Responstijd: 5 ms aanvaardbaar compromis voor foto + gaming?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-10 19:50
Ik zal mijn dilemma zo gestructureerd mogelijk proberen duidelijk te maken (al is het niet zo heel ingewikkeld):

Huidige monitor:

- Samsung Syncmaster T200
- 2 ms responstijd
- Opgegeven maximale helderheid: 300cd/m²
- Laatste gemeten maximale helderheid: 95 cd/m² (Spyder)

Ik heb deze monitor een aantal jaren geleden gekocht toen ik nog niet veel met fotobewerking bezig was, en de pc puur voor gaming gebruikte.

Nu loop ik er tegenaan dat ik 'm niet meer goed gekalibreerd krijg, met name op helderheid (is dit normaal na verloop van tijd?). Nu ik naast gaming ook meer met fotobewerking bezig ben wil ik eigenlijk wel een goed gekalibreerde monitor, met hoge helderheid, maar nog wel goed bruikbaar voor gaming.

Het grootste punt is nu de responstijd: de meeste grafisch goede monitoren zijn traag (als je niet € 1000 uit wilt geven).

Dus de grote vraag is nu: gaat 5 ms opvallend veel verschil geven tov 2 ms als je geen FPS speelt? Daarnaast: als de responstijd aanzienlijk korter is dan één frame van de refreshrate, maakt het dan überhaupt uit? Met 60 Hz en 144 Hz is er respectievelijk 17 ms en 7 ms tijd tussen de frames, dus hoe erg is 5 ms op 17 ms?

(Ik had even geleden gewoon de Eizo Foris FG2421 moeten kopen toen die nog bij Coolblue verkocht werd, maar dat is mooi te laat... |:( )

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:59
Kan je niet 2 monitoren gebruiken? Huidige voor gaming, nieuwe voor fotobewerking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-10 09:27
Veneficus schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:39:Nu loop ik er tegenaan dat ik 'm niet meer goed gekalibreerd krijg, met name op helderheid (is dit normaal na verloop van tijd?). Nu ik naast gaming ook meer met fotobewerking bezig ben wil ik eigenlijk wel een goed gekalibreerde monitor, met hoge helderheid, maar nog wel goed bruikbaar voor gaming.
Ja dat is normaal, na verloop van tijd (gebruiksuren) wordt een monitor minder qua helderheid en kleurweergave...
Veneficus schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:39:Dus de grote vraag is nu: gaat 5 ms opvallend veel verschil geven tov 2 ms als je geen FPS speelt? Daarnaast: als de responstijd aanzienlijk korter is dan één frame van de refreshrate, maakt het dan überhaupt uit? Met 60 Hz en 144 Hz is er respectievelijk 17 ms en 7 ms tijd tussen de frames, dus hoe erg is 5 ms op 17 ms?
5ms is prima, daar kan je zelfs nog prima FPS games mee spelen... het zou mij redelijk verbazen als je het verschil zou merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-10 23:30

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Voor foto bewerking wil je eigenlijk een IPS scherm. Ik zat met een vergelijkbare vraag en kwam uit op pricewatch: Asus MG279Q Zwart
IPS, 1440p, 144Hz, (Freesync wat ik niet gebruik met mijn Nvidia kaart)

Hij is niet af fabriek gecalibreerd maar is vrij eenvoudig goed te krijgen; kortom een snel maar qua beeld ook fraai scherm.

Enige nadeel is dat je last zult hebben van (in mij geval zeer beperkte) IPS glow. Dat hebben eigenlijk alle IPS schermen in meer of mindere mate.

Voor minder geld is dit een leuk scherm;
pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart

Niet de gaming features (144Hz) maar wel een stuk goedkoper en ook 1440p.

[ Voor 53% gewijzigd door Tortelli op 22-08-2016 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
Tortelli schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:48:
Voor foto bewerking wil je eigenlijk een IPS scherm. Ik zat met een vergelijkbare vraag en kwam uit op pricewatch: Asus MG279Q Zwart
IPS
1440p
144Hz
(Freesync wat ik niet gebruik met mijn 1080GTX)

Hij is niet af fabriek gecalibreerd maar is vrij eenvoudig goed te krijgen. Enige nadeel is dat je last zult hebben van (in mij geval zeer beperkte) IPS glow.

