaas waarschijnlijk de enige optie. Veel maatschappijen (maar niet alle, bijv. Air Berlin) hebben deze regel helaas, dat bij het missen van een eerste vlucht alle aansluitende verdere of retourvluchten worden gecanceled. Je kan natuurlijk een nieuw retourtje boeken de andere kant op, en dan de retourvlucht laten vervallen (of zelfs de teveel betaalde luchthavenbelasting voor de retourvlucht terugvorderen).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Snowdog schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:33:
[...]

Is dat zo? Ik heb wel vaker een retourvlucht niet of maar gedeeltelijk gepakt en heb er nooit extra kosten voor gehad. Da's wel al heel wat jaartjes geleden, dus wellicht dat het nu anders is?

edit: wel uiteraard de prijs van de retourvlucht betaald, maar goed, dat was goedkoper dan een enkele reis of het was gewoon handiger om op het punt van de layover 'uit te stappen'.
Het is wel vaker aangekondigd, maar in de praktijk heb ik het nog nooit meegemaakt. Ik meen me te herinneren dat het voor een rechter gesneuveld is geweest, maar pin me er nie top vast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Our cheapest option would be £461 to make a change. That's just changing the flight into Amsterdam.

Ik snap dit echt niet, ik heb gelukkig een redelijke vlucht gevonden met avios van dinsdag tot zondag, maar dit trek ik slecht.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LVe2y37l.png

Maar ja, that's life, I'll get over it.

Bedankt voor het meeluisteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Met Avios is toch lekker goedkoop een award vlucht te boeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ja, met avios is er gelukkig een goedkope retourvlucht. :)

Errr, blijkt 8500 avios + 35 enkele reis te zijn...
Ik snap hier niets van... want de enkele vlucht was 4000 avios + 17.50....

[ Voor 14% gewijzigd door chronoz op 22-08-2016 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik had onlangs een soortgelijk geval betreffende een vlucht naar Azië via Malaysia Airlines, dit zou mij €400 kosten. Ik heb aardig door zitten pushen, uiteindelijk is het toen gelukt zonder bijbetaling.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ik heb 3 verschillende keren gebeld. De klantenservice had weinig interessante om te helpen, ik was best aardig telefonisch vond ik zelf.

Ik stond 1x op het vliegveld en BA vertelde me dat de retourticket was vervallen en ik kon gratis alsnog met de vlucht mee. Ik ga deze keer het risico niet wagen.

Update: Ik heb inmiddels mijn nieuwe retour bestelling succesvol geplaatst. Het heeft me 7550 avios en £45 gekost

[ Voor 25% gewijzigd door chronoz op 22-08-2016 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Rmg schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:20:

Dat doen ze dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-09 19:50
Creative ticketing wordt door de Airlines vrij streng in de gaten gehouden tegenwoordig.

Een retourtje boeken o.dat dat goedkoper is dan een enkeltje heeft niet zoveel zin meer.

Is allemaal afgedekt in de voorwaarden.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Even het 'waarom': een jaar of tien geleden kwamen er aanbieders op de markt die voor 'business' vluchten kruistickets gingen verkopen. Een business vlucht is er een waar het verblijf maar een paar dagen is. Die zijn een stuk duurder dan 'toeristen vluchten'. Vaak meer dan twee keer zo duur.

Dus wat die bedrijven deden was gewoon 2 toeristen retourtickets kopen en van beiden allen de heen- of terugreis gebruiken. De maatschappijen waren het daar niet mee eens en zodoende zijn er nu dit soort regel.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Hydra schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 08:40:
Even het 'waarom': een jaar of tien geleden kwamen er aanbieders op de markt die voor 'business' vluchten kruistickets gingen verkopen. Een business vlucht is er een waar het verblijf maar een paar dagen is. Die zijn een stuk duurder dan 'toeristen vluchten'. Vaak meer dan twee keer zo duur.

