HDD blijkt end of Life te zijn, wat nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 953 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-10 11:48

Twarp

just grin...

Topicstarter
Ik heb een 4 HDD's besteld welke volgens de webwinkel "end of life" `zijn. Ze kunnen niet leveren en stellen voor om de koop te ontbinden of mee te werken aan een alternatief.

De bestelde schijven zijn reeds betaald via iDeal.
De schijven stonden op voorraad op moment van bestellen.
Bestelling is reeds bevestigd voor de verkopende webwinkel.

Wat zijn nu mijn rechten/plichten en wat mag ik eisen van de verkopende partij?

Ik zal de voortgang van het proces hier posten, ook met de mogelijkheid dat de verkopende partij hierin genoemd kan worden als ze dit netjes en correct oplossen. Uiteraard ga ik uit van een positief eind.

Natuurlijk heb ik alles duidelijk gedocumenteerd en schermafdrukken gemaakt van de webpagina's.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-10 10:11

JdM

Humbled

Volgens mij kun je er helemaal niets mee, ze bieden je aan om de koop te ontbinden en zijn wettelijk niet verplicht om te leveren, ook niet wanneer je al betaald hebt. Hoe denk je een winkel te kunnen verplichten een product te leveren als het er niet meer is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja, ehh, koop ontbinden en andere schijven kiezen? Desnoods bij een andere winkel? Je bent er toch verder niets op achteruitgegaan of hebt iets verloren? Ik zou er dus geen probleem van maken, behalve dat ik geirriteerd zou zijn dat het zo 'slordig' van de winkel is en daarom misschien een andere winkel zou zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willaaam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-09 23:52
Je krijgt gewoon je geld terug of ze zoeken mee naar een andere schijf waarvoor je gewoon de geldende prijs moet betalen.

Het komt op mij over alsof je een prijsfout hebt gevonden en nu wilt dat ze voor een lage prijs een alternatief bieden, maar dat hoeven ze niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Twarp schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:11:
Ik heb een 4 HDD's besteld welke volgens de webwinkel "end of life" `zijn. Ze kunnen niet leveren en stellen voor om de koop te ontbinden of mee te werken aan een alternatief.

De bestelde schijven zijn reeds betaald via iDeal.
De schijven stonden op voorraad op moment van bestellen.
Bestelling is reeds bevestigd voor de verkopende webwinkel.

Wat zijn nu mijn rechten/plichten en wat mag ik eisen van de verkopende partij?

Ik zal de voortgang van het proces hier posten, ook met de mogelijkheid dat de verkopende partij hierin genoemd kan worden als ze dit netjes en correct oplossen. Uiteraard ga ik uit van een positief eind.

Natuurlijk heb ik alles duidelijk gedocumenteerd en schermafdrukken gemaakt van de webpagina's.
Als het niet leverbaar is, heb je niets te eisen..
Waarom zo moeilijk doen over een paar harde schijven ?
Gadver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copablanca
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-10 16:22
jij wil de organisatie verplichten een schijf te leveren die via hun leveranciers niet meer te leveren valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-10 16:19
Ze kunnen ook HDD's leveren die evenwaardig of beter zijn dan diegene die je besteld hebt. Maar dan tegen de prijs die jij betaald hebt (tenzij het om een duidelijke prijsfout zou gaan).

Op zich zijn ze wel verplicht van te leveren, en als ze dat niet kunnen moeten ze maar een product leveren wat ook aan de vereisten voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 18:58

ago

Kun je toelichten wat je wil bereiken? Wil je ze kapot maken? Wil je voor een matsprijs 4 hypermoderne HDD's van ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

De TS zal details moeten geven van het type HDD en de prijs, anders gaat het dicht. Het moet namelijk wel duidelijk zijn of het om een prijsfout gaat of niet. Verder: deze vraag is wel vaker langs gekomen, wat heb je zelf al gevonden?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-10 11:48

Twarp

just grin...

Topicstarter
Ik heb inmiddels mailcontact gekregen en ze maken in de mail geen punt van het prijsverschil.
Het betreft 8TB schijven die inderdaad voor een zeer scherpe prijs gaan. Er is geen komma fout gemaakt maar de rest gaan voor ruwweg het dubbele van de prijs in vergelijking ten opzichte van ze zelf aanbieden. Daarnaast geven ze aan dat het end of life is, iets wat kan verklaren dat de prijs lager is dan normaal.

In de mailwisseling heb ik aangegeven dat ik geen bezwaar heb tegen een ander merk zolang de specificaties maar gelijk blijven en uiteraard 8TB opslag hebben. En uiteraard dat ik de koop niet wil ontbinden.

En nee, het gaat mij niet er om dat ik het onderste uit de kan wil hebben, het gaat er om dat ik krijg wat ik besteld heb of iets gelijkwaardig.

