4K beeldscherm op oude i5 CPU? + advies simpele videokaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09-2025
Mijn pa doet lichte fotobewerking op zijn "oude" computer met een eerste generatie core i5 CPU. Als ik mij het goed herinner gaat het om een Core i5-661. Deze had namelijk een iets snellere IGP.

Nu de oude 1080p monitor met TN paneel steeds minder gaat voldoen wil hij graag een nieuw scherm aanschaffen. Omdat hij ook op zoek ik naar meer scherpte, wordt er ook naar 4K schermen gekeken.

Verwachten jullie dat een oude Core i5-661 voldoende capaciteit heeft om een 4K scherm aan te sturen?

Heb ik daar dan tevens een nieuwe videokaart voor nodig? Zo ja welke budget kaart kunnen jullie aanbevelen?

Het gaat echt puur om fotobewerking. Voornamelijk in hopeloos verouderde software.

Alle reacties

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Wat voor aansluitingen zitten er nu op het moederboard voor de IGP?

Ik denk dat dat voornamelijk het probleem gaat zijn qua aansturing. Alleen HDMI 2.0 en Displayport 1.2b (en hoger) zijn geschikt voor 4k60 en ik vermoed zomaar dat het mobo dat niet heeft, even los van of de IGP dat trekt.

Als het puur om windows werk gaat zal een relatief simpele videokaart volstaan. De goedkoopste die ik kon vinden met een passende displayport aansluiting is deze:

pricewatch: MSI R7 360 2GD5 OC1

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• SuperKris
Blaat schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:52:
Wat voor aansluitingen zitten er nu op het moederboard voor de IGP?

Ik denk dat dat voornamelijk het probleem gaat zijn qua aansturing. Alleen HDMI 2.0 en Displayport 1.2b (en hoger) zijn geschikt voor 4k60 en ik vermoed zomaar dat het mobo dat niet heeft, even los van of de IGP dat trekt.

Als het puur om windows werk gaat zal een relatief simpele videokaart volstaan. De goedkoopste die ik kon vinden met een passende displayport aansluiting is deze:

pricewatch: MSI R7 360 2GD5 OC1
Thanks voor de tip. Ik weet niet wat voor aansluitingen op het moederbord zitten. iig geen HDMI 2.0, en displayport 1.2 is ook niet al te waarschijnlijk, maar misschien wel displayport 1.1. Ik denk voor de fotobewerking doeleinden wel voldoende is.

Ik kan mij echter voorstellen dat zelfs met een nieuwe videokaart de CPU mogelijk niet snel genoeg is, of maakt dat niet uit?

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:07
Zoals Blaat al zegt, 4K kan je vergeten als je geen DP 1.2 of hoger hebt. met DP 1.1, haal je max 30fps, en datlijkt me vrij weinig!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

SuperKris schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:24:
[...]

Thanks voor de tip. Ik weet niet wat voor aansluitingen op het moederbord zitten. iig geen HDMI 2.0, en displayport 1.2 is ook niet al te waarschijnlijk, maar misschien wel displayport 1.1. Ik denk voor de fotobewerking doeleinden wel voldoende is.

Ik kan mij echter voorstellen dat zelfs met een nieuwe videokaart de CPU mogelijk niet snel genoeg is, of maakt dat niet uit?
Wat hierboven gezegd wordt is correct. Als je een 4k scherm aansluit een op dp1.1 dan gaat hij niet verder dan 30Hz en ik kan je vertellen dat dat uitermate onprettig werkt. Dat voelt als een diashow, zeker op een wat grotere monitor.

Over de CPU hoef je je niet druk te maken. Als je vader nu geen problemen heeft met de snelheid van hoe programma's opstarten en dergelijke dan zal hij dat op 4k ook niet hebben. 4k heeft namelijk geen impact op de prestaties van de CPU. Sterker nog, in 3D toepassingen is het zo dat hoe hoger de resolutie is, hoe minder impact een snelle processor heeft omdat de videokaart relatief meer werk moet verzetten.

Mits je pa nu tevreden is met de prestaties en de voeding ok is, hoef je de CPU niet te vervangen en kan je de gelinkte videokaart erin prikken om een mooi 4k scherm aan te sturen. :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:08

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Waarom geen tussenmaat als een 1440P monitor, persoonlijk vind ik de 4k schermen nog wat te onvolwassen, waardoor deze tussenvorm mss een betere oplossing is?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

SAiN ONeZ schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:28:
Waarom geen tussenmaat als een 1440P monitor, persoonlijk vind ik de 4k schermen nog wat te onvolwassen, waardoor deze tussenvorm mss een betere oplossing is?
Qua gaming misschien wel maar voor een doorsnee IPS 4k monitor valt er weinig volwassen aan te worden.

Het verhaal wordt anders als de IGP van de vader van de TS 1440p aankan, dat zou een hoop moeite schelen.

• SuperKris
SAiN ONeZ schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:28:
Omdat mijn pa nu een 1080 scherm op 24 inch heeft, en hij scherper en groter wil.

Als je dan naar 1440p en 27 inch gaat is het beeld wel iets scherper, maar niet echt veel.

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:02

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Een gebruikte GTX750 voldoet ook (heb ik thuis op 4k aan het werk gehad, geen enkel probleem). Bijkomend voordeel is dat je (tenzij je een overklok-model koopt) ook geen 6-pins voedinskabel hoeft te zoeken.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:22
Mooi dat gissen altijd. Zoek op welk moederbord je hebt en ga vanaf daar verder. Leuk al die goedbedoelde adviezen maar met aannames komen we nergens. Eerst kijken naar de aansluiting. Als het kan dan eerst de pa laten testen met alleen een 4 k scherm. Bevalt de 30fps toch niet dan kan je altijd nog een videokaart aanschaffen.

