Acer XF270HU of BenQ XL2730Z

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• M_K_
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-01 21:06
Hallo,

Ik ben aan het kijken voor een nieuw scherm en ik twijfel nog tussen bovenstaande schermen.
Wat ik wil:
27 inch 1440p
144hz
Freesync ondersteuning

BenQ XL2730Z
+ Goedkoper
+ Minder problemen?

- TN

Acer XF270HU
+ IPS

- Ik lees veel dingen van QC problemen
- €100 duurder

Welke keuze lijkt jullie het beste? Of misschien nog een andere monitor? Is IPS de meerprijs waard?
Ik heb nu 3 IPS schermen (1 x 24inch, 1 x 21inch en een oude 4:3 monitor) maar ik heb in verschillende games de kleuren aangepast om dingen beter te kunnen zien (bv in het donker), kleurechtheid is dus niet heel belangrijk voor mij.

Mvg
Martijn

Alle reacties

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-02 15:20

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Als je kleurechtheid niet zo belangrijk vindt dan blijven er nog maar weinig goede redenen over om voor IPS te gaan.

Dan heb je alleen nog het "inkijkhoek" argument om voor IPS te kiezen.

Hoe sta je daar in? Als dat voor jou ook geen issue is zou ik je van harte aanbevelen om voor de Benq te gaan. IPS heeft wat technologie inherente problemen waar TN geen last van heeft en vice versa. Een van de grootste TN problemen is dus al geen issue voor jou.

Hoe gevoelig ben je voor IPS glow en backlight bleeding? Dat laatste hoef je niet per se te krijgen want dit varieert per exemplaar.

Edit: Overigens, het is wel zinvol om dit even te lezen: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Dit hoort in de categorie aankoopadvies.

[ Voor 13% gewijzigd door Blaat op 22-08-2016 13:16 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• M_K_
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-01 21:06
Blaat schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:08:
Als je kleurechtheid niet zo belangrijk vindt dan blijven er nog maar weinig goede redenen over om voor IPS te gaan.

Dan heb je alleen nog het "inkijkhoek" argument om voor IPS te kiezen.

Hoe sta je daar in? Als dat voor jou ook geen issue is zou ik je van harte aanbevelen om voor de Benq te gaan. IPS heeft wat technologie inherente problemen waar TN geen last van heeft en vice versa. Een van de grootste TN problemen is dus al geen issue voor jou.

Hoe gevoelig ben je voor IPS glow en backlight bleeding? Dat laatste hoef je niet per se te krijgen want dit varieert per exemplaar.
Bedankt voor je antwoord.

Deze monitor zou als hoofdmonitor dienen, dus ik zit er normaal altijd recht voor, ik weet wel niet of de groote effect heeft op de kijkhoek aan de randen van het scherm.

Mijn huidige schermen hebben ook wat last van IPS glow maar dit vind ik niet super storend, backlight bleeding vind ik dan wel weer meer storend.

Ik vind het alleen precies jammer om niet voor de IPS te gaan omdat dit eigenlijk overal als beter wordt beschouwd, ook al is het niet direct van toepassing voor mij.

Ik ga zaterdag ook even naar de mediamarkt van Hasselt in de hoop dat ik daar een van de schermen kan bekijken :p

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-02 15:20

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Even gaan kijken in een fysieke winkel is geen slecht idee, vooral omdat je dan een gevoel kan krijgen over wat de verschillen zijn tussen de technologieën.

De website van de mediamarkt heeft in principe per filiaal een voorraadindicatie dus je kan van tevoren kijken of de monitor daar staat.

In principe echter zal het volstaan om een gelijkwaardig TN en IPS paneel naast elkaar te houden en te vergelijken. Kan je leven met de mindere inkijkhoek van TN? Zoja dan zou ik daarvoor gaan.

Met de genoemde Acer kan je zomaar bleed issues en stofjes achter het paneel in huis halen. Hoewel deze problemen grotendeels overtrokken worden door de luidruchtige minderheid, het risico om zo'n exemplaar te krijgen is absoluut aanwezig.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-02 21:59
Inderdaad is het beste advies om gewoon even te gaan kijken.

Ik heb zelf ook uiteindelijk voor de Benq gekozen omdat ik het verschil in kwaliteit niet zag.

Er zijn mi iets teveel techneuten op dit forum die IPS aanraden om de technische superioriteit.
Die is echter niet belangrijk als jij het niet ziet.

Uiteindelijk ben ik van mening dat ik met mijn Benq de beste keus heb gemaakt.
Dat wil uiteraard niet zeggen dat dit voor iedereen de beste keus is.

Beeld is een subjectief begrip. Alleen de kijker kan er waarde aan toekennen dus gewoon gaan kijken en kiezen wat jou bevalt ipv op sec techneuten af te gaan.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move VB -> CAA

Verder mbt TN vs IPS:
ik weet wel niet of de groote effect heeft op de kijkhoek aan de randen van het scherm.
Jazeker.

Naarmate je scherm groter is zul je (bij gelijke zitafstand) een grotere hoek tov vertikaal maken om de randen van het scherm te zien. Je zult dan ook sneller tegen issues met kijkhoek aanlopen dan met een kleiner scherm.

Hoe groot die issues objectief zijn hangt dus af van schermformaat, zitafstand en hoe recht je er voor zit (waarbij vertikale kijkhoek altijd groter probleem is dan horizontaal). Daar komt dan subjectieve beleving bij, zoals hierboven aangestipt - maar ongeacht wat je er subjectief van vindt, met een groter scherm zul je er eerder last van krijgen dan met een kleine.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1