Als het gaat om een prijsfout, nergens kan je vinden wanneer er sprake van een prijsfout, op wat voor verhouding en binnen welke marges. Wel kan je vinden dat er gesproken wordt over een komma verplaatsing waarin het duidelijk mag zijn dat het gaat om een fout. kijk een factor 10 verschil (of meer) mag duidelijk zijn, wanneer het gaat om kortingen die gegeven worden dan is bij sommige prijsstunters geen probleem om het magazijn leeg te verkopen en 60% korting te geven.

De schijven waar het om gaat zijn: Seagate Desktop HDD NAS 8TB +rescue welke voor 101,49 zijn aangeboden.

Ze zijn niet in de pricewatch te vinden overigens.

Ik ben het er mee eens dat het erg scherp is maar ze zeggen ook op hun site dat ze altijd erg scherp leveren.

Ook heb ik gevonden dat in soortgelijke gevallen ze verplicht zijn te leveren (op prijsfout na dan) en dat end of life inderdaad een lastig probleem is voor de leverancier. Het is alleen geen reden om een koop te ontbinden en zullen ze aan de bak moeten om de levering met andere middelen te kunnen leveren.

Seagate heeft reeds in eind 2014 (nieuws: Seagate brengt 8TB-harddisk op de markt voor circa 250 euro) een 8TB schijf in de markt gezet voor 250 euro, dus 104 euro iswel erg scherp naar mijn mening maar niet richting prijsfout.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:59
Bij iedere winkel zijn deze harde schijven ~ 260 euro. Persoonlijk zou ik zeggen "Prijsfout", en aangezien je zelf ook de HDD voor 250 euro hebt gevonden en hem dan voor 104 euro hebt gevonden lijkt er iid op dat je het onderste uit de kan wilt halen. ;)

Edit; zelfs als je zoekt op de goedkoopste 8TB, dan kom je toch echt boven de 200+ euro uit

[ Voor 15% gewijzigd door da_PSI op 22-08-2016 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mjah, dat is wel heel erg in het eigen voordeel redeneren. 260 euro vs 101 euro , en dan zeggen dat het wel dezelfde specs moeten zijn mist elke redelijkheid en billijkheid. Ontkennen dat je het onderste uit de kan wilt hebben, mag je dan ook achterwege laten.

Ik wil het topic best een kans geven, maar niet als je inzet is "ik eis die schijven of zelfde specs voor die prijs". Wat realisme en redelijkheid is een vereiste in een discussie, anders kun je het beste gewoon gelijk naar een advocaat stappen en dat proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door gambieter op 22-08-2016 18:33 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-10 21:01
JdM schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:13:
Volgens mij kun je er helemaal niets mee, ze bieden je aan om de koop te ontbinden en zijn wettelijk niet verplicht om te leveren, ook niet wanneer je al betaald hebt. Hoe denk je een winkel te kunnen verplichten een product te leveren als het er niet meer is?
Winkel zijn wel degelijk verplicht om te leveren, *als* er een overeenkomst tot stand is gekomen. En als ze daar niet aan voldoen, zijn ze in beginsel schadeplichting. En de schade bedraagt dan het verschil in aanschafprijs.
Ze beroepen zich niet op een wilsgebrek (onbegrijpelijk lage prijs ofzo), maar op 'sorry, onze voorraadadministratie klopt niet'. En daarmee snijden ze zich juridisch in de vingers.
Punt is wel dat de prijs onrealistisch laag is en dat het dus maar zeer de vraag is of TS uit mocht gaan van een daadwerkelijke bedoeling om voor die prijs te leveren.
Ik betwijfel overigens ten zeerste dat het ding daadwerkelijk EOL is, ik denk dat de winkel bedoeld 'hij staat niet meer met deze specs en prijs in de catalogus van onze leverancier'.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Twarp schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:11:
Met zo'n zin in de eerste post gaan mijn alarmbellen al rinkelen.

Ze zouden gek zijn als ze je nu ineens voor ongeveer hetzelfde geld een vergelijkbaar product gaan bieden. Als ze end-of-life zijn kunnen ze inderdaad goedkoper zijn maar betekend echt niet direct dat je een soortgelijk product moet gaan verwachten voor die prijs. 8)7

Ontbind gewoon de koop en ga lekker weer verder zoeken naar zo'n prijsfout aanbieding.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-10 21:01
True schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 18:38:
[...]

Met zo'n zin in de eerste post gaan mijn alarmbellen al rinkelen.

Ze zouden gek zijn als ze je nu ineens voor ongeveer hetzelfde geld een vergelijkbaar product gaan bieden. Als ze end-of-life zijn kunnen ze inderdaad goedkoper zijn maar betekend echt niet direct dat je een soortgelijk product moet gaan verwachten voor die prijs. 8)7

Ontbind gewoon de koop en ga lekker weer verder zoeken naar zo'n prijsfout aanbieding.
Helemaal mee eens (recht en rechtvaardigheid liggen vaak ver uit elkaar)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-10 18:11

Perkouw

Moderator General Chat
En ik doe dit topic al dicht. Het betreft hier een prijsfout al dan niet een gelijkwaardig scenario waar we er legio van hebben op GoT. De discussie waarde in deze ontgaat mij dan ook en ook mis ik eigen voor onderzoek.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.