Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers-gebruiker,

Ik ben van plan een opleiding mediadeveloper (applicatie- en mediaontwikkeling, MBO niveau 4) te volgen na mijn huidige opleiding (VMBO-T/MAVO 4) afgerond te hebben maar hierover zou ik graag meer te weten willen komen.

Bijvoorbeeld ervaring, moeilijkheden, werkzaamheden, bedrijven waar ik bijvoorbeeld een functie zou kunnen krijgen, salaris, etc.

Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand mij kan vertellen hoe zijn of haar normale werkdag er uitziet en wat voor werkzaamheden zij uitvoeren.

Ik heb enkele voorbeelden kunnen vinden waarbij mensen dus bijvoorbeeld bij een kleine/grote reclamebureau werken maar ik ben heel erg benieuwd naar hen werkzaamheden en moeilijkheden om vervolgens opleidingen te vergelijken.

Bij voorbaat bedankt.

Musa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-09 16:45
Heb je enige vorm van ervaring met het schrijven van software? Bekend met bepaalde script- of programmeertalen?
Anders lijkt het me heel lastig inschatten of je het überhaupt leuk zult vinden, en of je er goed in kunt zijn (het is mijn inziens deels talent, deels kennis).
Veel mensen in mijn "development"-omgeving zijn daar ingegroeid vanuit hobby, en hebben thuis meer geleerd dan op school.

Als applicatie ontwikkelaar bestaat je dag doorgaans uit;
- lezen van requirements
- ontwerpen van oplossing
- overleg met developers en stakeholders
- schrijven van code
- schrijven van tests
- reviewen van andermans code
- schrijven van documentatie
- koffie drinken. Heel. Veel. Koffie.

[ Voor 6% gewijzigd door frickY op 22-08-2016 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
frickY schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:52:
Heb je enige vorm van ervaring met het schrijven van software? Bekend met bepaalde script- of programmeertalen?
Anders lijkt het me heel lastig inschatten of je het überhaupt leuk zult vinden, en of je er goed in kunt zijn (het is mijn inziens deels talent, deels kennis).
Veel mensen in mijn "development"-omgeving zijn daar ingegroeid vanuit hobby, en hebben thuis meer geleerd dan op school.

Als applicatie ontwikkelaar bestaat je dag doorgaans uit;
- lezen van requirements
- ontwerpen van oplossing
- overleg met developers en stakeholders
- schrijven van code
- schrijven van tests
- reviewen van andermans code
- schrijven van documentatie
- koffie drinken. Heel. Veel. Koffie.
Allereerst bedankt. Ik snap je punt(en). Met het schrijven van software heb ik niet echt ervaring (wel een paar kleine basis Visual Studio programma's zoals een rekenmachine, chat programma, simpele dingen). Ik heb een aantal video's gezien op YouTube die mij hebben geho;pen met basis HTML en CSS. Tot nu toe lijkt het me heel erg leuk (en ik wilde sinds mijn 6e al bijvoorbeeld een soort Habbo spel maken :$). Maar how about baangarantie, salaris en bijvoorbeeld dingen die je kunnen helpen bij het vinden van een geschikte bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:21

Standeman

Prutser 1e klasse

Het is natuurlijk heel lastig voorspellen hoe de arbeidsmarkt er over een paar jaar er uit ziet, maar ik denk dat je redelijk safe zit wannneer je de weg weet in C# of Java en wat kennis hebt van bijv. JQuery. Software developers worden nog steeds veel gevraagd hoewel dat wel voornamelijk HBO vacatures zijn denk ik.
Baangarantie heb je natuurlijk nooit echt. Je moet een beetje mazzel hebben om bij een werkgever terecht te komen waar je jezelf prettig voelt en ook een redelijk salaris biedt. Vaak zie je dat in het begin van de carriere dat er wel een aantal keer van baan gewisseld wordt totdat je iets vind dat echt past.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Hebben we dergelijke topics niet eerder gehad?

Niets mis met arbeidsmarktoriëntatie, maar ook niets mis met de zoekfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Standeman schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:18:
Het is natuurlijk heel lastig voorspellen hoe de arbeidsmarkt er over een paar jaar er uit ziet, maar ik denk dat je redelijk safe zit wannneer je de weg weet in C# of Java en wat kennis hebt van bijv. JQuery. Software developers worden nog steeds veel gevraagd hoewel dat wel voornamelijk HBO vacatures zijn denk ik.
Baangarantie heb je natuurlijk nooit echt. Je moet een beetje mazzel hebben om bij een werkgever terecht te komen waar je jezelf prettig voelt en ook een redelijk salaris biedt. Vaak zie je dat in het begin van de carriere dat er wel een aantal keer van baan gewisseld wordt totdat je iets vind dat echt past.
Aha. Maar wat komt er meestal voor wanneer je net een baan als ontwikkelaar heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-09 18:20
Heeft 1 van je ouders nog ideeën? Je bent nu 15 (uitgaande van je vorige posts) en nu blijkbaar na een half jaar weer bezig met je keuze. Als je het nog steeds leuk vind om te doen moet je ervoor gaan.

