Toon posts:

Proef abonnement adsl

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Na enkele jaren upc en ziggo klant te zijn ben ik op zoek gegaan naar een goedkoper alternatief.

Dan kom ik dus op een adsl abonnement uit van een van de vele aanbieders.

Echter zit je er dan meteen een jaar aan vast. Dat vind ik natuurlijk niet heel erg is het niet dat ik kom wel eens wat slechte ervaringen hoor en lees over de tv kwaliteit.

Nu zit ik zelf op ongeveer 1000m van een centrale en zou ik dus rond 22Mbit moeten kunnen halen.

Echter wil ik het gewoon eerst zelf eens zien en een weekje proef draaien voor ik een jaar contract aan ga en er dan achter kom dat het het toch net niet is.

Internet snelheid is niet echt doorslaggevend maar wil wel goed HD beeld kunnen ontvangen op mijn 55 inch tv.

Ik ben dus al flink aan het zoeken geweest naar een provider waar ik een proefabonnement van een maand kan afsluiten maar ik kan er geen vinden.

Heb ook al contact gezocht met Kpn, Tele2 en Vodafone maar zij doen hier niet aan.

Dus......weet iemand een provider waar het mogelijk is om voor een maand een abonnement te kunnen afsluiten. (het maakt in dit geval even niet uit welke, als het bij die provider goed werkt zal het bij mijn uiteindelijke adsl provider niet veel meer verschillen)

Alvast bedankt.

Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Praktisch niet mogelijk. Alle providers nemen bij KPN Wholesale af waarbij je pas bent aangesloten na je bedenktijd.

Als het alleen om de beeldkwaliteit gaat kan je bij familie/kennissen even kijken. Mits deze een vergelijkbare TV hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door RobinF op 21-08-2016 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
De kosten voor het aansluiten zijn te hoog (er moet onder andere een monteur naar de wijkcentrale om draden voor je te trekken) om een maandabonnement rendabel te maken. Wat voor snelheidsverwachting krijg je als je op https://netco-fpi-info.fourstack.nl kijkt? Dit is een vrij realistische schatting en moet je dus (tenzij je koper heel erg slecht is) wel kunnen halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 22:38:
[...]

Internet snelheid is niet echt doorslaggevend maar wil wel goed HD beeld kunnen ontvangen op mijn 55 inch tv.
Internetsnelheid is wel doorslaggevend, want bitrate staat gelijk aan beeldkwaliteit en bij DSL komt die bitrate uit dezelfde pijp als je internetverbinding.

Broadcast-quality HD (wat CanalDigital en Ziggo aanbieden - als de content providers het tenminste aanleveren) is +-16Mbps. Als je dus een internetverbinding hebt die trager dan dat is kun je dergelijke beeldkwaliteit vergeten.

In de regel zal KPN (of de 1001 andere dochterbedrijven/resellers van haar netwerk) alleen fatsoenlijke bitrate leveren bij VDSL en glas. Ouderwets ADSL (zelfs 2+) zit qua maximum weliswaar iets boven dergelijke bitrates, maar aangezien het veel lager kan uitvallen gaan ze dat niet doen. Verwacht eerder 8 a 9Mbps HD of misschien zelfs 3Mbps "HD" ja, het heeft 1920x1080 pixels (interlaced), maar met microblocks zo groot dat je net zo goed SD kunt kijken :r .

Je moet dus voor fatsoenlijke beeldkwaliteit ofwel een dikke VDSL/glas pijp hebben, danwel gebruik maken van een techniek waar TV en internet geen bandbreedte delen (kabel dus).

Maar goed, mbt de vraag over proefabonnementen: nee zijn er niet. Wat je wel kunt doen is kijken hoe het bij evt buren met DSL is. Het is geen 100% garantie, maar als vuistregel kun je stellen dat je waarschijnlijk zelfde snelheid en beeldkwaliteit gaat krijgen als je buren met zelfde infra.

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 21-08-2016 22:57 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij kennissen is het dus matig. Al zit ik wel iets dichter bij een centrale.

