De prijzen van veel varianten van de 1060 zijn nog wat hoger dan de adviesprijs, door beperkte beschikbaarheid. Het is aannemelijk dat er de komende weken / maanden enkele tientjes van de meeste prijzen afgaan. Dat gebeurt naarmate er meer oude voorraad verkocht is (de 970's e.d.), het aanbod van de 1060's stijgt, en de eerste golf aan vroege kopers voorbij is. Het valt niet precies te zeggen wanneer dit gebeurt en hoe groot de prijsdaling zal zijn. Maar de prijzen zullen waarschijnlijk dus stabiliseren op een wat lager punt dan nu, en daar dan grofweg blijven voor een langere tijd (totdat er weer nieuwe kaarten komen of er een prijsverlaging wordt doorgevoerd vanuit de fabrikanten). Niet is zeker uiteraard, maar dit is wel aannemelijk.
Als je nu een nieuwe kaart nodig hebt, dan kun je prima alvast een 1060 halen. Het verschil met de "stabiele prijs" lijkt mij niet enorm te gaan worden. De adviesprijs van de eenvoudige 6GB 1060's (dicht bij het referentie-ontwerp) ligt rond de €270, maar luxere varianten (meer afwijking van referentie-ontwerp qua koeling, design, factory overclock) zullen toch boven die prijs blijven hangen waarschijnlijk. Nu eentje halen voor €300 - €330 is dus geen enorm verschil.
Kun je nog een paar weken / maanden wachten, dan scheelt je dat waarschijnlijk een aantal tientjes. Maar ja, dat geldt heel vaak voor heel veel hardware. Als het verwachte prijsverschil belangrijk voor je is, of als je toch nog geen echte noodzaak hebt voor een nieuwe kaart, dan kan even wachten in dit geval verstandig zijn. Je hebt dan het bijkomende voordeel dat er meer reviews voor de verschillende varianten verschenen zullen zijn.
Ik heb zelf sinds een weekje last van artifacts omdat mijn Radeon R9 280x het echt aan het begeven is, en daarom heb ik vandaag een Gainward 1060 6GB besteld die snel leverbaar is, voor rond de €310. Ik heb dus gekozen om €30-€40 meer te betalen om niet te hoeven wachten.