Voor minder geld is dit een leuk scherm;
pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart

Niet de gaming features (144Hz) maar wel een stuk goedkoper.
Die eerste is me iets te groot. Ik had zelf deze twee als alternatief gevonden:

https://tweakers.net/pricewatch/compare/421938;423470/
baronruud schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:42:
Kan je niet 2 monitoren gebruiken? Huidige voor gaming, nieuwe voor fotobewerking?
Ook een optie die ik overweeg, maar dat lijkt me erg irritant met wisselen van kijkrichting, of het moeten verschuiven van de monitoren over m'n bureaublad (oud gelakt houten bureau, liever geen krassen ;) )
Daarnaast haal ik me daarmee veel meer mee op de hals, namelijk vervangen van m'n GT440, en dan moet meteen het moederbord ook, want die is niet geschikt voor de nieuwere PCI-e classes O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-10 23:30

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Scherm kan niet groot genoeg zijn imo, 27" is echt een heerlijk formaat. Voor 30" is mijn bureau helaas te klein maar anders...... :D

Je game nu met een Nvidia GT440 en maak je zorgen over input lag?. Denk dat je je eerder zorgen moet maken over de framerates welke je sowieso haal?? ;).
Overigens verlies je met een PCI-e 2.0 tozv 3.0 zo goed als geen performance met de meeste videokaarten.

De hogere resolutie heeft wel een behoorlijke impact met games. Op mijn oude 780Ti draaide alles prima op op 1920*1200. Toen ik mijn 1440p scherm kocht storte de framerates in veel games behoorlijk in en loop je ook sneller tegen Vram geheugen limiet aan b.v.

[ Voor 24% gewijzigd door Tortelli op 22-08-2016 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 13:19
Die 5 ms is waarschijnlijk alleen de gtg waarde. Een monitor heeft echter ook nog andere aspecten die voor vertragingen zorgen. Toen ik 2-3 jaar geleden naar een nieuwe monitor aan het kijken was, kwam ik bij http://www.tftcentral.co.uk/ langs. Hier deden ze ook tests naar de totale vertraging van een scherm. Als dit onder die 17 ms voor een 60 Hz blijft zal je geen probleem hebben.
Hierom vind ik de aanduiding van gtg die vaak bij monitoren staan misleidend en zal je dus iets meer onderzoek zelf moeten doen om een goede monitor te vinden. Mijn ervaring was toen dat een aantal ips monitoren die 8 ms aangaven voor gtg maar omdat ze nog extra bewerkingen uitvoerden over de 16-17 ms totale vertraging uitkwamen. Hierdoor waren deze monitoren niet in staat om minimaal 60 fps te gebruiken.
Geen idee of tftcentral nog steeds die tests doen. Maar misschien dat je hier wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
Tortelli schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 12:00:
Scherm kan niet groot genoeg zijn imo, 27" is echt een heerlijk formaat. Voor 30" is mijn bureau helaas te klein maar anders...... :D

Je game nu met een Nvidia GT440 en maak je zorgen over input lag?. Denk dat je je eerder zorgen moet maken over de framerates welke je sowieso haal?? ;).
Overigens verlies je met een PCI-e 2.0 tozv 3.0 zo goed als geen performance met de meeste videokaarten.

De hogere resolutie heeft wel een behoorlijke impact met games. Op mijn oude 780Ti draaide alles prima op op 1920*1200. Toen ik mijn 1440p scherm kocht storte de framerates in veel games behoorlijk in en loop je ook sneller tegen Vram geheugen limiet aan b.v.
Ik ben dan ook tevreden met 60 Hz. Ik maak me geen illusies over het effectief halen van 144 Hz ;-)

Ik weet niet precies waar het getal vandaan komt, maar bij LoL staat rechts bovenin, naast de ping, een refresh rate van 100 Hz. Dat doet de monitor niet, maar volgens mij is dat wat de kaart maximaal zou willen doen?