Carpe Diem

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

muppet99 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 16:37:
Mooi dat gissen altijd. Zoek op welk moederbord je hebt en ga vanaf daar verder. Leuk al die goedbedoelde adviezen maar met aannames komen we nergens. Eerst kijken naar de aansluiting. Als het kan dan eerst de pa laten testen met alleen een 4 k scherm. Bevalt de 30fps toch niet dan kan je altijd nog een videokaart aanschaffen.
We beantwoorden de vraag van de TS toch?

Hij vraagt wat er voor nodig is om 4k draaien en dit is er voor nodig. Of dat daadwerkelijk in de PC kan is zijn vraag niet dus gaan wij er vanuit dat de TS dat zelf kan.

En iedereen kan bedenken dat op 30Hz werken niet te doen is. Met het formaat dat de bureaublad icoontjes krijgen op 4k zal het een uitdaging worden om ze snel aan te kunnen klikken en dat gaat snel frustreren. Zinloos advies dus.

[ Voor 9% gewijzigd door Blaat op 22-08-2016 17:15 ]

• muppet99
Iig is het 30 fps. En geen 30hz. Maar ik heb nog nergens een bevestiging gezien van de aansluitinging. Dus tenzij jou glazen bol anders verteld hebben we nog steeds te maken met een aanname. Door mijn aanpak kun je het uitsluiten en gelijk kijken of je meer dan 30 fps nodig vind. Daarnaast is een hoger fps fijn bij gamen, maar niet percee nodig bij gewoon 2D werk. Ze kunnen zelf de mate van investering kiezen. Eerst het scherm en wanneer nodig eventueel een videokaart.

Carpe Diem

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:30

Zenix

BOE!

Het is wel 30Hz, FPS is heel wat anders. Het eerste bericht wordt er gevraagd welke aansluitingen er opzitten, TS zegt waarschijnlijk niet die, wat gezien de ouderdom van de CPU een goede aanname is. Vervolgens wordt er advies gegeven over hoe hij wel 4K scherm ''zou'' kunnen aansluiten en of 1440p niet beter is. Pot verwijt de ketel..

Overigens is het misschien niet iets om 1440p op 25" te proberen? Volgens http://www.guru3d.com/art...1-processor-review,2.html kan de chip 2560x1600 dus in theorie moet dat werken als je daarvoor ook de juiste aansluitingen hebt.

[ Voor 32% gewijzigd door Zenix op 22-08-2016 20:53 ]

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

muppet99 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 20:38:
Iig is het 30 fps. En geen 30hz. Maar ik heb nog nergens een bevestiging gezien van de aansluitinging. Dus tenzij jou glazen bol anders verteld hebben we nog steeds te maken met een aanname. Door mijn aanpak kun je het uitsluiten en gelijk kijken of je meer dan 30 fps nodig vind. Daarnaast is een hoger fps fijn bij gamen, maar niet percee nodig bij gewoon 2D werk. Ze kunnen zelf de mate van investering kiezen. Eerst het scherm en wanneer nodig eventueel een videokaart.
Van fps is alleen sprake als er gerendert wordt. Ik maak geen fout door Hz te zeggen. Ga eens in je eigen control panel kijken naar je refresh rates? Wat staat daar? Juist, 60Hz.

Waar wij het over hebben is dat als hij een 4k monitor op displayport 1.1 aan zou sluiten hij niet meer dan 30Hz kan selecteren als refresh rate omdat de poort niet hoger ondersteunt.

Lees je de posts boven je wel?

In windows voelen bij een refresh rate van 30Hz de muisbewegingen traag als stront. Heb je dat zelf uberhaupt wel eens geprobeerd?

• muppet99
Kun jij quoten waar de ts zegt dat hij geen goede dp en HDMI poort heeft? Ik zie dat namelijk nergens staan.

Lees jij de Posts wel? Ik zal je een hint geven. Waarschijnlijk duid een aanname aan.

Stukje geschiedenis: dp 1.2 kwam uit einde 2009. De Intel proc i5 661 komt uit 2010. Socket 1156 kende al moederborden met dp 1.2. Dus er bestaat een kans dat de ts ook al dp 1.2 heeft.

[ Voor 50% gewijzigd door muppet99 op 22-08-2016 21:41 ]

Carpe Diem

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:30

Zenix

BOE!

muppet99 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 21:10:
Kun jij quoten waar de ts zegt dat hij geen goede dp en HDMI poort heeft? Ik zie dat namelijk nergens staan.

Lees jij de Posts wel? Ik zal je een hint geven. Waarschijnlijk duid een aanname aan.

Stukje geschiedenis: dp 1.2 kwam uit einde 2009. De Intel proc i5 661 komt uit 2010. Socket 1156 kende al moederborden met dp 1.2. Dus er bestaat een kans dat de ts ook al dp 1.2 heeft.
Aansluitingen zijn helemaal niet relevant als je mijn post had gelezen, iGPU kan niet hoger dan 2560x1600, dus discussie hierover heeft geen nut voor de TS.

Kortom voor 4K GPU kopen zoals diverse posters hebben aangegeven, of eventueel WQHD proberen.
Pagina: 1