Als ik die check doe krijg ik dus het volgende:

Wat. Koper
Beschikbaar Small green check
Distributiepunt(en) Nsw-AAD, Nsw-C
Internet Snelheid. 180 Mbit/s
iTV 2 HD

Technologie. Internet Snelheid
ADSL2+ 13 Mbit/s
VDSL2* 100 Mbit/s
Bonding* 180 Mbit/s

Ik heb dus maar 13 mbit op adsl en uit een ander forum wat ik net lees op tweakers zit je met een HD YouTube filmpje al op 15.

Maar kan ik nu dus ook hier Vdsl ontvangen. En daar zou ik dus veel sneller op kunnen. Ik heb echter hier een hele oude lasdop.. Dus zou die 100Mbit daar wel van kloppen dan?

Als dat zo is zou ik dus goed beeld en een goede snelheid moeten hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2016 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 22:55:
[...]

Wat je wel kunt doen is kijken hoe het bij evt buren met DSL is. Het is geen 100% garantie, maar als vuistregel kun je stellen dat je waarschijnlijk zelfde snelheid en beeldkwaliteit gaat krijgen als je buren met zelfde infra.
De buren die ik al ken( woon hier nog maar een jaar) hebben dus ook ziggo. Dus kan nog weinig vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 22:59:
Maar kan ik nu dus ook hier Vdsl ontvangen. En daar zou ik dus veel sneller op kunnen. Ik heb echter hier een hele oude lasdop.. Dus zou die 100Mbit daar wel van kloppen dan?

Wat beloven de postcodechecks van de aanbieders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 10:30
Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 22:59:
Bij kennissen is het dus matig. Al zit ik wel iets dichter bij een centrale.

Als ik die check doe krijg ik dus het volgende:

Wat. Koper
Beschikbaar Small green check
Distributiepunt(en) Nsw-AAD, Nsw-C
Internet Snelheid. 180 Mbit/s
iTV 2 HD

Technologie. Internet Snelheid
ADSL2+ 13 Mbit/s
VDSL2* 100 Mbit/s
Bonding* 180 Mbit/s

Ik heb dus maar 13 mbit op adsl en uit een ander forum wat ik net lees op tweakers zit je met een HD YouTube filmpje al op 15.

Jij kan prima 100Mb ontvangen. En zelfs 30Mb upload. Je houdt dus voldoende snelheid over om te internetten. Of je laat een monteur langskomen, grote kans dat ze die oude lasdop dan direct vervangen.

De TV.. Tja.. Ik vond het beeld er opzich wel redelijk uitzien op een goedkope 55 inch TV van Philips. Maar dat neemt niet weg dat jij het net zo goed vindt. Ziggo en schotel (Canal Digitaal) zijn wel beter, maar soms valt het HD beeld van beide partijen mij ook vies tegen.

Daarnaast zeg je dat het beeld bij je kennissen matig is... Kijken die wel in HD? De HD zenders bij KPN en Telfort beginnen (nu nog wel) op 701. De SD zenders staan wel op 1. Dit doet KPN omdat er nog niet op elk adres in Nederland HD beeld via DSL mogelijk is. Daarnaast: de kwaliteit van TV gaat niet direct achteruit als je afstand naar de centrale korter is. Met 15Mb internet is je HD net zo scherp als met 100Mb.

Kijk eens op breedbandwinkel.nl, vul je postcode en huisnr in en ga met de muis over de snelheden heen die op je adres mogelijk zijn. Dan krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EJCe564.png

[ Voor 23% gewijzigd door krakendmodem op 22-08-2016 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HvanderT schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 08:55:
[...]