Maar wel een goed punt mbt resolutie. Misschien is de Eizo (full hd) dan een betere optie dan de BenQ (quad hd). Hoewel, quad hd is volgens specificaties de maximale digitale resolutie van de GT440, maar ik zie zo niet bij welke framerate dat nog goed gaat.

Aan de andere kant: ik zag dat er nog wel aardig wat PCI-e2 kaarten te krijgen zijn bij Norrod, voor een paar tientjes. Misschien is dan de BenQ samen met (bijv.) een GT710 730 een goede optie...

edit: zojuist de GeForce GT 730 2 GB DDR5 besteld. Volgens mij de hoogste kaart van Nvidia die nog op PCI-e2 gaat. En dan denk ik nog heel even na over de monitor :) Bedankt voor de input.

[ Voor 22% gewijzigd door Veneficus op 22-08-2016 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Veneficus schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 12:50:
[...]

Ik ben dan ook tevreden met 60 Hz. Ik maak me geen illusies over het effectief halen van 144 Hz ;-)

Ik weet niet precies waar het getal vandaan komt, maar bij LoL staat rechts bovenin, naast de ping, een refresh rate van 100 Hz. Dat doet de monitor niet, maar volgens mij is dat wat de kaart maximaal zou willen doen?

Maar wel een goed punt mbt resolutie. Misschien is de Eizo (full hd) dan een betere optie dan de BenQ (quad hd). Hoewel, quad hd is volgens specificaties de maximale digitale resolutie van de GT440, maar ik zie zo niet bij welke framerate dat nog goed gaat.

Aan de andere kant: ik zag dat er nog wel aardig wat PCI-e2 kaarten te krijgen zijn bij Norrod, voor een paar tientjes. Misschien is dan de BenQ samen met (bijv.) een GT710 730 een goede optie...

edit: zojuist de GeForce GT 730 2 GB DDR5 besteld. Volgens mij de hoogste kaart van Nvidia die nog op PCI-e2 gaat. En dan denk ik nog heel even na over de monitor :) Bedankt voor de input.
PCI-E is backwards compatible, het maakt helemaal niks uit wat voor kaart je bestelt dus. Je zal hooguit je moederbord een bios update moeten geven. Je bent waarschijnlijk veel beter af met een tweedehands kaart want een GT 730 is echt traag. Bijvoorbeeld een tweedehands HD7770 of GTX750 zou voor jouw voldoende moeten zijn voor een lange tijd.

Als je wilt gamen en mooi beeld wilt hebben dan zou je zoals eerder vermeld naar de U2515H kunnen kijken van Dell. Ik raad je aan om op een site zoals tftcentral.co.uk de review te lezen.

De maximale resolutie die vaak bij kaarten wordt vermeld is de resolutie via DVI, indien je kaart DP heeft dan kan dat veel hoger zijn dan aangegeven (voor beeldschermen en videokaarten is DP de standaard aan het worden het is in je voordeel als je die aansluitingen hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Om maar even kort antwoord te geven op je vraag:

Je gaat weinig merken tussen 1, 2 of 5 ms bij een 60Hz scherm. Waarschijnlijk haalt je oude T220 ook lang niet die opgegeven 2ms. Momenteel zit ik op een U2417H (IPS, dus niet de laagst mogelijke reactietijden) en daarop kom ik prima mee met shooters.

Vooral omdat je zelf ook al aangeeft op een GT440 te gamen, lijkt het me niet dat je het type bent om twitch-shooters zoals Counter Strike competitief te willen spelen. Voor GTA, RPG's of een racegame hoef je je echt niet druk te maken om de reactietijden.

Zoals hierboven reeds aangegeven: een U2515 of U2414H zijn mooie IPS monitors (de U2417H is ook leuk, maar imho is de meerwaarde boven de U2414H beperkt).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Pagina: 1