Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mid-end toestel voor internet, media en sporadisch gamen

Pagina: 1
Acties:

• DDoubleU
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-10 11:47
Hallo,

Na wat rondzoeken heb ik zelf al wat onderdelen bij elkaar gesprokkeld, maar ik ben er niet zo in thuis vandaar dat ik jullie advies zoek. De desktop die ik wil is bedoeld voor all-round gebruik: internet, muziek, video, Office-toepassingen, sporadisch gaming. Een belangrijke factor hierbij is dat hij ook voldoende stil is. M'n huidige desktop heeft een behuizing die niet bijzonder goed isoleert, stock fan voor CPU en een Western Digital HDD die "rammelt". Dat zou ik voor de opvolger anders willen zien.

M'n budget is een dikke 1000€ hoewel hier wat marge op zit. Het systeem is bedoeld voor een dual-boot Windows 10 en Archlinux. Hierdoor ga ik ook sowieso kiezen voor een AMD-videokaart omdat die een kwalitatieve open-source driver heeft. Performantie is voor mij minder een issue, want ik game maar vrij weinig. SLI of CF is niet vereist.

Wat de CPU betreft ga ik deze niet overklokken en overweeg ik de stock koeler te behouden omdat deze volgens reviews alsnog redelijk stil zou zijn (zeker in combinatie met een goede behuizing).

Hieronder hetgene dat ik zelf al opgezocht had. Zouden jullie kunnen zeggen wat je jullie hier van vinden? Wat nog ontbreekt is een DVD-writer (maar dan kan je weinig mee verkeerd doen, lijkt mij) en een voeding. Wat die voeding betreft heb ik eigenlijk geen idee hoeveel vermogen deze moet kunnen leveren. Kunnen jullie mij hier ook bij helpen?

Alvast bedankt!

(M'n excuses, maar ik vond niet onmiddellijk terug hoe ik er zo'n net tabelletje van kon maken...)
  • Behuizing: Cooler Master Silencio 652S
  • Moederbord: Asus Z170-K
  • CPU: Intel Core i5-6500 Boxed
  • RAM: Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/8
  • SSD: OCZ Arc 100 240GB
  • HDD: Seagate Barracuda ST2000DM001 2 TB
  • GPU: Asus Strix Radeon R7 370 DC2OC 2GD5 GAMING

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 26-11 16:49

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Waarom de keuze voor een Z170 moederbord? Geen overclockbare processor en ook geen SLI/CF, dan kun je net zo goed een B150 of H110/170 kiezen. Is waarschijnlijk ook een goedkopere keuze.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• CasIT
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-11 15:26
Ik heb even een lijst voor je gemaakt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 182,48€ 182,48
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,90€ 86,90
1Sapphire Radeon RX 460 2G D5€ 125,01€ 125,01
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 72,95€ 72,95
1Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding) Mat€ 89,10€ 89,10
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/8€ 42,-€ 42,-
1Corsair CX450M€ 52,80€ 52,80
1Sandisk Ultra II SSD 480GB€ 118,95€ 118,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 770,19

Als je niet gaat gamen en geen zware applicaties gaat draaien, hoef je geen 1000 euro uit te geven. Dit systeem kost 770,- waardoor je nog overhoudt om bijvoorbeeld nieuwe randapparatuur te kopen.
Ik heb je videokaart ook aangepast naar de nieuwste verkrijgbaar; en je krijgt iets meer performance (bijna zelfde prijs). Ook is deze kaart zuiniger, waardoor hij minder warmte produceert en dus stiller is. Door je budget kun je een grotere SSD veroorloven, dus die is nu 480GB. Je hebt voor deze build geen Z170 bord nodig en zal ook weinig (of geen) toegevoegde waarde hebben.
Voeding is zwaar genoeg en is van een bekend merk.

Ik hoop dat het je helpt!

• DDoubleU
Bedankt voor de suggesties!

Alleen de case staat mij (esthetisch) iets minder aan, op de Pricewatch vond ik echter de deze:
pricewatch: Corsair Carbide 330R Blackout Edition
Iemand hier ervaringen mee?

Misschien een domme vraag, maar vanaf wanneer is een Intel Core i7 écht te verantwoorden? Merk je dit enkel bij grote softwarepakketen richting foto- en video-bewerking of is er ook een significante verbetering in dagdagelijks gebruik (een browser bijvoorbeeld)? De reden waarom ik het vraag is dat ik deze desktop toch wel een jaar of 6 wil gebruiken en dat hij dus (ondanks het beperkte budget) nog wat toekomstbestendig moet zijn.

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:51
Bij dagelijks gebruik merk je het verschil tussen een i5 en i7 niet. Tussen een HDD en SSD dan weer wel.
Browsers zijn naar mijn weten niet multithreaded. Ik denk dat je zelfs met een i3 nog een prima computer bouwt voor jouw doeleinden.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Verwijderd

Een Carbide 330R is vooral heel groot en zal met jou setup dus heel leeg blijven. Waarom niet richting mATX of zelfs mini-ITX. Er zijn fantastische betaalbare behuizingen als de pricewatch: Fractal Design Core 1500, pricewatch: Fractal Design Define Nano S Zwart, pricewatch: Phanteks Enthoo Evolv ITX Zwart of pricewatch: Nanoxia Deep Silence 4 (Dark Black) om maar eens iets te noemen.

• DDoubleU
Bedankt voor de tip!

De Fractal Design Define Nano S Zwart (pricewatch: Fractal Design Define Nano S Zwart) ziet er inderdaad nog wel leuk uit. Ik heb het volgende moederbord gevonden dat aan deze form factor voldoet:
pricewatch: Gigabyte GA-B150N Phoenix-WIFI
Heeft iemand hier ervaringen mee?

De ingebouwde WiFi en Bluetooth waren voor mij geen criterium, maar ik was naar de toekomst toe wel van plan om een draadloze verbinding te voorzien dus het is leuk meegenomen. Ik vraag mij echter af of de WLAN-adapter compatibel is met Linux, want ik vind niet onmiddellijk terug welke chipset hier gebruikt wordt.

Voor zover mijn kennis hierover reikt zou dit allemaal compatibel moeten zijn, maar mocht iemand dit nog eens kunnen bevestigen zou ik daarvoor dankbaar zijn.

EDIT: zelf nog wat verder gezocht en deze topic gevonden:
https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2334354

Het moederbord (en de rest van de setup) zou dus Linux-friendly moeten zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door DDoubleU op 26-08-2016 14:50 ]

Pagina: 1