Daarnaast zeg je dat het beeld bij je kennissen matig is... Kijken die wel in HD? De HD zenders bij KPN en Telfort beginnen (nu nog wel) op 701. De SD zenders staan wel op 1. Dit doet KPN omdat er nog niet op elk adres in Nederland HD beeld via DSL mogelijk is. Daarnaast: de kwaliteit van TV gaat niet direct achteruit als je afstand naar de centrale korter is. Met 15Mb internet is je HD net zo scherp als met 100Mb.
Ik had wel bij een maat gekeken, daar stonden de instellingen op SD kwaliteit. Dus deze naar 1080P gezet maar geen verandering. Waarschijnlijk kijken we dus naar kanaal 1 wat dus blijkbaar geen HD is. Zal eens vragen of hij naar kanaal 701 gaat om te kijken of dat beter is.

De te verwachten snelheid bij de 20Mbit abonnementen is 12Mbit. Waarschijnlijk dus over Adsl.

En bij hogere abonnementen 100Mbit. Dus waarschijnlijk Vdsl.

Ik denk dat dus de snelheid wel goed zit. Nu nog even kijken of ik ergens het beeld kwaliteit kan bekijken.

Meer mensen die het verschil tussen HD van ziggo en een DSL provider gezien hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ga er maar van uit dat de HD-beeldkwaliteit via kabel of IPTV hetzelfde is.

Belangrijker zijn andere verschillen tussen IPTV of DVB-C via de kabel:
- gebruiks(on)vriendelijkheid van de IPTV-kastjes, vergeleken met de DVB-C apparatuur die je al in huis hebt
- mogelijkheid en kosten om meerdere TV's in huis aan te sluiten
- nieuwe bekabeling van modem naar TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
asmi2 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 10:57:

- gebruiks(on)vriendelijkheid van de IPTV-kastjes, vergeleken met de DVB-C apparatuur die je al in huis hebt
Dan ga ik me nog even verder verdiepen in welk Vdsl abonnement mij het best aanstaat.

Bij ziggo moet je ook een extra ontvanger huren om HD te kunnen en willen kijken op een extra tv dus daar zit geen verschil in.

Vorig jaar tijdens het verbouwen van mijn huis alles dubbel aangelegd. Dus het overschakelen van coax naar utp is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Ook al neem je het langzaamste abonnement, als er VDSL2 beschikbaar is, dan wordt je daar direct op gezet.

Momenteel zijn er maximaal 2 IPTV ontvangers bij KPN/Telfort. Kan in de toekomst meer gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:30

Speedmaster

Make my day...

En voor de 2e ontvanger moet je apart bij betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Bij de "instap" pakketten. Vanaf het standaard pakket krijg je sowieso 2 ontvangers.

Wil je nog meer, dan betaal je inderdaad een paar euro extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

Nee, bij het standaard pakket zit bij Telfort echt maar 1 ontvanger. Bij Glasvezel krijg je wel 2 ontvangers en betalen vanaf de 3e ontvanger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
Oh, dan hebben ze dat aangepast? Was toch eerst niet zo?

Bij KPN krijg je bij instap 1 ontvanger, bij "Standaard" 2. Ik ging er vanuit dat dat bij Telfort ook zo was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

Bij Telfort is het voor (x)DSL altijd al standaard 1 ontvanger, bij de 2e moet je extra betalen.
Heb je daarentegen Glasvezel dan zijn de 1e & 2e ontvanger gratis en betaal je vanaf de 3e ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-10 19:18
asmi2 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 10:57:

De bitrate van HD ligt bij DSL veel lager dan bij kabel (Ziggo), dus er is zeker weten verschil tussen beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
dion_b schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 22:55:
[...]

Broadcast-quality HD (wat CanalDigital en Ziggo aanbieden - als de content providers het tenminste aanleveren) is +-16Mbps. Als je dus een internetverbinding hebt die trager dan dat is kun je dergelijke beeldkwaliteit vergeten.
Ik weet niet waar jij denkt die kennis vandaan te halen maar 16 Mbit wordt door Ziggo niet geleverd hoor. En volgens mij door geen enkele aanbieder.

