Toon posts:

SSD 250GB ==>SSD500

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn SSD 250 begint wat vol te lopen en ik wil deze vervangen door een 500GB. Om alles nu opnieuw te installen op de 500GB lijkt mij niet echt nodig.

Iemand een tip voor een simpel kloonprogramma.waarmee ik die 250 netjes kan overzetten naar de 500GB?
Waar ik dan ook vooral op moet letten?

Draai als besturingssysteem Windows 10

Beste antwoord (via Verwijderd op 24-08-2016 10:41)

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:56

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

(externe) schijf voor opslag

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gewoon een standaard "X naar SSD"-migratie. Je migreert proportioneel, dus de partities worden groter in plaats van kleiner. Niks spannends aan.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gebruik voor je OS een SSD en voor opslag een aparte HD evt extern

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Topicstarter
Hackus schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:21:
[...]

Gebruik voor je OS een SSD en voor opslag een aparte HD evt extern
Dat was de vraag niet.

Acties:
  • Beste antwoord

• SmiGueL

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Verwijderd

Topicstarter
Room42 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:20:
Gewoon een standaard "X naar SSD"-migratie. Je migreert proportioneel, dus de partities worden groter in plaats van kleiner. Niks spannends aan.
Dat snap ik. Maar ik vroeg eventueel een tip voor een simpel programma zonder al teveel poespas.

Verwijderd

Topicstarter
Ah, kijk dat is al een wat gerichter antwoord. Nu gaat het van SSD naar SSD, maar ik neem aan dat dat niet zoveel verschil gaat maken.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Linux boot cd en dan met dd een kopie maken, met blocksize van 4K?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• KrazyJay
  • Laatst online: 11:20

KrazyJay

Als je een SSD van Crucial koopt, zoals de MX200, dan krijg je gratis een OEM-licentie van Acronis TrueImage HD. Daarmee kan je automatisch van SSD migreren.

Op zoek naar een blauwe menubalk? https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/3188/

• Wim-Bart
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

KrazyJay schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:26:
Als je een SSD van Crucial koopt, zoals de MX200, dan krijg je gratis een OEM-licentie van Acronis TrueImage HD. Daarmee kan je automatisch van SSD migreren.
Bij Samsung ook. Bij mijn MX300 zat een licentiecode in de doos (moest wel even zoeken, zat onder de kunstof houder).

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• SmiGueL
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:25:
[...]

Ah, kijk dat is al een wat gerichter antwoord. Nu gaat het van SSD naar SSD, maar ik neem aan dat dat niet zoveel verschil gaat maken.
Neu, ik heb het ook wel voor SSD - SSD gebruikt, werkt perfect. 8)
(Ik heb laatst een 120GB SSD naar een 2x 250GB SSD in Raid1 gecloned, ging ook prima)

Tool werkt super simpel, Houdt tevens rekening met de 4k alignment (als dit nog niet het geval was) en de 'extra' ruimte van de grotere schijf ziet hij gewoon als vrije ruimte op C zoals (waarschijnlijk) gewenst.

Bij een wat oudere installatie kan het nooit kwaad om dan gelijk maar een verse (Windows) installatie te doen, maar indien de boel niet te vervuild is, en/of je de boel echt niet opnieuw wilt installeren, is dit een perfecte oplossing. :)

[ Voor 17% gewijzigd door SmiGueL op 22-08-2016 13:33 ]

• KrazyJay

KrazyJay

Wim-Bart schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:28:
[...]

Bij Samsung ook. Bij mijn MX300 zat een licentiecode in de doos (moest wel even zoeken, zat onder de kunstof houder).
MX300 is Crucial :)

Op zoek naar een blauwe menubalk? https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/3188/

Verwijderd

Topicstarter
KrazyJay schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:26:
Ook een goede tip. Ga echter van Samsung naar Samsung vanwege de goede ervaringen met de SSD van Samsung. Acronis is een optie, maar kost geld dan.. ;)

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Macrium Reflect kan ook een schijf clonen. De free versie voldoet hier prima.

http://www.macrium.com/reflectfree.aspx

[ Voor 21% gewijzigd door Starck op 22-08-2016 13:31 ]

• KrazyJay

KrazyJay

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:29:
[...]

Ook een goede tip. Ga echter van Samsung naar Samsung vanwege de goede ervaringen met de SSD van Samsung. Acronis is een optie, maar kost geld dan.. ;)
Ieder zijn ding natuurlijk. Ik heb zelf Samsungs en Crucials (dat is eigenlijk het merk Micron, zeer groot bedrijf). Beiden zijn gewoon goed, en ik kies dan toch vaker Crucial vanwege de licentie die er bij komt. Misschien is er voor Samsung ook wel zoiets.

