Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Eerder heb ik hier een vraag gesteld in verband met een nieuwe laptop en mijn keuze is gevallen op de MacBook Pro (MBP).

Nu ben ik maar een (arme) student en heb ik 2 opties gevonden om de MBP te financieren.

1. via Mediamarkt, dit is een aardig pittige overeenkomst waar je ook een vast inkomen (geen studiefinanciering) voor moet hebben. (ouders/familie hebben niet de mogelijkheid om dit op hun naam te zetten.) Wel is het mogelijk om een hoger maandbedrag over te maken, dus bijvoorbeeld in 4 of 5x. Dan is de rente ook een stuk lager.

2. via Campusshop.nl, deze bieden een huurovereenkomst aan, waarin je als aanbetaling 25% van het bedrag betaald en daarna over 11 maanden het resterende bedrag betaald. Volgens de klantenservice medewerker is de mogelijkheid aanwezig dat de overeenkomst wordt goedgekeurd, zelfs met alleen studiefinanciering omdat ze vooral te maken hebben met studenten.

Is er hier iemand die ervaring met 1 van de 2 partijen heeft?

Sparen is voor mij erg lastig en daar komt nog bij dat ik na mijn vaste lasten etc. niet (snel) genoeg kan sparen. De ruimte voor een maandelijkse betaling is er wel, vandaar dat ik wat van deze opties heb uitgezocht.

Reacties worden zeer gewaardeerd!

_/-\o_

Beste antwoord (via Verwijderd op 22-08-2016 15:44)

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:57:

_/-\o_
Ik las al eerder dat je huidige MB weer ingeleverd moet worden en ik snap echt wel de behoefte aan een nieuwe laptop en dat je dan ook een mooie wilt.

Maar zeker als student ga je echt nog wel genoeg kosten maken, waardoor je zo maar eens spijt kan krijgen van je eerdere aankoop. Wat ik kon vinden heb je geen hele hoge systeemeisen en zou je zelfs nog met een cheap-ass laptopje van een paar honderd euro je nog aardig kunnen redden.

Het is niet wat je wilt horen, maar ik zou echt geen financiering aangaan voor een luxeproduct (en dat is een dure laptop echt wel).

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dus je wilt een nieuwe MacBook Pro, terwijl je niet perse een nieuwe nodig hebt (je hebt al een MacBook Pro die goed werkt). Daarnaast heb je het geld er niet voor, en je wil dit financieren via dure leningen.

Het verstandigste lijkt mij om gewoon door te blijven werken op je huidige MacBook Pro, en het maandbedrag wat je van plan was aan de lening te besteden opzij te zetten op een spaarrekening. Als ik het zo lees zou je dan in minder dan een jaar tijd een MacBook Pro bij elkaar hebben gespaard.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:57:

_/-\o_
Ik las al eerder dat je huidige MB weer ingeleverd moet worden en ik snap echt wel de behoefte aan een nieuwe laptop en dat je dan ook een mooie wilt.

Maar zeker als student ga je echt nog wel genoeg kosten maken, waardoor je zo maar eens spijt kan krijgen van je eerdere aankoop. Wat ik kon vinden heb je geen hele hoge systeemeisen en zou je zelfs nog met een cheap-ass laptopje van een paar honderd euro je nog aardig kunnen redden.

Het is niet wat je wilt horen, maar ik zou echt geen financiering aangaan voor een luxeproduct (en dat is een dure laptop echt wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 09:00
Als je niet kan sparen kan je ook geen lening aflossen. In beide gevallen moet je elke maand een bedrag missen. Daarnaast is sparen slimmer dan geld uitgeven wat je niet hebt. Als de macbook kapot gaat dan zit je nog wel aan de lening vast terwijl je geen macbook meer hebt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04:07
Daedalus schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:03:
Dus je wilt een nieuwe MacBook Pro, terwijl je niet perse een nieuwe nodig hebt (je hebt al een MacBook Pro die goed werkt). Daarnaast heb je het geld er niet voor, en je wil dit financieren via dure leningen.

Het verstandigste lijkt mij om gewoon door te blijven werken op je huidige MacBook Pro, en het maandbedrag wat je van plan was aan de lening te besteden opzij te zetten op een spaarrekening. Als ik het zo lees zou je dan in minder dan een jaar tijd een MacBook Pro bij elkaar hebben gespaard.
Even een quote uit het eerdere topic:
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:40:
[...]

Waarom ik voor een MacBook Pro aan 't kijken ben is dat ik nu die van m'n stage/werkplek gebruik en deze hier op locatie blijft ;)

[...]
Desalniettemin sluit ik me aan bij de gedachtegang.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Schopje naar Werk en Inkomen

Verder: gewoon niet doen. Dit is lenen voor luxe/glimmend artikeltje, niet voor iets dat je nodig hebt. De slechtste reden om te lenen, want dat is altijd duurkoop.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

de MBP is idd niet van mijzelf maar van het stagebedrijf, vandaar dat ik opzoek ben naar 1 voor mijzelf.