En als je over 4 jaar toch denkt dat je iets anders als HBO wil doen kan dat ook nog steeds. Als je maar een beetje technisch bent onderlegd kun je als nog iets met C++ doen.

Ik was afgestudeerd in embedded richting en zit nu weer in php te programmeren. En misschien over 5 jaar weer C++.

Verder:
Je hebt te algemene vragen die per werkgever verschillen en waarbij je een indruk kunt gaan krijgen als je ooit gaat stage lopen. Serieus, ga een gesprek aan met familie als je wilt weten hoe het bevalt om te werken.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gr8-jen schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:26:
Heeft 1 van je ouders nog ideeën? Je bent nu 15 (uitgaande van je vorige posts) en nu blijkbaar na een half jaar weer bezig met je keuze. Als je het nog steeds leuk vind om te doen moet je ervoor gaan.

En als je over 4 jaar toch denkt dat je iets anders als HBO wil doen kan dat ook nog steeds. Als je maar een beetje technisch bent onderlegd kun je als nog iets met C++ doen.

Ik was afgestudeerd in embedded richting en zit nu weer in php te programmeren. En misschien over 5 jaar weer C++.

Verder:
Je hebt te algemene vragen die per werkgever verschillen en waarbij je een indruk kunt gaan krijgen als je ooit gaat stage lopen. Serieus, ga een gesprek aan met familie als je wilt weten hoe het bevalt om te werken.
Ja, mijn ouders vinden dat zolang ik minimaal een MBO niveau 4 opleiding afrond (ze hebben natuurlijk het liefst dat ik nog een HBO opleiding afrond maar mijn wiskunde is niet mijn sterkste punt). Ik kan mijn ouders wel over hen ervaring vragen maar zij zijn altijd ondernemers geweest en weten dus niet echt hoe het is om voor een baas te werken. Over HBO C++. C++ en C# lijken mij erg aantrekkelijke programmeertalen. Maar ik lees vaak dat deze programmeertalen wiskundige kennis vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De meeste bedrijven vragen een HBO opleiding voor developer vacatures. Soms is een diploma vereist, soms is een "aantoonbaar werk- en denkniveau" voldoende (gedeeltelijke HBO, of MBO4 + de juiste cursussen en wat ervaring).

Wiskunde kun je als developer maan beter leuk gaan vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
Ik raad sterk aan om een hbo informatica studie te gaan doen na deze. Mijn ervaring met mbo opleidingen is slecht en 99% van de tijd word er expliciet om een HBO'er gevragd bij dev vacatures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ik snap het. Maar ik denk om eerlijk te zijn dat HBO lastig voor mij zal zijn. Kan iemand mij hier over vertellen? Wat zijn bijvoorbeeld onderdelen van zo'n opleiding?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2016 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als een HBO met een goede wiskunde-component moeilijk is, is developer dan wel je beste optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-09 18:20
Op HBO leer je om snel te leren. ook krijg je irritante teamgenoten die je diplomatiek moet verwijderen net als in het echte leven. Verder kun je jouw wiskunde bijspijkeren als mbo er extra lessen bij geeft. Had ik ook gedaan om vrijstelling op HBO te krijgen. Geen vrijstelling gehad maar de eerste anderhalf jaar was alles herhaling qua wiskunde.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 10:02
Ben het eens met de andere die zeggen dat je als MBO applicatie ontwikkelaar niet the way to go is en je veel beter HBO kan doen. Ik zie zelf ook maar heel weinig vraag naar MBO als het aankomt op developers, men is steeds meer op zoek naar inhoudelijk goede programmeurs (wat niet persee alle HBO'ers zijn). Dat betekend niet dat MBO'ers goed kunnen zijn maar je hebt wel de schijn tegen.

Als ik zo lees dat je zelf al veel bezig bent geweest dan is dat echt super goed, daar begint het: de echte wil om te programmeren!

Ik heb zelf HBO ICT: Software Engineering gedaan op de Fontys, is alweer even geleden maar ik kan je zeggen dat ik zelf ook geen ster ben in wiskunde en laat niemand hier je wijs maken dat je wiskunde nodig hebt voor programmeren, Wiskunde B1 op de Havo met een 6je afgesloten. Daar ben je als HBO programmeur ook gewoon niet perse mee bezig.

De opleiding zelf bestaat uit natuurlijk een hoop programmeren maar ook database inrichting/development, software ontwerpen (denk aan architectuur en UML flow diagrammen) en ook een klein stukje systeem beheer en ja zoals gr8-jen zegt, veel samenwerken met soms irritante teamgenoten. Maargoed dat is bij elke HBO opleiding en werkplaats.