Alleen de eerste 10 HD zenders zijn 12 Mbit CBR bij Ziggo en de rest is VBR en daar ligt het bitrate veel lager. En Canal Digitaal is helemaal triest, daar ligt het bitrate vaak rond de 4-5 Mbit VBR. Dit is ook extreem goed te zien aan de randen van het zenderlogo en uiteraard in snelle bewegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En waar zenden de Vdsl provider mee uit dan? Kon het niet vinden op Google..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
Ik durf dat niet te zeggen (ik dacht max 8-9 Mbit voor de belangrijkste HD streams) maar het kan per aanbieder verschillen omdat er meerdere netwerken zijn. Vodafone gebruikt dacht ik eigen streams en KPN providers (xs4all, kpn, telfort etc) gebruiken allemaal de KPN streams.

Sowieso heb je met IPTV dat het van je internet verbinding af gaat, Dus je internet wordt altijd wat trager. En houd er rekening mee dat de HD zenders vaak op aparte nummers staan in de zenderlijst. Naar mijn idee heb je bij de kabel meer vrijheid. Je kunt het digitale basis pakket op net zo veel TV's kijken als je wilt mits er natuurlijk een coax ligt. Bij IPTV heb je echt overal een boxje nodig en een netwerk aansluiting, en ja dat moet bedraad wil je dat het betrouwbaar blijft.

[ Voor 8% gewijzigd door Terrestrial op 22-08-2016 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
Gaat niet altijd direct van je snelheid af. Als je lijn 100Mb aankan en je neemt bij je abonnement maar 50 af, dan gaat de rest van je stream gewoon over de resterende bandbreedte heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Terrestrial schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:54:
Ik durf dat niet te zeggen (ik dacht max 8-9 Mbit voor de belangrijkste HD streams) maar het kan per aanbieder verschillen omdat er meerdere netwerken zijn. Vodafone gebruikt dacht ik eigen streams en KPN providers (xs4all, kpn, telfort etc) gebruiken allemaal de KPN streams.
KPN doet 8-9Mbit voor alle HD streams. Niet te maken met belangrijk of onbelangrijk.
Sowieso heb je met IPTV dat het van je internet verbinding af gaat, Dus je internet wordt altijd wat trager.
Niet altijd. Zie wat HvanderT zegt. TV streams gebruiken als eerste de overcapaciteit. Als dat niet genoeg is beginnen ze pas je "internet bandbreedte" te gebruiken.
En houd er rekening mee dat de HD zenders vaak op aparte nummers staan in de zenderlijst.
Bij KPN wordt dit dit jaar nog aangepakt.
Bij IPTV heb je echt overal een boxje nodig en een netwerk aansluiting, en ja dat moet bedraad wil je dat het betrouwbaar blijft.
Dit eerste klopt. Maar daarmee hebben de providers wel meer in eigen hand en mocht je problemen hebben, kunnen ze dus support leveren tot en met de ontvanger. Aangezien ze die handleidingen kennen.
Dit tweede is hetzelfde als bij de kabel aanbieders. Slechte bekabeling = slechte kwaliteit. Maar IPTV kan ook zonder problemen over MoCa en als het mee zit ook over Powerline adapters.
Als je een beetje kent hoe IPTV werkt kan je het zelfs zonder problemen over WiFi gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren een gratis maand aangevraagd voor play van KPN, ik denk dat de kwaliteit van het beeld niet veel zal verschillen van dit abbonement met het abbonement van alles in 1. Het gaat beide over een internet verbinding.

Aangezien de internetsnelheid van KPN op max 100mbit kan komen op mijn locatie zal dat wel goedkomen.

Ik ga dus mijn ziggo opzeggen en een abbonementje aanvragen bij KPN. (of ziggo moet op moment van opzeggen toch nog met een mooie korting komen wat de prijzen weer gelijk trekt).

Ik moet dus nog een maandje uitzingen met Ziggo en dan kan KPN geïnstalleerd worden.