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:44
Samsung heeft ook een clone tool. Die is gratis.
http://www.samsung.com/se...e/ssd/download/tools.html

[ Voor 44% gewijzigd door Clavis op 22-08-2016 13:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
SmiGueL schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:29:
[...]

Neu, ik heb het ook wel voor SSD - SSD gebruikt, werkt perfect. 8)
(Ik heb laatst een 120GB SSD naar een 2x 250GB SSD in Raid1 gecloned, ging ook prima)

Tool werkt super simpel, Houdt tevens rekening met de 4k alignment (als dit nog niet het geval was) en de 'extra' ruimte van de grotere schijf ziet hij gewoon als vrije ruimte zoals (waarschijnlijk) gewenst.
Duidelijk. 4K alignment doet Windows volgens mij zelf al, maar dat kan ik wel nakijken. De extra ruimte zal ik denk ik onder schijfbeheer wel moeten toewijzen. Komt goed

Heb nu een plan van aanpak en jouw bijdrage gaat genoteerd worden als beste antwoord..YES... :)

Verwijderd

Topicstarter
KrazyJay schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:32:
[...]

Ieder zijn ding natuurlijk. Ik heb zelf Samsungs en Crucials (dat is eigenlijk het merk Micron, zeer groot bedrijf). Beiden zijn gewoon goed, en ik kies dan toch vaker Crucial vanwege de licentie die er bij komt. Misschien is er voor Samsung ook wel zoiets.
Zal best, maar we gaan er geen Apple versus Android topic van maken... >:)

Nogmaals , ik ben bij en wat mij betreft is het topic beantwoord en gesloten.. 8)

• SmiGueL
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:33:
De extra ruimte zal ik denk ik onder schijfbeheer wel moeten toewijzen. Komt goed
In die tool is wel te zien wat hij daar standaard mee doet, volgens mij plakt hij standaard gewoon de 120GB extra vrije ruimte bij de C schijf aan, en hoef je dit niet te wijzigen. (Optie 1)

Afbeeldingslocatie: https://content.hwigroup.net/images/articles/4k-align-6.PNG

Je kunt het in ieder geval wel aanpassen als dit niet naar wens staat ingesteld.

[ Voor 19% gewijzigd door SmiGueL op 22-08-2016 13:39 ]

• KrazyJay

KrazyJay

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:35:
[...]

Zal best, maar we gaan er geen Apple versus Android topic van maken... >:)

Nogmaals , ik ben bij en wat mij betreft is het topic beantwoord en gesloten.. 8)
Volgens mij lees je langs mijn punt heen van die clonesoftware. :9 Persoonlijk ben ik net zo tevreden van Samsung als van Crucial SSDs, beiden ontlopen elkaar niet zo in kwaliteit.

• TommyGun
  • Laatst online: 05-01 18:22

TommyGun

Stik er maar in!

Starck schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:31:
Macrium Reflect kan ook een schijf clonen. De free versie voldoet hier prima.

http://www.macrium.com/reflectfree.aspx
EaseUS Partition Master Free kan ik ook aanraden :)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Verwijderd

Topicstarter
KrazyJay schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:38:
[...]

Volgens mij lees je langs mijn punt heen van die clonesoftware. :9 Persoonlijk ben ik net zo tevreden van Samsung als van Crucial SSDs, beiden ontlopen elkaar niet zo in kwaliteit.
Hehe.. :) Maar het probleem was/is dat Acronis als je geen gratis OEM krijgt betaald moet worden. En om een gratis versie te krijgen ga ik niet kiezen voor een Crucial. Eensch?

• KrazyJay

KrazyJay

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:41:
[...]

Hehe.. :) Maar het probleem was/is dat Acronis als je geen gratis OEM krijgt betaald moet worden. En om een gratis versie te krijgen ga ik niet kiezen voor een Crucial. Eensch?
NEE :( ;) Je moet nemen wat je wilt natuurlijk, de redenen kan je alleen zelf weten. Maar succes in ieder geval met de antwoorden die je in dit topic gevonden hebt.

Trouwens, Samsung heeft ook zoiets: http://www.samsung.com/se...a_Migration_Setup_v30.zip

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb iig goede ervaring met zowel de migratiesoftware van Samsung als Intel. Die laatste is ook gewoon Acronis. Dus als Crucial die ook meelevert, kun je je daar geen buil aan vallen. En anders stuur je de SSD toch gewoon terug?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Topicstarter
Keurig overgezet met mini partition tool. Alleen in de bios nog moeten aangeven dat het de opstartschijf was.

Dank voor alle tips.
Pagina: 1