Kijk ook het topic "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 13)" door en wat de MBO'ers en HBO'ers verdienen, daar zie je meestal wel de trend in. Uiteindelijk komt het naar mijn mening op het volgende neer: wil je snel groeien en een goed start salaris: HBO. Wil je snel aan de gang maar langer bezig zijn om op hetzelfde niveau te komen: MBO. Want het blijft wel zo: goede programmeurs zijn schaars en je cv weegt na verloop van tijd zwaarder dan je opleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Eens met de rest: als je HBO te hoog gegrepen denk te vinden, zorg dan gewoon dat je wat kunt. Dan val je op en kom je wel aan de bak. Want over 4 jaar in de toekomst kijken kan niemand :)

Verder merk ik de laatste jaren dat een hoop verse MBO'ers denken dat ze makkelijk aan een baan komen en dat werkgevers voor ze in de rij staan. Trust me, een universitair geschoolde offshore resource kost significant minder dan een NL MBO'er. Dus de echt grote dev projecten gaan allemaal die kant in. Blijft over het lokale kleine spul, waarvan niemand weet wat het effect van de cloud zal zijn.

Werkinhoudelijke verwachtingen: verschilt per klus. Wel goed om voor je er aan begint te checken.
Salaris: startende MBO'er zit nu denk ik op iets van 1800 a 1900 euro en dan mag ie in zijn handjes knijpen. Wat dat over vier jaar doet: beats me ;)

Tot slot: als je denkt dat je gaat falen, faal je ook. Als je iets echt graag wilt, gewoon doen en dan kom je er wel. Ik ken meerdere mensen die op LBO zijn begonnen (waarvan eentje met als basis een LOM school) en fluitend MBO en toen HBO gedaan hebben. Het kostte ze alleen 12 jaar tijd, ipv de 9 die een havist er voor nodig zou hebben.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:18
t_captain schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:24:
Wiskunde kun je als developer maan beter leuk gaan vinden :)
Wiskunde is zo breed dat je deze uitspraak niet kan doen.
Ik vind Wiskunde zelf niet leuk. Ik heb een hekel aan Combinatoriek, Kansberekening en dat soort dingen (op de Havo ook wel "Wiskunde A" genoemd).

Daarentegen vind ik Algebra wel heel leuk, maar heb ik geen ruimtelijk inzicht (Havo is dit "Wiskunde B").

Ben een goede ontwikkelaar, maar ik heb dus een hekel aan Wiskunde (in breedste term van het woord). Nu moet ik dus volgens jou (en andere hier) een andere baan zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:21

Standeman

Prutser 1e klasse

Ryur schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 08:00:
[...]

Wiskunde is zo breed dat je deze uitspraak niet kan doen.
Ik vind Wiskunde zelf niet leuk. Ik heb een hekel aan Combinatoriek, Kansberekening en dat soort dingen (op de Havo ook wel "Wiskunde A" genoemd).

Daarentegen vind ik Algebra wel heel leuk, maar heb ik geen ruimtelijk inzicht (Havo is dit "Wiskunde B").

Ben een goede ontwikkelaar, maar ik heb dus een hekel aan Wiskunde (in breedste term van het woord). Nu moet ik dus volgens jou (en andere hier) een andere baan zoeken?
Inderdaad, ik vind theoretische informatica, grafentheorie en verzamelingenleer juist interessant terwijl ik bijvoorbeeld statistiek een hel vind.

@TS
Je kan trouwens ook eerst je MBO doen en daarna besluiten om alsnog HBO te gaan doen. Dat is namelijk het pad dat ik genomen heb. Ik had te weinig zelfvertrouwen om direct naar het HBO te gaan.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Iedereen heeft zijn favoriete onderwerpen. Verzamelingenleer, statistiek, algebra, modale logica, noem het op. En zijn minder favoriete onderwerpen.

Dat vind ik iets anders dan het helemaal afwijzen van wiskunde, of het nou oninteressant is of te moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-09 20:19
Persoonlijk raad ik af om een opleiding zoals Mediadeveloper te gaan doen, en te kiezen voor een klassieke ICT / Techniek opleiding, wat vooral gebaseerd is op mijn ervaringen met het Hbo broertje van deze opleiding. Een opleiding zoals Electrotechniek of Systeembeheer zijn betere manieren om in te stromen, omdat er in deze opleiding ook meer met technische kennis gedaan wordt.

Het werken op een reclamebureau wordt btw erg geromantiseerd. Als je goed in sales bent, het bedrijf doet het goed en goed bent in het ontwikkelen van mediaconcepten is het inderdaad een feestje.

Als je binnen komt als junior front-ender ben je echter bezig met aan de lopende band css afleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 18:38:
Als een HBO met een goede wiskunde-component moeilijk is, is developer dan wel je beste optie?
Hangt ervan af wat voor developer je wil zijn.

Tegenwoordig is het meeste werk zo high level dat ik niet het idee heb dat het nog iets met wiskunde te maken heeft. Sterker nog, ik werk al ruim 12 jaar als .NET developer en ik heb voor mijn werk als pure ontwikkelaar nog nooit wiskunde nodig gehad.

Toen ik nog bij mijn pa op kantoor zat als CAD tekenaar was wiskunde (en ruimtelijk inzicht) vele malen belangrijker iig :)

Het enige wat ik misschien nog een beetje doe is verzamelingenleer als ik ingewikkelde SQL queries moet schrijven. Maar dat was het dan.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Pagina: 1