Bedankt allen voor de reacties en ik zal mijn eerst TV momenten met KPN hier delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:29
Vergeet je de wettelijke bedenktermijn niet? Meestal is die een dag of 14, dus als je daar geen rekening mee houdt dan zit je een aantal dagen zonder internet. Ik zou het laten overlappen, dan betaal je misschien een paar dagen teveel, maar weet je wel zeker dat je niet zonder internet zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

vr6-only

Blub Blub

Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 09:27:
Ik heb gisteren een gratis maand aangevraagd voor play van KPN, ik denk dat de kwaliteit van het beeld niet veel zal verschillen van dit abbonement met het abbonement van alles in 1. Het gaat beide over een internet verbinding.
Die redenatie gaat niet op. Mijn leaseauto rijdt toch echt beter dan mijn boodschappenauto (Audi>Suzuki). Het zijn beide auto's, rijden op een asfaltweg en er zit in een verbrandingsmotor in.

KPN Wholesale IPTV: Geldt dus voor elke provider die hier gebruik van maakt.

xDSL: ongeacht ADSL, ADSL2+ of VDSL
SD: 3 Mbit
HD: 7 Mbit

Glasvezel:
SD: 3 Mbit
HD: 7 Mbit
HDGlas: 13 Mbit (belangrijkste 10 zenders)

Sortering begint bij KPN nu nog op: 1 = SD kwaliteit, 701 = HD kwaliteit en 661 = HDglas kwaliteit.
Tevens dien je de ontvanger op HD te zetten en beeldscherminstellingen van de ontvanger op 1080i. Standaard staat de ontvanger op SD en 720P.

Bij het afnemen van een pakket tot 20Mbit word je standaard niet op de straatkast gezet. Pas bij hogere snelheden komt je verbinding vanuit een straatkast (indien deze vernieuwd is).

Daarnaast heb je nog providers met een eigen TV signaalaanvoer. Caiway, Vodafone en Tweak (Squarl) bijvoorbeeld. Deze bieden op alle HD zenders een hogere bitrate en niet op de 10 belangrijkste zoals bij KPN. Echter bieden zij geen pakketten aan via koper.

KPN Play is standaard SD kwaliteit van 3 Mbit en dus vergelijkbaar met zender 1 beeld. Dit merk je niet op je telefoon of tablet, maar wel op een groter scherm.

Indien je geen waarde hecht (zoals te zien) aan je TV. Overweeg dan een Tele2 100Mbit pakket. Spotgoedkoop en gewoon goed (KPN Wholesale).

Het vroegere Ziggo TV signaal was goed. Tegenwoordig passen zij ook VBR toe en het huidige HD signaal van KPN doet daar niet voor onder. HDglas al helemaal niet. HD zenders van Caiway en Vodafone's eigen aanvoer zijn zelfs beter dan het oude Ziggo TV signaal. Laat staan huidige HD bij Ziggo met de Horizonbox ( :r )

[ Voor 11% gewijzigd door vr6-only op 31-08-2016 11:45 ]

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oké, toch na een hele tijd om naar een andere aanbieder. Tijdens de eerste twee pogingen mij toch om laten praten door een actie van ziggo. Voor een ieder die bij ziggo zit, elk jaar opzeggen. Dan krijg je zoals in mijn gevak het eerste jaar 350 euro korting en in het tweede 300.

Echter dit jaar werd ziggo weer duurder en het de stabiliteit van de internet verbinding minder

Dus toch over naar wat anders. NLE is het geworden. Aanvragen was eenvoudig en duidelijk. Opzeggen ging minder maar na drie keer bellen, 5 mails en 1x via de post was ik eindelijk van ziggo af.

Alles binnen van Nle (is gewoon Kpn) en alles geïnstalleerd. Gaat simpel, gratis versterker erbij ook lief.

En waar ik het meest bang voor was het tv signaal en beeld kwaliteit. Maar wat ik tot dus ver kan zeggen is dat de beeld kwaliteit beter is dan die van ziggo en de tv box zich een stuk sneller laat bedienen.

Al met al, had ik dit eerder moeten doen en vooral omdat ze 370euro per jaar goedkoper zijn.
Pagina: 1