Dus wat die bedrijven deden was gewoon 2 toeristen retourtickets kopen en van beiden allen de heen- of terugreis gebruiken. De maatschappijen waren het daar niet mee eens en zodoende zijn er nu dit soort regel.
En dit is dus de grootste onzin ^^. Als ik als businessvlieger niet meer waar voor mijn geld krijg, waarom zou ik dan meer betalen? Een vlucht is een vlucht. Als ik al extra betaal, dan wil ik daar natuurlijk wel iets voor terug zien. Dat kan natuurlijk ook op het gebied van service liggen, zoals betere omboekings- of annuleringsvoorwaarden, priority services, of wat dan ook. Ik ken niet veel bedrijven die vrijwillig geld over de balk smijten voor niks. En als ze dat wel doen, bestaan ze meestal niet zo lang O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Garyu schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:44:
En dit is dus de grootste onzin ^^.
Tja. Het is hoe die bedrijven hun geld verdienen. En de enige manier om daar wat aan te doen is Europese wetten maken die dat verbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Ze mogen best geld verdienen hoor. Maar als ze niet oppassen gaan de low-cost carriers a la Ryanair, Easyjet, Air Berlin, etc. er met de poet vandoor, omdat ze op basis van enkeltjes rekenen in plaats van per se retourtickets proberen te verkopen. De prijspolitiek van de gevestigde maatschappijen staat in ieder geval al jaren onder enorme druk, en dit soort taktieken helpt hun niet het hoofd boven water te houden. Cross-ticketing wordt overigens nog vaak genoeg door reisbureaus gedaan, aangezien het de belachelijke prijzen flink kan reduceren, en de carrier zelfs betaalde lege stoelen overhoudt, die hem netto nog altijd minder geld kosten dan volle stoelen (geen luchthavenbelasting, geen gewicht, ...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Cocytus schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:58:
Als zakelijke reiziger pieker ik er toch echt niet over om met Easyjet te vliegen; vluchttijden zijn onmogelijk en zouden vaak resulteren in een (extra) overnachting (met KLM naar Londen kun je om 0800 heen en om 2200 terug bijvoorbeeld), personeel is onbeschoft, ruimte is nóg beperkter dan op een vlucht bij een normale maatschappij, koffer kan niet mee in de cabine... Nee, het is idioot dat je €400 moet betalen voor een vlucht van een uur maar ze kunnen het maken omdat er geen alternatief is.
De service, koffermogelijkheden en vluchttijden waren de laatste keren bij mij juist doorslaggevend om wel voor Easyjet te kiezen. En ik zat nog ruimer dan bij "gevestigde" maatschappijen als TAP Portugal of Iberia. De "service" van KLM op Europese vluchten is net zo goed of slecht als dat van de LCCs, tegen een hogere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-09 19:50
Garyu schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:44:
[...]

En dit is dus de grootste onzin ^^. Als ik als businessvlieger niet meer waar voor mijn geld krijg, waarom zou ik dan meer betalen? Een vlucht is een vlucht. Als ik al extra betaal, dan wil ik daar natuurlijk wel iets voor terug zien. Dat kan natuurlijk ook op het gebied van service liggen, zoals betere omboekings- of annuleringsvoorwaarden, priority services, of wat dan ook. Ik ken niet veel bedrijven die vrijwillig geld over de balk smijten voor niks. En als ze dat wel doen, bestaan ze meestal niet zo lang O-)
Je gaat aan basis voorbij. Juist jij als zakelijke reiziger gaat toch wel. Een gezinnetje boekt ver van tevroen en let daarbij heel erg op de prijs. Een zakelijke reiziger boekt vaak kort vantevoren en moet toch naar z'n bestemming.

Ergo, ze kunnen hogere prijzen vragen voor hetzelfde :)

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 20:02
Hydra schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 08:40:

Ik doe dit nog steeds regelmatig. Als ik weet dat ik morgen ergens heen moet voor 3 dagen, en volgende maand ook boek ik het zo: retour AMS-OSL 24 Augustus, terug 30 September, en dan nog een ticket OSL-AMS heen 27 Augustus, terug 27 September. Bij KLM vrijwel altijd veel goedkoper.
Cocytus schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:58:
Als zakelijke reiziger pieker ik er toch echt niet over om met Easyjet te vliegen; vluchttijden zijn onmogelijk en zouden vaak resulteren in een (extra) overnachting (met KLM naar Londen kun je om 0800 heen en om 2200 terug bijvoorbeeld), personeel is onbeschoft, ruimte is nóg beperkter dan op een vlucht bij een normale maatschappij, koffer kan niet mee in de cabine... Nee, het is idioot dat je €400 moet betalen voor een vlucht van een uur maar ze kunnen het maken omdat er geen alternatief is.
Ik vlieg tegenwoordig mijn woon-werk verkeer met Easyjet (voorheen KLM) en heb Easyjet Plus. Vind het top. Speedy boarding, gewoon 2 stuks handbagage mee, altijd voorste rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Garyu schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:48:
Ze mogen best geld verdienen hoor. Maar als ze niet oppassen gaan de low-cost carriers a la Ryanair, Easyjet, Air Berlin, etc. er met de poet vandoor
Die doen exact hetzelfde hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 105% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

evilution schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:29:
Als je alleen de heenreis gebruikt maakt de retourdatum niet uit ;) Kun je dus nog wat mee spelen om een geschikt tarief te vinden: https://matrix.itasoftware.com
ITA software, by Google. Afbeeldingslocatie: https://matrix.itasoftware.com/static/italogo_small.gif

Gebruik dan Google Flights https://www.google.nl/flights/ stuk fijnere interface.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2016 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik vind matrix fijner om mee te zoeken. ik vind het wat flexibeler en gebruik het sinds een aantal jaren tot volle tevredenheid.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mridgew
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-09 22:10
creator1988 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 12:06:
Ik vlieg tegenwoordig mijn woon-werk verkeer met Easyjet (voorheen KLM) en heb Easyjet Plus. Vind het top. Speedy boarding, gewoon 2 stuks handbagage mee, altijd voorste rij.
Doe ik (meestal) ook voor London vluchten. Tijden/mogelijkheden (STN/LGW) zijn juist fijn bij EasyJet op maandag. Qua vliegveld is alleen LCY het fijnst (dichtbij City, snel op DLR), maar ook het duurst. KLM in Europese vluchten is net zo goed/slecht als EasyJet naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:46

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Cocytus schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 22:28:
[...]

Dat is niet mijn ervaring. Mijn (toegegeven: beperkte) ervaring met easyjet is dat er altijd iemand bij de gate staat om te kijken of je koffertje wel precies aan hun (zeer beperkte) maximumafmetingen voldoet. Zo niet, €50 of €100 extra dokken (en dan mag 'ie alsnog mee de cabine in). Op tientallen KLM-vluchten heb ik nog nooit zoiets gezien. Wel dat de koffer het ruim in moest wegens te weinig ruimte in de cabine, maar dat kost je niks extra's. KLM doet ook niet moeilijk over een tweede tas voor een laptop.
Dat zouden meer maatschappijen moeten doen. Hoe vaak ik niet hele discussies heb gehad over mijn kleine rugtas die niet meer paste terwijl het halve vliegtuig een hutkoffer de cabine in had genomen. :X

@TS; hoe is deze situatie ontstaan eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-09 19:18
Cocytus schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 22:28:
[...]

Dat is niet mijn ervaring. Mijn (toegegeven: beperkte) ervaring met easyjet is dat er altijd iemand bij de gate staat om te kijken of je koffertje wel precies aan hun (zeer beperkte) maximumafmetingen voldoet. Zo niet, €50 of €100 extra dokken (en dan mag 'ie alsnog mee de cabine in). Op tientallen KLM-vluchten heb ik nog nooit zoiets gezien. Wel dat de koffer het ruim in moest wegens te weinig ruimte in de cabine, maar dat kost je niks extra's. KLM doet ook niet moeilijk over een tweede tas voor een laptop.
Goh hoe zou dat nou komen, daarom meet Easyjet de handbagage ;), en terecht, zo direct moeten mijn waardevolle spullen in het ruim omdat iemand anders zijn huisraad als handbagage mee de cabine in neemt om een paar knaken aan ruimbagage uit te sparen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Pagina: 1