@Hooglander1: de rest van de kosten zijn allemaal verzorgd en na een aardige tijd nadenken is er nog wat ruimte in het maandelijkse budget om bijv. een MBP te financieren.

Ik neem alle reacties mee in m'n uiteindelijke besluit, het gaat niet zozeer om het niet kunnen sparen maar meer omdat ik de laptop binnen ongeveer 2 weken al nodig ben.. vandaar dat ik het via deze manier probeer :)

Wat ik bijvoorbeeld zonde zou vinden is dat ik een cheap ass laptop haal en er uiteindelijk niet de funcionaliteit uithaal die ik graag wil. Ook een cheap ass laptop is een paar honderd euries en die geef ik dan liever 1x per maand uit aan een financiering. Die van campusshop zit op 2% en dat vind ik zelf best redelijk.

Wat ik mij wel realiseer is dat het om een jaarlange commitment gaat van +- 100 euro per maand.

Wat zouden jullie adviseren op 't gebied van cheap laptops die wel voldoen aan (ongeveer) de eisen van de mbp 13?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:05
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:34:
Wat zouden jullie adviseren op 't gebied van cheap laptops die wel voldoen aan (ongeveer) de eisen van de mbp 13?
Kan een MBP eisen stellen? Maar serieus, het gaat erom wat jij ermee moet kunnen, wat jij ervan verwacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat was een wat aparte vraagstelling idd :P

Wat ik verwacht: 8-16GB werkgeheugen, liefst 256gb+ SSD en een 13inch+ beeldscherm.

Voor de rest heb ik qua grafisch gebeuren weinig eisen, dat gebruik ik nauwelijks.

Wat ik ermee moet kunnen doen: vooral web dev , magento etc.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2016 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:34:
Bedankt voor de reacties!

de MBP is idd niet van mijzelf maar van het stagebedrijf, vandaar dat ik opzoek ben naar 1 voor mijzelf.

@Hooglander1: de rest van de kosten zijn allemaal verzorgd en na een aardige tijd nadenken is er nog wat ruimte in het maandelijkse budget om bijv. een MBP te financieren.
Je kan altijd onverwachte kosten hebben. Uiteindelijk komt het er op neer dat je nu aangeeft dat je niet kan sparen, maar wel een verplichting van 100 euro per maand aan kan gaan.
Wat ik bijvoorbeeld zonde zou vinden is dat ik een cheap ass laptop haal en er uiteindelijk niet de funcionaliteit uithaal die ik graag wil. Ook een cheap ass laptop is een paar honderd euries en die geef ik dan liever 1x per maand uit aan een financiering. Die van campusshop zit op 2% en dat vind ik zelf best redelijk.

Wat ik mij wel realiseer is dat het om een jaarlange commitment gaat van +- 100 euro per maand.

Waarom de eisen van een MBP13, dat is een luxe. Je moet wat programmeer reut kunnen draaien. Dat kan voor zover ik weet op basically elke pc of laptop van de laatste vijf jaar. Kijk eens tweedehands of je iets goedkoops kan vinden voor 300 euro bijvoorbeeld.

Dan kan je daarna sparen voor die MBP (die ruimte houd je dan over) en koop je over 1,5 jaar wel hetgeen wat je echt wil hebben.

Ik ken echt genoeg mensen die hetzelfde dachten als jij als student, en op een vervelende manier er achter zijn gekomen dat de wereld toch soms net ff iets anders werkt dan je gedacht/gehoopt had. En dat zeg ik niet om vervelend te doen, maar om te voorkomen dat je in problemen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hooglander1 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:44:
[...]

Je kan altijd onverwachte kosten hebben. Uiteindelijk komt het er op neer dat je nu aangeeft dat je niet kan sparen, maar wel een verplichting van 100 euro per maand aan kan gaan.

[...]

Waarom de eisen van een MBP13, dat is een luxe. Je moet wat programmeer reut kunnen draaien. Dat kan voor zover ik weet op basically elke pc of laptop van de laatste vijf jaar. Kijk eens tweedehands of je iets goedkoops kan vinden voor 300 euro bijvoorbeeld.

Dan kan je daarna sparen voor die MBP (die ruimte houd je dan over) en koop je over 1,5 jaar wel hetgeen wat je echt wil hebben.

Ik ken echt genoeg mensen die hetzelfde dachten als jij als student, en op een vervelende manier er achter zijn gekomen dat de wereld toch soms net ff iets anders werkt dan je gedacht/gehoopt had. En dat zeg ik niet om vervelend te doen, maar om te voorkomen dat je in problemen komt.
Top, juist om deze reden heb ik hierover een post gemaakt.

Niet omdat ik eigenwijs toch een lening wil afsluiten voor een MBP, maar om mensen met ervaring raad te plegen.

Ik neem dit weer mee, hopelijk komen er nog wat van dit soort reacties die ik kan gebruiken!

Mochten jullie tips hebben of iets leuks voorbij zien komen, stuur me dan even een DM of zet het hier in het topic (als dat mag natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01:04
Is een tweedehandse Macbook Pro geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:49:
[...]

Niet omdat ik eigenwijs toch een lening wil afsluiten voor een MBP, maar om mensen met ervaring raad te plegen.

