Als je een enigszins recente (minder dan 5 jaar geleden opgeleverd) Ziggo aansluiting hebt is de kans groot dat je een modem/router van Ubee of Cisco hebt staan. Afhankelijk van het type kan je deze zelf in bridge mode zetten of kan je het door de Ziggo klantenservice laten doen. Onlangs heb ik mijn Ubee 3200 in bridge mode laten plaatsen en dat was een proces van een paar minuten.
Het in bridge mode plaatsen heeft wel wat gevolgen. Zo vervalt alle Wifi functionaliteit van het modem (voor zover aanwezig), kan je geen gebruik meer maken van Ziggo WifiSpots, en worden de LAN poorten 2 t/m 4 uitgeschakeld.
Zie ook
hier voor informatie over het in bridge mode (laten) zetten van je modem/router.
Als je daarna je Time Capsule als router configureert werkt dat inderdaad prima, al moet ik wel zeggen dat Apple niet de meest feature-rijke router maakt. Een statische DHCP lease of een port-forward lukt nog net, maar een static route is al te lastig. Echter, als je een huis-tuin-keuken router met uitstekend Wifi zoekt, zit je met een Airport Extreme of Time Capsule absoluut niet verkeerd.
Kan je je Ziggo modem/router vervangen door een Time Capsule? Nee. Je kan echter, als het een modem/router betreft die in bridge mode te plaatsen is, wel de routing functionaliteit van je Ziggo modem/router vervangen door de Time Capsule