Ik neem dit weer mee, hopelijk komen er nog wat van dit soort reacties die ik kan gebruiken!

Mochten jullie tips hebben of iets leuks voorbij zien komen, stuur me dan even een DM of zet het hier in het topic (als dat mag natuurlijk)
Dan doe ik nog 1 duit in het zakje. Kijk eens wat voor kosten je krijgt als je 1 betaling mist. Veelal is het zo dat je dan niet meer in het goedkope tarief valt (die 2%, maar dat je dan opeens het maximaal wettelijk mogelijke betaald). Daar wil je echt niet in terecht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt inderdaad, dat wil ik niet :p

Wat betreft 2e hands macbook pro, ik heb er nog niet echt naar gekeken maar de meeste mbp's zijn wel aardig waarde vast toch? Misschien dat ik echt een leek ben op 't gebied van mbp, maar ik zag bijvoorbeeld op leapp dat ze nog aardig prijzig waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:05
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 16:00:
Klopt inderdaad, dat wil ik niet :p

Wat betreft 2e hands macbook pro, ik heb er nog niet echt naar gekeken maar de meeste mbp's zijn wel aardig waarde vast toch? Misschien dat ik echt een leek ben op 't gebied van mbp, maar ik zag bijvoorbeeld op leapp dat ze nog aardig prijzig waren
Leapp is niet echt 2e hands, is refurbished. Tuurlijk, is niet nieuw, maar prijs ligt hoger dan 2e hands.

Maar waar jij hem voor nodig hebt is een MBP absoluut geen vereiste, wellicht leuk als je het geld hebt maar niets wat je daarmee kan wat je niet met een "normale" laptop kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 14:38

Basszje

Reisvaap!]

Zal vooral eerst het sommetje maken wat je betaalt aan rente extra en wat al niet meer voordat je je in de schulden stort. Bij een lening zit er een addertje waardoor je altijd dikke procenten betaalt bij die winkels ( 10% of meer ) . Waarom zouden ze anders zo'n ding aan je verkopen zonder kredietcheck? Ze verdienen er goed aan, aan jou de vraag of je krom wilt liggen voor een fancy apparaat of liever tijdje wachten en sparen.

Dikke kans is dat een goedkope tweedehandse ( zoals hier al genoemd ) uiteindelijk goedkoper is dan het betalen van die lening.

En voor de rest van je leven een buffer aanhouden waarmee je onverwachte uitgaves direct kan doen, beter levensadvies ga je niet krijgen :P

[ Voor 11% gewijzigd door Basszje op 22-08-2016 16:51 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Z-Dragon schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:15:
[...]

Even een quote uit het eerdere topic:

[...]

Desalniettemin sluit ik me aan bij de gedachtegang.
Ah, dat had ik gemist :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:49:
[...]

Toen ik begon als Magento webdeveloper, begon ik met een goedkoop laptopje van 400 euro. Daarmee bouwde ik meerdere Magento webshops, en na een jaar kon ik met gemak een nieuwe Macbook Pro en Imac aanschaffen op de zaak.

Dus mijn advies, koop iets goedkoops, leer het vak, en als je eenmaal centen gaat verdienen koop je je droom laptop. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayWay
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-08 13:12
Hoewel ik me aansluit bij bovenstaande post(s) wil ik nog wel een optie aandragen die voldoet aan de eisen van OP:
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:43:
[...]
Wat ik verwacht: 8-16GB werkgeheugen, liefst 256gb+ SSD en een 13inch+ beeldscherm.

Voor de rest heb ik qua grafisch gebeuren weinig eisen, dat gebruik ik nauwelijks.
De Dell Inspiron 13 5000 serie (mogelijk met studentenkorting) of verschillende Lenovo's in de Pricewatch voldoen hier aan voor een stuk minder geld. Ook op 15 inch is er meer dan genoeg keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:23

Qwerty-273

Meukposter

Lees ook behalve wat je gaat betalen als je te laat betaald / termijn mist. Wat het betekent wanneer de laptop in week 2 de geest geeft? Zowel door je eigen handelen en als product fout. Stel het wordt behandeld onder garantie, maar je moet de mbp wel voor 2 maanden missen, lopen de betalingen gewoon door voor die periode? Wie is eigenaar vanaf welk moment, etc. ?
zijn over het algemeen de puntjes waar je tegenaanloopt in de paar procent gevallen van problemen

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:59
Wil je een macbook voor stage, of puur privé gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 10:00
Je loopt nu stage en daar gebruik je een MacBook en nu ga je daarvweg, en wil je er een privé? Kan je je stagebedrijf niet vragen of zij wat kunnen betekenen? Wellicht minder stagevergoeding en na afloop de laptop voor een lager bedrag overnemen? Een bedrijf schrijft zon ding in 3 jaar af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Lenen voor iets als een laptop zou ik niet willen aanbevelen. Ga liever wat meer uren werken in je bijbaan of sla een stapavondje over. Spaar het geld en koop dan een laptop. Dat is veel veiliger financieel.
Pagina: 1